Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Godin’s Icarus nieuws
4 februari 2013 | Bertrand Weegenaar

In december kwamen er van marketinggoeroe Seth Godin in één klap drie nieuwe boeken op de markt: The Icarus Deception. How high will you fly?, ‘V is for Vulnerable Life outside the conform zone. An ABC for Grownups’ en ‘Whatcha gonna do with that duck? And other provocations 2006 -2012’.

De boeken zijn een uitvloeisel uit Seth ‘crowdfunding project’ op Kickstarter eerder in 2012. De marketinggoeroe Seth gebruikte zijn ‘tribe’ als springplank om ruim 280.000 dollar te ontvangen om The Icarus Deception te kunnen schrijven. Portfolio verrichtte verder de publicatie en Amazon de logistiek. Mijn pakket bestond uit acht exemplaren van het boek, twee gesigneerde exemplaren van ‘V is for Vulnerable’ en de ‘mammoth’ ‘Whatcha gonna do with that duck?’ Onder de titel ‘This might work’ kwam deze gelimiteerde XXXL versie (3,5 kilo) op mijn boekentafel terecht. Het mooie van dit soort acties is hoe creatief kunstenaars zijn om hun product te verkopen aan de ‘crowd’. Seth Godin is natuurlijk een meester in verhalen vertellen.

Het boek ‘The Icarus Deception’ is zeer de moeite waard. Uiteraard de bekende Godin thema’s over de kracht van zelfstandigheid, de mogelijkheden voor zelfontplooiing in een ‘connected world’ en heel veel ideeën en verhalen. Een boek waar de denklijnen van de afgelopen jaren (vastgelegd in ‘Whatcha gonna do with that duck?’) zijn samengebracht.

De top 3 van Tom Gouman geboekstaafd
25 januari 2013 | Nienke van Oeveren

Tom Gouman is socioloog en organisatieadviseur bij Twynstra Gudde op het gebied van Web 2.0 en sociale media. In zijn dagelijks werk helpt hij organisaties om échte waarde te halen uit hun online netwerken. Wat leest hij het liefst?

1 Easycratie door Martijn Aslander en Erwin Witteveen
‘Bij het eerste gesprek met mijn uitgever van Academic Service, kreeg ik Easycratie in handen gedrukt. Het boeide me vanaf de eerste bladzijde. De auteurs stellen heel knap de status quo aan de orde: op welke manier werken wij? Hoe organiseren we? Hierbij maken ze de koppeling naar 2.0 en social media. Deze zorgen voor grote veranderingen, we moeten dus onze manier van werken en organiseren steeds kritisch bekijken. Nog een belangrijk aspect is dat het gaat om mensen verbinden, dat past bij mijn sociologische kijk op organisaties.’

2 Tribes door Seth Godin
‘In een blog kwam Tribes voorbij en het onderwerp triggerde me meteen. Seth Godin zet je in een kort, leesbaar boek aan het nadenken over tribes, oftewel communities. Mooi is dat hij hierbij geen onderscheid maakt tussen online en offline communities. Gemeenschappen zijn er altijd al geweest; social media zijn maar een technologie. Maar de grote vraag voor organisaties is toch: hoe kun je richting geven aan een tribe? Omdat mensen in online communities zich niet laten sturen, pleit Godin voor meer natuurlijk leiderschap.’

3 The Hidden Power of Social Networks door Rob Cross en Andrew Parker
‘Het derde boek laat zien hoe je gebruikmaakt van inzichten in informele netwerken. In dit redelijk onbekende boek staat de netwerkanalyse centraal. De laatste jaren staat die meer in de belangstelling. Mensen zijn echter snel geneigd om te kijken naar de functionele structuur in bedrijven, terwijl de informele structuur heel belangrijk is als je iets wilt veranderen. Hoe lopen de informatiestromen? Wie geeft wie advies? Afhankelijk van de vraag kun je bepalen hoe je gebruik wilt maken van het netwerk.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden