e.a.

Leraar wie ben je?

Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789044121605
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Van leraren wordt veel verwacht. Enerzijds zorgen voor kennisoverdracht, anderzijds staan ze in voor de algemene opvoeding tot jongvolwassen burgers en heeft hun eigen persoonlijkheid een grote impact op leerlingen. Wie zijn leraren? Wie zouden ze moeten zijn?

Een team van Nederlandse en Belgische specialisten brengt deze problematiek in beeld, na discussies met een zeer gevarieerde groep leraren, begeleiders en schoolleiders. Verschillende aspect en komen aan bod. Wat betekent het leraar te 'zijn': Is er wel een onderscheid tussen persoon en professie? Vanuit welke kennisbasis handelen leraren? Blijkbaar gaat het hier niet om wetenschappelijke of algemeen geldige kennis, maar zou men veeleer van kennis als bekwaamheid moeten spreken. Deze kennis kan men alleen tijdens het handelen zelf verwerven.

Typisch voor deze kennis, of liever bekwaamheid, zijn existentiële en morele leerprocessen. Kennis in de zin van bekwaamheid is persoongebonden en daardoor uniek.

Specificaties

ISBN13:9789044121605
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:96
Druk:1
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Luc Stevens

Luc Stevens is emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en directeur van het NIVOZ - Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken in Driebergen.

Andere boeken door Luc Stevens

Inhoudsopgave

Inleiding
1
Narratief weten, zelfverstaan en kwetsbaarheid
Authenticiteit en betrokkenheid als basis voor goed onderwijs
2
Vitale ruimte in de klas
Bekwaamheid als basis voor kennis
Leraar, wie ben je? Een benadering van de basis van het handelen van leraren
Discussie
3.
Belang van modus-drie-leerprocessen in het onderwijs
Discussie

Naschrift
Literatuur
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Leraar wie ben je?