Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
TD&D - Pas op voor de babbelaar! tussen_droom_en_daad
24 juni 2016 | Gerdien de Vries

In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar veel managementboeken soms wat lichtvoetig aan voorbij gaan, of gewoon voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering belicht Gerdien de Vries de schaduwzijde van het ‘babbel-effect’.

Ja Deborah, exact wat jij zegt! On the spot. Heb ik laatst ook opgepikt in een essaytje van Harvard Business Review dat ik op Twitter zag. Goed dat je dit gaat inregelen. Top!’ … ‘Nou Peter, wat ont-zet-tend toevallig dat je nu net precies dat issue gaat uitnutten! Ik had het er laatst nog met Tim over… en ik zei hetzelfde als jij en toen zei Tim…. Ja Tim… Tim onze CEO ja… we hadden een meeting samen… zo nuttig! Toffe vent ook. Heel hands-on ook.’

Komt bovenstaande scene u bekend voor? Vast wel. In iedere vergadering zit een babbelaar. Die extraverte, joviale collega die iedereen lijkt te kennen, interessante literatuur leest en overal over mee weet te praten. Misschien denkt u wel eens dat het niet lang zal duren voordat deze collega manager wordt — als ze dat al niet is, want ze komt over als een natuurlijk leider. Maar heeft u zich wel eens afgevraagd of de babbelaar verstand van zaken heeft? Is hij of zij wel een goede leider? Of gaat het hier om ‘veel geblaat, maar weinig wol’?

Mensen die tijdens een vergadering bovengemiddeld vaak het woord nemen kunnen eerder worden gezien als (potentiële) leider dan collega’s die minder vaak hun mond opendoen. Niet zozeer om hetgeen wat ze zeggen, maar puur omdat ze veel en vaak praten. Dit verschijnsel, dat psychologen het ‘babbel-effect’ noemen, werd voor het eerst in 1949 beschreven door de bekende leiderschapsexpert Bernard Bass. Een mogelijke verklaring voor het effect is dat babbelaars actieve betrokkenheid bij het team en interesse voor de teamleden tonen. Dit straalt vervolgens weer uit dat deze persoon zijn of haar best zal doen voor het team. Mooie eigenschappen voor een leider. Naast toewijding laat de babbelaar zien goed te kunnen communiceren en makkelijk en snel te kunnen denken. Ook goede leiderschapskenmerken. Kortom, het babbeleffect lijkt een nuttige vuistregel die ons in staat stelt leiders te herkennen aan de kwantiteit van hun inbreng tijdens vergaderingen.

Echter, schijn kan bedriegen. Ook al zijn extraversie en toewijding goede leiderschapskenmerken, het is vaak niet genoeg. De meeste teams willen een leider die ook (tot op zekere hoogte) inhoudelijke kennis heeft. Dit geldt met name voor teams die vooral praktische taken hebben zoals het oplossen van een stroomstoring of het blussen van een brand. Gelukkig lijkt het babbeleffect niet zo vaak op te treden bij deze teams, maar toch. Ik wil u even waarschuwen. Het babbeleffect komt vaker voor bij teams die met complexe vraagstukken te maken hebben en veelvuldig overleggen. Dit is geen probleem als de babbelaar in kwestie met goede ideeën komt. Echter, de kans is aanwezig dat de babbelaar veel blaat, maar over weinig wol beschikt. Het gevaar is dan dat goede ideeën van minder welbespraakte teamleden niet ter tafel komen, doordat de babbelaar alle spreektijd opeist. Het gevolg is dat er onvoldoende geprofiteerd wordt van de goede ideeën van de zwijgers. 

Kortom, pas op voor de babbelaar! 

Do’s

·         Stel concrete, inhoudelijke vragen om de kennis van een babbelaar te peilen.

·         Stel tijdens vergaderingen een voorzitter aan die ervoor zorgt dat zowel babbelaars als zwijgers aan het woord komen.

·         Stel een ‘advocaat van de duivel’ aan die een tegengeluid biedt aan een vermeende babbelaar

·         Weeg kwantiteit altijd af tegen kwaliteit

Don’ts

·         Ervan uitgaan dat collega’s die veel zeggen tijdens vergaderingen ook goede leiders zijn

·         Een babbelaar tijdens een vergadering meer spreektijd bieden dan een zwijger.

Preview - Effectieve gesprekken preview
4 november 2015 | Jan Hille Noordhof

Effectieve gesprekken belooft vele voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing, naast een praktische cursus RET. In deze preview laat Jan Hille Noordhof zien hoe we onszelf in onze gesprekken vaak in de weg staan.

De meeste communicatieboeken zijn zeer handzame ‘how-to-boeken’. Er wordt je verteld welke vaardigheden je in kunt zetten om effectiever te worden. Dat doet ons boek ook, maar het graaft ook een spade dieper. Heel vaak zit je namelijk je eigen effectiviteit nogal in de weg door jezelf te blokkeren. Je hebt allerlei dwingende overtuigingen waardoor je je effectiviteit belemmert en niet doet wat je zou kunnen doen.

Het kan voorkomen dat je net een gesprek hebt gehad bij een belangrijke potentiële nieuwe klant. Terug bij je auto realiseer je je ineens dat je vergeten bent een vervolgafspraak te maken. Wat doe je? Bel je direct op om alsnog de afspraak te maken? Veel mensen doen dat niet. Ze zeggen dan tegen zichzelf: ik mag niet te pusherig overkomen, of: de ander zit vast al in een volgende vergadering, of: het is stom als ik mijn fout toegeef... Maar wanneer maak je die afspraak dan wel? Is over een week wel goed of over een maand? Feit is dat je het initiatief kwijt bent. Ons boek Effectieve gesprekken gaat nadrukkelijk in op dit soort overtuigingen die jou niet helpen in je beroepspraktijk als coach, accountmanager of adviseur.

Heel veel mensen willen aardig gevonden worden. Een ander eist van zichzelf dat alles wat hij doet perfect is. Beide doelstellingen zijn op zichzelf misschien nastrevenswaardig; het probleem schuilt in het dwingende karakter van de gedachte. Kun je namelijk wel altijd aardig gevonden worden? Is dat zelfs wel functioneel? Brengt het je bijvoorbeeld niet in een veel te afhankelijke positie ten opzichte van de ander? Krijg je er niet een veel te zwakke onderhandelingspositie door? Of, is het realistisch om te veronderstellen dat je altijd alles perfect doet? Natuurlijk niet. Mensen maken nu eenmaal fouten en bovendien: niet alles hoeft perfect. Vaak is goed, goed genoeg. De Rationeel-Emotieve Training (RET) waar ons boek sterk op leunt, helpt je op praktische wijze je belemmerende overtuigingen weg te nemen en te vervangen door helpende gedachten. Wij maken het mogelijk je doelen te bereiken door je inzicht te geven in waar je jezelf de voet dwars zet. En wat je daaraan kunt doen. We bieden je vaardigheden aan, we laten je zien hoe je je gesprekspartners of stakeholders kunt onderscheiden en hoe je je belemmerende overtuigingen aanpakt.

In eerste instantie hebben we Effectieve gesprekken geschreven voor professionals die beroepshalve veel communiceren en daarbij nadrukkelijk een bepaald doel moeten realiseren. Te denken valt aan projectmanagers, adviseurs, accountmanagers, maar ook aan coaches. Daarnaast is het boek ook zeer bruikbaar in de privésfeer. Ook als ouder van een puberkind of als bestuurslid van de tennisvereniging zit je vaak om tafel met een doel: je wilt iets gedaan krijgen. Het boek helpt je jezelf minder dwars te zitten en dus effectiever te worden.

Wouter Backx studeerde klinische en theoretische psychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden en is opgeleid tot RET-specialist door de grondlegger ervan, Albert Ellis. Hij is medeoprichter van en trainer bij het Instituut voor RET en is coauteur van de bestseller Moeten maakt gek. Hij heeft ruime ervaring in het trainen van individuen, groepen en teams in de RET-methode.

Jan Hille Noordhof studeerde media en communicatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en geschiedenis aan de VU. Hij is medeoprichter van PeoplePlus en heeft ruim twintig jaar ervaring als trainer en adviseur op het gebied van conflicthantering en acquisitie- en onderhandelingsvaardigheden voor grote organisaties in binnen- en buitenland.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden