Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Herfsttijd, canvastijd nieuws
20 oktober 2016 | Bertrand Weegenaar

Het is herfst. De tijd van bockbier, Beaujolais Primeur, en reflectie. Om langzaam naar achteren te kijken en strategisch naar voren. Om op de hei de eerste kladversies van 2017 uit te werken. Sinds een aantal jaren komen dan niet de rollen brown paper, sticky notes en stiften, maar de canvassen op tafel.

Innovatief ingestelde bedrijven gebruiken al enige jaren het Business Model Canvas, de klantgeoriënteerde teams het Waarde Propositie Ontwerp om de fit tussen klant en product helder te krijgen. Beiden uit de koker van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur en hun teams van bedenkers en medeauteurs. Uitgewerkt in de succesvolle boeken Business Model Generation en Waarde Propositie Ontwerp . En een woud aan adviesbureaus om organisatie te helpen te starten en vast te houden.

Er zijn tegenwoordig echt voor bijna elke bedrijfsuitoefening canvassen. Voorgedrukte formats die de moeilijke ‘Hoe pakken we het aan?’-discussie van de lege brown papers voorkomen.

Welk bedrijf heeft geen projecten? Klopt, bijna geen één. En projecten beginnen? Goed inrichten? Stakeholders identificeren en tevreden houden? Het project uitvoeren EN resultaten zichtbaar en duurzaam maken? Kan daar nu eens geen canvas voor gemaakt worden? Projectveteranen en auteurs Rudy Kor, Jo Bos en Theo van der Tak hebben zich verenigd en het alomvattende Project Canvas ontworpen. Meteen een disclaimer: projecten blijven mensenwerk en een canvas lijkt een invuloefening. Een complex gebeuren teruggebracht tot 14 hokjes en één cirkel (WAT). Dit doordenken en invullen en er staat een basis. Het boek Project Canvas (‘Samen naar de kern van je project’) is een uitvoerige beschrijving van de onderliggende vragen om een projectstart te regelen. Het canvas invullen brengt de gebruiker langs de vragen Wat, Wie, Hoe, Waarbinnen en Waarmee? Het boek geeft uitvoerige beschrijvingen van al die hokjes en de betekenis voor je project.

In het laatste deel van het boek wordt het Project Canvas vergeleken met de startdocumenten die je bij andere projectmethodieken opstelt. In de wereld van Prince2 ben je bezig met een projectbrief. De eerste stap na het mandaat om een project te starten. Diverse elementen uit de canvas zullen in de businesscase komen.

In de wereld van Agile hebben de auteurs gekozen om Project Canvas te vergelijken met AgilePM. Het overlapt daarbinnen de pre-projectfase en delen van het haalbaarheidsonderzoek. Het canvas is verder goed geschikt als teammethode om binnen AgilePM aan de slag te gaan. Samen en visueel sterk.

Een kritische kanttekening. De charme en deel van het succes van de boeken van Osterwalder en Pigneur is dat ze rijk aan voorbeelden uit de praktijk zijn. Herkenbare voorbeelden zodat de canvassen gaan leven. Dit aspect ontbreekt in Project Canvas. Ik hoop op een snelle tweede versie, verrijkt met die voorbeelden.

Meer canvassen, veel meer canvassen in Ontwerp Betere Business (‘Nieuwe tools, skills en mindset voor strategie en innovatie’) door Patrick van der Pijl. Ik heb al dagen moeite grip te krijgen op de inhoud. Het is veel design met kleur, toolpictogrammen en lay-out. En dan gaat het ook nog over business ontwerp en veel voorbeelden uit allerlei gebieden als banken, marketing, automotive en ideeën vorming en ... ik raak steeds verdwaalt.

Hier is waar deze blog van een actueel een recensie wordt. Maar dat is aan de redactie, die keuze. Want zo is er verwarring of dit nu een handboek is, een canvas/methode overzichtswerk voor innovatie, en business ontwerp in een oneindige loop. Maar ook het managen van innovatie en ideeën.

OK, hou het simpel! Een greep uit de canvassen: Team Charter Canvas, 5 Bold Steps Vision Canvas, Coverstory Vision Canvas, Design Criteria Canvas, Context Canvas. Van daaruit ga je naar de Businessmodel Canvas en het Waarde Propositie Canvas. Om nog even stil te staan bij de Storytelling Canvas en de Customer Journey Canvas. En als je dan heel veel uitgewerkte ideeën hebt, dan kun de Innovatiematrix Canvas (een canvas met 4 vakjes) en het Validatie Canvas inzetten. Of het bijzondere Riskante Aanname Canvas! Stiekem volgen de auteurs alle fases van De Lean startup (van Eric Ries) wat later in het boek uitgelegd wordt.Wat was het doel van de auteurs van dit boek?

Inzicht voor de lezer hoe met behulp van canvassen het business ontwerp proces leuk, visueel, gezamenlijk, spannend en inzichtelijk te maken valt. Hiervoor zijn te veel bomen in het bos gezet. Een overzicht van alle moderne technieken en tools die er nu op dat gebied zijn? Dan is de vorm van het boek minder handig gekozen.

In Lean is het nu tijd om de Validatie Canvas te pakken en met de volgende pivot (lees: druk van dit boek) meer overzicht te verschaffen. Schrijven is ook schrappen. Een basisboek misschien? Oeps er moet nog opgeschaald en geaccelereerd worden want het Investment Readiness Level Canvas moet nog ingevuld worden! Is er al een Canvas voor Dummies?

Als canvassen toch uw ding is. Dan kunt u voor nog meer canvas voorbeelden shoppen in Engage!- Reisgids voor veranderavonturen. Een Change Canvas voor de verandering bijvoorbeeld.

Ach zo’n lekker jaren ’90, leeg A0, wit papier waar even over de structuur nagedacht moest worden. Als opwarmer.

Start by dressing right nieuws
7 maart 2016 | Bertrand Weegenaar

The start-up scene in Nederland begint zijn vruchten af te werpen. Software bedrijven als Booking.com, Blendle, Ayden, Catawiki, Thuisbezorgd.nl en WeTransfer halen miljoenen aan investeringen binnen om hun bedrijf buiten Nederland groot, groter, groots te maken. Heeft u nog niet van meer dan vier van deze bedrijven gehoord, dan wordt het tijd om wat start-up huiswerk te doen.

En dat kan gelukkig nu, met een boek van Nederlandse bodem. Quintin Schevernels heeft met Suits & Hoodies een toegankelijk, makkelijk leesbaar boek geschreven over ‘Het geheim van de succesvolle start-up’. Na een carrière in dienst van, stapte Schevernels in in de start-up Layar dat een augmented reality laag aan smartphones toevoegde. Met Schevernels haalden de oprichters een ervaren CEO in huis. Na de verkoop van Layar nam Schevernels de tijd om Suits & Hoodies te schrijven met daarin de zeven Essentials voor de beginnende ondernemer.

De Essentials zijn misschien open deuren maar de achtergrond van de op ervaring gebaseerde keuzes maken een hoop goed: groot dromen, vernieuwing, product, cultuur, talent, focus, en funding.

Het prettige van het boek is de grote aandacht die uitgaat naar het inrichten (cultuur, focus) van de organisatie als voorbereiding op groei. Hier gaan veel veelbelovende start-ups onderuit. De centen komen dan vanzelf. Van Johan van Vulpen (ex-CEO van Greetz) kreeg hij de 1111-regel.Als deze simpele regel geldt, dan zit de start-up op de goede weg:

- 1 punt voor het idee,
- 10 punten voor het uitgewerkte concept,
- 100 punten voor de businesscase,
- 1000 punten voor een werkende demo.

Pas met 1111 punten ben je klaar voor de (mogelijke) belangstelling voor investeerders.

Wat verder wel opvalt, en hopelijk komen er meer start-up ervaringsdeskundigen en –theoretici, is dat vrijwel alle referentie literatuur uit Amerika komt . Twee uitzonderingen: de boeken in het talentstuk en Business Model Generation. Alexander Osterwalder is een Zwitser.

Suits & Hoodies bevat gelukkig wel een schat aan verhalen over en van Nederlandse start-up. Het wachten is tot ervaren serial entrepreneurs als Yuri van Geest (medeauteur van Exponentiële organisaties ) en Boris Veldhuijzen van Zanten eens samen gaan zitten met een uitgever.

Als je geïnspireerd raakt door Suits & Hoodies en je wilt wat handen en voeten krijgen bij de uitvoering van je idee (slechts 1 punt) naar een werkende demo (1000 punten: bingo), dan is De Lean Entrepreneur van Brant Cooper en Patrick Vlaskovits een mooi startpunt. Een kleurrijk maar strategisch sterk boek dat verder gaat waar De Lean startup van Eric Ries en zeer praktisch van aard is. Wel weer alle Amerikaanse voorbeelden als Zappos, iTunes, Google en PayPal.

Osterwalder wint Thinkers50 Strategy Award nieuws
24 november 2015 | Pierre Pieterse

Deze award is zonder meer een prestigieuze bekroning. En dan niet alleen omdat het wordt beschouwd als de Oscar in management maar ook omdat de concurrentie weer bijzonder zwaar was. Medegenomineerden waren dit jaar onder andere ‘thoughtleaders’​ als Michael Porter en Martin Reeves.

Alex Osterwalder en coauteur Yves Pigneur zijn de mensen achter Business Model Generation, een boek(of concept) waarvan er ​wereldwijd ​meer dan een miljoen exemplaren​ zijn verkocht. De Nederlandse vertaling, Business Model Generatie, ging inmiddels al ​enkele tienduizenden keren over de toonbank.​​ Het boek is vertaald in 30 verschillende talen, waaronder het Chinees, Japans, Koreaans, Russisch, Spaans en zelfs Mongools – uniek voor een managementboek​.​

Kort door de bocht combineert BMG strategie​ ​en business design op een praktische en vooral visuele manier. Op die manier is het eenvoudiger om bestaande business modellen te innoveren, of nieuwe business modellen te ontwikkelen.

Oude boeken in nieuw jasje nieuws
24 maart 2015 | Bertrand Weegenaar

Een trend of een toevalligheid? Drie zeer succesvolle titels die (ruim) tien jaar geleden hun eerste druk zagen, zijn onlangs heruitgegeven. Scaling up, The art of the Start 2.0, en een herziene druk van Blue Ocean Strategy zouden samen met Lean Startup en Business Model Generatie de complete boekenlijst van start-ups en venture capitalists kunnen vormen.

Voeg daar het wat oudere ‘Bijbel van Silicon Valley’ en net vertaalde Het innovatie dilemma van Clayton Christensen en het actuele Waarde Propositie Ontwerp van het Osterwalder team aan toe en dan heb je alle papieren theorie, strategieën en hulpmiddelen om je heen verzameld. Maar toevallig is het niet, alle drie de boeken zijn zeer succesvol. De tijd heeft echter niet stil gestaan. Dus herzieningen, toevoegingen en herijkingen van aangereikte strategieën en technieken zijn zeker noodzakelijk.

De blauwe oceaan is de metafoor in het strategisch bedrijfsdenken geworden voor studenten en starters om een markt te onderzoeken en onderscheidend te worden ten opzichte van ‘concurrenten’ die zich in een rode oceaan bevinden. The Blue Ocean Strategy (een creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten) is een zeer succesvolle business geworden voor de auteurs en INSTEAD hoogleraren W.Chan Kim en Renée Mauborgne. Het boek staat al jaren torenhoog bovenaan uitgeeflijsten. MBA studenten wereldwijd zullen de blauwe oceaan als metafoor in hun businesscases gebruiken. De waarde van het boek in termen van gegenereerde business zal enorm zijn.

De heruitgave verschilt niet enorm van het originele werk. De toevoegingen hebben betrekking op de implementatie van het blauwe oceaan denken in bestaande, grote organisaties. Een tweede aspect is dat een blauwe oceaan ook wel eens rood gaat kleuren. Hoe vernieuw je een blauwe oceaan?

Tien jaar geleden verscheen ook de eerste versie van The Art of the Start van Guy Kawasaki. Nu dus The Art of the Start 2.0. Compleet uitgebreid en aangepast aan tien jaar nieuwe ontwikkelingen voor startende ondernemers zoals sociale media, crowdfunding en cloud computing. Kawasaki is in Europa misschien minder bekend als bedrijfsstrateeg en –coach, maar in Amerika is zijn status vergelijkbaar met die van Richard Branson. Begonnen als Apple evangelist in de jaren 80 heeft Kawasaki zich ontwikkeld tot een entrepreneur en mentor/coach met als specialismen startups en sociale media. In het Nederlands is alleen Betovering vertaald (Enchantement: over de kunst om klanten te verleiden en te houden).

The Art of the Start is een briljant boek met een mix van wijsheid, hulpmiddelen, tips en strategieën voor de startende ondernemer. Niet dat kennis The Art of Evangilizing , The Art of Rainmaking en The Art of Enduring voor meer doorgewinterde managers en ondernemers onbelangrijk zijn. Een leerzame lecture van Kawasaki over de tien fouten die ondernemers maken is hier te bekijken. Welke uitgever gaat er eens werk van maken om het werk van Kawasaki op de Nederlandse markt te brengen?

Verne Harnish staat bekend als ‘The Growth Guy’. In Nederland is hij bekend om de Gazelle-award : de prijs voor het snelst groeiende bedrijf dat jaarlijks door het FD wordt uitgereikt. Scaling up is officiële titel van de volledig herschreven Mastering the Rockefeller Habits. Dit boek van Harnish is dé gids voor bedrijven die echt willen groeien. Tientallen procenten per jaar. Jaar in jaar uit. Als je dat lukt ben je een gazelle. Harnish predikt structuur, methode en discipline. In de revisie heeft Harnish vier pijlers gekozen : People, Strategy, Execution, and Cash. Harnish zweert bij simpel en overzicht. Alles moet (en kan dus) op een pagina.

Harnish heeft zich in zijn werk laten leiden door de levensgeschiedenis van John D. Rockefeller die ‘10 habits’ ontwikkelde om zijn steeds groeiende bedrijven te kunnen managen. Deze habits doorvertaald in diverse sheets, structuren en technieken vormen de basis voor een strategie om grote groei te faciliteren. Een methode die dwingt. Als je een gazelle wilt worden is dat misschien ook wel nodig!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden