Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Geboekstaafd - De top 3 van Jan Moen geboekstaafd
28 juni 2016 | Nienke van Oeveren

Jan Moen is als hoogleraar Management en Organisatie in de gezondheidszorg werkzaam aan de Universiteit van Tilburg (TRANZO) en is de auteur van Hectiek in de bestuurskamer. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.

1 Strategie safari

Henry Mintberg, Bruce Ahlstrand, Joseph Lampel

‘Heel origineel is Strategie safari; hierin beschrijft Henri Mintzberg tien veranderscholen op een heel toegankelijke manier. Ik raad dit boek aan maar vind dat nog veel te weinig mensen het gelezen hebben, terwijl het zó goed is. Ik heb het zelfs bijna helemaal geel onderstreept. Dit boek is praktisch maar kijkt ook dieperliggend naar veranderprocessen. Het laat zien dat voor een nieuw strategisch profiel verandering nodig is; de leider speelt daarbij een belangrijke rol.’

2 Dijk

Hans Maarten van den Brink

‘In mijn boekenkast staat ook veel Nederlandse literatuur. Dijk gaat over gedrag van een medewerker Karl Dijk die al veertig jaar op dezelfde kamer zit en nog altijd hetzelfde doet. Hij werkt bij een bedrijf dat – heel veelzeggend – ijkingen doet; het is inmiddels een modern bedrijf geworden. Je ziet veel kantoorleed en er wordt veel gemopperd – de auteur beschrijft dit mooi en het is een leerzaam inkijkje. Leidinggevenden laten hun ontspannen gedrag verdampen als ze onder druk staan; ze moeten meer literatuur lezen.’

3 Doorbreek de cirkel!

Arend Ardon

‘Ook het derde boek gaat over gedrag van leiders in organisaties; Arend Ardon laat zien hoe managers onbewust verandering blokkeren. Er is vaak een enorme discrepantie tussen wat de leidinggevende van zichzelf vindt en wat anderen van hem vinden; Ardon maakt dit pijnlijk duidelijk en laat zien hoe blokkades ontstaan, bijvoorbeeld als een leidinggevende initiatief neemt om de houding van afwachtende medewerkers te veranderen. Vanwege deze onbewuste discongruentie ben ik er voorstander van dat leidinggevenden veel wisselen zodat ze in een nieuwe context kunnen verzilveren wat ze geleerd hebben.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden