Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Gratis naar seminar Zakelijke doelen bereiken met social media - 22 juni nieuws
17 juni 2016 | Justin van Lopik

Op 13 december verscheen Zakelijke doelen bereiken met social media. Het eerste boek waarin op een heldere manier wordt uitgelegd wat voor type social media activiteiten horen bij welk businessdoel. Want als je doel bijvoorbeeld is om je naamsbekendheid te vergroten moet je heel andere dingen doen op social media dan wanneer je doel is om je reputatie te veranderen, of medewerkers te werven.

Ter gelegenheid van het verschijnen van de 2e druk (ja nu al!) organiseren de auteurs op 22 juni 2016 een middagseminar: Zakelijke doelen bereiken met social media. Op dit seminar spreken de schrijvers van het boek, en zijn er parallelsessies over tooling, dashboards, social selling, social recruitment, social advertising en een case van de Nederlandse Brandwonden Stichting. Toegang op vertoon van het boek (1e of 2e druk), dus het boek is je toegangskaartje!

Inschrijven? Ga naar http://zakelijkedoelen.social/seminar/

Geboekstaafd - De top 3 van Marco Frijlink geboekstaafd
2 mei 2016 | Nienke van Oeveren

Marco Frijlink is mede-eigenaar van Budeco, the business development company: een bureau gespecialiseerd in online marketing. Hij is gefascineerd door de vraag: waarom? Waarom gedragen mensen zich zoals ze doen en wat kan je doen om dat te beïnvloeden. Drie boeken die een begin van een antwoord geven:

Massa & Macht
Elias Canetti
Elias Canetti is geboren in Bulgarije en studeerde scheikunde in Wenen. Daarna werd hij gegrepen door de filosofie en literatuur en met succes; in 1981 kreeg hij de nobelprijs voor de literatuur. Massa & Macht, dat in 1960 verscheen is geen roman, maar een analyse van gedrag van groepen, noem het voor het gemak massapsychologie. Zonder dat het een wetenschappelijk werk is, maakt Canetti aannemelijk dat massa's (mensen) vaste kenmerken hebben. Zo wil een massa groeien, en -intrigerend- willen mensen erbij horen, puur omdat het een groeiende groep is. Heel toepasbaar op wat we bijvoorbeeld zien gebeuren rondom social media (met de theorie van Canetti kon je bijvoorbeeld de teloorgang van Hyves vroeg al zien aankomen).

De Ultieme Kudde
Mark Earls
Earls is ook geïnteresseerd in het gedrag van individuen in en in interactie met groepen, niet vanuit de massapsychologie maar vanuit de neuropsychologie. In dit boek gaat hij vooral in op de these dat het succes van de mens als soort niet komt omdat er zoveel vooruitgang is door individuele uitblinkers, maar doordat we voorgeprogrammeerd zijn om elkaars (succesvolle) gedrag effectief te kopiëren. We hebben er zelfs gespecialiseerde neurotransmitters voor, die ons voorbereiden op het kopiëren van het gedrag van andere mensen nog voordat we dat zelf doorhebben.

Anatomie van de verleiding
Paul Postma
En in dit boek komt het deels samen, het gedrag van mensen verklaard vanuit de neurowetenschap, maar dan toegepast op marketing. Hoe neemt een potentiële klant eigenlijk een aankoopbeslissing? De ratio speelt een veel minder grote rol dan veel managers en marketeers vaak aannemen. Uitleggen doe je achteraf, kopen doe je bijna op instinct. Aan ons de taak dat te vertalen naar effectieve marketing.

Preview - Zakelijke doelen bereiken met social media preview
11 december 2015 | Marco Frijlink

Dit boek is de langverwachte wegwijzer voor iedereen die social media gerichter wil inzetten om specifieke bedrijfsdoelen te verwezenlijken. Waarom dat werkt leggen de auteurs uit in hun preview op Zakelijke doelen bereiken met social media.

Het is bijna 2016 en er is praktisch geen bedrijf meer te vinden dat zich niet heeft afgevraagd wat het aan moet met social media. Sommige doen nog helemaal niks, heel veel doen een beetje en andere doen van alles, maar de grote gemene deler is dat praktisch alle organisaties maar wat doen als het om social media gaat.

We helpen al jaren bedrijven en not-for-profits om social media zakelijk effectief in te zetten. Om te weten of iets effectief is, is het belangrijk dat je weet wat je bedrijfsmatige doel is. Uiteindelijk continuïteit, groei, omzet en winst, maar een niveau daaronder? Lang niet alle bedrijfsdoelen lenen zich voor realisatie met behulp van social media. Als je belangrijkste doel is om de kwaliteit van je producten te verbeteren, ga je niet veel aan social media hebben. Maar wel als je bijvoorbeeld je naamsbekendheid wilt vergroten, medewerkers moet werven, klanten wilt behouden, productiviteit wilt verbeteren.

Samen met de Universiteit van Utrecht identificeerden we 12 doelen die je met social media kunt helpen realiseren. En bij elk doel horen andere typen social media activiteiten! Dus als je de naamsbekendheid van je organisatie wilt vergroten, moet je onder andere content verspreiden die aanzet om te delen of positief te waarderen. Daardoor komt jouw content terecht bij het netwerk van je netwerk en werk je aan je naamsbekendheid. Het doet weinig tot niets als je zakelijk doel is om je klantenservice te verbeteren. Daar heb je weer andere typen activiteiten voor nodig.

In Zakelijke Doelen bereiken met Social media zetten we op overzichtelijke wijze de 12 zakelijke doelen op een rijtje en leggen uit welke typen social media activiteiten erbij horen. Om het nog praktischer toepasbaar te maken, hebben we vijf fictieve organisaties bedacht, en geven we bij elke activiteit concrete voorbeelden hoe dat in geval van die organisaties zou uitwerken. Dus wat een modemerk, een staalconstructiebedrijf, een bakkerij met twee vestigingen, een ZZP-er en een goed doel concreet kunnen doen. Als lezer kan je bepalen welke organisatie het meest op die van jou lijkt en daar je inspiratie vandaan halen.

Het model met de 12 doelen en bijhorende activiteiten is academisch gevalideerd, en daarmee internationaal het eerste en vooralsnog enige bewezen model dat concreet inzet van social media koppelt aan bedrijfsdoelen. Maar het belangrijkste is dat het ook praktisch toepasbaar is. Het geeft elk type organisatie concrete handvatten om op een doelgerichte manier social media in te zetten.

Meer weten? Op http://zakelijkedoelen.social geven we meer achtergrondinformatie en kunnen lezers van het boek bij alle besproken activiteiten concrete voorbeelden vinden.

Marco Frijlink en Wilco Verdoold zijn de oprichters van Budeco, een business development bureau met als uitgangspunt ‘online first’. Zij houden zich al sinds eind jaren 90 bezig met de zakelijke toepassingen van internet, waaronder de afgelopen 10 jaar de mogelijkheden van social media.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden