Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Zeemeeuw management versus dienend leiderschap interview
13 oktober 2011 | Ronald Buitenhuis

Drie oud studiegenoten, nu min of meer succesvol leiders, hebben een weekend afgesproken in de Ardennen. Het verloopt anders dan ze vermoedelijk hadden verwacht. Dat is de setting van het boek Dienend leiderschap van Henk Jan Kamsteeg. Geheel opgebouwd in de traditie van Kenneth Blanchard, bijvoorbeeld de reeks ‘One Minute Manager’ of De orka award.

Henk Jan Kamsteeg, wat een prachtig boek heeft u geschreven…
Dank je wel!

Beetje gemeen natuurlijk want ik zeg dit niet zo maar. Ik refereer aan pagina 97 van uw boek waarin u zegt dat je minimaal één keer per dag een compliment moet geven. Dat had ik vandaag nog niet gedaan vandaar. Maar achterliggend: hoe serieus ben je als je dat elke dag doet. Wat of wie ‘dien’ je daarmee?
Je dient je medewerkers ermee. Er is veel onderzoek gedaan naar wat medewerkers motiveert om hun werk te doen. Op één staat interessant werk en op twee staat erkenning voor het werk. Complimenten krijgen dus en weten dat je niet voor spek en bonen meedoet. Leidinggevenden denken vaak dat mensen harder gaan lopen door met geld te strooien, maar het kan veel goedkoper door eens wat complimenten te geven.

Wat is de moraal van het verhaal van de drie vrienden die een weekend doorbrengen aan de oevers van de Belgische Ourthe en leiderschapslessen delen.
Anton is meer de harde jongen van de drie; van de successen op korte termijn. In gesprekken met zijn vrienden Bert en Corné komt hij erachter dat je als leidinggevende meer kunt doen dan dat. Meer sturen op de lange dan op de korte termijn en je positie als leider gebruiken niet omwille van jezelf maar omwille van een ander.

Wat is voor u dienend leiderschap?
De vraag is eigenlijk: zijn de mensen er voor mij of wil ik er voor mijn mensen zijn? Dienend leiderschap is een beetje een reactie op het grote graaiwerk van de laatste jaren. Jim Collins bewijst in zijn boek Good to Great dat dienstbaar zijn zich ook nog eens uitbetaald. Waarom we het zo vaak niet doen? Omdat we vooral op korte termijn bevrediging zoeken.

Hoofdpersonen heten Anton Bert en Corné: beginletters ABC. Is leiderschapschap een ABC’tje als je het dienend invult…
Nee, dienend leidershap is geen ABC’tje. Het kan geen trucje zijn. Dienend leiderschap is een hartsgesteldheid. Je focust op het hart van de leider zonder dat dat soft wordt overigens. Dienend leiderschap kan heel hard zijn. De ABC in het boek wil vooral zeggen dat C verder is dan B en B weer verder dan A. Anton moet nog een hoop leren.

U zoomt in je boek ook sterk in op het verschil tussen effectief en succesvol leiderschap. Wat is het verschil?
Succesvol is op korte termijn je resultaten willen halen. Medewerkers zijn dan vooral een middel om een doel te halen. Effectief is het langere-termijnwerk met een combinatie van harde en zachte elementen.

Op pagina 68 introduceert u zeemeeuwmanagement. Wat is dat?
Medewerkers zien hun leidinggevende dan zelden, maar eens in de zoveel tijd komt hij voorbij, vliegt eroverheen, poept de medewerkers onder en vliegt weer verder. Vooral uit eigenbelang van de leider. Belangrijkste boodschap in mijn boek is om niet te gaan voor eigenbelang.

Een van de lessen die Anton in het weekeinde leert: leidinggevenden met karakter, maar zonder competentie zijn zwak. Leidinggevenden met competentie, maar zonder karakter zijn levensgevaarlijk. Wat is de ideaalvorm.
Leiders met competentie en karakter.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden