Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
De schade die de laatkomer aanricht nieuws
22 juli 2015 | Ger Post

Elk kantoor heeft er een, degene die altijd te laat is. En die richt daarmee flinke schade aan.

Eerst de cijfers. Ongeveer 37 procent van de vergaderingen beginnen te laat – gemiddeld zo’n vijftien minuten na de afgesproken tijd. De meetings eindigen vervolgens ook een kwartier later, vergeleken met 3,5 minuut voor vergaderingen die op tijd starten.

De gevolgen liegen er niet om. Verlate vergaderingen zorgen voor een slecht humeur bij de deelnemers en kunnen een negatief effect hebben op creativiteit en prestaties, zo blijkt uit onderzoeken waarover The Washington Post bericht. ‘Bijna een op de vier deelnemers zegt gefrustreerd te raken wanneer een collega zes tot tien minuten te laat is; 14 procent verliest concentratie. Anderen zijn beledigd, voelen zich niet gerespecteerd of zijn gewoon kwaad.’

Ondanks deze negatieve sociale gevolgen, verspreidt laatkomen zich snel. Uit onderzoek blijkt dat managers op laatkomers wachten, voordat ze een vergadering beginnen. Dit blijkt ook uit de bevinding dat deelnemers aan een vergadering 74 procent meer e-mails verzenden in de minuten nadat de start van de vergadering is gepland – een indicatie dat de vergadering nog niet is begonnen. ‘Verdere vertragingen zorgen ervoor dat wanneer mensen binnenlopen, zien dat er niks gebeurt en vertrekken om koffie te halen of naar de wc te gaan,’ staat er in het artikel.

Hoe stop je het virus van te laat komen dat ervoor zorgt dat werknemers die wel op tijd zijn een kwartier lang op hun handen zitten? Behalve het cadeau Timemanagement volgens Covey, biedt het verhaal van een manager in The Washington Post wellicht inspiratie. Dawn Reshen-Doty besloot om samen met alle aanwezigen in de vergaderruimte te wachten op een notoire laatkomer – in plaats van te beginnen of de aanwezigen de gelegenheid te geven andere dingen te doen. Toen de laatkomer haar naam eer aan deed en te laat binnenkwam, werd ze ontvangen met gezichten die op onweer stonden. ‘Tien minuten zitten en wachten was lang genoeg voor iedereen om zich te realiseren: Ik had zoveel andere dingen kunnen doen,’ vertelt Reshen-Doty. Ze voegde de werknemer toe: ‘Dit heeft een impact op de dag van iedereen.’

Terugkijkend op de interventie, zegt ze: ‘The walk of shame doet wonderen.’

Stephen Covey in je telefoon nieuws
30 september 2014 | Ger Post

Tips om stress en depressie te managen komen nu ook van uitgerekend het toestel dat stress en depressie veroorzaakt. ‘Voer eens een gesprek.’

Zo rond de herfst is de tijd dat de voornemens die we op het strandbed maakten ineens heel ver weg lijken. We bedachten ons: als ik straks aan het werk ga, dan doe ik normaal. Dan check ik niet meer obsessief mijn emails, laat ik mijn leven niet leiden door zogenaamde vrienden op sociale netwerken en zoeken ze het maar even uit op blogs als deze. Nee, ik stel andere prioriteiten, zoals Stephen Covey betoogt in het boek Timemanagement volgens Covey. Want, zo schrijft Covey, ‘hoeveel mensen wensen op hun sterfbed dat ze meer tijd aan hun werk hadden besteed?’

Maar goed, de mooie ideeën die voortkwamen van het strand- of sterfbed lijken met het aanzetten van onze telefoon meteen gewist. We worden weer geregeerd door deadlines, computers en – bovenal – onze telefoon of tablet. En de moederlijke adviezen om ‘die rotte iPhone nu eens weg te leggen’ zijn weer even irritant als voorheen.

We kunnen niet met en zonder de technologie leven, zo lijkt het. Daarom is het misschien ook niet vreemd dat nieuwe hulp tegen stress en depressie van een app komt. Studentlife gebruikt data van de sensoren van smartphones voor het bijhouden van bewegingen, de locatie waar iemand is en registreert het aantal sms’jes en telefoongesprekken van de persoon. Ook activeert de app regelmatig de microfoon om gesprekken te herkennen. Een mini-Nasa in je telefoon dus.

De informatie over bewegingen, communicatie, slaappatronen en het bezoeken van locaties verwerkt de app in algoritmes. Veranderingen in deze patronen blijken te correleren met veranderingen van de gemoedstoestand van de studenten die als proefkonijnen dienden. Zo herkende de app stress, depressie en eenzaamheid bij de studenten.

De onderzoekers willen nu een volgende stap maken met de app. Ze willen de gebruikers gaan waarschuwen voor mogelijke veranderingen in hun gemoed. Een onderzoeker vertelt aan Technology Review: ‘Dat kan heel simpel zijn, zoals het aanraden dat ze een gesprek moeten voeren. Of dat ze, statistisch gezien, betere cijfers halen als ze maar drie keer per week naar een feestje gaan.’

Zo’n moederlijk advies is blijkbaar een stuk minder vervelend als hij op een scherm verschijnt.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden