VOORDEEL - 75% korting
, ,

Op strategie-safari (4e druk 2005)

Een rondleiding door de jungle van het strategisch management

Gebonden Nederlands 2005 4e druk 9789055941131
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 75% korting

Samenvatting

Dit nieuwste boek van Henry Mintzberg behandelt de belangrijkste dilemma'sen kwesties die ten grondslag liggen aan het proces van strategievorming. Het verschaft een denkraam hoe strategieën werkelijk worden gevormd. De literatuur onderscheidt tien scholen. Deze scholen vallen uiteen in drie categorieën. De eerste categorie scholen zijn voorschrijvend: ze houden zich meer bezig met de wijze waarop strategieën zouden moeten worden geformuleerd dan met de feitelijke formulering ervan. De tweede categorie scholen richt zich op bepaalde aspecten van het strategievormingsproces. Ze geven geen recept voor ideaal strategisch gedrag, maar beschrijven hoe strategieën feitelijk tot stand komen. De laatste categorie omvat slechts één school, hoewel men zou kunnen stellen dat deze school in wezen de overige scholen combineert tot één enkele zienswijze: die van de configuratie. Mintzberg onderwerpt iedere school aan een kritische beschouwing, met als doel de beperkingen en potentiële bijdragen te analyseren. Ter afsluiting komt hij met een voorstel tot integratie, waarbij aan de orde komt hoe de verschillende scholen met elkaar samenhangen, waar ze het terrein van strategisch management bestrijken en waar ze dat zouden moeten doen.

Specificaties

ISBN13:9789055941131
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:370
Uitgever:Scriptum
Druk:4

Expertrecensies (1)

recensie
Op strategie-safari (4e druk 2005)
Sander Polman | 20 maart 2000
Ervaren reisleiding
Wanneer Henry Mintzberg als reisleider optreedt zijn de verwachtingen hoog gespannen. Eerdere reizen onder zijn leiding, bijvoorbeeld 'Organisatiestructuren' en 'Opkomst en ondergang van strategische planning', zijn nog steeds onderwerp van gesprek. Het is de vraag of 'Op strategiesafari' dezelfde waarde heeft. Is Mintzberg er opnieuw in geslaagd een vernieuwende prestatie te leveren? Ontstaat inzicht in het antwoord op de wezenlijke vraag: wanneer moeten we welk strategievormingsproces gebruiken? Oftewel: wanneer moeten we welk beest van stal halen?
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
19 stemmen
11
4
3
0
1

Over Henry Mintzberg

De Canadese organisatiedeskundige Henry Mintzberg geniet internationale bekendheid; zijn boeken 'The Nature of Managerial Work', The Structuring of Organizations', 'Power In and Around Organizations' zijn voor velen verplichte lectuur - zijn seminars worden druk bezocht. Henry Mintzberg bekleedt de Bronfman-leerstoel in management aan de McGill-universiteit en is voorzitter van de Strategic Management Society. Hij werd tweemaal onderscheiden met de McKinsey-prijs voor het beste artikel in Harvard Business Review; de eerste maal voor The Manager's Job: Folklore and Fact (1975) en de tweede maal in 1987 voor Crafting Strategy.

Andere boeken door Henry Mintzberg

Inhoudsopgave

Vertrek

1. 'Ziehier, dames en heren, het strategisch-managementbeest'
2. De ontwerpschool - Strategievorming als een proces van (uit)vinding
3. De Planningschool - Strategievorming als formeel proces
4. De Positioneringschool - Strategievorming als analytisch proces
5. De Ondernemersschool - strategievorming als een visionair proces
6. De Kennisverwervingschool - Strategievorming als kennisverwervend, geestelijk proces
7. De Leerschool - Strategievorming als een ontstaansproces
8. De Politieke School - Strategievorming als een proces van onderhandeling
9. De Culturele School - Strategievorming als een collectief proces
10. De Omgevingschool - Strategievorming als een reactief proces
11. De Configuratieschool - Strategievorming als een veranderingsproces
12. Nog even volhouden, dames en heren, we moeten het hele beest nog te zien krijgen

Literatuur
Met dank aan...
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Op strategie-safari (4e druk 2005)