Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Nudging - De remedie tegen keuzestress preview
29 oktober 2019 | Lars Tummers

In ons boek Nudging gaan wij - hoogleraar psychologie Denise de Ridder en hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap Lars Tummers aan de Universiteit Utrecht -  in op keuzes maken en gedragsverandering. We leggen uit waarom gedragsverandering zo moeilijk is.

Nudges - kleine duwtjes - kunnen je helpen om de juiste keuze te maken. De afgelopen jaren is er veel nieuwe kennis ontwikkeld over nudging, variërend van draagvlak van nudges en nieuwe manieren van gedragsverandering. Het doel van ons boek is om de laatste stand van de wetenschappelijke literatuur over nudging toegankelijk te maken.

Er is een groot verschil tussen wat we vinden dat we moeten doen, en wat we op echt doen. Zo vinden we van onszelf dat we bijvoorbeeld gezonder moeten leven of minder geld moeten uitgeven. Toch lukt het ons vaak niet om ons gedrag te veranderen. Zo luidt het Engelse gezegde ‘The road to hell is paved with good intentions'.

Gelukkig zijn er verschillende manieren die je kunnen helpen om je doelen toch te realiseren. We noemer er hier drie.

1. Maak je doel concreet

Een belangrijk struikelblok bij het stellen van doelen is dat we vaak niet goed nadenken over welk gedrag we precies willen veranderen. Het zijn eerder vage wensen. Denk bijvoorbeeld aan ‘meer sporten' of ‘meer tijd voor je gezin'. Alleen fantaseren over hoe anders je leven zou kunnen zijn kunnen zijn helpt niet om aan de slag te gaan. Het kan zelfs tegen je werken. Je moet je doel heel concreet maken en aangeven hoe het zou passen in je drukke leven. In plaats van ‘meer sporten', kun je bijvoorbeeld als doel stellen: ‘elke maandag en woensdag van 20.00-21.00 zwemmen', en dit inplannen in je agenda.

2. Zorg dat je er niet onder uitkomt

Zelfs al we heel concrete doelen stellen, lukt het ons vaak niet om door te zetten. Om dit te voorkomen kun je gebruikmaken van wat gedragswetenschappers ‘zelfbinding' noemen. Zelfbinding is een voorbeeld van een nudge; een kleine duwtje om je gedrag te veranderen zonder opties te verbieden of heel duur te maken. Zo kun je op Facebook zetten dat je vanaf vandaag twee keer per week sport. Dit introduceert extra ‘kosten' wanneer je je niet aan je afspraak houdt: je vrienden zien dat jij iemand bent die A zegt, maar B doet, en dus kennelijk iemand die zich niet aan zijn eigen afspraken houdt. Via de website www.stickk.com kun je doelen aanmaken en zorgen dat je je eraan houdt.

3. Verander met kleine stapjes

Vaak kiezen we veel te ambitieuze doelen. We doen het niet alleen onszelf aan. Ook leidinggevenden stellen vaak veel te ambitieuze doelen. Dit leidt uiteindelijk alleen maar tot teleurstelling. Stel dus realistische doelen en meet elke dag of je een stapje dichterbij komt. Zo wil de komiek Jerry Seinfeld elke dag één grap schrijven (geen tien, maar één), en houdt hij bij of hij zich eraan houdt door het op te schrijven op zijn kalender. Hij controleert zichzelf. Het bijhouden of het lukt helpt ook om je motivatie vast te houden.

In ons boek leggen we met veel voorbeelden uit hoe de ‘juiste' keuze maken in de dagelijkse praktijk werkt en hoe nudging hierbij kan helpen. We gaan ook in op de nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied en beschrijven dit op een toegankelijke manier. Nudges zijn geen oplossing voor alle keuzeproblemen, maar een instrument om goede keuzes gemakkelijker te maken.

Denise de Ridder is hoogleraar psychologie aan de Universiteit Utrecht en directeur van het Self-Regulation Lab waar onderzoek naar zelfregulatie van gezondheidsgedrag wordt gedaan. Lars Tummers is hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Ze zijn de auteurs van Nudging - De remedie tegen keuzestress.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden