Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Timing in je leven nieuws
29 maart 2018 | Bertrand Weegenaar

Daniel Pink behoort wel tot één van de meest gelezen managementauteurs. Zijn boeken als Verkocht en Drive hebben een groot publiek bereikt. De formule is helder: één duidelijk thema, (semi) wetenschappelijke artikelen, en een reeks aan handzame tips. Deze kunnen direct worden toegepast. En nog vlot en leesbaar geschreven. In die formule is ook zijn recentste boek Het juiste moment (‘De wetenschap achter timing’) opgebouwd.

De moderne mens leeft inmiddels ‘naar de klok’. De meesten van ons hebben vaste leef-en werkpatronen ontwikkeld die beginnen met een alarmpje in de ochtend en de wetenschappelijk onderbouwde gezonde acht uur slaap. We eten op vaste tijdstippen. Alleen in vakantieperiodes kunnen we ons wat losbreken. Als ons bioritme dat al makkelijk toestaat. Kortom de klok regeert. Want eigenlijk is, ondanks ruim 5.000 jaar gebruik van vormen van klokken, bellen, zonnewijzers, pendules of ringelende smartphones, ons lichaam de baas. En als we dat verstoren, dan komen we in de problemen. Daar gaat het in dit boek vooral om: herstel van een natuurlijk omgaan met onze biologische klok en die van de natuur.

Pink heeft zijn verhaal opgesplitst in drie delen: hoe kunnen we slimmer omgaan met onze dag, het indelen van alles wat we doen (beginnen, stoppen en daartussen in) en synchroniseren (timing in relatie met anderen). In elk deel een stukje wetenschap en timehacks. Eigenlijk bekend uit de wereld van lifehacking: hoe haal je het meeste uit je tijd, hoe ondervang je terugvallen, of creëer je optimaal presteren.

Als je nieuw bent in deze ‘hack-wereld’ staat er een schat aan interessante weetjes en verbeter mogelijkheden te wachten. De kans in een startveld van een marathon dat er 9-eners zijn (29,39,49 of 59 jaar oud) is ruim 80%! Mensen die aan het einde van een periode iets willen presteren! Starten na het begin van ‘iets’ (een nieuw jaar, na je verjaardag, na een moeilijke periode) doen we heel vaak. We zijn goed in beginnen, wat minder in beëindigen, en ronduit slecht in het beheren van het midden. En als we al matig zijn in onze eigen timing, hoe doen we het dan met collega’s en in projectteams?

Als je moeite hebt om de timehacks van Pink in de praktijk te brengen, dan kun je bij Drive te raden gaan. Of voor een breininzicht (want ook hier speelt ons onze vaak beperkte kennis van biologie parten) bij Je brein de baas van Andre Aleman. Een bredere (of verdiepende en humoristische kijk) op ons menszijn geeft Ruby Wax in haar recente De mens Een handleiding.

Er valt nog veel te leren en toe te passen. Doe weer een dutje (25 minuten is optimaal) tussen de middag, ga wandelen met collega’s (twee vliegen in één klap), maar vooral onderken hoe belangrijk ons lichaam en geest voor ons zijn. Geef dat aandacht!

Ikigai: gezond ouder worden en een levensdoel nieuws
19 september 2017 | Bertrand Weegenaar

De Japanse levensfilosofie ikigai wordt gezien als één van de belangrijkste oorzaken voor de lange en gezonde levens van Japanners. Francesc Miralles en Hector Garcia hebben onderzoek gedaan naar de achtergronden van de reden waarom op verschillende locaties op de aardbol er groepen mensen zijn die 100 jaar of ouder worden, in goede gezondheid. De weerslag is beschreven in ikigai (‘Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven’). Er zijn dichterbij huis nog andere plekken, in Italië en Spanje, waar grote groepen mensen een hoge leeftijd behalen.

Het geheim is natuurlijk een mix. Een bekende mix van een gezonde levensstijl met een dieet vol met groente en vis en weinig vlees. Veel bewegen en positief naar het leven kijken. Aangevuld met een actief sociaal leven én bewust in het nu leven. Daar speelt boeddhisme en yoga een belangrijke rol.

Het belangrijkste ingrediënt van ikigai is het hebben van een duidelijk levensdoel. Eén waarmee je door blijft gaan ook als je eigenlijk met pensioen mag en ‘rusten’. Op het eiland Okinawa, waar veel 100-plussers wonen, zijn deze mensen nooit gestopt met de dingen die ze vijftig of dertig jaar eerder ook deden. De hara hachi bu, de 80% wet, is natuurlijk bijzonder. Als je maar 80% eet van wat je eigenlijk nodig hebt, als je voelt dat je bijna vol zit, moet je gewoon stoppen met eten. Je laat je lichaam zijn vet verbranden in plaats van het vol te stoppen.

Waar in Azië veel aandacht aan levensstijl, bewegen, rust en eten wordt besteed, dringen elementen ook in het door obesitas en stress geplaagde Westen door. Wij duiken vol de mindfulness in en storten ons op beweegprogramma. Of dit zo duurzaam in onze samenleving opgenomen wordt als in bijvoorbeeld Japan zal de tijd uitwijzen.

Nog wel een bijzonder onderscheid is dat bij ons nog veel aandacht op het cognitieve deel van ons leven gaat. In veel programma’s over gezond ouder worden is aandacht voor nieuwe dingen blijven leren, opleidingen blijven volgen en lezen. Lees Het Seniorenbrein van Andre Aleman er nog maar eens op na (in het najaar verschijnt zijn nieuwe boek Je brein de baas)

Brainfood en seniorenbrein spelletjes zijn aan de orde van de dag. Dat lijkt in Japan niet te spelen. Werken in de tuin, je eigen groente klaarmaken en opeten. En regelmatig buurten bij de buren lijken voldoende ingrediënten voor een oud, gezond en wijs leven. Ikigai: inspirerend.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden