Preview - Het social media modellenboek preview
11 mei 2015 | Bart van der Kooi

Voor managers is niets is zo waardevol als het realiseren van business impact. Vaak stuiten we nog op het meetbaar maken van de oorzaken van deze impact. Sociale media zijn daar een sprekend voorbeeld van. Bart van der Kooi geeft aanknopingspunten.

De inzet van social media kenmerkt zich vaak door het onberekenbare, het ongrijpbare. Het afzetten van personele en financiële investeringen tegen de opbrengsten in termen van omzet en winst is zo goed als onmogelijk. Of in ieder geval monnikenwerk, wil je alle invloedrijke factoren meenemen.

De inzet van social media voor merken en organisaties wordt in dit opzicht wel eens vergeleken met het proces van het opvoeden van kinderen. Een bekende marketingvideo bevat de uitleg van deze vergelijking, waarbij de kern van de boodschap is dat je de opvoeding door je ouders niet kunt kwantificeren. Je weet echter wel dat het een aanzienlijke bijdrage levert aan de persoon die je als volwassene bent geworden.

Van de modellen die ik heb verzameld in Het social media modellenboek zijn de varianten in de ROI-categorie verreweg de grootste bron van gesprek, inspiratie en aanvragen voor presentaties en toelichting. Vaak hoopt men door deze modellen de kip met de gouden eieren te vinden. Tipje van de sluier: die bestaat niet. Toch valt er zeker nog veel te meten bij de inzet van social media kanalen. Eén van de modellen illustreert dat perfect.

Het Vierfasenmodel beschrijft vier categorieën concrete doelstellingen. Het feit dat het model benoemd is als een ‘fasen’ model, geeft aan dat er sequentieel verband bestaat. In de praktijk zie ik de afspiegeling hiervan in organisaties en merken die de eerste stappen maken op social media gebied. Zij sturen met name op bereik (Exposure), door het aantal likes, volgers en aanmeldingen te willen vergroten. Dat is een goede start, zij het dat deze organisch dienen te worden vergaard en niet worden aangekocht. Kwaliteit boven kwantiteit.

De tweede stap in het model (Engagement), laat de bereikcijfers al meer spreken. Het publiek raakt betrokken en zij klikken op links, gaan door naar de website en reageren op berichten. Een oprecht geïnteresseerd publiek is een must voor elke organisatie.

Sinds social media als volwaardig medium worden behandeld, wordt er gedroomd over de klant als ambassadeur. Virale effecten en shares richting duizenden vrienden en connecties. Hoewel dat niet voor elke organisatie weggelegd is, is het meten van deze Influence-factoren een waardevol instrument om de populariteit van het merk en de eigen berichtgeving te monitoren.

Het model geeft een ultieme laatste stap aan: de acties die een klant of bezoeker neemt. Deze doelstellingen liggen dicht bij de organisatiedoelen. Het kopen van producten in webshops, het aanmelden voor een nieuwsbrief, het opvragen van informatie of het opnemen van contact zijn hier voorbeelden van. Hoe de inzet van social media hier aan bij draagt wordt op deze manier inzichtelijk gemaakt.

De fasen en doelstellingen van dit model zijn goed meetbaar. Via de eigen kanalen, advertentietools en monitoring software. Het inzichtelijk maken is niet enkel een oordeel om social media op waarde te schatten, maar tevens geeft het gespreksstof om de rol van social media in de marketingmix helder te krijgen.

Bart van der Kooi is auteur en is werkzaam als Online Marketing Consultant bij de Crossmedia Communicatiegroep

Geboekstaafd: De top 3 van Bart van der Kooi geboekstaafd
26 januari 2015 | Nienke van Oeveren

Bart van der Kooi is werkzaam als Social Media Consultant Crossmedia Communicatiegroep en auteur van Het social media modellenboek. Hij vertelt over zijn 3 favoriete boeken.

1 Free

Chris Anderson

‘Toen ik net afgestudeerd was, werd van Free een gratis pdf verspreid. Na zo’n veertig pagina’s gelezen te hebben, kocht ik het boek. Als je iets gratis weggeeft, kun je meer verkopen, is de boodschap van Free. Dat werkte dus ook bij mij. Tijdens mijn werk voor een regionale krant, besefte ik dat een betaalmuur niet de oplossing is. Op mijn eigen website heb ik het Free-principe wél toegepast en zo een heel lezersnetwerk verzameld dat ik in een later stadium makkelijk kon interesseren voor mijn boek. Iets gratis weggeven is een zienswijze of een strategie, het betaalt zich uiteindelijk uit.’

2 De blauwe oceaan

Chan Kim en Renée Mauborgne

‘Ook deze bekende klassieker gaat over innovatie. Het geeft een opvallend simpele voorstelling van concurrentie; je neemt een ander businessmodel zonder je strategie te veranderen. Cirque du Soleil wordt in het boek aangehaald als success story en meer recentelijk zie je de Wii, die een andere doelgroep aanboren en zo een blauwe oceaan creëren. Er zijn niet veel bedrijven die zo out-of-the box kunnen denken, terwijl de veranderende economie dat juist vereist. Vaak blijft het bij een incrementele verandering in plaats van een radicale innovatie. Het gedachtegoed van Kim en Mauborgne is actueler dan ooit.’

3 Big Bang Disruption

Larry Downes en Paul Nunes

‘Digitale ontwikkelingen gaan ontzettend snel! Social media, digitale platformen zoals apps en wereldwijde toegang tot internet en techniek, laten zien dat je marktpositie nooit meer in ijzer gegoten is. Volgens Downes en Nunes moet je op het moment van innoveren alweer nadenken over je volgende innovatie. Mislukkingen moet je accepteren. Dit boek geeft een prachtig inzicht in de gevolgen van de snel veranderende (digitale) maatschappij.

In Focus: Het social media modellenboek in_focus
27 mei 2014 | Justin van Lopik

Social media is geen hype meer, maar onderdeel van de maatschappij. Het social media modellenboek brengt alle facetten van deze dynamische media in kaart. Het geeft een helder overzicht van de belangrijkste modellen en tools voor hoe social media ingebed kan worden binnen organisaties.

Martin Raasveld

Commercieel productmanager bij Bosch Security Projects

Een aanrader, een absolute must en verplichte kost voor de ondernemer die social media voor het eerst gaat inzetten! Binnen Bosch Security Projects beschouwen we de inzet van sociale media voor marketingdoeleinden als een relatief nieuwe ontwikkeling. Als ‘young one’ hebben we behoefte aan kennis, informatie en ervaringen; deze heb ik in dit boek zeker gevonden.

Bart van der Kooi heeft zijn boek op een prettige en overzichtelijke wijze geschreven, waardoor ik de materie op een goede en enthousiaste wijze tot me kon nemen. Een pragmatisch gebruik van verschillende social media modellen die de complexe werkelijkheid op een vereenvoudigde wijze weergeven, waar nodig voorzien van voorbeelden.

Het boek geeft inzicht in deze - voor mij relatief nieuwe - materie en stelt mij in staat om een goed plan van aanpak te maken. Het is een leidraad voor de dagelijkse operatie en een goed naslagwerk. Ik waardeer het boek met een 9.

9

Edwin Rooseman

Directeur/eigenaar van Nandooh design

Mijn bedrijf helpt ondernemers met het bouwen van een herkenbaar gezicht voor hun bedrijf voor de lange termijn. Socialmediamodellen.nl was voor mij altijd al een handig en up-to-date naslagwerk voor interessante visies over dit onderwerp. Toen ik las dat Het social media modellenboek uit zou komen, heb ik het meteen besteld. En ik ben er erg blij mee. Het geeft me een handig overzicht van de vele modellen die er inmiddels zijn.

Omdat dit gebied nog erg jong is, is er veel overlap tussen de modellen en door dit boek krijg je daar snel inzicht in. De opbouw van het boek volgt eigenlijk dezelfde stappen die social media zelf ook doormaakt: van beginner steeds uitgebreider naar volwassen implementatie binnen grote concerns. Afhankelijk van het soort bedrijf waar social media gebruikt wordt of gaat worden, kan ik een keuze maken welk model of methode het meest bruikbaar is. Al met al een handig en overzichtelijk naslagwerk. Wat ik nog wel mis zijn wat meer checklists per model of fase.

7,5

Henk Fissering

Partner bij Hoffman Krul & Partners

Het social media modellenboek brengt orde in de chaos en houvast voor de nieuwe media. Social media kom je overal tegen en bedrijven willen dit graag een plaats geven in hun dagelijkse bedrijfsvoering. Maar hoe doe je dat?

Bart van der Kooi probeert ons te helpen een weg te vinden in de oerwoud van portals, Facebook, Twitter etcetera. De modellen in het boek zijn ingedeeld naar hun functie: Volwassenheid & Adoptie, Implementatie & Strategie, Focus en Benadering, Meten & ROI en Kanalen & Platformen. Met mijn controllersachtergrond sprak met name het gedeelte mij erg aan waarbij effectiviteit van deze media gemeten werd. Eindelijk een beeld hoe een kosten- en batenanalyse van deze nieuwe wereld te maken.

Het boek zet de verschillende modellen op een rij en de schrijver geeft hierover een mening. Duidelijk en handig. Misschien geen leesboek, maar wel een nuttig naslagwerk.

7,5