Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Herfsttijd, canvastijd nieuws
20 oktober 2016 | Bertrand Weegenaar

Het is herfst. De tijd van bockbier, Beaujolais Primeur, en reflectie. Om langzaam naar achteren te kijken en strategisch naar voren. Om op de hei de eerste kladversies van 2017 uit te werken. Sinds een aantal jaren komen dan niet de rollen brown paper, sticky notes en stiften, maar de canvassen op tafel.

Innovatief ingestelde bedrijven gebruiken al enige jaren het Business Model Canvas, de klantgeoriënteerde teams het Waarde Propositie Ontwerp om de fit tussen klant en product helder te krijgen. Beiden uit de koker van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur en hun teams van bedenkers en medeauteurs. Uitgewerkt in de succesvolle boeken Business Model Generation en Waarde Propositie Ontwerp . En een woud aan adviesbureaus om organisatie te helpen te starten en vast te houden.

Er zijn tegenwoordig echt voor bijna elke bedrijfsuitoefening canvassen. Voorgedrukte formats die de moeilijke ‘Hoe pakken we het aan?’-discussie van de lege brown papers voorkomen.

Welk bedrijf heeft geen projecten? Klopt, bijna geen één. En projecten beginnen? Goed inrichten? Stakeholders identificeren en tevreden houden? Het project uitvoeren EN resultaten zichtbaar en duurzaam maken? Kan daar nu eens geen canvas voor gemaakt worden? Projectveteranen en auteurs Rudy Kor, Jo Bos en Theo van der Tak hebben zich verenigd en het alomvattende Project Canvas ontworpen. Meteen een disclaimer: projecten blijven mensenwerk en een canvas lijkt een invuloefening. Een complex gebeuren teruggebracht tot 14 hokjes en één cirkel (WAT). Dit doordenken en invullen en er staat een basis. Het boek Project Canvas (‘Samen naar de kern van je project’) is een uitvoerige beschrijving van de onderliggende vragen om een projectstart te regelen. Het canvas invullen brengt de gebruiker langs de vragen Wat, Wie, Hoe, Waarbinnen en Waarmee? Het boek geeft uitvoerige beschrijvingen van al die hokjes en de betekenis voor je project.

In het laatste deel van het boek wordt het Project Canvas vergeleken met de startdocumenten die je bij andere projectmethodieken opstelt. In de wereld van Prince2 ben je bezig met een projectbrief. De eerste stap na het mandaat om een project te starten. Diverse elementen uit de canvas zullen in de businesscase komen.

In de wereld van Agile hebben de auteurs gekozen om Project Canvas te vergelijken met AgilePM. Het overlapt daarbinnen de pre-projectfase en delen van het haalbaarheidsonderzoek. Het canvas is verder goed geschikt als teammethode om binnen AgilePM aan de slag te gaan. Samen en visueel sterk.

Een kritische kanttekening. De charme en deel van het succes van de boeken van Osterwalder en Pigneur is dat ze rijk aan voorbeelden uit de praktijk zijn. Herkenbare voorbeelden zodat de canvassen gaan leven. Dit aspect ontbreekt in Project Canvas. Ik hoop op een snelle tweede versie, verrijkt met die voorbeelden.

Meer canvassen, veel meer canvassen in Ontwerp Betere Business (‘Nieuwe tools, skills en mindset voor strategie en innovatie’) door Patrick van der Pijl. Ik heb al dagen moeite grip te krijgen op de inhoud. Het is veel design met kleur, toolpictogrammen en lay-out. En dan gaat het ook nog over business ontwerp en veel voorbeelden uit allerlei gebieden als banken, marketing, automotive en ideeën vorming en ... ik raak steeds verdwaalt.

Hier is waar deze blog van een actueel een recensie wordt. Maar dat is aan de redactie, die keuze. Want zo is er verwarring of dit nu een handboek is, een canvas/methode overzichtswerk voor innovatie, en business ontwerp in een oneindige loop. Maar ook het managen van innovatie en ideeën.

OK, hou het simpel! Een greep uit de canvassen: Team Charter Canvas, 5 Bold Steps Vision Canvas, Coverstory Vision Canvas, Design Criteria Canvas, Context Canvas. Van daaruit ga je naar de Businessmodel Canvas en het Waarde Propositie Canvas. Om nog even stil te staan bij de Storytelling Canvas en de Customer Journey Canvas. En als je dan heel veel uitgewerkte ideeën hebt, dan kun de Innovatiematrix Canvas (een canvas met 4 vakjes) en het Validatie Canvas inzetten. Of het bijzondere Riskante Aanname Canvas! Stiekem volgen de auteurs alle fases van De Lean startup (van Eric Ries) wat later in het boek uitgelegd wordt.Wat was het doel van de auteurs van dit boek?

Inzicht voor de lezer hoe met behulp van canvassen het business ontwerp proces leuk, visueel, gezamenlijk, spannend en inzichtelijk te maken valt. Hiervoor zijn te veel bomen in het bos gezet. Een overzicht van alle moderne technieken en tools die er nu op dat gebied zijn? Dan is de vorm van het boek minder handig gekozen.

In Lean is het nu tijd om de Validatie Canvas te pakken en met de volgende pivot (lees: druk van dit boek) meer overzicht te verschaffen. Schrijven is ook schrappen. Een basisboek misschien? Oeps er moet nog opgeschaald en geaccelereerd worden want het Investment Readiness Level Canvas moet nog ingevuld worden! Is er al een Canvas voor Dummies?

Als canvassen toch uw ding is. Dan kunt u voor nog meer canvas voorbeelden shoppen in Engage!- Reisgids voor veranderavonturen. Een Change Canvas voor de verandering bijvoorbeeld.

Ach zo’n lekker jaren ’90, leeg A0, wit papier waar even over de structuur nagedacht moest worden. Als opwarmer.

Start by dressing right nieuws
7 maart 2016 | Bertrand Weegenaar

The start-up scene in Nederland begint zijn vruchten af te werpen. Software bedrijven als Booking.com, Blendle, Ayden, Catawiki, Thuisbezorgd.nl en WeTransfer halen miljoenen aan investeringen binnen om hun bedrijf buiten Nederland groot, groter, groots te maken. Heeft u nog niet van meer dan vier van deze bedrijven gehoord, dan wordt het tijd om wat start-up huiswerk te doen.

En dat kan gelukkig nu, met een boek van Nederlandse bodem. Quintin Schevernels heeft met Suits & Hoodies een toegankelijk, makkelijk leesbaar boek geschreven over ‘Het geheim van de succesvolle start-up’. Na een carrière in dienst van, stapte Schevernels in in de start-up Layar dat een augmented reality laag aan smartphones toevoegde. Met Schevernels haalden de oprichters een ervaren CEO in huis. Na de verkoop van Layar nam Schevernels de tijd om Suits & Hoodies te schrijven met daarin de zeven Essentials voor de beginnende ondernemer.

De Essentials zijn misschien open deuren maar de achtergrond van de op ervaring gebaseerde keuzes maken een hoop goed: groot dromen, vernieuwing, product, cultuur, talent, focus, en funding.

Het prettige van het boek is de grote aandacht die uitgaat naar het inrichten (cultuur, focus) van de organisatie als voorbereiding op groei. Hier gaan veel veelbelovende start-ups onderuit. De centen komen dan vanzelf. Van Johan van Vulpen (ex-CEO van Greetz) kreeg hij de 1111-regel.Als deze simpele regel geldt, dan zit de start-up op de goede weg:

- 1 punt voor het idee,
- 10 punten voor het uitgewerkte concept,
- 100 punten voor de businesscase,
- 1000 punten voor een werkende demo.

Pas met 1111 punten ben je klaar voor de (mogelijke) belangstelling voor investeerders.

Wat verder wel opvalt, en hopelijk komen er meer start-up ervaringsdeskundigen en –theoretici, is dat vrijwel alle referentie literatuur uit Amerika komt . Twee uitzonderingen: de boeken in het talentstuk en Business Model Generation. Alexander Osterwalder is een Zwitser.

Suits & Hoodies bevat gelukkig wel een schat aan verhalen over en van Nederlandse start-up. Het wachten is tot ervaren serial entrepreneurs als Yuri van Geest (medeauteur van Exponentiële organisaties ) en Boris Veldhuijzen van Zanten eens samen gaan zitten met een uitgever.

Als je geïnspireerd raakt door Suits & Hoodies en je wilt wat handen en voeten krijgen bij de uitvoering van je idee (slechts 1 punt) naar een werkende demo (1000 punten: bingo), dan is De Lean Entrepreneur van Brant Cooper en Patrick Vlaskovits een mooi startpunt. Een kleurrijk maar strategisch sterk boek dat verder gaat waar De Lean startup van Eric Ries en zeer praktisch van aard is. Wel weer alle Amerikaanse voorbeelden als Zappos, iTunes, Google en PayPal.

Oude boeken in nieuw jasje nieuws
24 maart 2015 | Bertrand Weegenaar

Een trend of een toevalligheid? Drie zeer succesvolle titels die (ruim) tien jaar geleden hun eerste druk zagen, zijn onlangs heruitgegeven. Scaling up, The art of the Start 2.0, en een herziene druk van Blue Ocean Strategy zouden samen met Lean Startup en Business Model Generatie de complete boekenlijst van start-ups en venture capitalists kunnen vormen.

Voeg daar het wat oudere ‘Bijbel van Silicon Valley’ en net vertaalde Het innovatie dilemma van Clayton Christensen en het actuele Waarde Propositie Ontwerp van het Osterwalder team aan toe en dan heb je alle papieren theorie, strategieën en hulpmiddelen om je heen verzameld. Maar toevallig is het niet, alle drie de boeken zijn zeer succesvol. De tijd heeft echter niet stil gestaan. Dus herzieningen, toevoegingen en herijkingen van aangereikte strategieën en technieken zijn zeker noodzakelijk.

De blauwe oceaan is de metafoor in het strategisch bedrijfsdenken geworden voor studenten en starters om een markt te onderzoeken en onderscheidend te worden ten opzichte van ‘concurrenten’ die zich in een rode oceaan bevinden. The Blue Ocean Strategy (een creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten) is een zeer succesvolle business geworden voor de auteurs en INSTEAD hoogleraren W.Chan Kim en Renée Mauborgne. Het boek staat al jaren torenhoog bovenaan uitgeeflijsten. MBA studenten wereldwijd zullen de blauwe oceaan als metafoor in hun businesscases gebruiken. De waarde van het boek in termen van gegenereerde business zal enorm zijn.

De heruitgave verschilt niet enorm van het originele werk. De toevoegingen hebben betrekking op de implementatie van het blauwe oceaan denken in bestaande, grote organisaties. Een tweede aspect is dat een blauwe oceaan ook wel eens rood gaat kleuren. Hoe vernieuw je een blauwe oceaan?

Tien jaar geleden verscheen ook de eerste versie van The Art of the Start van Guy Kawasaki. Nu dus The Art of the Start 2.0. Compleet uitgebreid en aangepast aan tien jaar nieuwe ontwikkelingen voor startende ondernemers zoals sociale media, crowdfunding en cloud computing. Kawasaki is in Europa misschien minder bekend als bedrijfsstrateeg en –coach, maar in Amerika is zijn status vergelijkbaar met die van Richard Branson. Begonnen als Apple evangelist in de jaren 80 heeft Kawasaki zich ontwikkeld tot een entrepreneur en mentor/coach met als specialismen startups en sociale media. In het Nederlands is alleen Betovering vertaald (Enchantement: over de kunst om klanten te verleiden en te houden).

The Art of the Start is een briljant boek met een mix van wijsheid, hulpmiddelen, tips en strategieën voor de startende ondernemer. Niet dat kennis The Art of Evangilizing , The Art of Rainmaking en The Art of Enduring voor meer doorgewinterde managers en ondernemers onbelangrijk zijn. Een leerzame lecture van Kawasaki over de tien fouten die ondernemers maken is hier te bekijken. Welke uitgever gaat er eens werk van maken om het werk van Kawasaki op de Nederlandse markt te brengen?

Verne Harnish staat bekend als ‘The Growth Guy’. In Nederland is hij bekend om de Gazelle-award : de prijs voor het snelst groeiende bedrijf dat jaarlijks door het FD wordt uitgereikt. Scaling up is officiële titel van de volledig herschreven Mastering the Rockefeller Habits. Dit boek van Harnish is dé gids voor bedrijven die echt willen groeien. Tientallen procenten per jaar. Jaar in jaar uit. Als je dat lukt ben je een gazelle. Harnish predikt structuur, methode en discipline. In de revisie heeft Harnish vier pijlers gekozen : People, Strategy, Execution, and Cash. Harnish zweert bij simpel en overzicht. Alles moet (en kan dus) op een pagina.

Harnish heeft zich in zijn werk laten leiden door de levensgeschiedenis van John D. Rockefeller die ‘10 habits’ ontwikkelde om zijn steeds groeiende bedrijven te kunnen managen. Deze habits doorvertaald in diverse sheets, structuren en technieken vormen de basis voor een strategie om grote groei te faciliteren. Een methode die dwingt. Als je een gazelle wilt worden is dat misschien ook wel nodig!

Lean forward nieuws
28 oktober 2014 | Bertrand Weegenaar

Na het succes van De Lean startup van Eric Ries is de belangstelling voor de ‘lean movement’ in het bedrijfsleven sterk toegenomen. Een kleine hausse aan boeken is inmiddels verschenen waarmee de beginnend startup ondernemer aan de slag kan gaan.

De ‘lean methode’ gaat met name in op het beperken van risico’s en onzekerheid voor een startende ondernemer. Diverse methodes worden bij ‘lean’ gebruikt om de risico’s over het product, de klant en de markt snel en doeltreffend te minimaliseren.

Het serieuze managementkarakter van ‘lean’ blijkt uit het recent verschenen The Innovator’s Method, uitgegeven door de prestigieuze Harvard Business Review Press. Met de aansprekende ondertitel ‘Bringing the Lean Start-up into your organization’ hebben de auteurs Nathan Furr en Jeff Dyer alle ‘lean’ uitgangspunten onderzocht en helder op een rij gezet. De methode die de auteurs uitwerken, omvat de fases Insight, Problem, Solution, en Business Model. Kern is het snel helder maken van het Minimum Viable Prototype (MVP) . Het boek is helder en met per fase een set aan Tools & Tests kun je direct aan de slag.

Naast dit boek is uitgever O’Reilly de Lean Series gestart met Eric Ries aan het hoofd als Series Editor. Een slimme stap om een populaire trend te ondersteunen met publicaties. Het eerste boek in de reeks is Running Lean (‘Iterate from Plan A to a plan that works’) van Ash Maurya. Een zeer uitvoerige uitwerking van de ‘lean methodiek’ aan de hand van het Business Canvas Model. Maurya gaat stap voor stap door de Bouw, Meet en Leer cyclus van de methode. Hij benadrukt de rol van visualisaties om een product onder de ogen van de potentiële klant te brengen. Voor de beginnende ‘lean’ gebruiker is de koppeling aan het werk van Alexander Ostenwalder een interessant uitgangspunt.

‘Lean’ kent niet alleen breedte. Het boek Lean Analytics (‘Use Data to Build a Better Startup Faster’) van Alistair Croll en Benjamin Yoskovitz gaat diep in de kwantitatieve kant van ‘lean’. Een stevige pil met het wat en hoe van meten. Tientallen online en offline tools en technieken worden door de auteurs aangereikt: polls, interviews, online feedback tools, sociale media meters etc. Wat met name waardevol aan dit boek is dat je je hele proces inricht om te meten.

(Voor een overzicht bekijk de meest recente lijst hier. De meeste titels zijn via Managementboek.nl te verkrijgen.)

Geboekstaafd: De top 3 van Kim Spinder geboekstaafd
29 september 2014 | Nienke van Oeveren

Kim Spinder, innovator en piraat, winnaar van The Harvard M-Prize for Management Innovation, uitvinder van Deelstoel.nl en het Open Innovatie Festival, veranderaar en dwarsligger, veelgevraagd spreker. Met veel lef en plezier helpt ze organisaties om zich klaar te maken voor de toekomst. Wat zijn haar favoriete boeken?

1 The Progress Principle

Teresa Amabile, Steven Kramer

'Veel organisaties sturen op resultaat. Maar ik had steeds het gevoel: er klopt iets niet. De auteurs van The Progress Principle onderzochten hoe medewerkers het beste presteren, namelijk door te sturen op progressie in plaats van resultaat. Het besef hoeveel je bent opgeschoten, motiveert enorm en werkt bovendien zo goed omdat je veel kleine overwinningen haalt. Hoe kun je daar als manager op sturen? Hiervoor geven de auteurs veel tips. Zelf bepaal ik met de mensen waar ik mee werk wat de volgende stap is. We knippen alles op en doen gewoon!'

2 De Lean startup

Eric Ries

'Startups zijn populair, maar er gaat nog veel verkeerd. De methodiek van Ries vind ik daarom erg goed; snel testen een aanpassen. Spannend is hoe je deze methodiek voor de overheid gebruikt. In Engeland doen ze dat al! Daar zoeken ambtenaren burgers op; we hebben dit idee, wat vind je ervan? Veel beter dan lange plannen schrijven die halverwege niet meer relevant zijn.'

3 Begin met het Waarom

Simon Sinek

'Een heel aansprekend boek. In projecten begin ik altijd met de Golden Circle van Sinek. Waarom komen jullie elke dag je bed uit? Wat is de Why van dit project? Als je de Why samen bepaalt, kun je hier tijdens het project ook altijd op terugkomen. En ook online werkt het: het is veel cooler om aan te haken bij een Why dan bij een actielijstje. Als mensen de Why niet begrijpen, moet je 'm opnieuw formuleren - ik test de Why van mijn projecten dan ook vaak; bijvoorbeeld in de kroeg.'

Eric Ries: ‘Ondernemerschap is management’ interview
22 januari 2014 | Jeroen Ansink

Startups produceren vaak spullen die niemand wil en verliezen daarmee onnodig veel geld en tijd, zegt Eric Ries in De Lean startup. Dat kan voorkomen worden door een proces van gevalideerd leren, dat gestuurd wordt door experimenten en harde feiten. ‘Zelfs gevestigde bedrijven zijn gebaat bij een startup-mentaliteit.’

Het beeld bestaat dat succesvol ondernemen een kwestie is van een goed idee, een gedegen businessplan, voldoende kapitaal en boven alles stug volhouden. Wat ontbreekt er in dit rijtje?
Realiteitszin. De meeste ondernemers handelen alsof ze al weten wat er in de toekomst gaat gebeuren. Op basis daarvan produceren ze vaak spullen die niemand wil en laten ze zich vervolgens compleet verrassen als de werkelijkheid niet overeenkomt met hun voorspellingen. Dat kost onnodig veel geld, tijd en energie die op een efficiëntere manier had kunnen worden besteed. Ondernemerschap is in dat opzicht boven alles een kwestie van management.

Dat klinkt nogal cryptisch.
Mensen denken vaak dat management pas in een later stadium aan de orde komt. De taak van een ondernemer is echter niet alleen om een product te lanceren, maar ook om een nieuwe organisatie te bouwen. Dat vereist per definitie een vorm van coördinatie met mensen. Het verschil met gevestigde bedrijven is alleen dat startups een specifieke manier van management nodig hebben die is toegespitst op de extreme onzekerheid waarin ze verkeren.

Veel ondernemers proberen die onzekerheid weg te nemen met marktonderzoek.
Marktonderzoek werkt prima als je al bepaalde voorspellingen kunnen maken over de voorkeur van hun klanten. Bij een nieuw idee is het echter onmogelijk om vooraf te bepalen of het zal aanslaan. Je kunt je doelgroep weliswaar vragen of ze interesse in je product hebben, maar daarmee weet je nog niet hoe ze zullen reageren als het daadwerkelijk op de markt is. De enige manier om daar achter te komen is door het klantgedrag op een wetenschappelijke manier te meten. Elk aspect van een startup moet daarom beschouwd worden als een hypothese die vervolgens in de praktijk kan worden getest.

Hoe bouw je zo'n leane organisatie?
De essentie van lean is gevalideerd leren. Dat is een leerproces dat is gebaseerd op harde feiten, en niet op de verklaringen die we onszelf zo vaak wijs maken. Daarnaast is het van belang dat je visie als ondernemer zo snel als menselijk mogelijk op de proef wordt gesteld. Dat doe je door een zogeheten minimaal levensvatbaar product te bouwen. Dat heeft niets te maken met kwaliteit, maar is simpelweg de kleinste versie waarmee je je belangrijkste hypotheses van je visie kunt uittesten. Zo’n product heeft meestal nog niet alle toeters en bellen van het eindproduct dat je in gedachten hebt, maar heeft genoeg stabiliteit om de early adopters over de streep te trekken en feedback terug te krijgen. Vaak lukt het beginnende bedrijven niet om ook maar een klant te vinden voor een minimaal levensvatbaar product. Dat is een tamelijk krachtig signaal dat er iets mis is met je strategie. Dat leidt tot wat ik een ‘pivot’ noem: een verandering in de strategie zonder dat je je visie aanpast. Op die manier kun je telkens kijken of je nog steeds op het goede spoor zit en op welke momenten je moet bijsturen.

Op welk punt wordt een startup een gevestigd bedrijf dat een meer traditionele vorm van management nodig heeft?
Ik definieer een startup als een menselijk instituut dat is gebouwd om iets nieuws te creëren in een omgeving van extreme onzekerheid. Als je daarin succesvol bent, kom je op een gegeven moment inderdaad in een situatie waarin de onzekerheid is verminderd en het product niet meer zo nieuw is. Maar zelfs dan blijft lean management van belang. Ga maar na: het ondernemersklimaat is zo onzeker dat het zelfs met een succesvol product vaak een kwestie van maanden is voordat een slimme concurrent je klanten afpikt. Onder die omstandigheden is duurzaamheid alleen mogelijk als je continu blijft innoveren en bij elk succes onmiddellijk op zoek gaat naar wat je volgende product zou moeten zijn. Daarom zouden alle ondernemingen hun eigen lean management moeten ontwikkelen, ook al zijn ze nog zo groot en gevestigd.

Dat kan alleen als traditionele managers ook over een startup-mentaliteit beschikken. Hoe moeten zij overtuigd worden?
Het gedrag van middenmanagers wordt voornamelijk bepaald door het paradigma van verantwoordelijkheid waarin ze opereren. Onder die omstandigheden zullen ze niet zo snel genegen zijn om te experimenteren. Bestuurders die niet tevreden zijn met de mate van innovatie in hun bedrijf zouden dan ook eerst in de spiegel moeten kijken. Maar dat is niet genoeg. Bij een ouderwets bedrijf worden goede ideeën geïnitieerd door het management en uitgevoerd door het personeel. In een leane organisatie is er echter sprake van een automatisch proces waarbij werknemers uit alle lagen van de organisatie experimenten kunnen uitvoeren om hun ideeën direct te testen. Het is mijn overtuiging dat je met de managementtechnieken van lean een dynamisch bedrijf te bouwen waarbij de startersmentaliteit in het DNA is ingebakken. Een organisatie die in zichzelf een verzameling van startups is. Voor een groeiend bedrijf is bureaucratisering niet onvermijdelijk.

Wat is de succesratio van lean? Met hoeveel procent neemt de kans op succes toe?
Ik heb eerlijk geen idee hoe je de effectiviteit van lean zou moeten kwantificeren. Succesvol ondernemerschap is nooit gegarandeerd. De meest waarschijnlijke uitkomst van een startup is nog steeds een mislukking.

Alleen weet je dankzij de lean methode een stuk sneller dat je bedrijf op niets uitloopt.
Precies. Lean is een manier om het kaf van het koren te scheiden. Het falen van een idee hoeft nog niet te betekenen dat je ook als ondernemer faalt. Hoe sneller je bewezen hebt dat een bepaalde hypothese niet klopt, hoe meer tijd en energie overblijft om aan het volgende idee te werken.

Lean dijt uit nieuws
14 november 2013 | Bertrand Weegenaar

De afgelopen jaren groeit de belangstelling voor ‘lean’. De bijbehorende theorie verbetert, en er komen meer en meer voorbeelden in het ‘lean landschap’ dan alleen de procesindustrie. Resulterend in volwassen leerboeken, heuse ‘lean avonturengidsen’, en begeesterende praktijkwerken uit de zorg. Voor ieder wat wils dus.

Succesvol Lean van de hand van Vincent Wiegel en John Maes is een gedegen introductie- en leerboek. Mooi vormgegeven toont het betrokkenheid van de auteurs bij het onderwerp. (Deze betrokkenheid is overigens een karakteristiek van alle boeken over ‘lean’, dat moet haast wel aan het onderwerp liggen.) ‘Lean’, zo stellen de auteurs, is een kwaliteitsmethode, een managementfilosofie, én een veranderstrategie. Dat lijkt een veelkoppig monster. Succesvol Lean laat aan de hand van veel uitleg met begeleidende voorbeelden de mogelijkheden zien van ‘lean’ voor alle mogelijke bedrijfstypen. Geen veelkoppig monster dus maar een veelzijdige methode. En er wordt uitvoerig stilgestaan bij de problemen die de invoering met zich meebrengt, en de winst die ‘lean’ een organisatie brengt bij bedachtzame implementatie. Waarmee het aansluit bij de mondiale trend van dit moment: executie, ofwel uitvoering!

Van een heel ander kaliber is Wij zijn Toyota niet van ervaren ‘lean implementator’ Luc Chalmet. Dit boek is een vormtechnische verademing, vanwege de heerlijk speelse afbeeldingen. Omdat de auteur in België werkzaam is, krijgen we automatisch andere voorbeelden voorgeschoteld. Zoals bijvoorbeeld de exotische ‘Kaizen Kanban Bordmethode’. De combinatie van ‘lean’ met (het eveneens populaire) ‘agile’ maakt dit boek tot een eye-opener voor veel ‘lean adepten’. Dit boek is in combinatie met Succesvol lean is een perfecte inleiding op het gehele ‘lean werkveld’.

Directe toepassingen van ‘lean’ komen uit de zorghoek. Lean in de zorg onder redactie van Marc Rouppe van der Voort en Jos Benders brengt een staalkaart van ‘leanprojecten’ in de diverse zorgdomeinen, van ziekenhuizen tot kleine zorgboerderijen. Speelser is L² Zorg. Lean leiderschap in de praktijk van Kjeld Aij en Bas Lohman. In dit boek worden stukken theorie afgewisseld met de praktijk van UMC Zorgelo. Deze herkenbare beschrijvingen van de ‘lean in de praktijk’ zullen mensen die werkzaam zijn in de zorg ongetwijfeld bijzonder aanspreken.

Een ware revival kortom. En nu er ook eindelijk begrijpelijke boeken voorhanden zijn, is er eigenlijk geen argument meer om minimaal kennis te nemen van dit beproefd & bewezen managementconcept. (En voor de startende ondernemers is er De Lean startup van Eric Ries waarvan hier een korte impressie.)

Ondernemen zonder beginnersfouten nieuws
8 november 2013 | Jeroen Ansink

Dat de meeste startups fallen, weten we allemaal. Dat de redenen voor deze mislukkingen in veel gevallen telkens dezelfde zijn, is misschien minder bekend. Wat als er een methode was om deze beginnersfouten al in een vroeg stadium te identificeren en daarmee het kronkelige pad van de ondernemer wat rechter te trekken?

Dat is in een notedop het idee achter lean (afgeslankt) ondernemen, een concept dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. In De Lean startup, dat zojuist in Nederlandse vertaling is verschenen, legt de Amerikaanse auteur Eric Ries uit hoe ondernemers hun prille bedrijfjes in een zo vroeg mogelijk stadium van kinderziektes kunnen ontdoen.

Het lean-concept is gebaseerd op de gestroomlijnde productiemethodes die in de jaren tachtig werden ontwikkeld door Japanse autofabrikanten als Toyota. Het leidende principe is het vermijden van afval: alles wat niet direct bijdraagt tot waarde voor de klant. Zo laten veel beginnende bedrijven zich verleiden om grondstoffen in bulk in te kopen om zo een goedkopere prijs per eenheid bedingen. Wat ze daarbij vaak niet beseffen, is dat ze daardoor het risico lopen om met voorraad te blijven zitten die niet direct nodig is, maar al wel bedrijfskapitaal heeft opgeslokt en opslagruimte behoeft.

Ries spreekt uit eigen ervaring. Zijn headhuntersbedrijf Catalyst Recruiting faalde destijds omdat hij zo gefocust was op de lancering van zijn bedrijf en de theorie achter het ondernemersplan dat hij oog verloor wat de behoeftes van zijn klanten nu werkelijk waren.

Lean startups zijn dan ook er op gebrand om een zo snel mogelijke feedback van de klant te krijgen. Dat is niet alleen van belang voor ondernemers en investeerders, maar ook voor gevestigde bedrijven die een nieuwe productlijn willen ontwikkelen. Hoe sneller duidelijk wordt dat een concept geen overlevingskansen heeft, hoe sneller de geldkraan weer kan worden dichtgedraaid.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden