Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Expeditie #MB2016: Wat wil het jurylid? (3) nieuws
1 december 2015 | Pierre Spaninks

De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige week liet hij juryvoorzitter Mirella Visser aan het woord over wat zij van een managementboek verwacht. Deze week: Leike van Oss.

‘Ik zie graag hele mooie boeken,’ zegt Leike van Oss. ‘Maar als de vorm het van de inhoud overneemt, word ik daar niet gelukkig van.’ Dit jurylid is een lettervreter die franje meestal overslaat. Belangwekkende informatie, een doortimmerd betoog, liefst nog goed geschreven ook – daar maak je haar pas echt blij mee.

Die no-nonsense instelling van Leike van Oss heeft alles te maken met haar achtergrond, waarin theorie en praktijk hand in hand gaan. Zij studeerde natuurgeneeskunde en sociale psychologie, voerde jaren een praktijk voor homeopathie en acupunctuur, en werkte bij GITP als organisatieadviseur. Sinds 1998 vormt zij samen met Jaap van 't Hek het bureau Organisatievragen en werkt zij als organisatieadviseur, interimmanager en (team-)coach. Vooral in kennisintensieve organisaties en bij de overheid.

Vraagstukken waar Van Oss mee te maken heeft gaan over weerbarstige patronen, ‘ontstroeving’ en de zoektocht hoe een verandering echt werkend en duurzaam te krijgen. Zij is gefascineerd door het verschijnsel dat organisaties in hun feitelijk functioneren zover kunnen afwijken van de managementbedoelingen en dat veranderingsprocessen vaak zo anders verlopen dan gehoopt of gedacht.

Vorig jaar schreef Van Oss samen met haar zakenpartner Van ‘t Hek Onderweg - Pragmatisch veranderen in robuuste organisaties over pragmatisch veranderen in robuuste organisaties. Dat werd niet alleen Boek van het Jaar van Ooa (de beroepsorganisatie van organisatiekundigen en –adviseurs) maar verwierf ook nog eens een eervolle plek op de shortlist voor het Managementboek van het Jaar 2015.

‘Als het om een boek voor mijzelf gaat,’ vertelt Van Oss, ‘dan hou ik vooral van tekst. Met voorbeelden en plaatjes heb ik niet zo veel. Laat mij maar lezen. Goed geschreven, veel informatie…. van een knap betoog kan ik enorm van genieten. Net als van goed bij elkaar gebrachte theorie die leidt tot nieuwe inzichten.’

Een speciale plek in haar lezershart hebben oorspronkelijke denkers die met hun gedachten een nieuwe wereld voor haar openen of die andere verbanden leggen in je oude wereld. Het voorbeeld dat meteen in haar hoofd opkomt, is Gareth Morgan, met Images of Organization (Beelden van organisatie). ‘Een ouwetje, uit 1986. De nieuwste druk daarvan bevat weer hele interessante aanvullingen. Een gedegen boek, rijk, verhalend, gefundeerd. Prachtig!’

Daarnaast kan Van Oss ook heel erg genieten van boeken die voor anderen zijn geschreven, zoals voor managers die voor de klus staan om iets te realiseren. ‘Ik geniet ervan als een schrijver iets dat moeilijk lijkt makkelijk kan maken zonder plat te worden. Als iemand daarbij verder komt dan jubelwoorden en tjakka-taal.’

Vanuit dat perspectief heeft Van Oss veel waardering voor de ‘evergreen’ Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats. Recenter werd haar aandacht getrokken door Adviseren vanuit het geheel van Paul Kloosterboer en De Veranderversneller van Kilian Bennebroek Gravenhorst.


De top 3 van Wilfrid Opheij geboekstaafd
4 oktober 2013 | Nienke van Oeveren

Wilfrid Opheij is bestuursadviseur en als partner verbonden aan Twynstra Gudde, Adviseurs en Managers. Hij promoveerde in 2008 in Tilburg op de betekenis van bestuurders voor samenwerken. Samen met Edwin Kaats schreef hij het Managementboek van het Jaar van 2013: Leren samenwerken tussen organisaties. Hier sluit zijn top 3 van managementboeken naadloos op aan.

1 De ondergang van Napoleon en het Congres van Wenen door Adam Zamoyski
‘Mijn nummer 1-boek gaat uiteraard over samenwerken. Essentie is het Congres van Wenen. Zamoyski beschrijft op een prachtige manier hoe de machthebbers na de val van Napoleon bij elkaar komen om Europa te verdelen. Een complex spel van belangen, ambitie, persoonlijke relaties, georganiseerd in een ingewikkeld proces. Samenwerken blijkt weer een belangrijk en historisch thema. Ook laat de auteur zien wat er in de coulissen speelt; de dreiging om oorlog te voeren, het circuit van feesten en maîtresses, de onderhandelingsnetwerken.’

2 Managing to collaborate door Chris Huxham, Siv Vangen
‘Er is veel Angelsaksische literatuur over samenwerken, maar ik had steeds het gevoel: het klopt wel, maar er moet meer aan de hand zijn. Twee dames van de universiteit van Glasgow benadrukken juist de persoonlijke kant van samenwerking. Ze beschrijven in Managing to Collaborate juist de paradoxen en dilemma’s. Er is nog geen vertrouwen, maar hoe bouw je dat op? Bij Edwin Kaats en mij vielen er allerlei kwartjes en wij hebben in ons boek die mensgerichte stroming gecombineerd met de meer bedrijfskundige alliantiegerichte stroming.’

3 Meesterlijk organiseren door Rudy Kor, Gert Wijnen, Mathieu Weggeman
‘Ik werk bij Twynstra Gudde en ben schatplichtig aan een aantal mensen op wiens schouders ik sta. Gert Wijnen, Rudy Kor en Mathieu Weggeman schreven dit overzichtswerk, maar ook Léon de Caluwé, Hans Vermaak, Theo van der Tak, Manon Ruijters, Rob Poels en Piet Grinwis bijvoorbeeld hebben mij beïnvloed met hun werk en publicaties. Als je een onderwerp bij de kop pakt, kijk je ook diepgaand en geaard in de theorie. Dit beschrijf je zó dat het toegankelijk is en waarmee de lezer aan de slag kan. In die traditie hebben wij onze boeken ook geschreven. De volgende stap is om ze van 500 naar 50 pagina’s te krijgen…’


Managementboek van het Jaar 2013: ‘Leren samenwerken tussen organisaties’ interview
25 april 2013 | Hans van der Klis

Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wifrid Opheij verkozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De jury van het Managementboek van het Jaar 2013 kwam loftuitingen tekort voor het winnende boek, Leren samenwerken tussen organisaties. Voorzitter Philip Idenburg omschreef het als ‘een boek dat een compleet overzicht geeft van een belangrijk onderwerp, dat theorie en praktische voorbeelden op een functionele wijze weet te combineren, dat veel tools, modellen en checklists aan de lezer geeft om in hun eigen organisatie toe te passen en als een boek dat in de overtuiging van de jury in de toekomst bekend zal staan als hét handboek en naar alle waarschijnlijkheid magnum opus van deze auteurs’.

Kaats en Opheij, die bij managementadviesbureau Twynstra Gudde al tien jaar samenwerken op dit terrein, waren buitengewoon verguld met de bekroning van hun boek. ‘Ik zie het vooral als een erkenning van de energie en tijd die wij er al die jaren in hebben gestopt’, zei Kaats. Opheij: ‘Ik ben blij met de bekroning van ons boek, maar belangrijker dan het boek zelf vind ik dat het thema opgepakt wordt: dat we in deze tijd op andere manieren moeten leren samenwerken.’ Kaats: ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan. Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De auteurs waren toch verrast. Nadat ze te horen hadden gekregen dat hun in 2012 verschenen boek op de shortlist stond, hadden ze van Managementboek.nl een pakketje met de overige kandidaten thuisgestuurd gekregen. En elke keer dat zij één van die boeken opensloegen, zagen zij dat zij bijzonder zware concurrentie hadden, vertelt Opheij. ‘Het waren stuk voor stuk uitstekende boeken. Ik zag onze kansen steeds iets verder slinken.’

Anderhalf uur

Geen wonder, want elk boek op de shortlist had bekroond kunnen worden, zei voorzitter Philip Idenburg. De jury had zelfs een speciaal verzoek bij de organisatie neergelegd of het goed was om deze keer niet zes, maar vijf titels op de shortlist te zetten. ‘We hadden er voor de vorm een zesde boek bij kunnen zetten, maar dat had niet onze voorkeur. Elk van de vijf genomineerden was een serieuze kandidaat.’ Toch was de jury er in relatief korte tijd uit, vervolgde Idenburg. ‘Je hebt wel eens juryvergaderingen die echt lastig verlopen, waarin de juryleden er niet uitkomen. Ik had de deur alvast op slot gedaan en verteld dat we de kamer niet zouden verlaten voordat wij een winnaar hadden gekozen. Maar tot mijn stomme verbazing waren we er in anderhalf uur uit. We hebben toen een korte pauze ingelast en alle boeken nog eens de revue laten passeren, om te zien of wij het niet nog eens op een andere manier moesten bekijken. Dat ben je als jury verplicht tegenover de schrijvers, die er vaak jaren studie en schrijfwerk in hebben zitten. Maar nee, de uitslag bleef staan.’

#boekhelpt

De bekroning van Leren samenwerken tussen organisaties was de afsluiting van het tiende Managementboekengala in De Rode Hoed in Amsterdam, dat zoals gebruikelijk was aangekleed door de acteurs van Troje Training & Theater. Deze keer hadden zij gekozen voor een soort actualiteitenprogramma, waarbij de boeken werden besproken aan de hand van korte videoreportages over een aantal Europese landen. Het leidende thema: ‘Een boek kan helpen’, in Twitterlingo #boekhelpt, zeker in deze tijden van crisis. Zo kwam de nadruk te liggen op de actualiteitswaarde van de boeken, een van de belangrijkste criteria voor bekroning.

Extreme klantgerichtheid

Voor De Conversation Company van Steven Van Belleghem was een reportage gemaakt over een Brits hostingbedrijf, Peer1 Hosting, waar het welbevinden van de medewerkers wordt gestimuleerd met inpandige glijbanen en midgetgolfbanen. Dit filmpje leek nog het meest op een parodie, maar maakte wel duidelijk waar je moet beginnen als je een (online) reputatie voor je bedrijf wilt opbouwen. Online succes begint namelijk met je offline gedrag, aldus Van Belleghem, die zich niet kan voorstellen dat hij een bedrijf zou ‘liken’ dat meer werknemers heeft dan fans op Facebook. ‘Het bouwen van een reputatie gaat namelijk niet over social media, maar over extreme klantgerichtheid. En daar moet het hele bedrijf van doordrongen zijn, van de HR en R&D tot de CEO. Extreme klantgerichtheid doorvoeren lukt niet als de top daar niet in meegaat’, aldus Van Belleghem. ‘Het moet deel uitmaken van de bedrijfsfilosofie.’

‘De auteur beschrijft hoe organisaties de dialoog met hun klanten en de samenleving als geheel maar ook intern moeten vormgeven’, stelde de jury in haar rapport. ‘Geen traditionele communicatieaanpak maar social media the next step, waarbij een succesvolle relatie met stakeholders alleen werkt als de uitgangspunten en waarden werkelijk verankerd zijn in het dna van de organisatie.’

Ander speelveld

Een reportage over de Italiaanse komiek-die-politicus-is-geworden Beppe Grillo deed dienst als illustratie bij het boek van Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting, Groeimodellen. Opmerkelijk genoeg verschilt de analyse van Grillo niet eens zoveel van die van Mandour et al.: veel bedrijven en sectoren lopen tegen het einde van hun levenscyclus aan. Dat wordt niet alleen veroorzaakt door de conjunctuur, maar ook door de snelle opkomst van nieuwe technologieën en de toenemende transparantie. Het speelveld is dus in hoog tempo aan het veranderen en dat kan voor bedrijven en sectoren verkeerd aflopen. Mandour en zijn coauteurs hebben in hun boek beschreven hoe bedrijven hun businessmodel kunnen aanpassen en hoe andere bedrijven dat al hebben gedaan, maar bieden ook een plan hoe je de zaak in veertig dagen helemaal om kunt gooien. ‘Een zeer relevant boek in een tijd waarin de economische groei flink stagneert en consumentenvertrouwen tot een absoluut dieptepunt gedaald is. Groei is de enige weg uit deze crisis voor ons als samenleving en als organisatie. De combinatie van theorie en praktijk voorbeelden maakt dat dit boek de tools geeft aan managers om direct om te zetten in actie’, stelde de jury.

Samen slimmer?

De volgende genomineerde, Samen slimmer van Maurits Kreijveld, werd geïllustreerd met een reportage uit het geteisterde Cyprus. ‘Een inspirerend boek dat gebaseerd is op een gedegen onderzoek naar een groot aantal technologische en maatschappelijke ontwikkelingen die onze samenleving nu en in de toekomst zullen veranderen. Het slaat de brug naar een voor veel managers onbekende wereld. Geen science-fiction, maar een tipje van de sluier wat ons te wachten staat’, zei juryvoorzitter Idenburg.

Iemand op Twitter dacht snedig op te merken dat het weinig geloofwaardig was dat een boek met deze titel slechts één auteur kende, maar dat is ook niet het geval: Kreijveld leunde bij het schrijven van dit boek op de kennis van meer dan honderd wetenschappers. Ruim twintig van hen hebben er daadwerkelijk aan meegeschreven. ‘Je kunt mij waarschijnlijk het best beschouwen als de vertaler van hun gedachten’, zei Kreijveld. In Samen slimmer wordt bekeken hoe we nog beter gebruik kunnen maken van open innovatie, oftewel van de wisdom of the crowds. Kreijveld heeft vijf principes geformuleerd om de potentie en talenten van mensen, ook buiten de eigen organisatie, beter te leren gebruiken. ‘Organisaties moeten beter nadenken over hoe zij de ontwikkelingen op dit terrein kunnen gebruiken, in plaats van zich te laten overvallen door de complexe vraagstukken waarmee zij in de nabije toekomst te maken krijgen’, stelde de auteur.

De beste yoghurt ter wereld

Ergens in Spanje, dat ook al zo diep zucht onder de financiële crisis, staat een boerderij waar de koeien naar klassieke muziek luisteren. Het idee is dat zij daardoor ontspannen en betere melk geven. De boerderij doet tegelijkertijd dienst als sociale werkplaats: mensen ‘met andere vaardigheden’ – zoals dat zo mooi heet – verwerken deze melk tot de beste yoghurt van Spanje. En ondanks de wat hogere prijzen, verkoopt deze yoghurt nog steeds uitstekend: kwaliteit en duurzaamheid zijn belangrijke verkoopargumenten. Toch hoeft duurzaamheid helemaal niet duur te zijn, stellen Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa in hun boek Duurzaam ondernemen waarmaken.

Van Tilburg en Van Tulder kregen de vraag voorgeschoteld of de crisis geen spaak in het wiel van de duurzaamheid zou steken. Daar zijn ze niet bang voor, zei Van Tilburg. ‘Dit is juist een goeie timing. Ondernemingen die nu inspelen op de nieuwe ontwikkelingen, maken juist meer kans om te overleven.’ Maar er zijn natuurlijk veel verschillende manieren om te verduurzamen. In hun boek bekijken de auteurs welke route de beste is onder verschillende bedrijfskundige condities. Dat doen ze aan de hand van case studies naar met name grotere bedrijven. Voor die organisaties – denk aan Unilever – is het immers veel lastiger om het bedrijfsproces om te gooien dan voor startups als The Body Shop, die duurzaamheid meteen vanaf het begin een plaatsje in hun organisatie geven. ‘Beginnende bedrijven hebben geen last van de complexe transitievraagstukken waarmee grote bedrijven wel te maken hebben.’

De jury prees het boek als volgt: ‘In dit complete en tegelijkertijd praktische boek wordt duurzaamheid nuchter en met veel aansprekende voorbeelden beschreven. Het geeft handvatten aan de starters, en tegelijkertijd inspiratie aan die bedrijven en organisaties die reeds de nodige stappen gezet hebben op deze onvermijdelijke weg van duurzaam ondernemen.’

Match made in heaven

Toeval of niet, de theatermakers van Troje hadden de grootste en succesvolste economie van Europa, Duitsland, toebedacht aan de winnaar: Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wifrid Opheij. ‘Een heel compleet, gedegen en ondanks de omvang van 495 pagina’s handzaam en leesbaar boek waarbij zoals een van mijn mede juryleden zo treffend zei: waar je het boek ook openslaat, je bent geboeid en hebt zin om verder te lezen’, om juryvoorzitter Idenburg nog maar eens te citeren. ‘Als je de echt ingewikkelde vraagstukken van deze tijd bekijkt, is er geen enkele organisatie die deze in zijn eentje kan oplossen’, zei Opheij. ‘Dus moet je samenwerken. Maar dat lukt alleen als je daar zelf ook een beetje beter van wordt, hebben wij vastgesteld. Een gemeenschappelijk doel is goed, maar zal alleen bereikt worden als je ook je eigenbelang laat meewegen.’

Een wijze les, temeer daar de manieren waarop organisaties samenwerken steeds diverser worden. Vroeger keken organisaties al snel naar een overname of een fusie als ze bepaalde waarde aan hun eigen bedrijf wilden toevoegen, tegenwoordig komen eerder andere samenwerkingsvormen in beeld, zoals allianties, netwerken, ketens en dergelijke. ‘Consolidatie is niet altijd nodig, je kunt ook horizontaal in plaats van verticaal denken’, aldus Opheij. ‘Maar het is bijzonder lastig om te voorspellen of een match ‘made in heaven’ is. Maar je kunt wel condities creëren waardoor de kans op succes groter is.’


Edwin Kaats en Wilfrid Opheij: Zonder samenwerking komt er niets tot stand interview
24 april 2013 | Ronald Buitenhuis

Al tien jaar werken Twynstra Gudde-adviseurs Edwin Kaats en Wilfrid Opheij aan het thema ‘samenwerken’. Samen uiteraard. Ze hebben nu een soort magnum opus uitgebracht: Leren samenwerken tussen organisaties. Verplichte managerskost in een wereld die steeds meer opereert in netwerken, en juist daar is samenwerken een even belangrijk als heikel thema. ‘Samenwerken is niet vrijblijvend meer, maar wezenlijk voor de toekomst van organisaties.’

De ondertitel van Leren samenwerken tussen organisaties, ‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’, geeft helder weer dat het hier niet gaat om samenwerken tussen mensen in een organisatie maar over samenwerken tussen organisaties. Na jaren onderzoek zijn Kaats en Opheij tot de conclusie gekomen dat goed samenwerken draait om vijf sleutelthema’s: belangen, relatie, proces, organisatie en (gedeelde) ambitie. En vooral ook wat de valkuilen ervan zijn. Organisaties die willen samenwerken, doen er goed aan om aandacht aan deze vijf thema’s te besteden.

Weerbarstig

Het lijkt niet geheel toevallig dat het boek uiteindelijk bijna vijfhonderd pagina’s beslaat. Samenwerken blijkt namelijk een zeer weerbarstig thema. Veel allianties en netwerken lopen stuk op de complexiteit die gepaard gaat met samenwerking. Zo is de rol van de topman of -vrouw cruciaal. Gelooft hij of zij er niet in, dan wordt het vermoedelijk niets. Maar ook alliantiemanagers, professionals, ambtenaren of projectleiders moeten ervoor zorgen dat er verbinding is met de counterpart, anders is er louter sprake van schijnsamenwerking en zal de samenwerking op termijn toch ontsporen. Het is een groot risico als één partij bovenligt. Als dat gebeurt, dan pleiten de auteurs bijvoorbeeld voor een onafhankelijke ‘buitenstaander’ om de samenwerking vorm te geven. Edwin Kaats: ‘Dat kan overigens ook gegund leiderschap zijn voor iemand van binnen een van de organisaties, die echter wel als van nature boven de partijen staat.’ Allocatie van de opbrengsten is ook zo’n struikelblok. Als DE en Philips de Senseo ontwikkelen, wie profiteert dan van de opbrengst? Wifrid Opheij: ‘Samenwerken is een halen-brengendiscussie. Wat breng je in en wat krijg je ervoor terug? Daar moet je het vooraf over hebben, maar alles hoeft ook niet van tevoren helemaal dichtgetimmerd te zijn. Het is soms ook een reis die je samen aflegt omdat je bijvoorbeeld een droom samen deelt waarvan de eindstreep nog niet zo helder in zicht is als je eraan begint. Afspraken in een samenwerkingsproces moet je periodiek tegen het licht houden. Je levert autonomie in, in het vertrouwen dat je er ook echt iets voor terugkrijgt.’ En zo zijn er tal van samenwerkingsdilemma’s die in dit standaardwerk voorbijkomen. Helder geclusterd en geheel ontrafeld in de vijf genoemde sleutelthema’s. Maar als we al die diverse thema’s uitpellen, wat blijft er dan als allerbelangrijkste samenwerkingsfactor over? Wat is de echte crux van samenwerking? Opheij: ‘Meest essentiële onderdeel blijft toch de gedeelde ambitie. Die hoeft niet per se groots en meeslepend te zijn, maar moet verder gaan dan alleen het idee dat ieder er een leuke cent mee moet verdienen.’ Kaats: ‘Anders gaat het alleen om (een serie) transacties tussen partijen. Met name over de ambitie zien we vaak onenigheid en spraakverwarring. "Don’t do it unless you have to", zeggen we ook. Als je met simpel inkopen hetzelfde kunt bereiken, moet je vooral geen alliantie willen opzetten.’ Voor wie wel die meerwaarde ziet, is het belangrijk om spraakverwarring te voorkomen. Opheij: ‘Elke organisatie heeft toch een eigen cultuur en een eigen idioom. De kunst is om zo te begeleiden dat die spraakverwarring zoveel mogelijk wordt beperkt. Je moet als het ware een gezamenlijke taal ontwikkelen.’

Netwerkwereld

De EU is misschien wel de allermooiste actuele praktijkcase van hoe weerbarstig samenwerking kan zijn. Binnen de 27 landen is de gedeelde ambitie onduidelijk en grillig. Er zijn twijfels over de wijze van besturen en de vorm van organiseren (centraal in Brussel of decentraal bij de landen), de belangen van de afzonderlijke leden zijn giga en de onderlinge relaties zijn beroerd. Het proces heeft de EU ver gebracht, maar nu is er sprake van een serieuze hickup. Voilà. Op alle vijf sleutelthema’s loopt het allesbehalve lekker. Edwin Kaats: ‘Als we vanuit ons gedachtegoed naar de ontwikkelingen in de EU kijken, dan zien we dat de dingen scherper kunnen. Dat het anders loopt dan je zou wensen, heeft natuurlijk te maken met de politiek bestuurlijke dynamiek.’

Samenwerken zal veel op overheidsniveau (bijvoorbeeld zorg, onderwijs, openbare orde, veiligheid, infra) voorkomen. In de corporate wereld heeft het vaak de voorkeur om een product in te kopen of een bedrijf helemaal maar in te lijven. Toch zal samenwerken in de toekomst ook in het bedrijfsleven steeds belangrijkere vormen gaan aannemen. Opheij: ‘Het thema is natuurlijk superactueel. Een ingewikkeld probleem los je steeds minder vaak in je eentje op. Zonder samenwerking komt er (bijna) niets meer tot stand. Kijk naar de Tweede Maasvlakte. Die is er gekomen omdat veel partijen daar goed hebben samengewerkt. Elkaar wat gunden. In de farmawereld is in de meeste bedrijven de groei grotendeels verbonden met allianties. Open innovatie met meer partners wordt de norm.’

De mondialiserende wereld neigt steeds meer naar het werken in netwerken en samenwerkingsverbanden. Ook in die zin is het boek uiterst actueel. Als je wilt samenwerken, hoe doe je dat dan en wat zijn de valkuilen? De keus voor de juiste partner in een samenwerkingsproces is daarbij misschien wel makkelijker dan je zou denken. Opheij: ‘Leuke dingen doe je met leuke mensen. En vertrouwen in elkaar hebben is enorm belangrijk. Een samenwerking is kansrijk als mensen en organisaties zich met elkaar weten te verbinden in een betekenisgevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. Het is de grote opgave om daarvoor de juiste condities te scheppen.’ En ja, dat levert vaak een hoop gedoe op. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Accepteer dat. Samenwerken is geen kinnesinne en dat maken de vijfhonderd pagina’s van Leren samenwerken tussen organisaties volstrekt helder. De auteurs zijn ook niet bang om handvatten te geven om afscheid te nemen als het niet meer gaat of als de noodzaak tot verder samengaan afwezig is. In woorden van Opheij (naar Paul Simon): ‘Er zijn fifty ways to leave your lover.’


Managementboek van het Jaar 2013: ‘Leren samenwerken tussen organisaties’ nieuws
19 april 2013 | Hans van der Klis

Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij gekozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De jury van het Managementboek van het Jaar 2013 kwam loftuitingen tekort voor het winnende boek, Leren samenwerken tussen organisaties. Voorzitter Philip Idenburg omschreef het als ‘een boek dat een compleet overzicht geeft van een belangrijk onderwerp, dat theorie en praktische voorbeelden op een functionele wijze weet te combineren, dat veel tools, modellen en checklists aan de lezer geeft om in hun eigen organisatie toe te passen en als een boek dat in de overtuiging van de jury in de toekomst bekend zal staan als hét handboek en naar alle waarschijnlijkheid magnum opus van deze auteurs’.

Kaats en Opheij, die bij managementadviesbureau Twynstra Gudde al tien jaar samenwerken op dit terrein, waren buitengewoon verguld met de bekroning van hun boek. ‘Ik zie het vooral als een erkenning van de energie en tijd die wij er al die jaren in hebben gestopt’, zei Kaats. Opheij: ‘Ik ben blij met de bekroning van ons boek, maar belangrijker dan het boek zelf vind ik dat het thema opgepakt wordt: dat we in deze tijd op andere manieren moeten leren samenwerken.’ Kaats: ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan. Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De bekroning van Leren samenwerken tussen organisaties was de afsluiting van het tiende Managementboekengala in De Rode Hoed in Amsterdam, dat zoals gebruikelijk was aangekleed door de acteurs van Troje Training & Theater. Deze keer hadden zij gekozen voor een soort actualiteitenprogramma, waarbij de boeken werden besproken aan de hand van korte videoreportages over een aantal Europese landen. Het leidende thema: ‘Een boek kan helpen’, in Twitterlingo #boekhelpt, zeker in deze tijden van crisis. Zo kwam de nadruk te liggen op de actualiteitswaarde van de boeken, een van de belangrijkste criteria voor bekroning.

Toeval of niet, de theatermakers van Troje hadden de grootste en succesvolste economie van Europa, Duitsland, toebedacht aan de winnaar: Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij. ‘Een heel compleet, gedegen en ondanks de omvang van 495 pagina’s handzaam en leesbaar boek waarbij zoals een van mijn mede-juryleden zo treffend zei: waar je het boek ook openslaat, je bent geboeid en hebt zin om verder te lezen’, om juryvoorzitter Idenburg nog maar eens te citeren. ‘Als je de echt ingewikkelde vraagstukken van deze tijd bekijkt, is er geen enkele organisatie die deze in zijn eentje kan oplossen’, zei Opheij. ‘Dus moet je samenwerken. Maar dat lukt alleen als je daar zelf ook een beetje beter van wordt, hebben wij vastgesteld. Een gemeenschappelijk doel is goed, maar zal alleen bereikt worden als je ook je eigenbelang laat meewegen.’

Een wijze les, temeer daar de manieren waarop organisaties samenwerken steeds diverser worden. Vroeger keken organisaties al snel naar een overname of een fusie als ze bepaalde waarde aan hun eigen bedrijf wilden toevoegen, tegenwoordig komen eerder andere samenwerkingsvormen in beeld, zoals allianties, netwerken, ketens en dergelijke. ‘Consolidatie is niet altijd nodig, je kunt ook horizontaal in plaats van verticaal denken’, aldus Opheij. ‘Maar het is bijzonder lastig om te voorspellen of een match ‘made in heaven’ is. Maar je kunt wel condities creëren waardoor de kans op succes groter is.’

De jury had dit jaar op speciaal verzoek slechts vijf boeken genomineerd in plaats van zes. ‘We hadden er een zesde titel aan kunnen toevoegen’, zei Idenburg. ‘Maar dat was dan alleen voor de vorm geweest. Deze vijf boeken waren allemaal goed genoeg voor bekroning.’

De andere genomineerde boeken waren De Conversation Company van Steven Van Belleghem, Groeimodellen van Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting, Samen slimmer van Maurits Kreijveld en Duurzaam ondernemen waarmaken van Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa.


Vanavond uitslag Managementboek van het Jaar 2013 nieuws
18 april 2013 | Nienke van Oeveren

Vanavond wordt het Managementboek van het Jaar 2013 bekendgemaakt. Een onafhankelijke jury maakt de winnaar bekend. Houd @MgtboekMagazine en Facebook in de gaten. 

Vanavond worden tijdens het managementboekengala de vijf genomineerde boeken in het zonnetje gezet:

De Conversation Company - Steven Van Belleghem
Leren samenwerken tussen organisaties - Edwin Kaats, Wilfrid Opheij
Samen slimmer - Maurits Kreijveld
Groeimodellen - Yousri Mandour, Kris Brees, Roy Wenting
Duurzaam ondernemen waarmaken - Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken, Andrea da Rosa

Rond 20.45 uur maakt de jury de winnaar bekend. Meer informatie over de verkiezing


Gratis proeven van online leren nieuws
26 maart 2013 | Justin van Lopik

Managementboek, OnlineSeminar.nl en de nieuwe – digitale – business school Crowdale introduceren open online courses op het gebied van strategie, sales & marketing, finance en (persoonlijk) leiderschap. Om u kennis te laten maken kunt u nu gratis proeven van deze nieuwe vorm van leren.

Ter introductie van dit ‘nieuwe leren’ kunt u nu gratis deelnemen aan één of meerdere zogenaamde ‘free lunches’: uitstekende sprekers die u in korte, interactieve sessies van een half uur, bijpraten. De sessies zijn rond lunchtijd live via internet te volgen.

In de komende weken kunt u kennismaken met de auteurs van de 5 boeken die op de shortlist staan en meedingen naar de prijs voor het Managementboek van het Jaar 2013. De links naar deze ‘free lunches’, vindt u hieronder.

Steven Van Belleghem - De Conversation Company

Donderdag 4 april van 12:15 tot 12:45 uur

Steven van Belleghem is auteur van De Conversation Company. Hoe word je een Conservation Company? Een bedrijf waar klanten en medewerkers woordvoerders worden van je bedrijf?
Meld je hier aan

Kris Brees - Groeimodellen
Maandag 8 april van 12:15 tot 12:45 uur

Kris Brees is samen met Yousri Mandour en Roy Wenting auteur van Groeimodellen. Groei staat altijd op de agenda. Maar hoe bereik je nog groei in een verzadigde markt, tijdens een economische recessie?

Meld je hier aan

Rob van Tilburg & Rob van Tulder - Duurzaam ondernemen waarmaken
Woensdag 10 april van 11:00 tot 11:30 uur

Rob van Tilburg en Rob van Tulder zijn samen met Mara Francken en Andrea da Rosa van Duurzaam Ondernemen Waarmaken. Duurzaam ondernemen biedt grote kansen. En het wordt steeds meer een randvoorwaarde voor overleven.

Meld je hier aan

Edwin Kaats - Leren Samenwerken tusssen organisaties
Vrijdag 12 april van 12:15 tot 12:45 uur

Edwin Kaats is samen met Wilfrid Opheij auteur van Leren samenwerken tussen organisaties. Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships. Goed samenwerken is voor de toekomst van iedere organisatie van groot belang. Meld je hier aan.

Maurits Kreijveld - Samen slimmer
Maandag 15 april van 12:15 tot 12:45 uur

Maurits Kreijveld is auteur van Samen slimmer. We leven in een unieke tijd. Dankzij het internet kunnen we samenwerken op een schaal en een manier die tot nu toe onmogelijk was.
Meld je hier aan


Shortlist 2013 nieuws
5 maart 2013 | Pierre Pieterse

Niet de gebruikelijke zes maar vijf boeken hebben de tweede horde richting Managementboek van het Jaar 2013 genomen. Vijf boeken, zo laat juryvoorzitter Philip Idenburg desgevraagd weten, die allemaal in potentie winnaar zijn, boeken die allemaal evenveel kans maken om op 18 april de prijs in ontvangst te mogen nemen. We stellen deze vijf boeken even kort aan u voor. Uiteraard in volstrekt willekeurige volgorde!

Allereerst is daar De conversation company van Steven Van Belleghem. Van Belleghem ontwikkelde het idee van word of mouth marketing, en dat hij daarmee de tijdgeest stevig op zijn staart trapte, bewijst het succes van zijn De conversation manager. Van Belleghem constateerde een kloof tussen het management en de consument die rap moest worden gedicht. Dat dichten beschouwt hij de taak van de conversation manager. In De conversation company, de logischeopvolger, gaat hij een stap verder: een conversation manager alleen is niet genoeg, nee, de cultuur van het hele bedrijf moet ingericht en gegroepeerd zijn op en rond de klant.

Het tweede genomineerde boek is Groeimodellen. Creëer nieuwe business van het auteurstrio Yousri Mandour, Kris Brees & Roy Wenting. Volgens deze ICSB’ers moeten bedrijven die niet willen ronddobberen maar willen opstomen in de vaart der volkeren keuzes maken. Dat klinkt niet meer dan logisch. Maar welke keuzes? En hoe kom je tot die keuzes? Yousri Mandour en zijn coauteurs geven in Groeimodellen vier manieren. Een: zet je aanbod op een andere manier in de markt. Twee: reken op een andere manier af. Drie: organiseer je bedrijfsproces op een andere manier. En vier: vraag je af of je welk de juiste doelgroep in het vizier hebt. Vier opties die in samenhang het ‘businessmodelwiel’ vormen: een cirkel met vier kwadranten, elk onderverdeeld in drie schillen, ofwel twaalf opties om je businessmodel aan te passen.

Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats & Wilfrid Opheij is het derde boek op de lijst. Samenwerken, zo betogen zij, is niet langer een wat vrijblijvende kwestie, het is niet minder dan een sine qua non voor de toekomst van organisaties! Dat gaat niet zomaar, dat moet worden geleerd. Vandaar de titel Leren samenwerken tussen organisaties. En de ondertitel geeft richting voor dat leerproces: ‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’. Dus niet samenwerken tussen mensen in een organisatie maar samenwerken tussen organisaties. Dat samenwerken draait om vijf thema’s: belangen, relatie, proces, organisatie en (gedeelde) ambitie.

Samen slimmer: hoe de ‘wisdom of the crowds’ onze samenleving zal veranderen luidt de titel van het vierde genomineerde boek. Auteur Maurits Kreijveld constateert dat ‘wij’ dankzij internet op een unieke want grenzeloze schaal kunnen samenwerken. Daardoor komen er talenten, ideeën, kennis, creativiteit en mankracht vrij die dus letterlijk en figuurlijk ver over de grenzen gaan van onze beperkte samenleving. En met de rap voortschrijdende ontwikkeling van laagdrempelige technieken wordt het voor iedereen mogelijk om daar daadwerkelijk gebruik van te maken. Wat de vruchten van deze ontwikkeling zijn, staat nog even in de sterren geschreven omdat ‘wij’ er momenteel middenin zitten. Maar voor deze bundel hebben meer dan honderd wetenschappers, ontwerpers, filosofen, techneuten en visionairs (‘wisdom of the crowds’) ‘de sterren gelezen’ om hun ‘expert licht’ te laten schijnen op hoe de toekomst er uit gaat zien. En wat dat voor maatschappij & organisatie betekent.

Duurzaam ondernemen waarmaken: het bedrijfskundig perspectief, het vijfde en laatste boek op de shortlist, is een titel die direct inspeelt op de missing link in het ‘duurzaam verhaal’. Wat, zo betogen de auteurs Rob van Tilburg, Rob van Tulder & Mara Francken, duurzaam is niet alleen een voortdurende hype, het is steeds meer een randvoorwaarde voor overleven. Ook voor organisaties! Niet alleen iets als grondstoffenschaarste heeft invloed op het succes en de continuïteit van de onderneming maar ook afnemende biodiversiteit, armoede of vergrijzing. Vereist is dus dat bedrijven duurzaamheid inbedden in hun organisatie. Duurzaam ondernemen waarmaken laat zien hoe twintig vooraanstaande Nederlandse bedrijven omgaan met deze strategische uitdaging en schetst vervolgens een bedrijfskundig perspectief voor andere bedrijven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden