Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Becookstoven column
29 augustus 2019 | Pierre Pieterse

‘Het lijkt me niet waarschijnlijk dat zo’n akelig iemand een groots bedrijf voor de lange termijn kan creëren. Ik geloof domweg niet dat de slechterik uiteindelijk aan het langste eind trekt.’ Aldus hedgefonds-miljardair Julian Robertson die na het lezen van Steve Jobs, de biografie zijn aandelen Apple verkocht. 

Het bericht kende verder geen vervolg (We schrijven 2011), behalve dan dat de beurskoersen gewoon bleven stijgen. En hoe! Benieuwd eigenlijk of de man ook zijn aandelen Amazon van de hand heeft gedaan na het verschijnen van Mr. Amazon, de biografie van Jeff Bezos (‘De man is meedogenloos. Er stroomt ijswater door zijn aderen.’).

Of Jobs ook (zo) meedogenloos was, is niet bekend. Wel dat ie nou niet bepaald bekend stond als een empathisch mensen-manager. Of zelfs maar een goed manager. ‘Hij kon erg gemeen zijn tegen mensen, of het nu ging om een serveerster in een restaurant of een medewerker die de hele nacht was opgebleven om computercode te schrijven.’ Tekenend misschien maar niet verrassend uit de mond van zijn biograaf. Eigenlijk kon Jobs namelijk niks: hij was geen goede engineer, een belabberd manager, en aanvankelijk ook een slecht marketeer. Daarnaast mistte hij iemand regelmatig afspraken, gaf mensen niet de credit gaf die hen toekwamen, verdeelde de wereld in genieën en shitheads - en liet hen dat recht in het gezicht weten. Resumerend: ‘Een creatief genie die zijn visie slechts wist te verwezenlijken met een managementstijl die dreef op intimidatie en vernedering.’

Voor wie wil weten waarom het dan toch juist Jobs was die het fundament legde waarop Apple boven alles en iedereen uit rijst, komt automatisch bij Leander Kahney uit. In Zo denkt Steve ontrafelt Kahney de bouwstenen die het denken van Jobs bepalen: verbrand schepen achter je, ga selectief te werk, wees eigengereidheid (sic!), koester perfectionisme en gedrevenheid, neem een elitaire houding aan, wees en opereer compromisloos. Maar misschien is belangrijkste bouwsteen wel het bekokstoven van zijn opvolger geweest.

Na het overlijden van Jobs leek het er bepaald niet op dat zijn opvolger Tim Cook de nieuwe koning in het mondiaal innoverende technische universum zou worden. Deze titel werd aanvankelijk geclaimd door Elon Musk. (Ook al zo’n sympathiek mens lezen we in Ashley Vance’s biografie: eigengereid, ronduit egoïstisch, een hork die prestaties van anderen op eigen conto schrijft.) Maar hoe anders pakte dat uit, zo leert de geschiedenis.

Met de benoeming van Tim Cook als opvolger heeft Steve Jobs een briljante zet gedaan, schrijft Leander Kahney in Tim Cook. Hoewel de stoïcijnse Cook niet over het charisma en de visie van zijn illustere voorganger beschikt, heeft hij van Apple een meer divers, groener en winstgevender bedrijf gemaakt. Tim Cook is sowieso allesbehalve een kloon (waar veel opvolgingen nogal in grossieren): waar Jobs de gewoonte had om mensen en teams tegen elkaar uit te spelen, maakt Cook zich juist sterk voor een zo vruchtbaar mogelijke samenwerking tussen voorheen strikt gescheiden divisies. Kahney durft zelfs de stelling wel aan dat Cook de beste CEO is die Apple tot nu toe heeft gehad. Waar of niet waar, de cijfers spreken in elk geval boekdelen: onder Cook maakte Apple alleen al in het eerste kwartaal van 2018 twintig miljard dollar aan winst, een prestatie die de beurswaarde opstuwde tot meer dan een biljoen dollar.

De koning is dood, leve de koning is nog nooit zo waar geweest.

Harvest - Maart 2017 nieuws
15 maart 2017 | Jeroen Ansink

Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.

Met een gecombineerde marktwaarde van rond de honderd miljard dollar zijn het dé schoolvoorbeelden van de nieuwe, nieuwe economie. Maar hoe goed kennen we AirBnB en Uber nu werkelijk? In The Upstarts vergelijkt Bloomberg-journalist Brad Stone de huizenverhuursite en de taxi-app met de smaakmakers uit de vórige nieuwe economie, zoals Google en Facebook. De verschillen blijken vooral te liggen op het gebied van communicatie. Waar Google-oprichter Larry Page en Facebook-CEO Mark Zuckerberg hun vroege jaren doorbrachten in de luwte van de media, gedroegen AirBnB-CEO Brian Chesky en Uber-CEO Travis Kalanick zich van meet af aan als politici, constant bezig met het smeden van coalities tussen klanten en toeleveranciers.

De verdienste van Chesky is dat hij van AirBnB een gemeenschap wist te maken, aldus Stone, die met Mr. Amazon in 2013 de FT/Goldman Sachs Business Book of the Year Award won. Kamerverhuurders voelen zich daardoor deel van iets dat groter is dan henzelf, ook al duperen ze vaak hun fysieke omgeving door voor overlast te zorgen en lokale belastingen te ontduiken.

Kalanick komt er in ethisch opzicht minder goed vanaf. Hij is het type politicus dat over lijken gaat en lak heeft aan welke vorm van regulering dan ook. In dat opzicht is het niet verwonderlijk dat hij zich onlangs aansloot bij een andere politieke disruptor: Donald Trump. Dat bleek een brug te ver: zijn benoeming tot zakelijk adviseur van het Witte Huis leidde tot het opheffen van zoveel Uber-accounts dat Kalanick op zijn schreden terug moest keren.

Dat luieren productiever maakt lijkt een contradictio in terminis. Toch kan de juiste vorm van verpozing onze prestaties significant verbeteren, stelt Silicon Valley-consultant Alex Pang in Rust in uitvoering. Op het gebied van creativiteit bijvoorbeeld, omdat ontspanning een positieve invloed heeft op ons defaultnetwerk, het gedeelte van het brein dat ons in staat stelt om ook in rusttoestand aan problemen te blijven schaven.

'Bewust rusten' gaat verder dan de afwezigheid van werk, een paar weken op vakantie of een avondje hangen voor de buis, aldus Pang. Het is een vaardigheid die we dienen te trainen, net zoals zangers aan hun ademhaling, en atleten aan hun hardlooptechnieken moeten blijven werken. De beste resultaten worden behaald met een dagelijks terugkerend ritueel op vaste tijden, zelfs al verstoren we op dat moment net het hoogtepunt van onze productiviteit.

Pang, die in 2008 werd geconfronteerd met een burn-out, richt zich wat dat betreft specifiek op de workaholics onder ons: het idee dat een werkweek veertig, zestig, of zelfs tachtig uur moet duren is een Puriteins dogma zonder wetenschappelijke merites. In het Victoriaanse tijdperk keken kenniswerkers juist heel anders tegen de zaken aan. Zo werkte Charles Darwin slechts drie blokken van negentig minuten per dag. De rest van zijn tijd bracht hij door op zijn 'nadenk-pad', wat gepaard ging met kilometerslange wandelingen, of soms gewoon een beetje voor zich uitstaren.

Waarom trekken de schilderijen van Monet, Renoir en Cézanne jaar na jaar hele volkstammen, terwijl mede-oprichter van de impressionistische beweging Gustave Caillebotte moet voortleven in relatieve anonimiteit? En hoe kon Bill Haley's Rock around the clock veranderen van een obscuur B-kantje tot gezichtsbepalend liedje voor een hele generatie? In Hit Makers onderzoekt Atlantic-journalist Derek Thompson wat het geheim is van een succesvol cultureel product. Zijn conclusie: mensen zijn gevoelig voor 'vertrouwde verrassingen', frisse perspectieven op oude ideeën.

Kwaliteit speelt hierbij een secundaire rol. Als kunstenaar deed Caillebotte niet onder voor Monet of Degas; de Franse schrijver Émile Zola noemde hem destijds 'een van de stoutmoedigsten' onder de impressionisten. Het verschil was dat de rijk geboren Caillebotte ook een verzamelaar was, die na zijn vroegtijdige dood in 1894 zijn collectie (maar niet zijn eigen werk) naliet aan de Franse staat. Die organiseerde drie jaar later in het Musée du Luxembourg de eerste landelijke tentoonstelling van impressionistische kunst in Frankrijk. De expositie van Monet, Renoir, Degas, Cézanne, Manet, Pisarro en Sisley had zoveel impact dat ze meer dan een eeuw later nog steeds voorschrijft wie tot de harde kern van de impressionisten mag worden gerekend.

Thompson struint op die manier een groot deel van de populaire cultuur af, van Star Wars en de Mona Lisa tot Mickey Mouse en Vijftig tinten grijs. Een formule voor creatief succes geeft hij echter niet. Dat lijkt ook een mathematische onmogelijkheid: als een hit te vangen was in regels zou iedereen beroemd zijn, en uiteindelijk kan er maar één de grootste zijn. Timing en toeval blijven een rol spelen, zoals ook Bill Haley kan onderschrijven. Toen zijn Rock around the clock uitkwam in 1954 was er geen hond die het opmerkte. Die belangstelling was er een jaar later wél, toen het nummer opdook in de soundtrack van de film Blackboard Jungle. Origineel en toch herkenbaar; het liedje is sindsdien uitgegroeid tot een van de bestverkochte singles aller tijden.

Amazon’s big power nieuws
2 juni 2014 | Bertrand Weegenaar

Het is niet de eerste keer, en al zal zeker niet de laatste keer zijn: Amazon heeft een dispuut met een grote uitgever over het prijscontract. Dit keer moet het contract met Hachette, één van de vijf grote Engelstalige uitgevers, worden herzien.

Hachette is de eerste van de vijf die twee jaar geleden met Apple een deal rondom e-books gesloten heeft. Amazon had op dat moment, via zijn Kindle outlet, een marktaandeel van 90% van de Amerikaanse e-book markt. Dat lijkt nu gezakt te zijn naar 65%. De wraak: zolang er geen nieuw contract is dat aan de condities van Amazon voldoet, zijn boeken van Hachette slecht te krijgen, nieuwe boeken zijn niet vooruit te bestellen, boeken van andere uitgevers worden eerder aangeboden of prijzen worden verhoogd. Het zijn tactieken die Brad Stone in zijn 2013 bestseller over Amazon, The Everything Store (Mr. Amazon) al beschreef.

Voor de uitgevers, en de auteurs, is het er op of eronder. Verhoging van de prijzen of verlaging van de marges voor de uitgever maakt het nog riskanter om boeken uit te geven. Eén succesvol boek compenseert de verliezen op een flink aantal boeken. De laatste zijn meestal in de categorie non-fictie zoals de meeste managementboeken. De omzet verliezen van Amazon op boeken worden gecompenseerd met luiers of grasmaaiers.

Amazon heeft in Amerika een geschatte marktdominantie voor boeken van 50% en deze groeit. Hachette voelt de verliezen die het nu leidt elke dag ,maar voelt zich gesteund door andere uitgevers en vele auteurs. De lezers/koper, zo zullen beide partijen zeggen,is de dupe. Dat is maar ten dele waar. Doordat Amazon weinig boeken van Hachette uitlevert, duiken andere online stores in dit gat. Vaak (even) met grote kortingen. Sla u slag!

In between Jobs column
3 januari 2014 | Pierre Pieterse

Spannende tijden. Niet alleen vanwege de woekerende crisis die menig ondernemer of manager de handen in de lucht doet gooien maar vooral omdat we toeschouwer zijn in een toneelstuk dat we zelf schrijven. Waar we als actieve figuranten de voortgang van het script zelf bepalen. Waar we als coauteur realtime digitaal even terug lezen. En waar we als consument streaming de cliffhanger naar morgen bekijken. Op het apparaat dat onmiskenbaar de katalysator en aanjager tegelijk is van al die veranderingen die zich op het wereldpodium voltrekken. De iPad dus.

De Gates of Perception blijkt achteraf niet een PC op ieder bureau maar een mobiel in ieders broekzak. Mobiel blijkt de ´killer innovation´ die bedrijfstakken vermorzelt en andere juist revitaliseert of gewoon doet ontspruiten, terwijl zijn ´killer app´ nieuwe vormen van creativiteit aanboort, op de schouders van zijn voorgangers. In dat laatste schuilt vermoedelijk het genie van Jobs: door te opereren op het snijpunt van wetenschap en maatschappij, het punt waar kennis en creativiteit wordt omgezet in toegepaste technologie, wordt het mechanisme aangezwengeld dat ‘shared value’ heet. Dat wil zeggen: toegevoegde waarde die er in de 21ste eeuw toe doet. Waarbij Jobs er puur intuïtief nog een extra dimensie aan toevoegde door producten uit het niets te ontwikkelen. Geen ankers, alleen een duidelijke visie. Deze marktbenadering kennen we nu als ‘social enterprise’: bedrijven die met volstrekt nieuwe oplossingen komen voor de serieuze problemen van morgen en daarmee bestaande waardeketens en soms hele markten veranderen.

Omdat mobiel bijna iedere markt raakt en dus structureel verandert, van telco tot retail, participeert iedere ondernemer of manager in de acten die bedrijfsvoering behelzen. En dan is enige kennis van het script toch onontbeerlijk. Titanenstrijd van Fred Vogelstein over de platformoorlog tussen Apple en Google, is een onmisbare inleiding op de thermonucleaire kracht van mobiel, net zoals Mr. Amazon van Brad Stone laat zien hoe je nieuwe marktstructuren (verhoudingen, ketens, technologie) ten eigen faveure kunt aanwenden om molochs te laten wankelen op hun lemen voeten. De digitale lente van Google CEO Eric Schmidt is een mooi voorbeeld van een speler die zo in zijn rol opgaat dat hij niet de nodige afstand weet te bewaren, resulterend in een collectie algemeenheden die niettemin de moeite waard zijn vanwege de naam en faam van de hoofdrolspeler. En een relaas als De Twitter Story van Nick Bolton laat op vermakelijke wijze zien dat de technologische onderstroom zo sterk is dat je met een goed idee wel enorm je best moet doen om niet te slagen. De vier ‘oprichters’ van Twitter hebben in elk geval niet goed genoeg hun best gedaan.

Steve Jobs veranderde met de iPhone het medialandschap, had er de iPad voor nodig om iedereen daarvan te overtuigen, en nu is het wachten op een nieuwe Jobs die de koers bepaalt naar een volgende ‘final frontier’. De tijd ‘in between Jobs’ kunnen we besteden aan het kalibreren van het level playing field door resoluut zijn reality distortion fields te ontmantelen.

2014, het podium is aan pioniers, aan visionairs, aan ondernemers ‘who boldly go where no man has ever gone before’.

Het begon met zeilen nieuws
4 december 2013 | Bertrand Weegenaar

Modellen die de industrie definitief veranderen. Zonder dat we er echt bij stiltaan, leven we al tien jaar in een bijzonder tijdperk. Google heeft de manier waarop we informatie zoeken veranderd. Apple’s smartphones en tablets hebben de manier waarop we media consumeren definitief gewijzigd. En Amazon heeft de retail industrie op haar grondvesten laten schudden.

In deze voortdurende tsunami zijn al duizenden winkeliers en grote ketens kopje onder gegaan. En Twitter heeft met haar kenmerkende 140 tekens per tweet gezicht gegeven aan politieke bewegingen, aan journalistiek en fandom. Ze zullen nooit meer uit onze (westerse) leefwereld verdwijnen. Toevallig zijn de afgelopen weken van al deze bedrijven, van haar oprichters en markten belangwekkende biografieën verschenen.

Met de beursgang van Twitter (en de bepaling van haar marktwaarde op 30 miljard euro) is een hoofdstuk afgesloten van de onstuimige groei van een vriendengroep met een idee, naar een bepalend communicatie medium. Zeilend in de baai van San Francisco konden ze het in 2007 goed met elkaar te kunnen vinden. Het verhaal in De Twitter Story (‘Het waargebeurde verhaal over macht, geld, vriendschap en verraad’) van Nick Bilton is dat van een groep van vijf vrienden die in vijf jaar een goed idee omzet in: haat, nijd en afgunst. Er mogen miljarden zijn verdiend, geen relatie bleek ertegen opgewassen. Stuk voor stuk werden ze het bedrijf uitgewerkt. En de geschiedenis werd weer herschreven. De beroemde uitspraak van Winston Churchill ‘Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars’ wordt door de auteur rechtgezet. Wat een verhaal. Dat Twitter heeft kunnen bestaan.

Zo anders is het verhaal van Jeff Bezos. Aan het roer van zijn goedgeoliede operatie Amazon lijkt de oprichter /directeur / aandeelhouder met nietsontziende kracht telkens op nieuwe mijlpalen af te stevenen. Mr. Amazon (‘De onstuitbare ambitie van Jeff Bezos’) door Brad Stone geeft een onthullend beeld van een ambitieus man. Groot, groter, grootst. De winkel voor alles. Een wereldwijde virtuele ‘Winkel van Sinkel’, dat is de visie van Bezos. De wereld van bijvoorbeeld boeken, muziek, DVD, en speelgoed is fors opgeschud. Wat bijzonder goed uit de verf komt in het middendeel van het boek, toen Bezos na tien jaar de organisatie op orde kreeg, is de kracht van de operatie. Lees de werken van Jim Collins (Built to Last), Eliyahu Goldratt (Het Doel) en Nicholas Nassim Taleb (The Black Swan) zoals Bezos dat deed, en je hebt een blauwdruk voor het verwezenlijken van je dromen. Je wordt er misschien geen aardiger mens van.

Op de woelige wateren van de innovatie stomen twee olietankers al een aantal jaren frontaal op elkaar af. Ooit partners in de strijd tegen het kwaadaardige rijk Microsoft, zijn ze deze ontgroeid en is de vriendschap vijandschap geworden. Fred Vogelstein noemt dit een Titanenstrijd in zijn gelijknamige boek. Het gaat niet om wie de beste zoekmachine (Google) heeft, of de beste smartphone (Apple). Nee, deze strijd gaat om de toekomstige hegemonie van het medialandschap.

Beide kemphanen hebben vrienden, partners en vijanden. De arena: rechtbank en Internet. Google heeft ook een mobiele tak (Motorola) en een operating system, Android, dat inmiddels draait op de meeste smartphones en tablets op de wereld. En zij heeft daarmee toegang tot uw mediaconsumptie zoals video (Youtube) en games (Play Store).

Apple domineert met iTunes en de AppStore een belangrijk deel van de media content. En de apparatuur waarmee u dat doet. De strijd gaat op het oog om techniek en patenten. Maar vooral over hoe, waar en wanneer u uw tijd en geld gebruikt om te lezen, luisteren , te kijken, te spelen en te ontspannen. Als u wilt weten hoe dit spel gespeeld wordt, dompelt u zichzelf even onder in de papieren of elektronische variant van deze Titanenstrijd - Apple vs. Google en de revolutie in de mediatechnologie.

Amazon biografie wint Financial Times Goldman Sachs Award nieuws
20 november 2013 | Jeroen Ansink

Mr. Amazon van de Amerikaanse Bloomberg-journalist Brad Stone heeft in Londen de Financial Times en Goldman Sachs Business Book of the Year onderscheiding gewonnen. In het boek beschrijft Stone hoe de Amerikaanse ondernemer Jeff Bezos een goedbetaalde baan op Wall Street opgaf om in een garage het internetbedrijf Amazon op te bouwen.

Pikant detail is dat Bezos' echtgenote MacKenzie het boek in een bespreking op de Amazon-site maar één ster gaf, omdat het verhaal niet overeen zou komen met het beeld dat zij zelf van die jaren had. De jury, die onder anderen bestond uit Goldman Sachs-topman Lloyd Blankfein noemde het boek echter ‘inspirerend’, ‘provocatief’ en ‘vol met managementlessen’.

De FT Goldman Sachs Award is in 2005 ingesteld om het ‘meest meeslepende en plezierige business boek’ van het jaar aan te stellen. Aan de prijs is een bedrag van dertigduizend pond verbonden. De andere twee boeken op de shortlist waren The Billionaire’s Apprentice van Anita Raghavan, over het handel met voorkennis-schandaal rondom het hedgefonds Galleon, en The Alchemists van Neil Irwin, een analyse van hoe centrale bankiers in de VS, Europa en het Verenigd Koninkrijk de financiële crisis probeerden te bezweren.

(Lees hier ons interview met Brad Stone.)

Brad Stone: ‘Jeff Bezos is altijd aan het vernieuwen’ interview
19 november 2013 | Jeroen Ansink

Meedogenloos, innovatief, flexibel en niet bang voor de harde realiteit. In Mr. Amazon schetst de Amerikaanse journalist Brad Stone een complex beeld van superondernemer Jeff Bezos. ‘Er stroomt ijswater door zijn aderen.’

Waarom heeft u besloten om een biografie over Amazon te schrijven? Bezos vond eigenlijk dat het nog te vroeg was voor een terugblik op zijn bedrijf.
Ik zag een kans om een leemte te vullen. Ik heb me laten inspireren door Steve Jobs de biografie van Walter Isaacson en Steven Levy's In the Plex over Google. Net als Apple en Google verandert Amazon de manier waarop we werken en leven. Alleen bij Amazon heeft dat nog niet geleid tot een verdiepend bedrijfsportret.

Wat maakt Jeff Bezos tot zo'n uitzonderlijke ondernemer?
Zijn meedogenloosheid. Er stroomt ijswater door zijn aderen, zoals een topmanager het ooit verwoordde. Bezos had het meer dan eens voor gezien kunnen houden, bijvoorbeeld toen de markt zich in 2001 tegen Amazon keerde en het aandeel in vrije val raakte, of toen Google in 2005 ineens het uitgangspunt werd voor online shoppers. Maar zijn wilskracht drijft hem telkens weer voort. Hij ontwikkelt een visie, bijt zich daarin vast, en blijft doorgaan, tegen de stroom in van sceptici en neezeggers. Hij is daarnaast extreem flexibel als het gaat om de details van de strategie. Zo heeft hij de schoenenhandel op tal van manieren proberen te benaderen: eerst door schoenen direct op Amazon te verkopen en toen hij daar niet in slaagde, via de speciaal daarvoor ontwikkelde site Endless.com. Het lukte uiteindelijk met de overname van de online schoenenverkoper Zappos. Dat is ook waarom zijn aandeelhouders voor de lange termijn zoveel vertrouwen in hem hebben: hij blijkt keer op keer gelijk te hebben.

Dat neemt niet weg dat Amazon in de beginjaren talloze malen bijna failliet was. Waarin slaagde Bezos waar al die andere internetpioniers faalden?
Bezos heeft zich altijd opengesteld voor de harde feiten, ook al waren die niet altijd even makkelijk te verkroppen. Toen investeerders eind jaren negentig zwarte cijfers begonnen te eisen, zorgde Bezos binnen mum van tijd voor een efficiëntere bedrijfsvoering. En zodra digitale boeken populair begonnen te worden, ontwikkelde hij direct zijn eigen e-reader, ook al botste dat met zijn core business van het verkopen van fysieke boeken. Andere internetbedrijven zijn niet altijd bereid om de brute werkelijkheid onder ogen te zien. AOL hield bijvoorbeeld veel te lang vast aan dial-up internet, ook al was het allang duidelijk dat breedband de toekomst had.

U klinkt als een bewonderaar.
Dat ben ik ook. Bezos heeft Amazon in minder dan twintig jaar uitgebouwd van een garagebedrijfje met twee man personeel tot een internationale moloch met honderdduizend werknemers. En daarnaast heeft hij tal van diensten gecreëerd die een genot zijn om te gebruiken, zoals de Kindle e-reader. Er valt voldoende kritiek te spuien over de man: hij heeft bijvoorbeeld de neiging om concurrenten en critici de grond in te trappen. Maar al met al is zijn verhaal enorm inspirerend.

Voor klanten zeker, voor werknemers misschien niet.
Bezos is enorm veeleisend en dat kan voor veel mensen inderdaad tot een vervelende werkomgeving leiden. Aan de andere kant kunnen ook zij niet om de prestaties van Amazon heen. Het is de vraag in hoeverre werknemers de harde cultuur zullen ontvluchten naarmate het aandeel stabiliseert en het vooruitzicht op buitensporige bonussen vermindert. Maar dat weten we pas als Amazons enorme groei begint af te vlakken.

Beursanalisten zien dat voorlopig nog niet gebeuren. Hoe kan het dat Amazon maar blijft groeien?
De belangrijkste reden is dat Bezos altijd blijft innoveren. Omdat hij weet dat Amazon maar weinig grote voordelen kan bieden, zijn het de kleine vernieuwingen die het bedrijf voorstuwen. Bezos is continu bezig met het testen en introduceren van nieuwe diensten die de kernactiviteiten versterken en ertoe leiden dat mensen meer tijd op de site doorbrengen.

Voor een buitenstaander komen al die initiatieven soms wat chaotisch over. Amazon lijkt alles voor iedereen te willen zijn: het bedrijf is niet alleen online boekwinkel maar ook een allesverkoper, uitgever van e-books, leverancier van cloud computing diensten, en zelfs producent van televisieseries. Wat is de rode draad die alles bij elkaar houdt?
Centraal in al die verschillende activiteiten staat Amazons befaamde vliegwiel, waarbij elk bedrijfsonderdeel de andere delen versterken. De nieuwe televisieserie kan kijkers bijvoorbeeld verleiden tot een abonnement op Amazon Prime, de verschepingsdienst waarbij je voor 79 dollar per jaar elke bestelling binnen twee dagen thuis hebt. Dat geeft Prime-leden een stimulans om meer bestellingen te plaatsen, net zoals mensen met een Kindle hun e-books sneller via Amazon aanschaffen. En de cloud service stelt het bedrijf in staat om de gigantische investeringen in zijn infrastructuur op een extra manier te gelde te maken.

Wat kunnen we in de toekomst nog verwachten?
Amazon breidt momenteel uit in elke mogelijk denkbare richting. Het bedrijf betreedt nieuwe productcategorieën, zoals topkunst en haute couture, en verkent steeds meer internationale markten. Daarnaast zal het op korte termijn nieuwe hardware gaan toevoegen aan het assortiment van tabletten en e-readers. Daarbij denk ik in eerste instantie aan een set-top box voor televisies. Maar het zou me niet verbazen als Amazon binnenkort ook smartphones gaat verkopen.

Bezos' echtgenote gaf uw boek in een bespreking op de Amazon-site maar één ster, omdat uw verhaal niet overeen zou komen met het beeld dat zij zelf van die jaren had. Wat vindt u van haar reactie?
Geen enkele auteur vindt het leuk om een slechte recensie te krijgen. Maar Amazon is er nu eenmaal aan gewend om zijn imago te beheersen, en dit boek is geschreven zonder volledige medewerking van het bedrijf. Ik heb geprobeerd om het verhaal zo getrouw mogelijk te vertellen, en er zullen ongetwijfeld elementen inzitten die ze liever onbesproken hadden willen laten.

Toch een beetje flauw om je vrouw te laten klagen over iets waaraan je zelf niet wilde meewerken. Waarom liet Bezos zich eigenlijk niet interviewen?
Ik denk dat hij liever met zijn klanten spreekt dan met de media.

Bezos-biograaf spoort biologische vader Amazon-oprichter op nieuws
14 oktober 2013 | Jeroen Ansink

Jeff Bezos is misschien wel de meest succesvolle ondernemer van dit moment. De oprichter van internetwinkel Amazon kan zich meten met Walmart als retailer, met Apple als producent van e-readers en tablets, en met IBM als verschaffer van data-opslag. Met een vermogen van meer dan 27 miljard dollar is de 49-jarige Bezos, die bekendstaat om zijn bulderende lach, de op achttien na rijkste man ter wereld.

Voor de biografie Mr. Amazon, die woensdag wereldwijd verschijnt, heeft de Amerikaanse journalist Brad Stone met honderden (voormalige) vrienden van Bezos gesproken. Het resultaat is volgens weekblad Businessweek een ‘explosief nieuw verslag’ dat ‘alles wat u weet over Bezos zal veranderen’. Hoe precies, daar moeten we nog even op wachten: de Nederlandse uitgever mag vooraf geen proeven verspreiden op straffe van een flinke boete. Maar in de Businessweek van deze week licht Stone een tipje van de sluier op met een exclusieve voorpublicatie.

Daaruit blijkt alvast dat Stone kosten nog moeite heeft gespaard om het verhaal boven water te krijgen. Hij heeft zelfs Bezos’ biologische vader weten op te sporen, die afstand deed van zijn ouderlijke rechten toen zijn ex-vrouw Jackie in de jaren zestig in het huwelijk trad met de Cubaanse immigrant Miguel Bezos.

Ted Jorgensen, die een fietsenwinkel heeft op nog geen vijftig kilometer afstand van Amazons distributiecentrum, had geen idee dat zijn enige zoon nog in leven was, laat staan dat hij de scepter zwaait over een miljardenbedrijf. Of de ontdekking ook tot een persoonlijk weerzien met Jeff leidt laat Stone nog even in het midden: de voorpublicatie eindigt als Jorgensen via een Youtube-filmpje ontdekt dat zijn biologische zoon dezelfde schaterlach heeft als hij.

Nominaties FT & Goldman Sachs Business Book of the Year nieuws
27 september 2013 | Justin van Lopik

De nominaties voor de FT & Goldman Sachs Business Book of the Year Award, een belangrijke internationale prijs voor businessboeken, zijn bekendgemaakt. De prijs, waar voor de winnaar een geldbedrag van £30,000 aan verbonden is, gaat naar het boek dat het meest boeiende en fascinerende inzicht geeft in moderne business issues.

De genomineerde boeken zijn:

Lean in - Vrouwen, werk en de weg naar succes - Sheryl Sandberg

Mr. Amazon - Brad Stone

De big datarevolutie - Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier

Making It Happen - Iain Martin

The Alchemists - Neil Irwin

The Billionaire’s Apprentice - Anita Raghavan

Op 18 november wordt de winnaar bekendgemaakt.

Spiegels van het leven nieuws
11 september 2013 | Bertrand Weegenaar

Biografieën. Wie is er niet gek op. Op het gebied van management beland je al snel in de levens van grote leiders, zoals dat van Steve Jobs of dat van Rockefeller (Titan). De Nederlandse tycoon van dit moment is Joop van den Ende. En ook de ‘powerhouses’ worden onder de loep genomen, zo is de biografie van de hand van Charles den Tex van de familie Fentener van Vlissingen inmiddels afgeleverd.

Maar de biografie der biografieën is die van de oprichters en familie achter farmaciegigant Johnson & Johnson: Crazy Rich: Power, Scandal and Tragedy, van de hand van Jerry Oppenheimer (Jerry Oppenheimer is bekend van zijn biografie van Bernie Madoff: Madoff with the Money). Uit het boek komt het beeld naar voren van een doldwaze familie: vaders die zonen ontslaan, politieke machtsgrepen bij zowel democraten als republikeinen, en dan is er ook nog de noodlotsfactor die we van de Kennedy’s kennen. Van het kaliber Dynastieën van David Landes, maar dan anders.

Robert Wood, James Wood en Edward Mead Johnson starten hun business in 1886 met een handel in verbanden. Niet onlogisch in de jaren van de Amerikaanse Burgeroorlog. Briljante uitvindingen in de eerste jaren zijn de eerste-hulpdoos en babypoeder. Na WO I spreidt het bedrijf voorzichtig zijn vleugels uit richting Europa. In 1932 komt Robert ‘The General’ Wood Johnson II aan het roer en koerst het bedrijf gestaag naar de status van multinational. In 1944 volgt de beursgang en waarmee een einde komt aan het familiebedrijf.

Maar dan heeft ‘de familie’ er een meer dan lezenswaardig drama van gemaakt. Dat ook nog een staartje heeft. Miljarden worden verspild aan football clubs, eerste, tweede en derde vrouwen, lobbyen op niveau (presidentsverkiezingen), enzovoort enzovoort. Naast uiteraard de gebruikelijke drugs & drank die verantwoordelijk zijn voor de al even gebruikelijke rampen. Kortom: vermaak van de bovenste plank!

(Rond 15 oktober verschijnt de biografie van Jeff Bezos, Mr. Amazon van Brad Stone, ongezien de moeite waard.)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden