Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Bij de zomeractie: Deze vijf boeken moet je deze zomer lezen nieuws
22 juni 2015 | Justin van Lopik

Lange zomeravonden en een lager tempo in de zomerperiode, met als hoogtepunt een vakantie, zorgen voor extra leestijd. Elke zomer is er altijd wel een boek dat me inspireert en aanzet om anders te denken, of om gewoon te focussen op wat echt belangrijk is.

In de zomer van 2013 las ik The Next 100 Years van George Friedman en zodoende werd ik niet echt meer verrast door de geopolitieke ontwikkelingen daarna. Vorig jaar genoot ik van De Cirkel van Dave Eggers. Toen ik eenmaal begonnen was, kon ik niet meer stoppen met lezen. En nu gaat er geen week voorbij of ik heb het gevoel dat het allemaal reeds realiteit is geworden…

Vorig jaar kwam ik er eindelijk aan toe om van mijn favoriete schrijver Rutger Bregman het fascinerende De Geschiedenis van de Vooruitgang te lezen. Een historicus die schrijft voor zijn publiek en niet zozeer voor vakgenoten. Bregman liet me tijdens een zonnige vakantie nadenken, de waan van de dag links laten liggend. Tot slot had ik vorige zomer Surplace (De Ziel van Frankrijk) van Ariejan Korteweg mee op vakantie en dat was eveneens een voltreffer. Met rake typeringen werd Frankrijk, een land waar ik graag en vaak kom, omschreven als het land van de stilstand.

Thee leren drinken

Dit alles bracht me op het idee om een lijst (van 5 boeken) samen te stellen met de boeken die ik aanraad om deze zomer te lezen. En om een lijst (nog eens 5) samen te stellen met boeken die ik zelf ga lezen deze zomer. Die ik eindelijk eens ga lezen kan ik beter zeggen. Daarvoor pak ik boeken van de stapel op het bureau in mijn werkkamer, mijn Tower of Guilt, de stapel boeken die ondanks veel lezen nooit echt kleiner wordt…

Het worden dus twee blogs waarvan dit de eerste is. In dit eerste deel volgen nu meteen de vijf boeken die ik het afgelopen jaar las en je echt kan aanraden om te lezen. De criteria? Heel subjectief. Boeken die me inspireren en die het volgens mij verdienen om gelezen te worden, zelfs op vakantie, een uitgelezen moment om te reflecteren op waar je mee bezig bent. De boeken op mijn lijst hebben verder gemeen dat ze allemaal gaan over nieuwe manieren van samenwerken en over nieuwe manieren waarop snelgroeiende organisatie hun ambities realiseren terwijl veel klassieke organisaties stilstaan of zelfs omvallen. Het gevaar kan, tegenwoordig ook voor multinationals, gewoon uit een garage of van een zolder komen, nu start-ups van hun gebrek aan schaal een voordeel hebben gemaakt (snelheid).

Er is trouwens geen ontkomen aan, in elk van de boeken wordt duidelijk hoe belangrijk het hoger doel (Massive Transformative Purpose) is. En als je denkt dat purpose niet jouw kop thee is, dan raad ik je aan om thee te leren drinken… Op de lange termijn zal geen enkele organisatie zonder een duidelijke en inspirerende purpose succesvol kunnen zijn. Lees maar en je zult het met me eens zijn.

Mijn 5 must-read boeken voor deze zomer zijn:

1 Exponentiële Organisaties | Ismail, Van Geest & Malone

2 Peers Inc | Robin Chase

3 Zero to One | Peter Thiel

4 Scrum | Jeff Sutherland

5 Unboss | Lars Kolind & Jacob Botter

Een wake-up call

Elk van de vijf boeken heeft het in zich om je een wake-up call te geven. Wanneer je denkt dat jouw team door kan gaan zoals vroeger en niet hoeft te versnellen, of dat ‘disruptions’ jouw sector of organisatie niet zullen raken, dan is het tijd om minimaal één van de vijf boeken te lezen. De volgorde is willekeurig.

• We beginnen met Exponentiële Organisaties, geschreven door de Amerikaan Salim Ismail (ex-Yahoo), onze landgenoot Yuri van Geest & Michael Malone (New York Times). Het drietal beschrijft een transformatie in het bedrijfsleven die zijn weerga niet kent de laatste eeuw. Zij stellen dat de toekomst wordt geregeerd door zogenaamde Exponentiële Organisaties. Bedrijven wiens denken en doen niet langer lineair wordt bepaald maar exponentieel. Voor economen: door inzet van de juiste technieken kun je dan niet alleen verkopen tegen marginale kosten (door je klant in te zetten) maar ook leveren tegen marginale kosten. Dit dankzij de digitalisering en de verschuiving van bezit naar toegang (Airbnb bezit geen stenen, Facebook maakt zelf geen content etc). Het boek fascineert van begin tot eind en is af en toe zelfs overdonderend. Salim, Van Geest en Malone interviewden 70 visionairs, denkers en ondernemers, voerden hun eigen onderzoek uit onder 100 start-ups en lazen zo’n beetje alle relevante boeken over innovatie van de laatste decennia. Indrukwekkend, inspirerend en het roept vragen op.

• Het volgende boek op de lijst is Peers Inc Dat zul je wellicht nog niet kennen. Het is geschreven door Robin Chase, de oprichtster van Zipcar. Chase geeft interessante inzichten in de deeleconomie (collaborative economy) met veel aandacht voor snel groeiende bedrijven uit die deeleconomie, zoals Airbnb, Etsy en Duolingo. Peers Inc gaat over de nieuwe manier van samenwerken tussen organisaties en individuen, ‘combining people power with the best of corporate power’. Net als bij Exponentiële Organisaties wordt uitgelegd dat vernieuwing nooit bij experts vandaan komt en dat we voortaan kunnen denken in overvloed, in plaats van schaarstedenken.

• Ook in het derde boek op de lijst wordt helder uitgelegd dat enkele fundamentele businessregels door recente ontwikkelingen (gebruik van algoritmes, werken in de cloud, het benutten van de crowd via allerlei technieken en tools) volledig achterhaald zijn geworden. Ik heb het over Zero to One van Peter Thiel (PayPal). Thiel beschrijft hoe je een bedrijf opzet en kunt laten groeien, tot een monopolist. Het is scherp geschreven en je leest het in een keer uit. Thiel is niet onomstreden en wie The Internet Is Not The Answer van Andrew Keen, of het eerder genoemde De Cirkel van Dave Eggers, heeft gelezen, die begrijpt waarom.

• Nadat je drie boeken hebt gelezen waarin wordt uitgelegd hoe anderen groeien, nu even aandacht voor een boek dat jou in staat stelt om je mensen te laten versnellen. Dat is nodig omdat de wereld sneller dan ooit tevoren verandert. Scrum van Jeff Sutherland is een boek dat me enorm heeft geïnspireerd. Sutherland ontwikkelde een aanpak voor ICT-projecten waarin vaart wordt gemaakt door een nieuwe manier van samenwerken waarbij vooral wordt gekeken naar waar iemand goed in is en waarbij samenwerken in teams, de verandermotor van organisaties, een nieuwe dimensie krijgt. Ik ben van mening dat iedereen de principes van Scrum in zijn werk zou moeten toepassen. Samen met schrijver Hans van der Loo, mede-oprichter van betterday, hebben we een 90 Dagen Aanpak ontwikkeld die voor organisatie ontwikkeling kan betekenen wat Scrum (Agile) voor ICT heeft gedaan. Meer daarover in Vaart Maken.

• Tot slot een boek met een geweldige titel: Unboss. De Deense auteurs Lars Kolind & Jacob Botter beschrijven een nieuwe manier van denken waarin je wordt uitgedaagd om alles wat je op school geleerd hebt, gauw weer te vergeten.‘Unbossen’ betekent dat je een bedrijf transformeert naar een beweging. Ze beschrijven hoe je een cultuur van vertrouwen creëert waarin autonomie gestimuleerd wordt. Dit boek is niet alleen goed geschreven maar ook mooi vorm gegeven (met onder andere inspirerende tweets die over de pagina’s heen vliegen).

Veel leesplezier met deze aanraders. In Deel II, vanaf volgende week hier te lezen, beschrijf ik welke 5 boeken ik deze zomer sowieso nog wil lezen.

Patrick Davidson

Mede-oprichter van betterday | Veranderen in 90 Dagen met de Spirit van een Start-up. Volg Patrick op @davidsonbetter

Welk boek neemt u mee op vakantie? Wij zijn benieuwd! Laat het ons weten in een reactie op onze facebookpagina en maak kans op het boek van uw keuze! Heeft u al een boek? Stuur of deel een foto van uzelf met het boek en maak kans op een andere prijs.

Zero to One: Concurrentie is voor losers! preview
13 februari 2015 | Jeroen Ansink

Peter - Paypal - Thiels boodschap aan startups is luid en duidelijk: werk aan een mini-monopolie door een hoekje van de markt te domineren waarin bijna niemand actief is. Hij schreef er een boek over: Zero to One.

De ideeën van Peter Thiel zijn op zijn minst onorthodox te noemen: hij is tegen de gedachte dat de dood onvermijdelijk is, hij heeft een stichting die tieners een ton belooft om hun studieplannen te staken en een startup op te richten, en hij werkt aan drijvende steden waar pioniers zonder overheidsbemoeienis kunnen experimenteren met nieuwe bestuursvormen. In zijn nieuwe boek Zero to One poneert de medeoprichter van online betalingsdienst Paypal misschien wel zijn meest controversiële standpunt: elk bedrijf moet streven naar een monopolie.

In Thiels optiek dienen ondernemers zich maar één vraag te stellen: schept mijn bedrijf een bepaalde waarde die niemand anders aan het creëren is? Als het antwoord nee is, dan wordt het tijd om iets anders te zoeken. Anders dan te streven naar manieren om hun rivalen te slim af te zijn, adviseert Zero to One om het fenomeen concurrentie juist volledig te vermijden.

Thiel breekt geen lans voor traditionele monopolisten, logge giganten die hun macht misbruiken om de prijzen te verhogen en nieuwkomers uit de markt te drukken. Het gaat hem om dynamische alleenheersers: ondernemingen die zo goed zijn in wat ze doen dat niemand ook maar in de buurt kan komen. Google is zo'n bedrijf. Sinds de zoekmachine het juk van Microsoft en Yahoo! van zich afschudde, kent de onderneming praktisch geen concurrentie meer. In de Van Dale is 'googelen' zelfs een officieel werkwoord geworden.

Vergelijk dat met de moordende concurrentie in de Amerikaanse luchtvaartsector. In 2012 maakte de gemiddelde maatschappij op een ticket van 178 dollar slechts 37 cent winst. De marges van Google zijn meer dan honderd keer zo groot. Geen wonder dat de zoekmachine drie keer waardevoller is dan alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen bij elkaar.

Thiels boodschap aan startups is luid en duidelijk: werk aan een mini-monopolie door een hoekje van de markt te domineren waarin bijna niemand actief is. De sociale mediasite Facebook, waarin Thiel als eerste buitenstaander een investering deed, is wat dat betreft een goed voorbeeld. Wat begon als een online jaarboek voor Harvard-studenten groeide uit tot een sociale mediagigant met een marktwaarde van meer dan 200 miljard dollar.

Gezocht: boeken over innovatie nieuws
22 december 2014 | Pierre Spaninks

Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.

Als het over de Nederlandse economie gaat, is er veel aandacht voor groei en innovatie. En terecht, want daar moeten we het van hebben voor de toekomst. Gelukkig wemelt het op dat gebied van de initiatieven. En dan heb ik het niet over Neelie Kroes die in opdracht van Economische Zaken buitenlandse start-ups hierheen moet zien te lokken - want zo lang de alledaagse bureaucratische belemmeringen voor ondernemers blijven zoals ze zijn, is dat niet meer dan een werkgelegenheidsproject voor een erelid van de VVD.

Wel heb ik het over de honderden ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (inclusief zzp'ers) die zich elke dag een slag in het rond werken om waarde creëren voor hun klanten en om te sleutelen aan diensten en producten die nòg beter aansluiten op de vraag - of daar zelfs op vooruitlopen. En ik heb het over de vele initiatieven die er zijn om die ondernemers te steunen: van incubators tot bootcamps, van challengerdays tot gamechangers.

Innovatie - voor wie het wil zien - tiert dus welig in Nederland. Dan zou je verwachten daar ook wat van terug te zien in de managementboeken die afgelopen jaar zijn verschenen. Maar gek genoeg hebben we daar als jury van het Managementboek van het Jaar 2015 tot nu toe weinig van gemerkt. Misschien zou ons dat niet eens zo zijn opgevallen, als we laatst niet in gesprek waren geraakt over wat er elders in de wereld wordt geschreven - en dan met name in de USA.

Achteruit managen
Collega Mirella Visser verzucht: ‘De Nederlandse managementboeken die ik tot nu toe heb gelezen gaan vooral over wat er verkeerd is gegaan is. In specifieke bedrijven (zoals Windhandel over Econcern), in specifieke sectoren (zoals De vrije val van Vestia, Operatie werk Arthur de deur uit, en In de bank van hectiek), of in zijn algemeenheid (zoals Ondernemingen in zwaar weer). De auteurs kijken terug op falend management en falend toezicht, en roepen dat leiderschap anders moet. In de politiek is de reflex echter om nog meer regeltjes te bedenken en nog meer toezichthouders op te tuigen. Analyse is natuurlijk heel goed om van te leren en het de volgende keer beter te doen, maar je moet er niet in blijven steken. Nu zijn we achteruit aan het managen.’

Afgezien van de bekende futurologen en trendwatchers is Mirella Visser tot nu toe geen auteurs tegengekomen die vooruitkijken en die de vragen stellen die iedere ondernemer zich voor de toekomst zou moeten stellen. Hoe anders is dat in de Amerikaanse managementliteratuur. Succesvolle ondernemers slaan daar een toon aan die veel positiever is en optimistischer. Zou dat komen, vraagt zij zich af, doordat de Verenigde Staten een stuk sneller uit de recessie zijn gekomen dan wij in Europa?

Creëer de toekomst
Als voorbeeld noemt Mirella Visser Zero to One - Creëer de toekomst van Peter Thiel, een van de oprichters van Paypal. Hij vraagt zich af waarom wij niet meer zoeken naar secrets: dingen die belangrijk zijn maar onbekend, die moeilijk zijn maar wel gedaan kúnnen worden. De oprichters van Airbnb zagen iets dat niemand anders zag, namelijk hoe je een vraag en een aanbod die tot dan toe onzichtbaar waren aan het licht kon brengen en aan elkaar kon koppelen.

Peter Thiel wijst in zijn boek vier sociale trends aan die voorkomen dat wij zulke mogelijkheden zien en ze tot ontwikkeling brengen. De grote boosdoeners zijn incrementalisme (alles in kleine stapjes willen doen, wat ons met de paplepel wordt ingegoten in het onderwijs), risicomijdend gedrag (omdat we bang zijn dat we het wel eens bij het verkeerde eind zouden kunnen hebben), zelfvoldaanheid (de sociale elite die de meeste vrijheid en mogelijkheden heeft om nieuw denken te onderzoeken, lijkt de minste behoefte te hebben om secrets te ontdekken), en de rotsvaste overtuiging dat de wereld plat is (‘Als het mogelijk was om iets nieuws te ontdekken dan zou dat toch al lang gebeurd zijn?’).

Het boek deed Mirella Visser denken aan wat Joelle Frijters en Janneke Niessen van ImproveDigital vertelden op de Female Leadership Conference 2014. ‘Volgens hen zal de volgende Google niet uit Europa komen, en al helemaal niet uit Nederland. Daarvoor is het hier veel te veel een lappendeken van regels en voorschriften. Schaalgrootte creëren op de Europese markt is ondoenlijk, omdat ondernemers in ieder land met andere regels worden geconfronteerd. Veel aandacht en investeringen gaan zitten in administratieve rompslomp en in kosten die niet direct met je product te maken hebben, zoals fees voor juristen, accountants en consultants.’

Self-fullfilling prophecy
Als we de lastendruk van administratie en toezicht drastisch konden reduceren, zouden we ontegenzeggelijk veel meer geld kunnen steken in de ontwikkeling van innovatieve technologieën. Maar Mirella Visser wijst nog op een ander gevolg van die hoge regeldichtheid en van de lastendruk die daaruit voortvloeit. Dat effect is nog veel fnuikender voor de ondernemersgeest: ‘Als je steeds tegen zulke beperkingen oploopt, wordt het onderdeel van je systeem om daarop te anticiperen. Je gaat steeds minder groot denken en je stelt je ambities bij. Het moedeloze gevoel dat de volgende Google niet hier vandaan zal komen, wordt dan een selffulfilling prophecy.’

Andere aanraders van Mirella Visser in dezelfde sfeer zijn Innovators van Walter Isaacson (De uitvinders) en Creativity Inc. van Ed Catmull. Zelf mag ik daar graag Exponentiële organisaties aan toevoegen van Salim Ismail en Waarde Propositie Ontwerp van Alex Osterwalder. Aan zulke boeken zouden Nederlandse schrijvers van managementboeken een voorbeeld kunnen nemen. In die richting liggen kansen - is het niet meer voor het Managementboek van het Jaar 2015 dan wel voor dat van 2016.

Reageer via Twitter naar @PierreSpaninks met hashtag #MB2015

Creativiteit, ondernemerschap en een flinke zak geld nieuws
21 oktober 2014 | Bertrand Weegenaar

Silicon Valley van de hand van Eva de Valk, is een leuk en leerzaam boek. Het is een uitvloeisel van de drieluik die Alexander Klöpping in 2012 gemaakt heeft voor DWDD (‘De Wereld Draait Door’) University. Eva Valk was als onderzoekster bij dit programma betrokken.

Silicon Valley beschrijft de ontstaansgeschiedenis van dit stukje Californië. Vanaf 1937 met de start van Hewley Packard groeide dit kleine stukje grond uit tot de meest waardevolle bedrijfsomgeving. Grootmachten als Google, Yahoo, Apple, Oracle, Intel en de wat meer ‘moderne’ loten Twitter, Airbnb, Facebook maar ook Tesla Motors vonden hier hun oorsprong.

Nagenoeg de meeste innovaties op het gebied van hardware en software zijn in dit gebied uitgedacht en naar de markt gebracht. Het is dan ook het meest ‘nerdische’ en ondernemende (alsook lelijkste) stuk van Amerika. In Silicon Valley worden de geheimen snel uit de doeken gedaan: de Stanford University en Venture Capitalists (VC).

Stanford University ,opgericht in 1891, brengt een gestage vloed wetenschappers en techneuten naar de markt. In de jaren ‘60, aangetrokken door de golf uitvindingen rondom de eerste generatie microprocessoren, kwam de stroom private kapitaalverschaffers richting Silicon Valley. En de opbrengsten van een geslaagde IPO vloeien weer terug in nieuwe start-ups.

Silicon Valley is een attractief reeks jongensboekverhalen over Steve Jobs en Marc Zuckerberg maar ook vergeten helden als Douglas Engelbart en de uitvinder van de mobiele telefoon Martin Cooper. (De reeks van Alexander Klöpping is hier terug te kijken.)

De wereld van de VC wordt uit de doeken gedaan door PayPal mede-oprichter Peter Thiel, en inmiddels VC en investeerder in bedrijven als Facebook, Twitter en AirBnB in Zero to One - Crer de toekomst. Dit boek is een gebaseerd op een masterclass (aan Stanford natuurlijk) van Thiel en uitgewerkt door Blake Masters.

Thiel is een moderne VC die met een aantal van zijn PayPal oprichters aan de wieg staat van grote investeringen in LinkedIn, Facebook, Youtube, Tesla en tientallen anderen. Het is een intrigerend boek over de regels die in VC land gelden. Het boek is een ‘Entrepeneurial Finance for Dummies’ over waardecreatie, maar ook een politiek/kapitalistisch manifest. En over de mogelijkheden om kansen te creëren. Een aanrader als je denkt over het starten van een eigen bedrijf.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden