Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Harvest - April nieuws
31 maart 2016 | Jeroen Ansink

Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.

Brainstorm-sessies zijn populair, maar vaak ook hopeloos inefficiënt. Groepen die naar hartelust ideeën kunnen spuien hebben de neiging om de meest extravagante suggestie te steunen, of, erger nog, zich te scharen achter degene die het hardst schreeuwt. Problemen kunnen op deze manier maanden door blijven etteren. Dat, terwijl het vinden van een werkbare oplossing met een beetje discipline niet meer dan een week in beslag hoeft te nemen, aldus Jake Knapp in Sprint. De partner bij Google Ventures baseert die belofte op een bezoek aan Zweden, waar hij samen met een aantal collega's binnen enkele dagen een ruwe versie van Google Hangouts in elkaar wist te knutselen.

De eerste stap in zo'n sprint (niet te verwarren met de sprints van de managementmethode Scrum) is het definiëren van het probleem en het doel. Op dag twee schetsen de teamleden anoniem hun eigen oplossing op papier uit. Deze ideeën worden op woensdag op basis zonder onderscheid des persoons beoordeeld. Dag vier is gereserveerd voor het bouwen van een prototype, dat op vrijdag kan worden getest. Zelfs als er geen ideale oplossing boven komt drijven, is zo'n sprint nog nuttig: in plaats van maanden te hebben verspild, is het verlies beperkt gebleven tot vijf dagen.

 

Vraag bedrijven naar de belangrijkste marketingtrend van het moment en grote kans dat ze verwijzen naar de opkomst van Big Data. Toch geven de gigantische hoeveelheden digitale informatie die we met zijn allen genereren maar een beperkte voorstelling van de werkelijkheid. Het zijn juist kleine details in het alledaagse leven die een nieuwe consumententrend kunnen blootleggen, aldus marketingpionier Martin Lindstrom in zijn nieuwe boek Small data. Lindstrom, nummer achttien in de Thinkers50, een ranglijst van 's werelds meest invloedrijke managementgoeroes, reist driehonderd dagen per jaar om doodgewone mensen in hun eigen huis te kunnen bezoeken. Als een Sherlock Holmes speurt hij in keukens, badkamers en slaapkamers naar clues, of het nu gaat om de inhoud van de koelkast, de grootte van schilderijen aan de muur, of de plek waar mensen hun schoenen plaatsen. Dat leidt tot verrassende inzichten. Zo merkte Lindstrom dat koelkastmagneetjes in Saudische huishoudens hoog op de deur worden geplakt, terwijl Siberische gezinnen juist een plek binnen het handbereik van de kinderen kiezen. Uit navraag bleek dat in Siberië, waar schaarste de norm is, magneetbuttons een alternatief zijn voor speelgoed. Dit inzicht leidde tot de lancering van een nieuw speelgoedbedrijf voor de Russische markt.

 

Gary Vaynerchuck sloot als debuterend auteur in 2009 een miljoenencontract met een Amerikaanse uitgeverij voor maar liefst tien boeken. De ondernemer had een paar jaar daarvoor de omzet van zijn vaders wijnhandel laten groeien van drie miljoen tot vijftig miljoen dollar, en de videoblog die hij in die periode bijhield had hem internationaal furore bezorgd.

In Crush it!, The thank you economy en Jab, jab, jab, right hook beschrijft Vaynerchuck zijn evolutie van wijnondernemer tot digitale mediaconsultant, openbaar spreker en internetinvesteerder. #AskGaryVee, het vierde deel uit de serie, is gebaseerd op de vragen die Vaynerchuck gesteld kreeg in de #AskGaryVee Show, een programma dat hij sinds een jaar of twee verzorgd voor YouTube. Vaynerchuck, die in mei naar Amsterdam komt voor het technologiefestival TNW Conference, spreekt zich uit over onder meer marketing, ondernemerschap, management en leiderschap. 'Vergeet nooit dat er een reëele kans bestaat dat je uiteindelijk gaat werken voor de persoon die nu voor jou werkt.'

 

Als auteur van de bestseller De macht der gewoonte en winnaar van een Pulitzer Prize heeft Charles Duhigg een indrukwekkend cv. Toch voelt de New York Times-journalist zich naar eigen zeggen nog een beginner, zeker vergeleken met bijvoorbeeld Atul Gawande, die bijdragen levert aan de New Yorker, vier boeken op zijn naam heeft staan, en ook nog eens chirurg en wetenschappelijk onderzoeker is. Om die tekortkomingen te corrigeren besloot Duhigg om zijn eigen onderzoek naar productiviteit uit te voeren. Slimmer, sneller, beter volgt hetzelfde stramien als Duhiggs eerste boek, waarin hij voorbeelden uit de praktijk koppelt aan algemene, wetenschappelijk onderbouwde inzichten. Een greep uit de bevindingen:

- Efficiëntie is niet hetzelfde als productiviteit. Technologische doorbraken als e-mail of sociale media verlagen weliswaar de barrières om te communiceren, maar leiden vaker nog tot tijdsverspilling

- De aandacht van media voor winnaars leidt bij veel ondernemers tot onrealistische verwachtingen. Niemand begint een bedrijf met het voornemen om te falen, en toch gaat tweederde van de start-ups binnen enkele jaren failliet. Het is vaak leerzamer om te focussen op andermans mislukkingen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden