Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Management Summaries Januari nieuws
13 januari 2021 | Pierre Pieterse

Zojuist de is de januari editie van Management Summaries verschenen. Met de volgende vier samenvattingen: De Vanzelforganisatie van Simon van der Veer, Duurzaam kapitalisme van Willem Schramade, Bouw een succesvolle online marktplaats van de auteurs Wout Withagen & Joost Gielen, ten slotte Extreem eigenaarschap van ‘ervaringsdeskundigen’ (navy seals!) Jocko Willink en Leif Babin.

De Vanzelforganisatie
‘Kom langszij voor meer leven in de brouwerij.’ Die zin is de kern van De Vanzelforganisatie, het boek waarin Simon van der Veer zijn visie op het veranderen van organisaties heeft beschreven. Het is een complex en doorwrocht boek, dat met behulp van tientallen doordachte illustraties laat zien hoe Van der Veer de grote veranderliteratuur gebruikt en hoe hij zijn ideeën in de praktijk brengt.
De executive summary leest als volgt: Van der Veer pleit er nadrukkelijk voor weg te blijven van snelle voorkeursoplossingen, maar eerst te kijken naar wat vanzelf goed loopt in organisaties. ‘De meeste organisaties deugen’, zegt Van der Veer met een knipoog naar Rutger Bregman. Veel loopt vanzelf goed, zonder dat sturing van hogerhand nodig is. Organisaties kennen een eigen ‘vanzelfdynamiek’, zoals Jan den Hollander al zei, en beschikken daardoor over een ‘vanzelflerend vermogen’.   Maar dat betekent niet dat het boek een pleidooi is om alles los te laten. Integendeel zelfs. Het maakbaarheidsgeloof dat ten grondslag ligt aan concepten als zelfsturende organisaties heeft ons vaak op het verkeerde been gezet. De kwaliteit van het werk is er juist bij gebaat als mensen elkaar disciplineren in hoe zij van waarde kunnen zijn. Veranderingen zullen zelfs beter tot hun recht komen als zij aansluiten op wat wel goed loopt in organisaties. Van leiders vraagt dat een balanceer-act: zij moeten over de nodige zelfrelativering beschikken zodat zij niet te snel ingrijpen, maar de hiërarchie zorgt juist voor ordening en verbinding. Het is de beste manier om versnippering van het werk en de resultaten te voorkomen. (De gehele samenvatting lees u dus in de januari editie.)

Duurzaam kapitalisme
Voor een goed leven nu en in de toekomst, hebben we een duurzaam kapitalisme nodig. We kunnen niet alles overlaten aan alleen de markten of alleen de overheden. Willem Schramade biedt een geïntegreerde blik op financiën en duurzaamheid, door de financiële structuren te analyseren die ons ervan weerhouden klimaatverandering aan te pakken en welzijn voor iedereen te creëren. Het principe is simpel, maar de uitwerking is complex!

Bouw een succesvolle online marktplaats
Online marktplaatsen hebben grote voordelen ten opzichte van ‘traditionele’ verkoopmodellen. Ze zijn laagdrempelig, betrouwbaar en transparant en brengen een enorme hoeveelheid aanbieders en vragers bij elkaar. In Bouw een succesvolle online marktplaats nemen auteurs Wout Withagen en Joost Gielen de lezer stap voor stap mee in het proces van het bouwen en laten groeien van een platform.

Extreem eigenaarschap
Met extreem eigenaarschap kunnen managers net zo strijdkrachtig worden als een Navy SEAL, schrijven voormalige ‘seals’ Jocko Willink en Leif Babin. De leiderschapsstijl draait om het nemen van volledige verantwoordelijkheid voor alles wat er in het team plaatsvindt, ongeacht de omstandigheden. Ego's en persoonlijke agenda's komen er niet aan te pas, want team en missie gaan boven alles.


Wout Withagen: ‘Het draait om transparantie, vertrouwen en gemak’ interview
16 december 2020 | Peter Spijker

Wout Withagen en Joost Gielen laten in Bouw een succesvolle online marktplaats zien wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen en bouwen van je eigen online marketplace. De auteurs putten in hun boek mede uit de ervaringen die ze opdeden bij het ontwerpen en realiseren van Werkspot. Een belangrijke succesvoorwaarde voor een online marktplaats is dat de drie betrokken partijen er alle drie profijt van hebben. Naast de vragers en aanbieders dient ook het platform zelf er iets aan over te houden. Op die manier ontstaat een win-win-win situatie

Hoe werkt het win-win-win model voor online marketplaces?
Er wordt wel gezegd dat een platform ‘two-sided’ is, met vraag en aanbod die beide een ‘win’ hebben bij de transactie. Maar voor het platform zelf moet er ook een ‘win’ in zitten, anders gaat het niet vliegen. Je wilt een win-win-win situatie creëren die noodzakelijk is om het platform in de lucht te houden en te laten groeien. Het platform dient hierin zelf een prominente rol te vervullen. Een rol die veel verder gaat dan het naar zich toe trekken van zo veel mogelijk aanbieders en vragers, om het aantal transacties te maximaliseren. Het platform dient ook uit te blinken in de dienstverlening aan gebruikers door ze behalve snelheid ook transparantie, vertrouwen en gemak te bieden. Als het daarin slaagt en de win-win-win volledig in balans is, maakt een marketplace zich onvervangbaar.

Partijen moeten dus niet om je marketplace heen kunnen. Klinkt als een haast onmogelijke opgave.
Transparantie, vertrouwen, snelheid en gemak, hiervoor al genoemd, zijn bepalend voor een match en de transactie. Wil je dat partijen altijd voor jou kiezen, dan zorg je als marketplace voor een transparant speelveld. Voor iedereen is duidelijk wie wat verdient en hoeveel. Je bent ook betrouwbaar en concurrerend door het transactieproces nog nét wat makkelijker, sneller en comfortabeler te maken voor de gebruiker. Als marktplaats dien je alles zó goed te faciliteren dat vragers en aanbieders vanzelfsprekend naar je toe komen. Het moet niet eens in ze opkomen om het onderling samen te regelen. Een goed voorbeeld hiervan Airbnb. De mensen die op deze site een huis zoeken, hebben zo’n goede reputatie dat je ze graag in je woning wilt hebben. Bovendien regelen ze ook de sleuteloverdracht en desgewenst een veilige betaling. Airbnb neemt je daarmee zoveel moeite uit handen dat je haast niet om ze heen kunt.

Vooraf heb je zelf allerlei aannames over je concept. U adviseert om die zorgvuldig te valideren voordat je gaat bouwen aan je platform.
Veel klanten die bij ons (Freshheads - red.) komen, zijn enthousiast en optimistisch over hun aannames. Ze denken de nieuwe Uber of Airbnb te worden, begrijpelijk vanuit hun ondernemersoptimisme. Tegenover dit optimisme plaatsen wij realisme. Wij vragen of de veronderstellingen achter het concept objectief zijn getoetst en gevalideerd, of ze bewijs hebben dat het werkt. Ook zijn we benieuwd of ze al gesproken hebben met potentiële vragers en aanbieders - de toekomstige klanten. Je moet uitzoeken waar de pijn zit, de juiste vragen stellen en heel goed naar de antwoorden luisteren. Probeer alle signalen op te vangen en kijk of men wel behoefte heeft aan een oplossing. We adviseren een stapsgewijze aanpak waarbij je schaaft en schuurt aan het concept totdat je een goed gevoel hebt. Pas dan kun je de eerste stap gaan zetten en kijken of mensen ervoor willen betalen. Als dat lukt, dan heb je echt iets in handen waarmee je verder kunt.

Ga je eenmaal van start, dan zijn de eerste maanden en kwartalen in financieel opzicht cruciaal?
Je kunt in de eerste maanden heel veel winnen door scherp en kritisch te zijn op jezelf. Een kritische houding maakt het ook makkelijker om te stoppen als het minder goed loopt. Ook in financieel opzicht, want gaat het slecht dan vragen geldschieters je geheid naar je plannen. Ze willen weten of je denkt aan stoppen of dat je doorgaat en dus veel meer geld nodig hebt. In de praktijk gaan mensen op zo’n moment vaak toch door. Ze blijven zoeken naar bewijzen die hun oplossing valideren, om later te ervaren dat er toch geen behoefte aan is. Pijnlijk, want ze zijn dan al veel verder met de investeringslast. Helaas gebeurt het vaak, want van elke tien ideeën falen er negen in de startupwereld.

Waarom ontwikkel je het beste eerst een ‘minimum viable product’ en wat is dat eigenlijk?
Een minimum viable product of mvp is de meest minimale versie van het platform dat je in de steigers hebt staan en ook daadwerkelijk bouwt. Je maakt een mvp om te kunnen testen en feedback te verzamelen. Aan de voorkant ziet de klant een werkend en gereed product dat ook zo aanvoelt en voert er transacties uit. Een mvp moet dus ook echt omzet kunnen genereren. Aan de achterkant mag het met excel sheets aan elkaar geknoopt zijn, maar aan de voorkant moet het een solide indruk maken. Voor klanten mag er wat betreft transparantie, vertrouwen en gemak vrijwel geen verschil zijn met de definitieve versie.

Op een gegeven moment staat de eerste versie van je platform online. Hoe zet je het dan vervolgens goed in de markt?
Ons advies is altijd om klein te beginnen, vervolgens te kijken waar de doelgroep zit en hoe je die kunt bereiken. Bij een online marktplaats heb je dan twee doelgroepen, vraag- en aanbodkant. Je hebt vele verschillende kanalen om met ze in contact te komen, zoals online- en social media advertising. Maar je kunt ook adverteren in een klein nichemagazine, bijvoorbeeld als je aanbieders van speciale auto’s zoekt. Je moet je echt heel goed verplaatsen in de gebruikers op je platform en onderzoeken waar zij op aanslaan. Kijk ook of er sprake is van een match tussen vraag en aanbod, want zoals gezegd moet daar een balans in zijn. De aanbodkant is vaak makkelijk te organiseren, met de vraagkant is dat toch lastiger. Een online marktplaats betekent dus echt hard werken, want je moet twee partijen bij elkaar zien te brengen.


Een online marktplaats opzetten? Dat lukt me nooit. Of toch? column
14 oktober 2020 | Koos de Wilt

Booking, Catawiki, Werkspot, Thuisbezorgd, SnappCar, Marktplaats.nl. Zo’n tweehonderd ondernemers hebben het in Nederland voor elkaar gekregen om lokaal, landelijk en soms zelfs wereldwijd een digitale marktplaats van de grond te tillen. Ook de schrijvers van het boek Bouw een succesvolle online marktplaats deden het.

 

Sterker nog, ze hebben het meerdere keren geflikt, als ondernemers én als adviseurs van andere ondernemers en van corporates. Hoe deden ze dat nou echt? Wat lukte en wat ging er mis? Bijvoorbeeld tijdens de begindagen van Werkspot.nl toen in Tilburg de vrijdagmiddagborrel bij de klussenmarkplaats bruut werd verstoord door een woedende klusjesman met honkbalknuppel.

Joost Gielen, een van de schrijvers van het boek en founder van Werkspot, weet het nog precies. De klusser had gemerkt dat zijn succesvolle business niet alleen stevig in het zadel was geholpen door de marktplaats voor klussen, maar ook wat een slechte beoordeling voor diezelfde business kan betekenen.

Een ander praktijkvoorbeeld in het boek vertelt hoe een stripboekenverslaving de oprichter van Catawiki aanzette om een community op te zetten rondom stripboeken en hoe dat de basis werd van de succesvolle veilingwebsite. ‘Ons businessplan bestond uit één pagina’, zegt Catawiki-oprichter René Schoenmakers. ‘Maar het belang van alleen het goede idee wordt vaak overschat’, zo erkent die stripboekenverzamelaar tegelijkertijd. ‘Het is niet zozeer geluk of wijsheid, maar eerder doorzetten. Eindeloos doorzetten. En waar het over gaat is doen, testen en weer door ontwikkelen.’ Een tip die overal in het boek weerklank vindt.

Appeltje- eitje

Een online marketplace. Een nicheproduct zou je in eerste instantie denken, een markt voor techneuten. Niet dus, en vooral als het gaat om jongeren. Massaal bestellen ze studieboeken, pizza’s, hotelkamers of taxi’s via een platform. Ook als het gaat om geld verdienen, maken jongeren op hun geheel eigen manier gebruik van online marktplaatsen, zo zegt een van de geïnterviewden in het boek, CEO Pim Graafmans van YoungOnes. Niet voor niks is zijn online marktplaats voor freelancers in de koeriers-, retail-, horeca- en cateringbranche een hit. Graafmans: ‘Wat je ziet is dat als jongeren vanuit Amsterdam op bezoek gaan bij vrienden in Groningen ze ondertussen via ons platform kijken of er ook nog wat werk te doen is in die andere stad.’ Ze kijken dus wat het internet hen te bieden heeft en maken er handig gebruik van. Graafmans: ‘Jongeren nemen hun werk mee in hun broekzak en gaan aan de slag waar ze maar willen.’ Het is een van de ervaringen die de baas van YoungOnes opdeed toen hij zijn marketplace opzette.

Ook aan de makerskant gaat het bij marketplaces niet zozeer om techneuten. De mensen achter online marketplaces zijn rasondernemers uit de meest uiteenlopende branches. Of ze nu in de vishandel zitten, de verzekeringsbusiness, in relatiegeschenken of design, elke ondernemer of intrapreneur heeft er weleens van gedroomd om de Thuisbezorgd of Booking.com te worden van zijn of haar eigen markt. Een plek op het internet op te zetten waar alle aanbieders en vragers elkaar makkelijk treffen en business doen. Een platform waarbij je als marktplaatsexploitant echt iets toevoegt en – niet onbelangrijk – niemand er moeite mee heeft dat je een graantje meepikt bij elke deal.

De succesvolle marktplaatsen werken supersimpel, iedereen snapt ze en ze weten op de een of andere manier veel aanbieders en vragers te trekken. En hoe moeilijk kan het zijn? In de kroeg heb je zo’n marktplaats zo verzonnen. Na een paar biertjes erbij heb je zo de nieuwe Booking.com, Uber of Airbnb verzonnen. Maar als je de volgende ochtend wakker wordt, bekijk je de wereld weer met nuchtere ogen. Want laten we eerlijk zijn: Wie ben jij nu om de nieuwe Marktplaats.nl, Catawiki of Werkspot te worden? Wie heeft zoveel tijd en zulke diepe zakken om dat voor elkaar te krijgen?

Goudeerlijk en glashelder

Iedereen die een beetje de ontwikkelingen in de eigen markt onderzoekt, is zich er inmiddels van bewust: online marketplaces nemen stukje bij beetje alle traditionele kanalen over. En door de coronacrisis wordt het proces alleen maar versterkt. Op dit moment vindt wereldwijd meer dan vijftig procent van alle online aankopen plaats via marktplaatsen. En dat terwijl consumenten vaak geen idee hebben dat ze iets kopen op een digitale marktplaats. Waarom zouden ze ook? En de koek is nog zeker niet verdeeld, zo vertellen de schrijvers van Bouw een succesvolle online marktplaats bemoedigend. Terwijl de platforms de wereld veroveren en iedereen elkaar napraat dat the winner takes it all, zijn er op lokaal niveau juist heel veel kansen om een eigen platform te starten. Door je doelgroep scherp af te bakenen, bijvoorbeeld geografisch, kun je het kip/ei-probleem eenvoudig tackelen.

Bouw een succesvolle online marktplaats staat bol met voorbeelden hoe zowel ondernemers als de schrijvers zelf zijn omgegaan met al de uitdagingen waar de oprichters van Airbnb, Uber, Booking.com, Werkspot en Marktplaats.nl ook mee te maken hebben gehad. Maar ook met alle stomme fouten, met verkeerde aannames en onnodig gemaakte kosten. Het boek is broodnuchter, goudeerlijk en glashelder in hoe je een goed idee heel misschien kan opschalen naar een lucratieve handel. Want laten we eerlijk zijn: de kans dat jij de wereldwijde marktplaats kunt maken is niet heel groot. Maar: je kunt je geweldige idee wel zo afpellen en stukje bij beetje uitproberen dat je alle mogelijkheden tot de bodem hebt onderzocht. En dat alles zonder dat je je bankrekening hoeft te plunderen. Hoe? Door het proces in overzichtelijke mootjes te hakken en elke fase stap voor stap te doorlopen: het analyseren van je idee, het valideren ervan, het voorbereiden, begroten, bouwen, activeren en opschalen.

Bovenal is de boodschap van het boek: begin klein, en valideer al je aannames aan zowel de vraag- als de aanbodzijde en begin dan pas aan de volgende fase. Misschien ben jij de ondernemer wel die niet alleen dagelijks gebruik maakt van de vele succesvolle online marktplaatsen, misschien ben jij wel degene die er eentje opzet. Met succes. Iemand moet het doen…

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden