Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Tony Hsieh: De nalatenschap van een cultachtig leiderschapsicoon nieuws
1 december 2020 | Hans van der Loo

Afgelopen vrijdag stierf Tony Hsieh op 46-jarige leeftijd aan de verwondingen van een huisbrand. De oprichter en voormalig CEO van online schoenen- en kledingwinkel Zappos verwierf de status van een cultachtig leiderschapsicoon. Een korte beschouwing over zijn nalatenschap en een blik op de door hem aanbevolen managementboeken.

Opgegroeid in de Bay Area rond San Francisco, raakte Hsieh (spreek uit als ‘Sjeej’) al vroeg besmet met het ondernemersvirus. Als 24-jarige wist hij zijn eerste startup aan Microsoft te verkopen. Met de vele miljoenen richtte hij een durfkapitaalbedrijf op. Een van zijn investeringen was een beginnende online schoenenverkoper waar hij gaande weg tot CEO uitgroeide en die hij uiteindelijk tot Zappos (afkomstig van het Spaanse woord voor schoenen, ‘zapatos’) omdoopte. Het bedrijf raakte vooral bekend door de waanzinnige klantenservice die werd geboden. Het was pionier op het gebied van het bieden  van verrassende service. De anekdotes hierover zijn legendarisch. Klanten konden soms urenlang met call center medewerkers over hun persoonlijke problemen praten. Schoenen die niet in de smaak vielen, konden kosteloos worden teruggestuurd. Zelf sprak hij – en schreef er ook een boek over – van het ‘leveren van geluk’.

Het overtreffen van klantverwachtingen was gebaseerd op een even eigenzinnige als krachtige bedrijfscultuur. Iedere medewerker werd geacht de tien kernwaarden van het bedrijf uit zijn hoofd te kennen. Bij iedere beslissing werden ze ter hand genomen. Bovendien werd jaarlijks een cultureel handboek uitgegeven, waarin de belangrijkste praktijken en lessen stonden vermeld. Die cultuur werd gesteund door een egalitaire en transparante organisatiestructuur. Uitgangspunt daarvan was dat mensen gelijkwaardig aan elkaar waren. En dat ze zich vooral authentiek en autonoom moesten gedragen. Medewerkers kregen niet alleen volop ruimte om hun werkzaamheden naar eigen goeddunken in te richten. Ze werden daarin ook gefaciliteerd door teamleiders, die binnen het bedrijf overigens als ‘leadlinks’ worden aangeduid.

Naast de veelbesproken egalitaire structuur, is ook het transparante karakter van Zappos een in het oog springend deel van de nalatenschap van Tony Hsieh. In alles wat hij deed, predikte hij radicale transparantie. Hij communiceerde op directe wijze met zijn medewerkers. Hij was uiterst toegankelijk en nam de moeite om naar iedereen te luisteren. Hij vroeg anderen steevast om feedback en voelde zich niet te groot om gemaakte fouten openlijk aan de kaak te stellen. Hij creëerde daarmee een klimaat van psychologische veiligheid. Mensen voelen zich niet alleen betrokken, maar ook op hun gemak.

In 2009 verkocht Hsieh zijn bedrijf voor 1,2 miljard dollar aan internetreus Amazon. Hsieh bleef weliswaar aan als CEO (hij vertrok pas afgelopen augustus) maar richtte zich in de praktijk op een geheel nieuw project: het nieuw leven inblazen van het vervallen centrum van Las Vegas. Hij kocht enorme stukken van het gebied op: oude en verlaten appartementsgebouwen, huizen, bedrijfspanden, casino’s en hotels. Op voorwaarde dat ze naar Las Vegas verhuisden en meehielpen om het gebied op te knappen, investeerde hij   vervolgens in een enorme reeks van startups.

Het valt moeilijk om deze avontuurlijk ingestelde alleskunner in een enkel woord te typeren. Misschien is de omschrijving van vrolijke en vrijmoedige rebel nog het mest op zijn plaats. Hsieh zei wat hij dacht en deed wat hij zei. En als het onverhoopt niet bleek te lukken, stapte hij even vrolijk over naar een ander plan. Het gemak waarmee hij dit deed, gaf hem soms iets grilligs en mysterieus. Alsof het hem allemaal niet veel kon schelen. Volgens mensen die hem van nabij kenden, was dat slechts uiterlijke schijn. Hij was juist zeer betrokken. Maar soms zat het feit dat hij duizend-en-één dingen wilde die betrokkenheid hem in de weg.

Tot slot: welke managementboeken prees hij aan. In willekeurige volgorde  noemen wij de vijf meest door hem genoemde:

Doorzoek jezelf van Google-medewerker Chade-Meng Tan: hierin wordt de kracht van emotionele intelligentie door middel van mindfulness uit de doeken gedaan.

Tribal Leadership van Dave Logan en anderen over het feit dat het leiding geven aan een organisatie meer en meer neerkomt op het leiden van tribes en teams. 

Peak Performance van hotelondernemer Chip Conley, waarin de piramide van Maslow op praktische wijze wordt uitgewerkt.

Uitblinkers van Malcolm Galdwell waarin het geheim achter succesvolle mensen wordt ontrafeld.

De gelukshypothese van Jonathan Haidt, een klassieker op het gebied van werk- en levensgeluk.

De top 3 van Steven Van Belleghem geboekstaafd
8 maart 2013 | Nienke van Oeveren

Steven Van Belleghem is managing partner bij InSites Consulting. Daarnaast is hij parttime marketingprofessor aan de Vlerick Business School. Van Belleghem is de auteur van De conversation manager (winnaar PIM-literatuurprijs 2010 en meer dan 23.000 exemplaren verkocht) en De Conversation Company. Wat staat er in zijn top 3?

1 Good to great door Jim Collins
‘Mijn favoriete managementboek by far is Good to great. Het is gebaseerd op gefundeerd onderzoek en door de manier waarop Collins schrijft, kun je de theorie goed onthouden. Met InSites hebben we ook een Good to great-cursus gedaan, dat was heel nuttig. Onze waarden zijn nu meer leidend bij het aannemen van mensen; we willen een value fit. Een heel belangrijk principe van succesvolle bedrijven vind ik namelijk een gedisciplineerde organisatiecultuur; je kiest een aantal kernelementen en focust daarop. Dat is best lastig, want we veranderen ook graag.’

2 Delivering Happiness door Tony Hsieh
‘De bedrijfscultuur is ook waar het om draait in Delivering Happiness, een boeiend verhaal van een jonge ondernemer. Tony Hsieh vertelt over zijn online schoenenwinkel Zappos, een veel aangehaald voorbeeld. Ik ben jaloers op de spirit in dat bedrijf! De WOW-cultuur is daar heel visueel; verhalen op de muur, eten en drinken in overvloed. De mensen zijn er ongelooflijk enthousiast en een hechte community, bijna een sekte. Het knappe is dat de cultuur nog hetzelfde is met duizend medewerkers; wij gaan mensen gelukkig maken.’

3 Crossing the Chasm door Geoffrey Moore
‘Dit boek was erg belangrijk voor mijn thesis over de adoptie van hoog technologische producten. Geoffrey Moore beschrijft de kloof tussen adoptie hiervan door de early clients en de massamarkt. Vooral high tech zien consumenten als risicovol, terwijl de producent zijn product graag op de massamarkt wil verkopen. Daar gaat de producent de fout in volgens Moore. En ten tweede dat de massa andere motivaties heeft dan de early clients. Al een oud boek, maar het blijft relevant.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden