How people get lost in organizations
On communication and organizing - An anthropological search
Ingenaaid Engels 2006 1e druk 9789059721197Samenvatting
Dit is een boek over mensen en hoe ze functioneren binnen een organisatie. Het gaat over hoe we 'dingen' hebben vastgelegd, waardoor er geen ruimte is voor open communicatie, menselijkheid en schoonheid. Mensen zijn letterlijk verdwaald in de organisatie.
We hebben onszelf geleerd te denken in oorzaak en gevolg tijdens het uitvoeren van onze dagelijkse werkzaamheden. Dit boek biedt een werkwijze waarbij deze manier van denken niet langer regeert. Hierdoor ontstaat ruimte voor andere benaderingen. Het biedt een compleet nieuw perspectief dat tot dusver nog niet is toegepast binnen het organisatorisch denken.
'How people get lost in organizations' is voor lezers die inzicht willen krijgen in de processen van vervreemding tussen organisaties en individuen en voor diegenen die mogelijke oplossingen zoeken op zowel persoonlijk, als organisatorisch en maatschappelijk niveau. Het helpt ons te begrijpen waarom we onze eigen grot bouwen en de weg naar buiten niet meer kunnen zien.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
By way of introduction
How we were hoisted by our own petard
Bypassing the self-evident
Reification
The machine metaphor
Modern management within a positivist tradition
Modern management as a linear concept
Conclusion
Consequences
Wtzlawick and the pragmatics of communication
Weick and his social psychology of organizing
Van Dongen and social constructionism
A case: changing a governmental institution
On rabbits warrens
On aesthetics in the Netherlands
Unfinished thoughts
In conclusion
Summary
Literature
About the authors
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan