SportManagement
Grondbeginselen en toepassingen
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789054720140Samenvatting
Waar sport in het verleden een plezierige vorm van vrijetijdsbesteding was, is het nu een complexe, mondiale en politiek belangrijke business, waarin zowel voldaan moet worden aan de wensen van eindgebruikers - sporters en toeschouwers - als aan die van organisaties die sport inzetten voor zakelijke of maatschappelijke doeleinden. De sportmanager moet in toenemende mate voldoen aan eisen op het gebied van kwaliteit, professionaliteit en efficiëntie, en dient zich constant af te vragen hoe hij al die stakeholders het beste kan bedienen.
'Sportmanagement' biedt een uitvoerige inleiding op de grondbeginselen van management en hoe die worden toegepast in allerlei soorten sportorganisaties. Theorie en praktijk gaan hand in hand: cases uit de gemeentelijke, provinciale, nationale en internationale sportpraktijk zorgen ervoor dat u zich de theorie eenvoudig eigen maakt.
Deel 1 introduceert u in het vakgebied sportmanagement en plaatst de Nederlandse sportwereld in een mondiaal perspectief. Deel 2 beschrijft de evolutie van sport, de unieke eigenschappen van sportmanagement, de aspecten die voor verandering zorgen in de (internationale) sportindustrie en de rollen die de overheid, de non-profitsector en de professionele sector vervullen. Deel 3 behandelt de belangrijkste managementprincipes en hun praktische toepassing in de sportwereld: strategisch management, organisatiestructuur en -cultuur, personeelsmanagement, leiderschap, bestuur en prestatiemanagement. Het laatste deel biedt u toekomstige uitdagingen voor sportmanagers.
Vrijwel alle hoofdstukken zijn voorzien van een reeks doelstellingen, een samenvatting van de belangrijkste principes, overzichtsvragen, literatuursuggesties en relevantie websites voor verdere verdieping. Kortom, een must have voor iedereen die zich professioneel bezighoudt met sport.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Lijst van sport cases
Inleiding
Deel 1 - De situatie in Nederland
1. Professioneel sportmanagement in Nederland
Deel 2 - De sportmanagement omgeving
2. Internationaal sportmanagement
3. De rol van de overheid bij sportontwikkeling
4. Non-profit sport.
5. Professionele sport
Deel 3 - De principes van sportmanagement
6. Strategisch sportmanagement
7. Organisatiestructuur
8. Personeelsmanagement
9. Leiderschap
10. Organisatiecultuur
11. Sportbestuur
12. Prestatiemanagement
Deel 4 - Sportmanagement in de toekomst
13. Uitdagingen voor de toekomst
Over de auteurs
Literatuur
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan