Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Thinkers 50 Awards nieuws
30 september 2015 | Bertrand Weegenaar

Elke twee jaar verkiest een zeer select en hoogwaardig gezelschap internationale managementgoeroes de beste publicaties én initiatieven die het bedrijfsleven hebben geholpen of kunnen gaan helpen. De hoogste waardering gaat naar de beste ‘thinker’ van dat moment.

De titel van dit festijn dat op 9 november in Londen zijn beslag krijgt, is ‘Thinkers50’. De houder van de titel is Harvard professor Clayton Christensen. De prijswinnaars zijn doorgaans verbonden aan één van de grote businessschools.

Dit jaar worden er awards in categorieën als Strategy, Leadership en Innovation uitgereikt. Thinkers50 gaat flink met haar tijd mee. Moderne denkers passen niet meer in deze traditionele mallen. Daarom dit jaar nieuwe Awards in categorieën als Digital Thinking, Social Enterprise en Ideas into Practice.

Een mooie categorie deze laatsten omdat deze awards naar een bedrijf gaan die hun ervaring en kennis hebben geboekstaafd én bewust bezig zijn dit uit te dragen. De genomineerde zijn Haier, Red Hat (CEO Jim Whitehurst heeft onlangs het boek Open Organization gepubliceerd), Singularity University (met dragende krachten Peter Diamandis (Bold) en Ray Kurzweil (Het bouwen van een brein) en Zipcar (CEO Robin Chase heeft de bedrijfsstrategie in Peers Inc. uit de doeken gedaan). Het Nederlandse tintje wordt verzorgd door Yuri van Geest die als co-auteur van Exponential Organizations genomineerd is voor de Breakthrough Idea Award.

(De volledige indrukwekkende lijst is hier te bekijken. Voor elke categorie geldt: als je kennis hebt genomen van de inhoud van de boeken kun je echt meepraten.)

Yuri van Geest: ‘Elke ExO begint met een missie’ nieuws
3 april 2015 | Erik de Vries

Schrijver Yuri van Geest hield ten huize van uitgeverij Business Contact afgelopen donderdag de Nederlandse vertaling van het boek Exponentiële organisaties ten doop. Het boek dat hij samen met Salim Ismail en Michael S. Malone schreef, is al enige tijd in het Engels beschikbaar en lijkt hard op weg uit te groeien tot een klassieker. Zo is het op moment van schrijven het hoogst gewaardeerde managementboek op Amazon, met een rating van 4,9 uit 5.

In sneltreinvaart zal Van Geest deze middag in een aanstekelijk betoog de speerpunten van Exponentiële organisaties (ook wel ExO’s) uit de doeken doen. Ter ondersteuning van zijn bevindingen schotelt hij zijn toehoorders af en toe ronduit ongelooflijke statistieken voor: ‘De tijd die het een bedrijf kost om een miljard waard te worden, lag twintig jaar geleden op twintig jaar. Tegenwoordig is dat minder dan een jaar.’

Die uitspraak illustreert de tendens die het fundament vormt onder het onderzoek van Van Geest & co: de algehele omslag van lineair naar exponentieel. ‘Alles wordt tegenwoordig vertaald in bits. Dat betekent dat schaarste plaatsmaakt voor overvloed. Kijk bijvoorbeeld naar de fotografie: sinds iedereen een camera op zijn telefoon heeft, worden we overspoeld met beelden. Hetzelfde gaat op voor het tempo waarin de kosten van allerlei nieuwe technologieën dalen. In 2007 kostte het ongeveer tien miljoen dollar om een compleet menselijk dna-profiel in kaart te brengen, in 2014 was dat nog maar duizend dollar.’

Voor zijn definitie van een ExO hanteert Van Geest onze twee hersenhelften als metafoor. ‘De rechterhelft is het domein van creativiteit, groei en onzekerheid. De linkerhelft zorgt voor structuur, controle, stabiliteit. Per hersenhelft zijn er vijf kenmerken waarover ExO’s beschikken, in totaal dus tien. We spreken van een ExO als een organisatie over minimaal vier van die kenmerken beschikt.’

Een opvallende conclusie die uit het onderzoek naar voren komt, is dat succesvolle ExO’s niet enkel rond een briljant idee zijn opgebouwd. Alles begint met een missie. ‘Elke ExO die wij hebben onderzocht, heeft een zogenoemd massive transformative purpose, een ambitie om alles radicaal anders te doen. Al die bedrijven hebben vanaf het begin een hele ambitieuze doelstelling gehad.’

Een andere vaststelling is dat ExO’s allemaal platforms zijn waar mensen en assets samenkomen. ‘Neem een ExO als Tesla dat geheel transparant is en al zijn patenten vrijgeeft, waardoor de crowd ermee aan de slag kan. Het inzetten van de community is een van de kenmerken van ExO’s. Ze streven niet naar eigen bezit en hebben het liefst zo min mogelijk mensen in dienst, alles wat ze nodig hebben, betrekken ze via het platform. Airbnb, met ongeveer 1300 werknemers die een bestand van een half miljoen slaapplekken in 33.000 steden beheren, is meer waard dan Hyatt Hotels waar 45.000 werknemers op 549 locaties werken. En de hotelketen is gebonden aan fysieke plekken, terwijl Airbnb onbeperkt kan doorgroeien. Software is eating the world; elk bedrijf zal uiteindelijk een softwarebedrijf worden.’

Hoewel een ExO doorgaans in de eerste twee jaar van zijn bestaan achterblijft op een ‘lineaire’ branchegenoot, hebben ze uiteindelijk een ontwrichtende uitwerking op de markt. Hier kun je je alleen met veel pijn en moeite tegen wapenen, aldus Van Geest. ‘Een van de te overwegen strategieën is als lineaire organisatie een ExO inlijven. Dat is op zich een goede stap, maar het gevaar dat daarbij op de loer ligt, is dat de nieuwe organisatie te snel in de bestaande wordt geschoven en zo haar autonomie en in feite dus haar bestaansrecht verliest.’

Als voorbeeld van een organisatie die zichzelf succesvol opnieuw heeft uitgevonden, noemt Van Geest de Chinese fabrikant van huishoudelijke apparatuur Haier, al dertien jaar op rij uitgeroepen tot China’s sterkste merk. ‘In 2005 heeft de directie van het bedrijf alle 80.000 werknemers ondergebracht in tweeduizend eenheden met een eigen winst- en verliesrekening en verregaande autonomie.’ Met als gevolg, de zoveelste indrukwekkende statistiek van de middag: ‘Haiers inkomsten zijn de afgelopen veertien jaar verviervoudigd, en de beurswaarde van het bedrijf is tussen 2011 en 2014 verdrievoudigd.’

Kijk hier voor een foto-impressie van deze boekpresentatie.

Fotografie: CC BY-SA Sebastiaan ter Burg

ExO: de nieuwe Goldrush? column
1 december 2014 | Bertrand Weegenaar

Is het boek Exponential Organizations (ExO) niet gewoon een moderne versie van de kaart van California? Van rond 1850? De tijd van de Goldrush dus. Als we de auteurs (van Salim Ismail , Michael Malone en Yuri van Geest) mogen geloven uiteraard niet. Maar een lezer met een beetje historische bagage krabt zich minimaal even achter de oren.

Exponential Organizations is inmiddels omhangen met lauweren en andere kransen en lijkt de status van ‘Businessbook of the Year 2014’ nog nauwelijks te kunnen ontgaan. Het boek, uitgegeven onder het label ‘A Sungularity University Book’, biedt een theoretisch model om een bedrijf te creëren dat een jaarlijkse gegarandeerde ‘double digit’ waardegroei kan genereren. Van een naar tien naar bijvoorbeeld honderd miljard dollar.

Eerst maar even ‘singulariteit’ onder de loep: ‘Singulariteit is een punt in de tijd waarop de technologische vooruitgang zo snel gaat dat deze naar oneindig schiet.’ Het model is gevoed door werk van Ray Kurzweil (De Singulariteit is nabij). Voorbeelden die dit (generieke) gedachtegoed ondersteunen zijn het meer en meer digitaliseren van onze samenleving, de exponentiële groei van het gebruik van Internet (The Internet of Things), Big Data, en de immer geldigheid van de Wet van Moore.

De auteurs van Exponential Organizations ondersteunen hun thesis met moderne bedrijfsinnovatie modellen die je vindt in het werk van Alexander Osterwalder (Business Model Generatie en Waarde Propositie Ontwerp), van Eric Ries (Lean Startup), en in het werk van Clayton Christensen (disruptive technologies).

Een ExO bedrijf heeft eigenlijk geen assets, maar alleen personeel, een online platform, een community, en data. De voorbeelden die in het boek worden uitgewerkt, zijn onder andere Airbnb (10 miljard dollar), Uber (18 miljard), Whatsapp (19 miljard) en Snapchat (10 miljard). De waarde van deze bedrijven 5 jaar geleden: een paar miljoen dollar. De taxi’s van de Uber chauffeurs zijn van de chauffeurs, de code op het GitHub platform is van de ontwikkelaars, de kamers die op Airbnb worden verhuurd van de eigenaar van de woning. Een zeer slimme manier van gebruik maken van de deeleconomie.

Maar is een stukje software die een kamerzoeker en een huiseigenaar bij elkaar brengt $10.000.000.000 waard? En volgend jaar $100.000.000.000? Waar is die waarde dan op gebaseerd? Airbnb schraapt een percentage af van een verhuurtransactie. Uber van een taxirit. Maar hoeveel taxiritten zijn er nodig en wanneer eindigt de ‘double digit growth’?

Een belangrijk zo niet elementair onderliggend bedrijfsdoel van elke ExO is verkopen of een beursgang. Dat is een doel die de early investors stellen. En hier gaat het bedrijfsmodel ernstig op een modern piramidespel lijken. De initiële investeerders leggen miljoenen in om de waarde van het bedrijf op te drijven. Zij cashen bij een beursgang of een overname. Maar hoe gaan de volgende aandeelhouders hun waarde zien stijgen?

In het midden van de 19de eeuw ging waardeloze grond met potentieel goud voor veel geld van de hand. De middenstand die materiaal of kleding (Levi Strauss startte in die tijd) verkocht hadden betere gouden tijden. Uiteindelijk profiteerden zij en de mijnbedrijven (eigenaren van de grond) het meest van de rush. Het heeft er alle schijn van dat ook deze geschiedenis zich weer eens aan het herhalen is.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden