Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wise Guy nieuws
28 maart 2019 | Bertrand Weegenaar

Guy Kawasaki behoort tot één van de grootste influencers op sociale media. Hij is tevens investeerder, evangelist van Canva (social media editing tool) en Mercedes-Benz, en auteur van een reeks van marketing- en start-up boeken. Zijn 15de boek inmiddels is Wise Guy. Geen marketingboek, alhoewel Guy uitvoerig praat over zijn saleservaring en zijn leven als brand-evangelist. Geen entrepreneurboek, alhoewel Guy laat doorschemeren nog heel druk te zijn als investeerder en adviseur.

Wise Guy is vooral een indrukwekkend levensverhaal van zijn jeugd als Japanse jongen op Hawaï, studententijd in California en zijn gevonden roeping in sales en marketing als evangelist van Apple. Maar bovenal is Guy een family man, een man voor zijn vrouw Beth, en betrokken vader voor hun vier kinderen: Noah, Nohemi, Nicodemus en Nate.

De opbouw van Wise Guy is in hoge mate chronologisch waarbij Kawasaki zijn ervaringen afwisselt met Wisdom. Geen moment wordt onbenut gelaten om te reflecteren: werkervaringen, bad judgement (zoals zijn no-go om voor Yahoo! te gaan werken), de rol van een netwerk, en vriendelijkheid. Want dat is alles wat dit boek uitstraalt: vriendelijkheid naar mensen loont. Kawasaki laat zich graag voorstaan een vriendelijk persoon te zijn. En het heeft hem veel opgeleverd. Een lijstje banen laat zien dat hij zelden heeft hoeven solliciteren. Anderen waren aardig voor hem, hij is aardig voor anderen. Het heeft hem ver gebracht. En een wijs man!

Betovering is één van Guy’s meest succesvolle boek. Startende entrepreneurs kunnen veel halen uit The art of start 2.0.


Oude boeken in nieuw jasje nieuws
24 maart 2015 | Bertrand Weegenaar

Een trend of een toevalligheid? Drie zeer succesvolle titels die (ruim) tien jaar geleden hun eerste druk zagen, zijn onlangs heruitgegeven. Scaling up, The art of the Start 2.0, en een herziene druk van Blue Ocean Strategy zouden samen met Lean Startup en Business Model Generatie de complete boekenlijst van start-ups en venture capitalists kunnen vormen.

Voeg daar het wat oudere ‘Bijbel van Silicon Valley’ en net vertaalde Het innovatie dilemma van Clayton Christensen en het actuele Waarde Propositie Ontwerp van het Osterwalder team aan toe en dan heb je alle papieren theorie, strategieën en hulpmiddelen om je heen verzameld. Maar toevallig is het niet, alle drie de boeken zijn zeer succesvol. De tijd heeft echter niet stil gestaan. Dus herzieningen, toevoegingen en herijkingen van aangereikte strategieën en technieken zijn zeker noodzakelijk.

De blauwe oceaan is de metafoor in het strategisch bedrijfsdenken geworden voor studenten en starters om een markt te onderzoeken en onderscheidend te worden ten opzichte van ‘concurrenten’ die zich in een rode oceaan bevinden. The Blue Ocean Strategy (een creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten) is een zeer succesvolle business geworden voor de auteurs en INSTEAD hoogleraren W.Chan Kim en Renée Mauborgne. Het boek staat al jaren torenhoog bovenaan uitgeeflijsten. MBA studenten wereldwijd zullen de blauwe oceaan als metafoor in hun businesscases gebruiken. De waarde van het boek in termen van gegenereerde business zal enorm zijn.

De heruitgave verschilt niet enorm van het originele werk. De toevoegingen hebben betrekking op de implementatie van het blauwe oceaan denken in bestaande, grote organisaties. Een tweede aspect is dat een blauwe oceaan ook wel eens rood gaat kleuren. Hoe vernieuw je een blauwe oceaan?

Tien jaar geleden verscheen ook de eerste versie van The Art of the Start van Guy Kawasaki. Nu dus The Art of the Start 2.0. Compleet uitgebreid en aangepast aan tien jaar nieuwe ontwikkelingen voor startende ondernemers zoals sociale media, crowdfunding en cloud computing. Kawasaki is in Europa misschien minder bekend als bedrijfsstrateeg en –coach, maar in Amerika is zijn status vergelijkbaar met die van Richard Branson. Begonnen als Apple evangelist in de jaren 80 heeft Kawasaki zich ontwikkeld tot een entrepreneur en mentor/coach met als specialismen startups en sociale media. In het Nederlands is alleen Betovering vertaald (Enchantement: over de kunst om klanten te verleiden en te houden).

The Art of the Start is een briljant boek met een mix van wijsheid, hulpmiddelen, tips en strategieën voor de startende ondernemer. Niet dat kennis The Art of Evangilizing , The Art of Rainmaking en The Art of Enduring voor meer doorgewinterde managers en ondernemers onbelangrijk zijn. Een leerzame lecture van Kawasaki over de tien fouten die ondernemers maken is hier te bekijken. Welke uitgever gaat er eens werk van maken om het werk van Kawasaki op de Nederlandse markt te brengen?

Verne Harnish staat bekend als ‘The Growth Guy’. In Nederland is hij bekend om de Gazelle-award : de prijs voor het snelst groeiende bedrijf dat jaarlijks door het FD wordt uitgereikt. Scaling up is officiële titel van de volledig herschreven Mastering the Rockefeller Habits. Dit boek van Harnish is dé gids voor bedrijven die echt willen groeien. Tientallen procenten per jaar. Jaar in jaar uit. Als je dat lukt ben je een gazelle. Harnish predikt structuur, methode en discipline. In de revisie heeft Harnish vier pijlers gekozen : People, Strategy, Execution, and Cash. Harnish zweert bij simpel en overzicht. Alles moet (en kan dus) op een pagina.

Harnish heeft zich in zijn werk laten leiden door de levensgeschiedenis van John D. Rockefeller die ‘10 habits’ ontwikkelde om zijn steeds groeiende bedrijven te kunnen managen. Deze habits doorvertaald in diverse sheets, structuren en technieken vormen de basis voor een strategie om grote groei te faciliteren. Een methode die dwingt. Als je een gazelle wilt worden is dat misschien ook wel nodig!


Monster Loyalty nieuws
8 mei 2013 | Bertrand Weegenaar

Met meer dan 30 miljoen Twitter en Facebook followers heeft Stefani Joanne Angelina Germanotta, alias Lady Gaga, een zeer invloedrijke groep aanhangers gecreëerd. In een tijdspanne van vijf jaar. Lady Gaga (en haar mannelijke evenknie Justin Bieber) gebruiken sociale media optimaal. Hun schare fans is ook goed verdeeld over de hele aarde.

Deze fans hebben hun eigen ecosystemen gecreëerd, waarvan LittleMonsters (https://littlemonsters.com/) de meest aansprekende is. In zijn boek Monster Loyalty (Engels) How Lady Gaga turns Followers into Fanatics doet Jackie Huba de zeven lessen uit de doeken die u kunt gebruiken om van uw volgers fanaten te maken.

Concentreer je op de zogenaamde ‘1%-ers’

Leid met waarden

Bouw een community

Geef fans een naam

Omarm gedeelde symbolen

Geef fans het gevoel dat ze rockstars zijn

Genereer iets om over te praten

Huba lardeert zijn verhaal met Gaga-inzichten maar ook met diverse andere businesscases. De eerste punten komen al uitvoerig aan de orde in het boek Citizen Marketers van Ben McConnell en Jackie Huba.

Het punt ‘symbolen’ maakt de lijst aanbevelingen wel bijzonder mediaspecifiek. Bij Lady Gaga zijn dat eenhoorns en klauwen van monsters. Dat wordt doorgevoerd in allerlei uitingen on stage, in video’s, en op andere visuals. Betrokkenheid en dingen om over te praten horen er erg bij. En de kanalen zijn Twitter, YouTube en Facebook. Dus heeft Lady Gaga een Metro-krant mee helpen vol te schrijven, is er een kledinglijn die ze samen met fans ontwerpt, en heeft ze een eigen geurlijn bij Chanel. Chanel hoeft verder niet aan reclame te doen.


Guy Kawasaki: ‘Glimlach als George Clooney’ interview
21 oktober 2011 | Jeroen Ansink

Bedrijven moeten hun klanten niet alleen tevreden stellen maar in verrukking brengen, zegt de Amerikaanse ondernemer, durfinvesteerder en voormalig ‘chief evangelist’ van computerbedrijf Apple Guy Kawasaki in Enchantment dat aanstonds in Nederlandse vertaling verschijnt onder de titel Betovering. Innemendheid, vertrouwenswekkendheid, en een fantastisch product zijn daarbij de sleutelwoorden. ‘Nobodies zijn de nieuwe somebodies.’

Enchantment laat zich in het Nederlands vertalen als Betovering. Wat houdt het betoveren van mensen in?
Betovering is de overtreffende trap van betrokkenheid. Het is een proces dat het gemoed van mensen in positieve zin verandert en hun daden op een vrijwillige manier ten goede doet keren. Betovering buigt vijandigheid om tot hoffelijkheid en verandert cynici in pleitbezorgers. In dat opzicht is het het tegendeel van manipulatie. Wie mensen betovert, doet dat niet met het doel om geld te verdienen of om mensen zijn wil op te leggen, maar om ze te behagen. Het is een vaardigheid waar elk bedrijf over zou moeten beschikken. Ondernemingen die in ons tijdperk willen slagen moeten meer doen dan de klant enkel tevreden te stellen. Ze moeten ze in verrukking brengen.

Wat is daarvoor nodig?
Een van de belangrijkste factoren is innemendheid. Zorg dat je een goede eerste indruk maakt door oprecht te glimlachen. Neem een voorbeeld aan George Clooney en laat je kraaienpootjes zien, want als je ogen niet meelachen, zullen mensen denken dat je fake bent. Daarnaast moet je kleding overeenkomen met de groep waartoe je behoort en de rol die je daarin speelt. Maak vervolgens oogcontact als je iemand de hand schudt. Hou voldoende maar niet teveel afstand en geef een ferme en droge handdruk. En pas ten slotte je woordgebruik aan. Woorden zijn de gezichtsuitdrukking van je geest, in de zin dat ze je houding en je persoonlijkheid blootleggen. Hou het simpel en kort en wees niet zeurderig.

Dat zijn tips die elke marketeer zou kunnen geven.
Betovering is marketing, zeker. Maar niet alle marketing is betovering. Het uitgangspunt van betovering is je realiseren dat er een betere manier is. Voor marketeers houdt dat in dat ze zich niet tevreden moeten stellen met de hiërarchische aanpak van weleer. Het gaat niet meer om het imponeren van de top, maar om het behagen van de rest. Nobodies zijn de nieuwe somebodies. Lonelyboy15 en LATrixie zijn momenteel net zo zeer in staat om je succes te geven als de meest invloedrijke bloggers en journalisten.

Wat maakt een bedrijf betoverend?
De pijlers van betovering zijn, naast innemendheid, vertrouwenswaardigheid en een goed product. Ondernemingen voldoen daar vaak in verschillende mate aan. Luchtvaartmaatschappij VirginAmerica doet het bijvoorbeeld fantastisch op het vlak van innemendheid. De online schoenenwinkel Zappo’s weet op een ongekende manier het vertrouwen van de consument te wekken. En Apple is juist een kei als het om producten gaat. Een bedrijf dat tegelijkertijd over alle drie de eigenschappen beschikt kan de wereld veroveren.

Het is begrijpelijk dat Apple betovert: mensen staan immers in de rij voor de nieuwste iPhone of iPad. Hoe zit het sectoren waar mensen veel mensen cynisch over zijn, zoals de financiële wereld of de advocatuur?
Die maken het in zekere zin nog makkelijker om betoverend te zijn, want ze geven hun werknemers de mogelijkheid om zich te onderscheiden. Er zijn op deze wereld twee soorten mensen: zij die dingen laten gebeuren en zij die daarbij in de weg staan. Stel je een advocaat voor die zich vol enthousiasme aan je kant schaart, in plaats van alles van de negatieve kant te zien. Dat lijkt me heel betoverend, omdat zo iemand afwijkt van de norm.

Waar moet een bedrijf beginnen?
Betovering begint bij de top. Als het management er niet mee instemt, of de directeur een wantrouwend en onbetrouwbaar persoon is, dan wordt het waarschijnlijk niets. Wat betreft de uitvoering ligt het initiatief bij de middelste lagen in het bedrijf, zoals de sales-afdeling en de klantenservice. Omdat zij het contact met de buitenwereld onderhouden, kunnen zij het beste aangeven of het proces werkt of niet. Daarnaast zou ik stukje bij beetje beginnen, omdat je in eerste instantie waarschijnlijk een hoop scepsis moet overwinnen. Een hotel zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om eerst de kleine dingen te veranderen, zoals het verstrekken van genoeg stopcontacten voor alle electronica die je als zakenreiziger meesleept, of gratis wifi op elke kamer. Ik zou in ieder geval niet willen adviseren om maar meteen de hele personeelshandleiding te herschrijven.

Wat als de persoon in kwestie gewoon een chagrijnige persoonlijkheid is?
Het belangrijkste is dat de wil er is. Betovering is een proces dat tijd in beslag neemt. Je zou het kunnen vergelijken met fitness. Sommige mensen betreden superfit de sportschool, terwijl anderen eerst aanzienlijk aan hun conditie moeten werken. Dit boek is niet een handleiding om binnen zestig dagen op een miraculeuze manier tot het gewenste resultaat te komen. Zo makkelijk is het niet.

U stelt dat betovering niet alleen bereikt kan worden door zacht en lief te zijn. Soms loont het om te vloeken.
Ja, haha. Maar dan wel in hele specifieke omstandigheden. Het werkt alleen maar als je je onder mensen bevindt die je sowieso al mild gestemd zijn en in een situatie waarbij het overduidelijk is dat iemand liegt of een spelletje speelt. Als je in die gevallen een krachtwoord gebruikt, is de kans groot dat je namens de groep spreekt en zul je waarschijnlijk zelfs bewonderd worden omdat je het lef hebt om de dingen te benoemen zoals ze zijn. Maar je moet er wel mee oppassen, want het kan snel averechts werken. Zelf vloek ik hooguit één keer per jaar. En als ik al dat al doe zeg ik 'shiitake!' in plaats van s**t. Daarmee heb ik het weliswaar over een Japanse paddenstoel, maar dat lucht ook op, haha.

Hoe is het voor u persoonlijk? Is betovering inmiddels een tweede natuur geworden?
Was dat maar waar. Het is een dagelijkse oefening die door het schrijven van dit boek voor mij persoonlijk alleen maar moeilijker is geworden. Ik heb uiteindelijk toch behoorlijk de schijnwerpers op mezelf gezet.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden