


Chris Lorenz is werkzaam bij de Afdeling Geschiedenis van de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij theorie van de geschiedenis en geschiedenis van de geschiedschrijving doceert.
Meer over Chris LorenzIf You're so Smart, Why Aren't You Rich?
Universiteit, markt en management
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789085066705Samenvatting
'Wie betaalt, bepaalt'. Deze economische zienswijze lijkt sinds ongeveer 1980 een vanzelfsprekendheid te zijn op de universiteiten van Nederland. In dit boek vragen de auteurs zich af wat een kwarteeuw vermarkting van de universiteiten heeft opgeleverd.
De Nederlandse situatie wordt daarbij met die in het buitenland vergeleken, ook omdat de Europese Unie naar één Europees systeem van hoger onderwijs streeft. De directe aanleiding voor dit boek is de crisis van het onderwijs, die zichtbaar wordt in een aanhoudende kwaliteitsdaling, in diploma-inflatie én in stijgende collegegelden. Daarnaast biedt de economische stagnatie redenen om stil te staan bij de vrije markt als heilsmiddel voor de publieke sector. Hetzelfde geldt voor de politieke consequenties van het vrije marktbeleid voor de toegankelijkheid van het onderwijs.
Net als de Commissie Dijsselbloem komen de auteurs tot de conclusie dat de overheid haar kerntaak, het zeker stellen van de kwaliteit van het onderwijs, de afgelopen decennia ernstig heeft verwaarloosd. De auteurs zijn: Louise Fresco, Herman Philipse, Thomas von der Dunk, Vincent Icke, Chris Lorenz, Ad Verbrugge, André Klukhuhn, René Boomkens en Grahame Lock.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel I Analyse van een probleem
De universiteit als vierde macht. Een pleidooi voor de Tetras Politica
Van homo academicus naar homo economicus
Handelsliberalisering, hoger onderwijs enmensenrechtenbescherming
Hellzapoppin… De universiteit in vuur en zwavel
Paradoxen van het academisch kapitalisme
De globalisering van de universiteit en het cultureel onbehagen
De universiteiten en het New Public Management
Deel II Nederland in vergelijking met het buitenland
'Om elke prijs'. De Duitse universiteiten en het Bolognaproces
Het universitair bedrijf van de Bolognaverklaring en de Lissabondoelstellingen. Berichten uit België
Evaluitis: de ziekte van de 'gecontroleerde' wetenschap
Deel III Berichten van de werkvloer
'He no playa da game'
Het einde van de universiteit (volgens een rapport van de Universiteit van Oeloemia)
De omkoopbare universiteit
Voor de helft van het geld of ontboezemingen van een tevreden docent
Noten
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan