


Patrick van Thiel is merkstrateeg, executive coach, parttime HBO-docent en toezichthouder. Hij schreef de boeken Designmanagement in essentie (met Wil Michels), Innovatie & Succes, Brand-oriented Innovation, BRANDING (met Andy Mosmans) en Met de stroming mee - grip op het bouwen van sterke merken en stevige reputaties. Patrick's motto: connecting the dots & finding the missing links.
Meer over de auteursDesignmanagement in essentie
Paperback Nederlands 2010 4e druk 9789001782740Samenvatting
Dit boek biedt u een heldere en beknopte inleiding in designmanagement. In deze vierde druk hebben de auteurs alle ballast overboord gegooid en werken zij gericht aan het doel van het boek: het kunnen analyseren, managen en bewaken van de huisstijl en de visuele identiteit.
Daarbij richten zij zich op het designmanagement van merken en organisaties.
Het is een zeer overzichtelijk standaardwerk op het gebied van designmanagement. Het daagt je uit om een iegen visie op design te ontwikkelen en om deze visie in de praktijk vorm te geven. De auteurs zijn erin geslaagd dit boek prettig leesbaar te maken. Het vakgebied designmanagement is al gecompliceerd en divers genoeg. Door de opzet is dit boek prima bruikbaar voor studie en werk. Zeker het hoofdstuk over het ontwikkelen van een visuele identiteit is erg praktisch. In het laatste hoofdstuk staat een opdracht om het geleerde toe te passen. Door het boek heen vind je verfrissende en inspirerende designcrackers.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Wil Michels
Inhoudsopgave
1.1 Design in perspectief
1.2 Corporate en productdesign
1.3 Designmanagement in perspectief
1.4 Taken van designmanagement
2 Corporate design
2.1 Basiselementen en uitingen
2.2 Logo
2.3 Kleur
2.4 Typografie
2.5 Beeld
2.6 Lay-out en visuele stijl
2.7 Corporate-designuitingen
3 Identity
3.1 Identiteit in perspectief
3.2 Corporate-identitymix
3.3 Identityontwikkeling
3.4 Identiteitsonderzoek
3.5 Identiteit en imago
3.6 Reputatie
4 Brands
4.1 Brands in perspectief
4.2 Belang van brands
4.3 Merkelementen
4.4 Brandpositionering
4.5 Brandstructurering
4.6 Archetypen
5 Ontwikkelen van de visuele identiteit
5.1 Fasering
5.2 Projectopzet
5.3 Bureauselectie
5.4 Briefingt
5.5 Plan van aanpak
5.6 Beoordelen van creatief werk
5.7 Productie en implementatie
5.8 Management van de visuele identiteit
6 Service
6.1 Inventarisatie van de visuele identiteit
6.2 Audit van de visuele identiteit
6.3 Analyse van de visuele identiteit
6.4 Boeken en websites
6.5 Begrippenlijst
Over de auteurs
Met dank aan
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan