Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Maurits Kreijvelds bouwstenen voor onze wereld interview
2 mei 2013 | Linda Huijsmans

Dankzij het wereldwijde web is samenwerken en kennis uitwisselen nog nooit zo makkelijk geweest. Wat voor invloed heeft dat op onze toekomst? Futuroloog Maurits Kreijveld schetst in het voor het Managementboek van het Jaar 2013 genomineerde ‘Samen Slimmer’ een aantal mogelijke scenario’s waarin deze ‘wisdom of crowds’ gebruikt worden om ons leven gezonder, democratischer en veiliger te maken. De technologie maakt alles mogelijk, maar de vraag is hoe ver we zelf willen gaan. ‘We herijken niet de techniek, maar onze houding tegenover de mogelijkheden ervan.’

De ondertitel van uw boek luidt: Hoe de ‘wisdom of crowds’ onze samenleving zal veranderen. Heeft u het antwoord op die vraag gevonden?

Het enige antwoord is dat er niet één antwoord is. Ik en de vele medewerkers aan dit boek hebben in de eerste plaats dit thema van de collectieve intelligentie, wisdom of crowds, willen verkennen.

Het onderwerp kwam op tafel dankzij een aantal topmensen uit het bestuur van de denktank van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek, STT . Zij zagen de toenemende invloed van burgers die zich via internet organiseren en invloed ‘opeisen’ en vroegen zich af in hoeverre deze houding een bedreiging vormde voor de positie van bedrijven en overheden. Daar ben ik als projectleider mee aan de slag gegaan. Experts en wetenschappers hebben elk vanuit hun eigen invalshoek een stukje van de puzzel aangedragen en samen hebben we creatief nagedacht over de toekomst.

Het boek heet Samen slimmer; gaat u ervan uit dat als kennis en ons leven via het web met elkaar delen we automatisch intelligenter worden?

Daar ga ik niet bij voorbaat vanuit. Wel vraag ik me in het boek af hóe we samen slimmer zouden kunnen zijn en hoe mens en technologie elkaar kunnen aanvullen en samen meer kunnen zijn dan de som der delen.

Vervolgens verkent u een aantal trends en ontwikkelingen op het gebied van collectieve intelligentie. Hoe is dat proces in zijn werk gegaan?

Ik formuleer een aantal bouwstenen voor onze wereld zoals die er over een jaar of twintig uit zou kunnen zien, ongeacht om welk domein of technologie het gaat. Die bouwstenen zijn: veilig, open, participatief, sociaal en speels. Ontwerpprincipes en uitgangspunten voor een slimmere toekomst.

Die bouwstenen hebben we geordend en daarbij hebben we gekeken welke mogelijke vormen er zijn om deze wisdom of crowds toe te passen. We kwamen uit op: crowdsourcing, co-creatie en zelforganisatie. Alledrie bieden ze nieuwe mogelijkheden voor bedrijven, overheden, samenleving om nog slimmer te worden.

Die informatie en ideeën worden concreet gemaakt in cases op drie maatschappelijke gebieden; gezondheidszorg, innovatie en openbaar bestuur. Waarom juist die?

Het zijn onderwerpen die tot de verbeelding spreken, en verschillende doelgroepen aanspreken en waar naar verwachting veel zal veranderen. In de gezondheidszorg is het al mogelijk om voortdurend alle functies van het lichaam te meten. Wat gaan we met al die informatie doen? Wat kunnen we, en vooral, wat willen we weten? Welke kennis levert het op als we de gegevens van meerdere personen combineren? We waren vooral geïnteresseerd in toekomstbeelden die bestaande verhoudingen ontwrichten of opschudden, die onze manieren van organiseren en samenwerken wezenlijk van karakter veranderen. Bij het toekomstbeeld over de gezondheidszorg kwam bijvoorbeeld naar voren dat de grens tussen zorg en levensstijl vervaagt. Dat is een interessante ontwikkeling, waar veel partijen bij willen aanhaken, zoals voedingsmiddelenbedrijven, fitnessinstructeurs, kuuroorden en therapeuten.

U richt zich op toekomstscenario’s aan de hand van kennis van vandaag. Hebben managers daar al wat aan?

Het boek is geen glazen bol, maar we verkennen de toekomst en lichten een tipje van de sluier op; we maken een paar voorstelbare toekomstbeelden die bedoeld zijn om te inspireren en hopelijk aanzetten tot nadenken over wat er zou kunnen veranderen.

Niemand weet welke kant het opgaat, maar je moet wel alle mogelijkheden in kaart brengen. Het is nu wel duidelijk dat producenten en dienstverleners op een serieuze manier een relatie moeten aangaan met hun klanten. Ze moeten experimenteren met de nieuwe mogelijkheden op een manier die verdergaat dan het bedenken van groene thee met mandarijnsnippers of chips met patatje joppie-smaak. Dat zijn leuke projecten, maar geen radicale vernieuwingen. Relevante vragen zijn bijvoorbeeld: is mijn product open en modificeerbaar? Is er ruimte voor fanatieke gebruikers om er iets aan te veranderen? En wat doe ik vervolgens als daar wat moois uit komt?

Beslissers moeten durven toegeven dat ze het ook niet weten. Ze moeten meedenken en openstaan voor alternatieven. Ze zullen zien dat er dan ideeën opkomen die ze zelf nog niet hadden bedacht.

Meer buitenspelen dus?

Er zijn gebieden waar de innovatie vastloopt, omdat de ontwikkelingen zich op een duizendsprong bevinden. Dat is een ideaal moment om de crowd erbij te betrekken. Laat die met gekke, onverwachte dingen komen. Vraag geen kant-en-klare ontwerpen, maar gebruik de input om verder te komen en bedenk welke rol je zelf wilt spelen.

Omgekeerd heeft de crowd ook de input van de gevestigde orde nodig. De kracht ligt mijns inziens juist in die combinatie; creativiteit én intelligentie, ideeën en investeringsvermogen, losse brainstorms én structuur. Dan wordt het interessant. Mijn inschatting op dit moment is dat de hybride varianten de meest succesvolle zullen zijn. Combineer het beste van organisaties, bedrijven, overheden en de crowd.

Wat is u zelf opgevallen in die zoektocht?

Tijdens mijn verkenningen ging ik mij afvragen: wat gaat dit voor mij betekenen, wil ik dit wel, is dit nu vooruitgang? Ik hoop dat de lezers hetzelfde overkomt. Uiteindelijk ontwerpen we de toekomst samen dus moeten we nadenken over welke waarden we belangrijk vinden en willen koesteren. Technologische ontwikkelingen hebben sturing nodig vanuit maatschappij.

Tegelijkertijd weet ik dat we langzaam meegroeien met de technologie. Vijftien jaar geleden zeiden de meeste mensen nog dat ze nooit een mobiele telefoon zouden willen.

Door het nadenken over wisdom of crowds en de toekomstscenario’s herijken we niet de techniek, maar onze houding tegenover de mogelijkheden ervan. Ik zie deze discussie als een plant waar steeds nieuwe scheuten aan ontspruiten. Sommige komen nauwelijks uit de knop, andere ontwikkelen zich tot jonge, sterke takken. Dat proces, dat vind ik interessant.

Managementboek van het Jaar 2013: ‘Leren samenwerken tussen organisaties’ nieuws
19 april 2013 | Hans van der Klis

Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij gekozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De jury van het Managementboek van het Jaar 2013 kwam loftuitingen tekort voor het winnende boek, Leren samenwerken tussen organisaties. Voorzitter Philip Idenburg omschreef het als ‘een boek dat een compleet overzicht geeft van een belangrijk onderwerp, dat theorie en praktische voorbeelden op een functionele wijze weet te combineren, dat veel tools, modellen en checklists aan de lezer geeft om in hun eigen organisatie toe te passen en als een boek dat in de overtuiging van de jury in de toekomst bekend zal staan als hét handboek en naar alle waarschijnlijkheid magnum opus van deze auteurs’.

Kaats en Opheij, die bij managementadviesbureau Twynstra Gudde al tien jaar samenwerken op dit terrein, waren buitengewoon verguld met de bekroning van hun boek. ‘Ik zie het vooral als een erkenning van de energie en tijd die wij er al die jaren in hebben gestopt’, zei Kaats. Opheij: ‘Ik ben blij met de bekroning van ons boek, maar belangrijker dan het boek zelf vind ik dat het thema opgepakt wordt: dat we in deze tijd op andere manieren moeten leren samenwerken.’ Kaats: ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan. Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’

De bekroning van Leren samenwerken tussen organisaties was de afsluiting van het tiende Managementboekengala in De Rode Hoed in Amsterdam, dat zoals gebruikelijk was aangekleed door de acteurs van Troje Training & Theater. Deze keer hadden zij gekozen voor een soort actualiteitenprogramma, waarbij de boeken werden besproken aan de hand van korte videoreportages over een aantal Europese landen. Het leidende thema: ‘Een boek kan helpen’, in Twitterlingo #boekhelpt, zeker in deze tijden van crisis. Zo kwam de nadruk te liggen op de actualiteitswaarde van de boeken, een van de belangrijkste criteria voor bekroning.

Toeval of niet, de theatermakers van Troje hadden de grootste en succesvolste economie van Europa, Duitsland, toebedacht aan de winnaar: Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij. ‘Een heel compleet, gedegen en ondanks de omvang van 495 pagina’s handzaam en leesbaar boek waarbij zoals een van mijn mede-juryleden zo treffend zei: waar je het boek ook openslaat, je bent geboeid en hebt zin om verder te lezen’, om juryvoorzitter Idenburg nog maar eens te citeren. ‘Als je de echt ingewikkelde vraagstukken van deze tijd bekijkt, is er geen enkele organisatie die deze in zijn eentje kan oplossen’, zei Opheij. ‘Dus moet je samenwerken. Maar dat lukt alleen als je daar zelf ook een beetje beter van wordt, hebben wij vastgesteld. Een gemeenschappelijk doel is goed, maar zal alleen bereikt worden als je ook je eigenbelang laat meewegen.’

Een wijze les, temeer daar de manieren waarop organisaties samenwerken steeds diverser worden. Vroeger keken organisaties al snel naar een overname of een fusie als ze bepaalde waarde aan hun eigen bedrijf wilden toevoegen, tegenwoordig komen eerder andere samenwerkingsvormen in beeld, zoals allianties, netwerken, ketens en dergelijke. ‘Consolidatie is niet altijd nodig, je kunt ook horizontaal in plaats van verticaal denken’, aldus Opheij. ‘Maar het is bijzonder lastig om te voorspellen of een match ‘made in heaven’ is. Maar je kunt wel condities creëren waardoor de kans op succes groter is.’

De jury had dit jaar op speciaal verzoek slechts vijf boeken genomineerd in plaats van zes. ‘We hadden er een zesde titel aan kunnen toevoegen’, zei Idenburg. ‘Maar dat was dan alleen voor de vorm geweest. Deze vijf boeken waren allemaal goed genoeg voor bekroning.’

De andere genomineerde boeken waren De Conversation Company van Steven Van Belleghem, Groeimodellen van Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting, Samen slimmer van Maurits Kreijveld en Duurzaam ondernemen waarmaken van Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa.

Vanavond uitslag Managementboek van het Jaar 2013 nieuws
18 april 2013 | Nienke van Oeveren

Vanavond wordt het Managementboek van het Jaar 2013 bekendgemaakt. Een onafhankelijke jury maakt de winnaar bekend. Houd @MgtboekMagazine en Facebook in de gaten. 

Vanavond worden tijdens het managementboekengala de vijf genomineerde boeken in het zonnetje gezet:

De Conversation Company - Steven Van Belleghem
Leren samenwerken tussen organisaties - Edwin Kaats, Wilfrid Opheij
Samen slimmer - Maurits Kreijveld
Groeimodellen - Yousri Mandour, Kris Brees, Roy Wenting
Duurzaam ondernemen waarmaken - Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken, Andrea da Rosa

Rond 20.45 uur maakt de jury de winnaar bekend. Meer informatie over de verkiezing

Gratis proeven van online leren nieuws
26 maart 2013 | Justin van Lopik

Managementboek, OnlineSeminar.nl en de nieuwe – digitale – business school Crowdale introduceren open online courses op het gebied van strategie, sales & marketing, finance en (persoonlijk) leiderschap. Om u kennis te laten maken kunt u nu gratis proeven van deze nieuwe vorm van leren.

Ter introductie van dit ‘nieuwe leren’ kunt u nu gratis deelnemen aan één of meerdere zogenaamde ‘free lunches’: uitstekende sprekers die u in korte, interactieve sessies van een half uur, bijpraten. De sessies zijn rond lunchtijd live via internet te volgen.

In de komende weken kunt u kennismaken met de auteurs van de 5 boeken die op de shortlist staan en meedingen naar de prijs voor het Managementboek van het Jaar 2013. De links naar deze ‘free lunches’, vindt u hieronder.

Steven Van Belleghem - De Conversation Company

Donderdag 4 april van 12:15 tot 12:45 uur

Steven van Belleghem is auteur van De Conversation Company. Hoe word je een Conservation Company? Een bedrijf waar klanten en medewerkers woordvoerders worden van je bedrijf?
Meld je hier aan

Kris Brees - Groeimodellen
Maandag 8 april van 12:15 tot 12:45 uur

Kris Brees is samen met Yousri Mandour en Roy Wenting auteur van Groeimodellen. Groei staat altijd op de agenda. Maar hoe bereik je nog groei in een verzadigde markt, tijdens een economische recessie?

Meld je hier aan

Rob van Tilburg & Rob van Tulder - Duurzaam ondernemen waarmaken
Woensdag 10 april van 11:00 tot 11:30 uur

Rob van Tilburg en Rob van Tulder zijn samen met Mara Francken en Andrea da Rosa van Duurzaam Ondernemen Waarmaken. Duurzaam ondernemen biedt grote kansen. En het wordt steeds meer een randvoorwaarde voor overleven.

Meld je hier aan

Edwin Kaats - Leren Samenwerken tusssen organisaties
Vrijdag 12 april van 12:15 tot 12:45 uur

Edwin Kaats is samen met Wilfrid Opheij auteur van Leren samenwerken tussen organisaties. Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships. Goed samenwerken is voor de toekomst van iedere organisatie van groot belang. Meld je hier aan.

Maurits Kreijveld - Samen slimmer
Maandag 15 april van 12:15 tot 12:45 uur

Maurits Kreijveld is auteur van Samen slimmer. We leven in een unieke tijd. Dankzij het internet kunnen we samenwerken op een schaal en een manier die tot nu toe onmogelijk was.
Meld je hier aan

Shortlist 2013 nieuws
5 maart 2013 | Pierre Pieterse

Niet de gebruikelijke zes maar vijf boeken hebben de tweede horde richting Managementboek van het Jaar 2013 genomen. Vijf boeken, zo laat juryvoorzitter Philip Idenburg desgevraagd weten, die allemaal in potentie winnaar zijn, boeken die allemaal evenveel kans maken om op 18 april de prijs in ontvangst te mogen nemen. We stellen deze vijf boeken even kort aan u voor. Uiteraard in volstrekt willekeurige volgorde!

Allereerst is daar De conversation company van Steven Van Belleghem. Van Belleghem ontwikkelde het idee van word of mouth marketing, en dat hij daarmee de tijdgeest stevig op zijn staart trapte, bewijst het succes van zijn De conversation manager. Van Belleghem constateerde een kloof tussen het management en de consument die rap moest worden gedicht. Dat dichten beschouwt hij de taak van de conversation manager. In De conversation company, de logischeopvolger, gaat hij een stap verder: een conversation manager alleen is niet genoeg, nee, de cultuur van het hele bedrijf moet ingericht en gegroepeerd zijn op en rond de klant.

Het tweede genomineerde boek is Groeimodellen. Creëer nieuwe business van het auteurstrio Yousri Mandour, Kris Brees & Roy Wenting. Volgens deze ICSB’ers moeten bedrijven die niet willen ronddobberen maar willen opstomen in de vaart der volkeren keuzes maken. Dat klinkt niet meer dan logisch. Maar welke keuzes? En hoe kom je tot die keuzes? Yousri Mandour en zijn coauteurs geven in Groeimodellen vier manieren. Een: zet je aanbod op een andere manier in de markt. Twee: reken op een andere manier af. Drie: organiseer je bedrijfsproces op een andere manier. En vier: vraag je af of je welk de juiste doelgroep in het vizier hebt. Vier opties die in samenhang het ‘businessmodelwiel’ vormen: een cirkel met vier kwadranten, elk onderverdeeld in drie schillen, ofwel twaalf opties om je businessmodel aan te passen.

Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats & Wilfrid Opheij is het derde boek op de lijst. Samenwerken, zo betogen zij, is niet langer een wat vrijblijvende kwestie, het is niet minder dan een sine qua non voor de toekomst van organisaties! Dat gaat niet zomaar, dat moet worden geleerd. Vandaar de titel Leren samenwerken tussen organisaties. En de ondertitel geeft richting voor dat leerproces: ‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’. Dus niet samenwerken tussen mensen in een organisatie maar samenwerken tussen organisaties. Dat samenwerken draait om vijf thema’s: belangen, relatie, proces, organisatie en (gedeelde) ambitie.

Samen slimmer: hoe de ‘wisdom of the crowds’ onze samenleving zal veranderen luidt de titel van het vierde genomineerde boek. Auteur Maurits Kreijveld constateert dat ‘wij’ dankzij internet op een unieke want grenzeloze schaal kunnen samenwerken. Daardoor komen er talenten, ideeën, kennis, creativiteit en mankracht vrij die dus letterlijk en figuurlijk ver over de grenzen gaan van onze beperkte samenleving. En met de rap voortschrijdende ontwikkeling van laagdrempelige technieken wordt het voor iedereen mogelijk om daar daadwerkelijk gebruik van te maken. Wat de vruchten van deze ontwikkeling zijn, staat nog even in de sterren geschreven omdat ‘wij’ er momenteel middenin zitten. Maar voor deze bundel hebben meer dan honderd wetenschappers, ontwerpers, filosofen, techneuten en visionairs (‘wisdom of the crowds’) ‘de sterren gelezen’ om hun ‘expert licht’ te laten schijnen op hoe de toekomst er uit gaat zien. En wat dat voor maatschappij & organisatie betekent.

Duurzaam ondernemen waarmaken: het bedrijfskundig perspectief, het vijfde en laatste boek op de shortlist, is een titel die direct inspeelt op de missing link in het ‘duurzaam verhaal’. Wat, zo betogen de auteurs Rob van Tilburg, Rob van Tulder & Mara Francken, duurzaam is niet alleen een voortdurende hype, het is steeds meer een randvoorwaarde voor overleven. Ook voor organisaties! Niet alleen iets als grondstoffenschaarste heeft invloed op het succes en de continuïteit van de onderneming maar ook afnemende biodiversiteit, armoede of vergrijzing. Vereist is dus dat bedrijven duurzaamheid inbedden in hun organisatie. Duurzaam ondernemen waarmaken laat zien hoe twintig vooraanstaande Nederlandse bedrijven omgaan met deze strategische uitdaging en schetst vervolgens een bedrijfskundig perspectief voor andere bedrijven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden