Marketing en Milieu
Ingenaaid Nederlands 1999 9789026729669Samenvatting
Marketing en milieu lijken tegenstrijdig, in de zin dat marketing door het bevorderen van consumptie milieuschadelijk gedrag verspreidt. Toch hoeven marketing en milieu elkaar niet te bijten. Marketing kan namelijk ook een rol spelen bij het beperken van de milieubelasting die wordt veroorzaakt door consumptie. Bovendien wordt steeds duidelijker dat innovatief milieubeleid concurrentievoordeel kan opleveren. Win-win voor marketing en milieu. De laatste jaren is er dan ook nogal wat veranderd in de manier waarop marketeers met milieuaspecten omgaan. Vanwege de mogelijkheden die een meer volwassen groene marketing biedt gaan marketing en milieu steeds beter samen.
De bijdragen aan dit deel in de serie MarketingWijzer werden geselecteerd door drs. Paul Driessen. Zijn state-of-the-art bijdrage biedt behalve een overzicht van de recente ontwikkelingen op het gebied van marketing en milieu ook een visie op waar wij op dit moment staan. De geselecteerde vakliteratuur laat zien hoe marketing en milieu op een vruchtbare manier kunnen samengaan. Methoden en technieken bieden u onder meer praktisch bruikbare tips voor de vertaling naar uw marketingpraktijk. De cases illustreren wal collega-marketeers op het gebied van groene marketing doen of gedaan hebben.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
State-of-the-art
1. Groene marketing. Marketing en milieu gaan steeds beter samen
Capita selecta
A. Marketingstrategie en milieu
2. Groen en concurrerend
3. Een ondernemende milieumarketingstrategie
4. Managers leren groen concurreren
5. Stimuli voor milieumarketing onderzocht
6. Milieu en marketing: samen of apart?
7. De uitdaging van duurzame productontwikkeling
B. Consumentengedrag en milieu
8. Milieuvriendelijk aankoopgedrag
9. Adopties en diffusie van milieu-innovaties
C. Milieu en marketingcommunicatie
10. Duurzame (milieu)marketingcommunicatie
11. Strategieën bij groen adverteren
12. Milieuclaims geclassificeerd: implicaties voor marketeers
D. Prijsstelling en distributie van groene producten
13. Prijsbeleid voor groene producten
14. Ecologische distributieconcepten
Cases
15. Hefty vuilniszakken: een historische case
16. Albert Heijn: van AH Groenlogo naar AH biologisch
17. Philips: met milieu strategisch innoveren
18. Campina Melkunie en de policarbonaat melkfles
19. Ecodesign geïmplementeerd: de Ahrend bureaustoel
Methoden & Technieken
20. Diagnose-instrument Envir Plot
21. Checklist groene marketingmix
22. PROMISE module 'Green marketing': een praktische handreiking
23. Milieukeursystemen
24. De Milieu Reclame Code
Service
Geraadpleegde en aanbevolen literatuur
Internetsites
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan