Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Richard ‘Nudge’ Thaler wint de Nobelprijs voor de Economie 2017 nieuws
9 oktober 2017 | Pierre Pieterse

Vandaag heeft de Koninklijke Zweedse Academie voor Wetenschappen bekendgemaakt dat de Nobelprijs voor de Economie dit jaar toegekend is aan de Amerikaanse econoom Richard Thaler. Thaler schreef een aantal boeken waarvan er één in het Nederlands is vertaald: Nudge. Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart.

Richard Thaler is hoogleraar gedragswetenschappen en economie aan de Booth School of Business van de Universiteit van Chicago. Hij krijgt deze belangrijke onderscheiding voor zijn grote bijdrage aan het nieuwe en steeds groter wordende terrein van de gedragseconomie. Net als eerdere Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman stelt hij dat de mens veel minder rationeel beslissingen neemt dan wordt verondersteld.

In zijn werk probeert hij te verklaren waarom de mens irrationeel handelt bij het nemen van (financiële) beslissingen en zoekt hij naar patronen in dit irrationele gedrag. Hij schuwt daarbij niet om de opgedane kennis te gebruiken voor beleidsaanbevelingen. In zijn boek Nudge (geschreven samen met Cass Sunstein) laat hij bijvoorbeeld zien hoe we mensen ertoe kunnen bewegen om betere en gezondere keuzes te maken.

De ‘politieke lafheid’ van Nudge nieuws
10 juni 2014 | Ger Post

Van de Duitse psycholoog Gerd Gigerenzer is onlangs het boek Risk Savvy uitgekomen. Het boek is een volgend hoofdstuk in de vete met de vermaarde psycholoog Daniel Kahneman en consorten. Inzet: hoe komt een mens tot de beste beslissing?

Ons feilbare denken van Kahneman is op zijn minst een lesje in nederigheid. Ruim 500 pagina’s lang wijdt de ‘Nobelprijs’-winnaar uit over de manieren waarop ons denken wordt beïnvloedt en we tot verkeerde beslissingen komen. Vaak zijn we ons helemaal niet bewust van dit gebrek, betoogt Kahneman, want vol vertrouwen maken we irrationele keuzes die we vervolgens weer goed weten te praten met onjuiste analyses.

Volgens Gigerenzer is het mensbeeld dat Kahneman presenteert te negatief. ‘Door zich vooral op drogredenen en vooroordelen te richten promoot Danny [Kahneman] het idee dat mensen dom zijn,’ vertelt hij op de website van The Guardian.

Nu is dat verkeerde – althans in de ogen van Gigerenzer – mensbeeld nog tot daaraantoe. Erger wordt het volgens hem als deze voorstelling wordt aangegrepen om de sukkelende mens te helpen, zoals econoom Richard Thaler en rechtsgeleerde Cass Sunstein bepleiten in Nudge - Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart. In hun boek zetten de twee auteurs nauwgezet uiteen hoe mensen met een zetje in de goede richting ertoe gebracht kunnen worden om de juiste keuze te maken. Juiste beslissingen zijn in dit geval keuzes die ervoor zorgen dat mensen gezonder en gelukkiger worden op de langere termijn.

Gigerenzer betwist niet dat mensen hulp kunnen gebruiken bij het nemen van beslissingen. Alleen moet dat volgens hem niet altijd via een slinkse nudge, zoals sommige beleidsmakers maar al te graag doen. Volgens de Duitser is dit een brevet van politieke lafheid, omdat wordt opgegeven om mensen te informeren of te overtuigen met duidelijke argumenten.

Gigerenzer’s alternatief? ‘Waarom niet iets duurzaams doen? Leer kinderen statistisch denken, niet als een tak van wiskunde, maar met bewijs uit de echte wereld, zoals de gezondheidszorg en financiën. En leer ze heuristieken, geef ze een toolkit die ze zal helpen om risico te begrijpen en keuzes te bevragen.’

In het artikel geeft hij twee voorbeelden van zulke heuristieken. ‘Koop nooit producten die je niet begrijpt.’ En: ‘Bestudeer in een restaurant nooit de menukaart voor aanwijzingen, maar zeg tegen de ober: "Als jij hier zou eten vanavond, wat zou je dan nemen?"’

De wetenschap achter het Obama-beleid nieuws
24 juli 2013 | Ger Post

Het is een verwijt dat academici – vaak terecht – voor hun voeten krijgen geworpen: in theorie klinkt het allemaal heel interessant en overtuigend, maar in de praktijk werkt het anders.

Toen professor in recht en auteur Cass Sunstein in zijn boek ‘Nudge – naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart’ beschreef hoe leiders van organisaties ervoor konden zorgen dat mensen betere beslissingen nemen, kon hem hetzelfde verwijt worden gemaakt. Mooi hoe in experimenten mensen dankzij een zetje in de juiste richting (een ‘nudge’) een meer rationele beslissing nemen die hun welvaart of gezondheid ten goede komt, maar werkt dat ook op de werkvloer?

In zijn nieuwe boek Simpler (Engels) laat Sunstein in duidelijke taal en via verschillende voorbeelden zien hoe hij de lessen uit onderzoek toepast als de ‘Regelgevende Tsaar’ van de Obama regering. Zoals auteur Daniel Kahneman het beschreef heeft het ‘inspirerende boek een verhaal en een les. In het verhaal daalt een denker met een passie voor redeneren af uit de ivoren toren naar het Witte Huis om een doener te worden. De les is dat regelgeving geen vies woord is en dat een nadenkende overheid werkt.’

Een belangrijk punt dat uit onderzoek naar beslissingen naar voren komt is dat er een gapend gat zit tussen hoe economen denken dat mensen beslissingen nemen, en hoe mensen echt tot een beslissing komen (mensen blijken in praktijk een stuk minder rationeel). Om dit gat te dichten moeten beslissingen simpeler worden gemaakt, betoogt Sunstein.

In ‘Simpler’ geeft hij verschillende voorbeelden hoe de Obama-overheid dit via regelgeving heeft bewerkstelligd, van eenvoudigere hypotheken en studentenleningen tot het vermelden van calorieën op de menu’s van grote restaurantketens.

Hoewel het boek gericht is op Amerika, biedt het interessante praktijkvoorbeelden hoe managers regelgeving kunnen verbeteren en stroomlijnen. Het boek biedt bovendien een interessant inkijkje in de keuken van een organisatie die afstand neemt een impliciet vertrouwen in een ultra-rationeel (maar denkbeeldige) homo economicus als het op ontwerp van regelgeving en beleid aankomt.

Richard Thaler, Cass Sunstein
Nudge

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden