Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Aaltje Vincent: ‘Wil je bij ons komen werken? App maar een videootje dan’ interview
2 januari 2018 | Pierre Spaninks

Wie na jaren weer op zoek gaat naar nieuw werk, merkt dat de wereld van werving en selectie radicaal is veranderd. De eerste kennismaking vindt steeds vaker online plaats, met geautomatiseerde tools voor preselectie. ‘Wen er maar aan’, zegt loopbaanprofessional Aaltje Vincent, ‘en zorg dat je voor elke stap optimaal bent voorbereid.’

Zo enthousiast is Aaltje Vincent over haar vak en over de snelle veranderingen waar dat aan onderhevig is, dat ze al binnen vijf minuten de monitor heeft omgedraaid die op haar bureau staat en Werken bij Zeeman tevoorschijn heeft geklikt. De landingspagina komt meteen ter zake. ‘Waar wil je werken?’ In de winkel. ‘Hoeveel uur per week?’ Minder dan twintig. ‘Hoe ver wil je reizen?’ Tien kilometer, max. ‘Waar woon je?’ In Zwolle. Ah: in Zuid zoeken ze een winkelhulp voor 7 uur per week. Straks meteen even daarlangs en kijken of de chef er is? Vergeefse moeite, zegt Aaltje. Die stuurt je weer naar huis om online de Zeeman Talent Pitch te doen. Pardon?

Talent Pitch

‘Zeeman heeft een volledig geautomatiseerd proces ontworpen om je alvast een beetje te leren kennen voordat ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. De Talent Pitch bestaat uit vier verschillende onderdelen. Je beantwoordt eerst een aantal essentiële vragen, dan doorloop je een persoonlijkheidstest, en vervolgens doe je een game waarin je ervaart wat de job inhoudt. Na afronding kun je meteen je resultaten inzien en beslissen of je echt wilt solliciteren. Als dat zo is, dan laad je het document op dat inmiddels voor je klaar staat, en vervolgens krijg je wel of niet een uitnodiging. Het hele proces duurt nog geen drie kwartier.’

‘De kans dat je als werkzoekende zulke preselectie-tools tegenkomt, wordt steeds groter’, vertelt Aaltje. ‘Niet alleen voor lager geschoolde functies maar ook voor kader. Niet alleen bij grote werkgevers die per jaar honderden mensen nodig hebben maar ook bij de uitzendbureaus en de detacheerders die daar steeds vaker tussen zitten. Wist je trouwens dat van alle nieuwe vacatures de helft via zulke intermediairs wordt ingevuld?’

Video-cv

In diezelfde serie: het videootje dat je als kandidaat van jezelf moet maken en opsturen, via WhatsApp. Een jaar of vijf geleden zag Aaltje dat voor het eerst. Inmiddels wordt het echt op grote schaal ingezet. Door Coolblue bijvoorbeeld, toen ze daar laatst duizend bezorgers zochten omdat ze zelf bestellingen wilden gaan bezorgen. ‘Mensen denken vaak: Leuk, dat doe ik even. Maar waar ze niet bij stilstaan, is dat je maar een keer een eerste indruk kunt maken en dat zo’n video - ook al is maar tien, vijftien seconden - een enorme impact heeft. Op basis daarvan beslissen ze of ze hun klanten aan jou kunnen toevertrouwen of niet. Dan kun je tien keer een mooi cv hebben, als je op dat filmpje niet serieus overkomt willen ze niet eens weten wat voor opleiding je hebt en wat voor werkervaring.’

Aaltje vertelt het alsof het voor haar de gewoonste zaak van de wereld is, en dat is het waarschijnlijk ook. Maar je zult maar voor het eerst van je leven een video-cv moeten maken. Coolblue is bepaald niet de enige die ermee werkt: HEMA, Unilever, Hunkemöller en Randstad doen het ook, net als Buitenlandse Zaken en Rijkswaterstaat. Vandaar dat Aaltje in Jobmarketing 3.0 de tijd neemt om uit te leggen hoe een werkgever of een intermediair naar zo’n filmpje kijkt, en wat je als werkzoekende kunt doen om over te komen als iemand waar ze graag eens nader mee kennis willen maken. ‘Je krijgt maar een keer de kans om het goed te doen. In de eerste seconden moet je hun interesse al hebben gewekt, anders ben je weg.’

Algoritme

En het LinkedIn-profiel dan, waar Aaltje altijd zo op hamerde? Laat staan het cv, waar zij zo veel mensen mee heeft geholpen? Is dat nu al niet meer van deze tijd? Heeft dat alweer afgedaan? Nee, zegt ze heel beslist, die hebben nog steeds een functie. ‘Een profiel op LinkedIn is onmisbaar als je aan de sollicitatietafel wilt komen. Je kunt niet zonder. Je wordt op LinkedIn gezocht, je wordt er gevonden, je bouwt er een netwerk op. Je profiel is de basis. Daar moet je echt tijd en energie in investeren, niet alleen aan de tekst maar ook aan je foto. Daarom geef ik ook in Jobmarketing 3.0 weer een heleboel tips hoe je dat het beste kunt doen en waar je allemaal aan moet denken. Rekening houdend met hoe LinkedIn nu werkt, want dat staat ook niet stil.’

Wat wél zijn tijd heeft gehad, denkt Aaltje, is het klassieke cv met zijn opsomming van opleiding, werkgevers en functies. ‘Als je een werkzoekende bent en je wilt jezelf goed presenteren, dan moet je het niet zo doen,’ zegt ze. ‘En als je recruiter bent en je wilt de beste kandidaten overhouden, dan moet je daar ook niet op afgaan. Zeker niet als je - wat tegenwoordig vaak gebeurt - op die stapel cv’s die je hebt binnengekregen een algoritme loslaat en dat laat bepalen wie je gaat zien. Dan blijft die onvolledige en onvolmaakte input je in het hele proces parten spelen en krijg je een eindresultaat dat niet optimaal is.’

Onbewust bekwaam

Daarom helpt Aaltje al heel lang mensen om een cv op te stellen dat beter zichtbaar maakt wat zij in hun mars hebben. ‘Dan zitten we drie uur lang samen aan tafel en dan hoor ik iemand helemaal uit. Wat heb je precies gedaan in je werk, onder welke omstandigheden, wat was het resultaat, hoeveel heeft het opgeleverd, hoeveel heeft het gekost, wat zijn het bedrijf en de klanten er beter van geworden? Ik filter de informatie eruit die we nodig hebben en ik schrijf dat zelf op. Daar komt altijd meer uit en altijd andere dingen dan waar iemand zelf aan had gedacht. Mensen blijken dan dingen te kunnen waar ze zelf geen idee van hadden. Want we zijn allemaal onbewust bekwaam. Als je die punten prominent in je cv zet, dan blijkt pas wat je kunt bijdragen.’

Nog één tip die Aaltje in de nieuwe editie van haar boek heeft opgenomen: Crystal Knows, een digitale dienst die je kunt inschakelen als je bijvoorbeeld een belangrijke mail moet sturen aan iemand die je niet kent. ‘Je tikt de naam van die persoon in en dan gaat er achter de schermen een programmaatje op zoek naar allerlei informatie, vooral dingen die hij of zij over zichzelf heeft gezegd of van zichzelf heeft laten zien. Daar komt een kort psychologisch profiel uit en tips hoe je daarop kunt inspelen, met welke informatie en op welke toon.’

Aaltje zou Aaltje niet zijn als het niet op zichzelf had uitgeprobeerd. Mocht u haar willen verleiden, weet dan dat zij volgens Crystal Knows een begaafd communicator is, geen moeite heeft prioriteiten te stellen, en soms geneigd is gewoon maar op haar intuïtie af te gaan. Wat dan werkt in zo’n mailtje, is om te focussen op de toekomst en daar een optimistische toon over aan te slaan. ‘Ik liet dat vorige week op een congres zien aan negenhonderd mensen uit het vak, en iedereen lag in een deuk. Dat was ik ten voeten uit, vonden ze.’

Prachtige menskracht

Nu de economie aantrekt, wordt het weer makkelijk voor mensen om werk te vinden. Is het niet meteen op een contract voor onbepaalde tijd (‘vast en zekere’ banen bestaan niet meer, zo waarschuwt Aaltje), dan toch op een tijdelijk contract of via een uitzendbureau. ‘Ruim 65% van de mensen die een WW-uitkering hebben, vindt binnen een half jaar op eigen kracht nieuw werk. Het enige echte probleem is de harde kern van mensen die al twee jaar geen werk meer hebben gehad, en dan met name de 55-plussers onder hen.’

Aaltje vindt dat die groep oudere, langdurig werkzoekenden nu te gemakkelijk wordt afgeschreven. ‘Dan krijg je van die pleidooien zoals van Antoinette Hertsenberg om hen van hun sollicitatieplicht te verlossen en hen een basisinkomen te geven. Daar kan ik dus echt niet in meegaan. Ik vind dat een ongelooflijke vernietiging van prachtige menskracht.’ ‘Gebruik dat geld liever om mensen te informeren over waar werk te vinden en welke eisen dat aan hen stelt, en hoe ze daaraan kunnen voldoen. Help hen om te bedenken wat ze al kunnen en wat ze nog moeten bijleren om voor dat werk in aanmerking te komen. Zet de deuren van de regionale opleidingscentra voor hen open. Ook ’s avonds, ook in het weekend, zodat ze zich kunnen bijscholen. Dan krijgen ze hun gevoel van eigenwaarde weer terug, dan hebben ze weer een toekomst.’

Jobmarketing 3.0 - Jouw arbeidsmarkt: nu zichtbaar, straks nieuw werk preview
13 november 2017 | Aaltje Vincent

De manier waarop je aan de sollicitatietafel komt verandert waar we bij staan. Omdat voor de miljoenen vacatures die jaarlijks worden ingevuld de werving van goede kandidaten en de preselectie aan ingrijpende veranderingen onderhevig is.

Of je nu direct of later je ideale baan voorbij ziet komen, als sollicitant is het de kunst om te weten hoe jij ervoor zorgt dat jouw toekomstige werkgever niet om jou heen kan. Daarom schreef ik Jobmarketing 3.0, over solliciteren anno nu, voor jou zodat je ieder moment een stap in je loopbaan kunt zetten.

Op basis van mijn jarenlange ervaring met duizenden cliënten die ik individueel of in groepen heb begeleid schreef ik in 2007 Jobmarketing, Werk vinden: zo pak je het aan. Het werd meteen een bestseller en Jobmarketing is nu een breed gedragen succesvolle aanpak om jezelf aan werk te helpen. Ik noem het ook wel ‘werk veroveren’. Vijf jaar later, in 2012, schreef ik de 2.0 versie, omdat social media een integraal onderdeel werden van het solliciteren. Dit boek werd in Het Financieel Dagblad gerecenseerd als ‘een klassieker’. Vanuit mijn vak als loopbaanprofessional, trainer en auteur zit ik dagelijks bovenop alle nieuwe ontwikkelingen in werving & selectie, recruitment, economie, arbeidsmarkt, loopbaancoaching en in het solliciteren. Nu, vijf jaar na 2.0, neemt Jobmarketing 3.0 je wederom mee in álle nieuwe ontwikkelingen om nieuw werk te veroveren. Het geeft jou alle handvatten om je op je eigen arbeidsmarkt te bewegen.

Jobmarketing 3.0 leert je dat er meer werk is dan banen. Hoe vacatures worden vervuld binnen jouw unieke arbeidsmarkt, ook over de hoeveelheid vacatures die nooit online komt. En dat de mensen die NU het werk doen dat jij wilt doen, het eerst weten dat er een nieuwe collega nodig is. Hoe zorg je er zelf voor dat je bij hen op het netvlies staat, zodat zij op dat moment aan jou denken? Het boek leert je hoe je zelf - dagelijks - werkt aan alle stappen in de voor jou meest succesvolle manier om aan de sollicitatietafel te komen. Het leert je hoe selecteurs en recruiters naar jouw vakmanschap zoeken en hoe jij gevonden wordt. Je online profilering en je IRL- (‘in real life’) en LinkedIn-netwerk tellen méér dan ooit om gevonden te worden. Hoe compleet en krachtig is jouw cv en LinkedIn-profiel? Hoe zorg je ervoor dat je eigen online zichtbaarheid te allen tijde aantrekkelijk en uitnodigend is? Het leert je hoe je slim inspeelt op zoekalgoritmen zodat jij bovenaan staat in de zoekresultaten. Ik neem je mee in een viertal netwerken die een wezenlijk onderdeel zijn van je werkende leven. Zowel online als offline. Denk daarbij aan deze drie:

1. Je Posse, jouw netwerk van mensen uit hetzelfde vak, met onderling veel vertrouwen.
2. The Big Idea Crowd, mensen ín je netwerk, maar buiten je eigen vakgebied.
3. The Regenerative Community, dat is je netwerk voor welzijn, bijvoorbeeld je gezin, vrienden en familie. Wat het vierde netwerk is en wat de bovenstaande drie netwerken precies inhouden lees je ook in Jobmarketing 3.0.

Het leert je over de eerste indruk die je eerder maakt dan je misschien denkt. Over de preselectie met gaming, video, telefoon en online ‘killer questions’. Hoe je omgaat met arbeidsbemiddelaars als werving- & selectiebureaus en uitzend- en detacheringsbureaus. Hoe jij van het sollicitatiegesprek een écht gesprek maakt, op jouw unieke wijze!

Het boek geeft, naast theorie en invuloefeningen, veel voorbeelden en samenvattingen en het leidt je stap voor stap naar het vinden van het werk dat jij nu wenst! Jobmarketing 3.0 heb ik geschreven voor jou, zodat je zelfstandig vorm kunt geven aan je eigen loopbaan. Iedere dag opnieuw werkend aan je on- en offline zichtbaarheid. Zodat jij je volgende loopbaanstap succesvol kunt zetten!

Aaltje Vincent is een ervaren loopbaanprofessional, toonaangevend expert in jobmarketing, coach en trainer van werkzoekers. Ze is ontwikkelaar van de training Advanced Jobmarketing voor Loopbaanprofessionals en gastdocent in vakopleidingen. Daarnaast verzorgt ze lezingen en workshops over jobmarketing en solliciteren via LinkedIn. Daarnaast is zij lid van de Adviescommissie van het vakblad LoopbaanVisie. Ze is de auteur van Jobmarketing 3.0.

Jobmarketing 2.0 special
11 maart 2013 | Pierre Pieterse

De wereld van ‘nieuw werk veroveren’ is fundamenteel veranderd de afgelopen jaren. Social media zijn nu broodnodig voor het veroveren van nieuw werk en door de crisis gaan oude richtlijnen niet altijd op. Aaltje Vincent heeft daarom haar boek Jobmarketing uit 2007 herschreven naar Jobmarketing 2.0, de anno 2013 versie. Hoe vind je nieuw werk en hoe zet je de social media, zoals LinkedIn en Twitter, daarbij in? Vincent zet de praktische tips op een rij.

Werk veroveren is secondewerk. Je cv en LinkedIn-profiel moet in 15 seconden leiden tot ‘Die wil ik spreken!’. In het sollicitatiegesprek heb je vervolgens 30 seconden voor een eerste indruk. Samen cruciale 45 seconden voor nieuw werk! Hier is natuurlijk een goede voorbereiding voor nodig.

Maatje
Iedereen die werkt of wil gaan werken, komt voor dit punt te staan: hoe vind ik nieuw werk? Als je net van school komt, als je toe bent aan een volgende loopbaanstap en als je geconfronteerd wordt met een gedwongen loopbaanstap door ontslag. Jobmarketing 2.0 gaat over hoe je dat succesvol aanpakt.

Daarbij is werk veroveren voor velen ook een eenzaam avontuur. Met name als je tien, twintig of dertig jaar niet hebt gesolliciteerd. Voordat je aan de jobmarketing begint, is het dus goed om een werk-vind-maatje te zoeken. Iemand met wie je kunt afspreken dat je altijd om advies kunt vragen en van wie je directheid en oprechtheid daarin kunt verwachten.

Arbeidsmarktklaar
De belangrijkste basis voor jobmarketing en slim socialmediagebruik is weten wat je wilt en uitstralen ‘u moet mij hebben voor dit werk’. Als je daar scherp en helder in bent, vind je sneller nieuw werk, zo is mijn ervaring. Je kunt je netwerk goed inschakelen bij precies dat wat jij ambieert en ook je socialmedia-activiteit daarop focussen.

Vakcollega’s
Het adagium van jobmarketing is ‘Iedereen die nu het werk doet, dat jij wilt gaan doen, weet het allereerst of er een nieuwe collega nodig is.’ Of omdat er iemand weggaat en er vervanging nodig is, of omdat er uitbreiding is in de organisatie. De kunst van jobmarketing is dus om er voor te zorgen dat zij aan jou denken op het moment dat er een vacature is. Via netwerken ‘in het echte leven’ en via social media moet je bij hen ‘onvergetelijk’ als vakvrouw of vakman op het vizier komen. Door social media zijn de lijntjes tussen de werkzoekende en de relevante vakgenoten, hun leidinggevenden en hun recruiters, P&O’ers en HRM’ers nog nooit zo kort geweest.

De basis
- Weet wat je wilt en straal uit: ‘U moet mij hebben voor dit werk.’
- Zorg dat je de actuele ontwikkelingen in je vak kent via de LinkedIn-groepen en vakgenoten op Twitter.
- Ventileer je ontslagfrustratie niet via social media. Dit overschaduwt je vakmanschap geheel.
- Bestudeer de profielen van je vakgenoten op LinkedIn-profiel. Het is uniek in de sollicitatiehistorie dat je nu ook het openbare cv van je concullega’s op je gemak kunt bekijken.
- Een goed cv is in 15 seconden scanbaar en zorgt ervoor dat jij uit de verf komt. Gebruik de functietitels en trefwoorden uit jouw vakgebied . Je cv is de basis voor je LinkedIn-profiel.
- Maak je profiel op je cv ‘beeldend’, door je werkwijze en resultaten te beschrijven. Zo kan men zich voorstellen waarvoor jij inzetbaar bent.
- Richt je op de bedrijven waar ze jouw vakmanschap in jouw woon-werk reisafstand goed kunnen gebruiken.
- Inventariseer hoe dit bedrijf een vacature voor een teamleider, een controller of projectleider invult.
- Weet welke bemiddelingsbureaus, uitzend-, detachering, werving- en selectie- en executive searchbureaus in jouw arbeidsmarkt relevant zijn.
- Vertel iedereen die je van nabij kent welke oplossing jij nu bent op de arbeidsmarkt en vraag hen voor jou uit te kijken! Vraag ook je vriendenschaar op Facebook om jou te bellen bij een ‘gouden tip’ en plaats daarbij de link naar je LinkedIn-profiel.

Netwerken
- Netwerken voor nieuw werk is in contact komen met jouw vakgenoten, in het echte leven, via stevig netwerken in je vakgebied, op vakbijeenkomsten en online via social media.
- Connect ook met de leidinggevenden en hun recruiters, P&O’ers, HRM’ers, intercedenten en consultants. Doe dit altijd met een persoonlijke uitnodigingstekst.
- Wees onvergetelijk voor je netwerkgesprekspartner door de vakkundige vragen die je stelt.
- Vraag om advies.
- Mooie resultaten zijn nieuwe namen met een persoonlijke introductie voor een netwerkgesprek en dat iemand aan je denkt op het moment dat er een passende vacature vrijkomt.
- Je biografie op Twitter is gevuld met vakmanschap en je LinkedIn-adres. Volg je LinkedIn-connecties en je vakgenoten op Twitter en ga de dialoog aan!
- Plaats op LinkedIn een update en op Twitter een tweet voor welk werk jij beschikbaar bent. Netwerken is noodzakelijk tijdens je hele werkleven. Werk eraan, voortdurend!

Solliciteren
- De eerste indruk maak je in 30 seconden!
- Print het LinkedIn-profiel van je gesprekspartners uit en sluit daarop ook aan in de vragen die je stelt.
- Bereid zoveel mogelijk STARR-voorbeelden voor. Dit is een twee-minuten-hoorspel met jou in de hoofdrol, waarmee je je luisteraars laat ‘zien’ hoe jij werkt.
- Plaats geen LinkedIn-update of tweet over een lopende sollicitatieprocedure.
- Vraag bij afwijzing altijd waarom de keus op de betreffende kandidaat is gevallen, dit kan een bedrijf exact aangeven en het geeft jou input voor volgende sollicitaties.
- Bereid je goed voor op de onderhandelingen over je arbeidsvoorwaarden. Het bepaalt je inkomen voor de komende periode.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden