Media-ethiek

Morele dilemma's in journalistiek, communicatie en reclame

Ingenaaid Nederlands 2002 2e druk 9789068905663
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Betaalt u voor informatie? Is het te billijken om in bedrijven en organisaties te infiltreren en de ontdekkingen die u doet, te verpakken in een spannend verhaal? Heiligt het doel de middelen? Wanneer en waarom zijn sommige methoden vanuit moreel oogpunt laakbaar? Wat betekenen beroepsgeheim en bronbescherming? En bescherming van de persoonlijke levenssfeer? Hoe gaan de media om met racisme en extreemrechts opvattingen en partijen?

Wat houdt de ethiek van de fotojournalistiek in? Levert de internetjournalistiek nieuwe moreel vraagstukken op? Deze en andere veelbesproken actuele vraagstukken uit de journalistieke praktijk komen na enkele inleidende hoofdstukken over ethiek, media om met racisme en extreemrechte opvattingen en partijen?

Wat houdt de ethiek van de fotojournalistiek in? Levert de internetjournalistiek nieuwe morele vraagstukken op? Deze en andere veelbesproken actuele vraagstukken uit de journalistieke praktijk komen na enkele inleidende hoofdstukken over ethiek, media-ethiek en zelfregulering aan de orde.

Niet alleen journalisten raken geregeld verstrikt in een debat over ethische vraagstukken die inherent zijn aan hun beroep, ook communicatiedeskundigen en reclamemakers krijgen ermee te maken. 'Media-ethiek' is bedoeld voor studenten journalistiek , communicatie en communicatiewetenschap, maar ook voor anderen met belangstelling voor ethische vragen op het terrein van de massamedia.

Specificaties

ISBN13:9789068905663
Trefwoorden:ethiek, media, journalistiek
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:220
Druk:2

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Huub Evers

Dr. Huub Evers is zelfstandig onderzoeker en publicist op het terrein van de media-ethiek en de interculturele journalistiek. Tot 2011 was hij lector Interculturaliteit en Journalistieke Kwaliteit en hoofddocent Media-ethiek aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Hij was gastdocent aan een groot aantal onderwijsinstellingen in binnen- en buitenland. Huub Evers publiceert geregeld in kranten en tijdschriften over actualiteiten op het terrein van de media-ethiek en de interculturele journalistiek. Hij treedt veelvuldig op in de media als expert op deze gebieden. Daarnaast is hij lid van het curatorium van de Stichting Media Ombudsman Nederland en (sinds juli 2011) lid van de Raad voor de Journalistiek.

Andere boeken door Huub Evers

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Ethiek
2. Media-ethiek.
3. Zelfregulering
4. Betalen voor informatie?
5. De journalist als infiltrant
6. Journalistiek beroepsgeheimen en bronbescherming
7. De eerbied der terughoudendheid
8. De media en extreemrechts
9. Foto's: tussen shockeren en informeren
10. Internetjournalistiek: nieuwe ethische vragen?
11. Kernthema's in de communicatie-ethiek
12. Goede smaak en fatsoen in reclame ter discussie

Eindnoten
Beknopte literatuurlijst
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Media-ethiek