,

Denken & Doen

Ingenaaid Nederlands 1988 9789051660524
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Kan een onderneming effectiever uit een crisis komen? Hoe kan een bedrijf, gebruikmakend van het zelforganiserend vermogen, innovatie bevorderen en effectiever op de omgeving reageren? Wat is de weg waarlangs een ongewenste bedrijfscultuur kan worden omgebogen? Op deze en andere vragen wordt in deze studie antwoord gegeven. Zes grote Nederlandse ondernemingen die een crisis hebben doorgemaakt, zijn over een langere periode onderzocht, zowel naar het gedrag zoals dat tot uiting komt in de strategie, de structuur en de cultuur van de ondernemingen, als naar het 'denken' zoals verwoord in 'mission statements' en doelstellingennota' s.

Specificaties

ISBN13:9789051660524
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:438
Druk:0
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Ten geleide

Voorwoord

Deel 1 - Uitgangspunten

1. Over Leven en Zelforganisatie - enkele ontwikkelingen in de wetenschapsfilosofische systeemtheorie / de organisatie / het waarnemingsproces en dialectiek / conclusies en enkele opmerkingen over het onderzoek
2. Over Ontwikkeling - het ontwikkelingsbegrip / de motivatie om te ontwikkelen / spanningen: voorwaarden voor ontwikkeling / het ontwikkelingsproces: doorbreken van grenzen en leren / het leerproces/ samenvatting en ons onderzoek

Deel 2 - Theoretische Kaders

3. Structuur - historisch overzicht / divisiestructuur en innovatie
4. Strategie - historisch overzicht / kritiek op de klassieke theorie
5. Cultuur - wat is cultuur? Hoe en waarom ontstaat zij? / het bestuderen van de cultuur
6. De configuraties, de samenhang tussen strategie, structuur en cultuur

Over Denken

7. Het Denkraam in de Organisatie - creëren van werkelijkheid / denkbeelden in de organisatie / rol van de top in het bepalen van het denkraam
8. Denkramen - omschrijving van het begrip denkraam / het denkraam als integrerende en desintegrerende kracht / elementen van het denkraam / ken merken van het denkraam
9. Ontwikkeling van en dor het Denkraam - verandering en ontwikkeling van het denkraam bekeken vanuit de theorie / ontwikkeling door het denkraam in de praktijk / de rol van het bewustzijn / indicatoren voor ontwikkeling van het denkraam

Deel 3 - Over Ondernemingen in actie rond een Crisis

10. Probleemstelling en Onderzoeksopzet - het gedrag / het denken / de beschrijving van de bedrijven
11. Pakhoed Transport - het gedrag van Pakhoed Transport / het denken van de top van Pakhoed Transport / denken en doen van Pakhoed Transport
12. Saval-Kronenburg - het gedrag van Saval-Kronenburg / het denken van de top van Saval-Kronenburg / denken en doen van Saval-Kronenburg
13. Van Gend en Loos - het gedrag van Van Gend en Loos / het denken van de top van Van Gend en Loos / denken en doen van Van Gend en Loos
14. Macintosh - het gedrag van Macintosh / het denken en doen van de top van Macintosh / denken en doen van Macintosh
15. Holec - het gedrag van Holec / het denken van de top van Holec / denken en doen van Holec
16. Stork - het gedrag van Stork / het denken van de top van Stork / denken en doen van Stork
17. Het Leiden van een Onderneming: een orienterende typologie - doel van het onderzoek / schets van de onderneming / typologie naar aanleiding van het onderzoek / de responstypen in de crisissituatie / de invloed van de crisis op ontwikkeling / het ontwikkelingsproces / rol van de top bij grote innovatieve bedrijven / conclusies

Slotbeschouwing

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Denken & Doen