


Dr. Huub Evers is zelfstandig onderzoeker en publicist op het terrein van de media-ethiek en de interculturele journalistiek.
Meer over Huub EversMedia-ethiek
Morele dilemma's in journalistiek, communicatie en reclame
Ingenaaid Nederlands 2002 2e druk 9789068905663Samenvatting
Betaalt u voor informatie? Is het te billijken om in bedrijven en organisaties te infiltreren en de ontdekkingen die u doet, te verpakken in een spannend verhaal? Heiligt het doel de middelen? Wanneer en waarom zijn sommige methoden vanuit moreel oogpunt laakbaar? Wat betekenen beroepsgeheim en bronbescherming? En bescherming van de persoonlijke levenssfeer? Hoe gaan de media om met racisme en extreemrechts opvattingen en partijen?
Wat houdt de ethiek van de fotojournalistiek in? Levert de internetjournalistiek nieuwe moreel vraagstukken op? Deze en andere veelbesproken actuele vraagstukken uit de journalistieke praktijk komen na enkele inleidende hoofdstukken over ethiek, media om met racisme en extreemrechte opvattingen en partijen?
Wat houdt de ethiek van de fotojournalistiek in? Levert de internetjournalistiek nieuwe morele vraagstukken op? Deze en andere veelbesproken actuele vraagstukken uit de journalistieke praktijk komen na enkele inleidende hoofdstukken over ethiek, media-ethiek en zelfregulering aan de orde.
Niet alleen journalisten raken geregeld verstrikt in een debat over ethische vraagstukken die inherent zijn aan hun beroep, ook communicatiedeskundigen en reclamemakers krijgen ermee te maken. 'Media-ethiek' is bedoeld voor studenten journalistiek , communicatie en communicatiewetenschap, maar ook voor anderen met belangstelling voor ethische vragen op het terrein van de massamedia.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Ethiek
2. Media-ethiek.
3. Zelfregulering
4. Betalen voor informatie?
5. De journalist als infiltrant
6. Journalistiek beroepsgeheimen en bronbescherming
7. De eerbied der terughoudendheid
8. De media en extreemrechts
9. Foto's: tussen shockeren en informeren
10. Internetjournalistiek: nieuwe ethische vragen?
11. Kernthema's in de communicatie-ethiek
12. Goede smaak en fatsoen in reclame ter discussie
Eindnoten
Beknopte literatuurlijst
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan