

Erik Beulen is Professor of Information Management at Tilburg University, the Netherlands, and Academic Director of the Executive MSc in Information Management at TIAS Business School, the Netherlands.
Meer over de auteursOutsourcing van IT
management guide
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789087538378Samenvatting
Outsourcing is een van de jongste disciplines in de IT-sector, een sector die zelf ook pas een slordige vijftig jaar oud is en nog verre van volwassen. Anders gezegd, outsourcing bevindt zich nog in de jeugdfase. Mede daardoor wordt er binnen deze discipline een groot scala aan begrippen gebruikt die elkaar gedeeltelijk overlappen en bovendien soms zwak gedefinieerd zijn. Veel IT-providers en adviesbureaus gebruiken hun eigen termen met vaak ook nog hun eigen betekenissen. Dit is uitermate verwarrend voor de uitbestedende partijen.
Het scheppen van transparantie in de terminologie is een van de belangrijkste doelstellingen van het Platform Outsourcing Nederland (PON). De overkoepelende doelstelling van het PON is om samen met alle betrokkenen, zowel de IT-providers als de uitbestedende partijen, te streven naar verdere professionalisering van outsourcing in Nederland. Om deze algemene doelstelling nader uit te werken, richten de initiële discussies tussen de deelnemers zich op kennisvergroting, markttransparantie en een betere aansluiting tussen vraag- en aanbodzijde.
Deze management guide wil een hulpmiddel zijn om die markttransparantie en die betere aansluiting tussen vraag- en aanbodzijde te faciliteren door duidelijkheid te scheppen in de discipline outsourcing, inclusief offshoring en shared service centra. Het boek gaat in op het ontstaan van outsourcing, de sourcing life cycle en het outsourcingskader bij de verschillende partijen. Ook beschrijft het beheersingsmaatregelen en de balans tussen functionaliteit, kosten en kwaliteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Het ontstaan van outsourcing
1.1. Zestig jaar informatietechnologie
1.2. (Onshore) sourcing
1.3. Offshore sourcing
2. De sourcing life cicle
2.1. Wat is outsourcing?
2.2. Waarom outsourcen?
2.3. Fasering en beheersing
2.4. Fase 1. Besluitvorming
2.5. Fase 2. De leveranciersselectie
2.6. Het acquisitieplan
2.7. Fase 3. Transitie
2.8. Fase 4. Dienstverlening
2.9. Fase 5. Contractbeëindiging
3. Outsourcingkader
3.1. Uitbesteders
3.2. Dienstleveranciers
3.3. Dienstverlening
3.4. Contacten
4. Beheersingmaatregelen
4.1. IT-strategie
4.2. Beheersingmaatregelen voor dienstenleveranciers
4.3. Beheersing van outsourcingcontracten
5. Functionaliteit, kosten en kwaliteit
5.1. De functionaliteit
5.2. Kwaliteit
5.3. Kosten
5.4. Balans tussen functionaliteit, kosten en kwaliteit
Bijlage 1: Definities
Bijlage 2: De sourcing life cycle samengevat
Bijlage 3: Literatuurlijst
Bijlage 4: Toetsing aan de praktijk
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan