Verborgen verleiders

Hoe de media je sturen

Ingenaaid Nederlands 2006 3e druk 9789085061670
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Welke trucs worden gebruikt in reclame en propaganda? Met welke woorden en beelden kunt u consumenten en burgers gemakkelijk op het verkeerde been zetten? Hoe werkt dat door in voorlichting en nieuws? Dit boek geeft een overzicht van alle foefjes die vakmensen gebruiken om de consument te laten willen wat zij willen.

Kinderen en volwassenen brengen steeds meer uren per dag door met de media: kranten en radio, maar vooral televisie en internet. Artikelen en programma's zijn doorspekt met 'verborgen verleiders': boodschappen die de consument ertoe brengen om dingen te doen, die ze anders misschien zouden laten. Een artikel kopen, een politieke partij steunen, een programma bekijken; mensen worden over de streep getrokken zonder dat ze dat zelf in de gaten hebben. Hoe gaat dat in zijn werk? 'Verborgen verleiders' geeft een helder beeld en pakkend overzicht van de verschillende sluipwegen die in de 21e eeuw worden gebruikt om mensen te beïnvloeden met behulp van de media.

Specificaties

ISBN13:9789085061670
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:146
Druk:3
Hoofdrubriek:Marketing

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
0
1
1
0
0

Over Jaap van Ginneken

Dr. Jaap van Ginneken is media- en massapsycholoog. Tegenwoordig werkt hij parttime als associate professor aan het Euro American Institute van de Ceram Business School bij Nice. Daarnaast is hij zelfstandig spreker en auteur van 17 boeken in 5 talen en 32 edities. Eerder was Van Ginneken lang verbonden aan de afdeling Communicatie-wetenschap en de International School van de Universiteit van Amsterdam.

Andere boeken door Jaap van Ginneken

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Roddel en roem
1.1 Verleiders Prince Charles en Lady Di
1.2 Vallende sterren
1.3 Roem en roddel
1.4 De ja-knikker en de nee-doener: mediatraining
1.5 Broodje aap: psychologische achtergronden van praten en communiceren

2. Amusement en soaps
2.1 Verleider John de Mol
2.2 Modale idolen
2.3 Amusement en soaps
2.4 M/V: psychologische achtergronden van zelf en identiteit
2.5 Kasteelromans uit het Wilde Westen: de wetten van de soap
2.6 Infrarood en elektroden: het kijkonderzoek

3. Reclame en marketing
3.1 Verleider Bill Gates
3.2 Gewoon doen!
3.3 Reclame en marketing
3.4 Complexen: psychologische achtergronden van de consumentenbenadering

4. Wetenschap en voorlichting
4.1 Verleider Jan Timmer
4.2 U weet wel waarom
4.3 Voorlichting
4.4 Weetjewel?: psychologische achtergronden van kennis en wetenschap
4.5 Sociale achtergronden van voorlichting
4.6 Oeioeioei!: waarschuwingen en angsten

5. Nieuws en informatie
5.1 Verleiders George Bush en Bill Clinton
5.2 Ieder zijn bril
5.3 Nieuws en informatie
5.4 Blinde vlekken: psychologische achtergronden van informatieverwerking
5.5 De versoaping van het nieuws

6. Propaganda en oorlog
6.1 Verleiders Saddam en de Emir van Koeweit
6.2 Blindgangers
6.3 Propaganda
6.4 De Hunnen: psychologische achtergronden van propaganda
6.5 Spiegelbeeld, vertel eens even: conflictleer
6.6 Seks en drugs: psychologische oorlogvoering en mediamanipulatie

Besluit
Literatuur
Register
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Verborgen verleiders