Van veranderen naar verbeteren
Hoe krijg je iedereen mee?
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789081665803Samenvatting
Organisaties in de zorg maken veel veranderingen door. Bij een groot deel van deze veranderingen wordt het beoogde resultaat niet gehaald of vallen medewerkers en leidinggevenden terug op hun oude gedrag.
Hoewel er al veel boeken zijn geschreven over verandermanagement, biedt dit boek een unieke aanpak, de cirkel van succesvol veranderen: een combinatie van de harde en de zachte kant van veranderen.
De harde kant laat zien hoe u met een stapsgewijze, rationele benadering weerstand doorbreekt. De zachte benadering gaat in op de psychologische veranderingen van medewerkers en hoe u hiermee als leidinggevende het beste kunt omgaan. De inhoud van het boek berust op theoretische kennis, geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.
Met de aanpak in dit boek kunt u morgen aan de slag. Alle praktische voorbeelden zijn toegespitst op ziekenhuizen. De methodiek, of onderdelen ervan, is echter toepasbaar op veranderingen in elke willekeurige organisatie.
De praktische aanpak met de cirkel van succesvol veranderen leidt tot een blijvende verbetering: niet alleen verandert de organisatie, ook de medewerkers ondergaan een transformatie. U verandert immers niet om te veranderen, maar om te verbeteren!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Waarom nog een boek over verandermanagement?
Deel I: De harde kant van veranderen
2. Theory of Constraints in relatie tot Thinking Processes
3. De probleemanalyse: waarom en wat veranderen?
4. Het oplossingsontwerp: waarheen gaan we veranderen?
5. De planning en implementatie van de verandering
Deel II: De zachte kant van veranderen
6. Effectieve communicatie met metaprogramma's: de zachte kant
7. De transitiefasen en effectieve communicatie: de zachte kant
8. De combinatie hard en zacht veranderen
Bijlagen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan