Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Boeklancering Exponentiële Transformatie van Salim Ismael en Francisco Palao nieuws
28 februari 2019 | Justin van Lopik

Op maandag 18 maart organiseert uitgeverij Business Contact, in samenwerking met businessdesignbureau TimeLabz en innovatiehub Epicenter, een meetup ter gelegenheid van de lancering van Exponentiële Transformatie van Salim Ismael en Francisco Palao.

We leven in bijzondere tijden. De steeds verdergaande toepassing van digitale technologie is de manier waarop we leven, werken en ondernemen drastisch aan het veranderen. De eerste fase van deze digitalisering was nog vrij lineair en overzichtelijk: post werd vervangen door email, CD’s door streams en winkels door e-commerce. Eén op één digitale vervangingen van exact dezelfde functie.

De tweede-orde networkeffecten die we nu zien als gevolg van deze digitalisering, zijn echter veel minder lineair en overzichtelijk: multi-sided platforms, het Internet of Things en kunstmatige intelligentie, laten de grenzen tussen consument & producent, digitaal & fysiek, en mens & machine, steeds verder vervagen. En ook steeds sneller.

We zijn aanbeland in een samenleving die de digitalisering voorbij is. Een samenleving waarin steeds meer dingen voor steeds meer mensen toegankelijk en betaalbaar worden en waarin ondernemers en bedrijven een ongekende hoeveelheid kansen hebben voor het creëren van nieuwe groei. Maar ook een samenleving waarin meer dan ooit het recht van de sterkste geldt en elke industrie uiteindelijk gedomineerd zal worden door één ‘category king’.

In 2014 beschreven Salim Ismail en Yuri van Geest in de wereldwijde bestseller Exponentiële Organisaties al de opkomst van een nieuw soort organisatie, die beter uitgerust is om te floreren in deze nieuwe werkelijkheid. Nu biedt de opvolger Exponentiële Transformatie een compleet en praktisch handboek, voor hoe je daadwerkelijk zo’n exponentiële organisatie kunt worden.

Kom ook naar de boeklancering in Amsterdam

Op maandag 18 maart organiseert uitgeverij Business Contact, in samenwerking met businessdesignbureau TimeLabz en innovatiehub Epicenter, een meetup ter gelegenheid van de lancering van dit boek.

Naast uiteraard een hapje en een drankje, kun je je hier onder andere laten inspireren door een keynote over de ‘exponentiële samenleving’ door Peter Maarten Westerhout (chapter lead van SingularityU Amsterdam en één van de Nederlandse collaborators van het boek), een prikkelende discussie met business leaders van een aantal grote bedrijven en organisaties, en uiteraard een Q&A met de auteurs Salim Ismail & Francisco Palao, die via een live video-verbinding aanwezig zullen zijn.

Meld je nu aan!

Bijna, vakantie… nieuws
1 juni 2016 | Bertrand Weegenaar

Als de eerste scheurkalenders verschijnen, weet je dat het einde van het jaar nadert. Een traditie. Vorig jaar begon uitgever Business Contact met een zomertraditie: Vakantieboek voor managers. Hij is er weer, voor 2016. De vakantie komt eraan!

Nu is de keuze wel aan u: het vakantieboek in de koffer en dan wat snuiven aan vers verschenen boeken. Die u toch al gemist heeft. Waar ging dat De Corporate Tribe, de winnaar van het Managementboek van het Jaar 2016, nu precies over? Een uitgebreide samenvatting kan in de koffer. Een bak met kleine leuke dingen voor aan het zwembad. Een update over storytelling, burn-out voorkomen, liever lui dan moe. Dat is een makkelijk stukje, ogen dicht en een cocktail erbij.

Of liever eerst bestellen en wat doorbladeren om nog een compleet boek mee te nemen? Agility is hot namelijk. En daar dan weer enorm veel geld mee verdienen. De samenvattingen van Reinventing organizations, Zero to one en Exponentiële organisaties zouden naar meer kunnen smaken. En na de vakantie is daar weer geen tijd voor.

Als zo in de laatste week de werkradertjes langzaam beginnen te draaien, kan er uit Nooit af en het dozijn tips & trucs zomaar nieuwe inspiratie komen.  Die je weer meeneemt naar het werk. Twee vliegen in één klap, win-win situatie, twee kanten van dezelfde medaille, aftikken. Pagina 112 voor welke daarvan in de Bullshot Bingo staat. Win je in ieder geval het eerste spelletje van het nieuwe jaar.

Vakantie, laat maar komen.

Start by dressing right nieuws
7 maart 2016 | Bertrand Weegenaar

The start-up scene in Nederland begint zijn vruchten af te werpen. Software bedrijven als Booking.com, Blendle, Ayden, Catawiki, Thuisbezorgd.nl en WeTransfer halen miljoenen aan investeringen binnen om hun bedrijf buiten Nederland groot, groter, groots te maken. Heeft u nog niet van meer dan vier van deze bedrijven gehoord, dan wordt het tijd om wat start-up huiswerk te doen.

En dat kan gelukkig nu, met een boek van Nederlandse bodem. Quintin Schevernels heeft met Suits & Hoodies een toegankelijk, makkelijk leesbaar boek geschreven over ‘Het geheim van de succesvolle start-up’. Na een carrière in dienst van, stapte Schevernels in in de start-up Layar dat een augmented reality laag aan smartphones toevoegde. Met Schevernels haalden de oprichters een ervaren CEO in huis. Na de verkoop van Layar nam Schevernels de tijd om Suits & Hoodies te schrijven met daarin de zeven Essentials voor de beginnende ondernemer.

De Essentials zijn misschien open deuren maar de achtergrond van de op ervaring gebaseerde keuzes maken een hoop goed: groot dromen, vernieuwing, product, cultuur, talent, focus, en funding.

Het prettige van het boek is de grote aandacht die uitgaat naar het inrichten (cultuur, focus) van de organisatie als voorbereiding op groei. Hier gaan veel veelbelovende start-ups onderuit. De centen komen dan vanzelf. Van Johan van Vulpen (ex-CEO van Greetz) kreeg hij de 1111-regel.Als deze simpele regel geldt, dan zit de start-up op de goede weg:

- 1 punt voor het idee,
- 10 punten voor het uitgewerkte concept,
- 100 punten voor de businesscase,
- 1000 punten voor een werkende demo.

Pas met 1111 punten ben je klaar voor de (mogelijke) belangstelling voor investeerders.

Wat verder wel opvalt, en hopelijk komen er meer start-up ervaringsdeskundigen en –theoretici, is dat vrijwel alle referentie literatuur uit Amerika komt . Twee uitzonderingen: de boeken in het talentstuk en Business Model Generation. Alexander Osterwalder is een Zwitser.

Suits & Hoodies bevat gelukkig wel een schat aan verhalen over en van Nederlandse start-up. Het wachten is tot ervaren serial entrepreneurs als Yuri van Geest (medeauteur van Exponentiële organisaties ) en Boris Veldhuijzen van Zanten eens samen gaan zitten met een uitgever.

Als je geïnspireerd raakt door Suits & Hoodies en je wilt wat handen en voeten krijgen bij de uitvoering van je idee (slechts 1 punt) naar een werkende demo (1000 punten: bingo), dan is De Lean Entrepreneur van Brant Cooper en Patrick Vlaskovits een mooi startpunt. Een kleurrijk maar strategisch sterk boek dat verder gaat waar De Lean startup van Eric Ries en zeer praktisch van aard is. Wel weer alle Amerikaanse voorbeelden als Zappos, iTunes, Google en PayPal.

Redactioneel - In 't verschiet column
4 januari 2016 | Pierre Pieterse

In 2014 voorspelde ik het volgende: ‘Gepatenteerde trends zijn retro & authentiek. Vandaar dat we voor onze inventarisatie een authentieke klassieke glazen sneeuwbol een paar keer op zijn kop hebben gehouden waarna een hele sneeuwbui aan onmiskenbare trends naar beneden dwarrelde.

We hebben de belangrijkste (management) ontwikkelingen eruit gepikt, te weten: mobiel, big data, aandacht, balanseconomie, en anders organiseren.’ Allemaal uitgekomen! Omdat ik mijn resultaten nauwgezet bijhoud en eventueel bijstel, zo lees ik in het aardige Supervoorspellers van Philip Tetlock. En omdat ik wel uitkijk niet specifiek te zijn. Met mijn voorspellingen kun je dus alle kanten op. Daarom durf ik ook nu wel een paar provocerende trends te benoemen.

Retro is op zijn retour, het patent is verlopen. Nu onze columniste Annegreet van Bergen ons allemaal heeft uitgelegd dat die zogenaamde Gouden jaren eigenlijk jaren van bittere armoe waren, is het afgelopen met dat leuke zinken teiltje als alternatieve waterdouche. Of die malle plastic cafetariakruk die opeens het label design-zitten kreeg. Functioneel is het nieuwe toverwoord.

Hetzelfde geldt voor authentiek. Wat heb je aan authentiek als de computer in control is. Wat heb je aan alternatief leidinggeven, de computer wacht gewoon op duidelijke opdrachten. Command & control dus. Met een maximale span of control. Tegelijkertijd is er wel een onmiskenbare trend om de mens centraal te gaan stellen (weg met het heilloze rendementsdenken), maar dat heeft uiteindelijk weinig met authentiek te maken, wel met voortschrijdend inzicht.

De in kleine kring geroemde exponentiële organisatie zal een hype blijken. Niet alleen omdat een paar zwaluwen nog geen zomer maken (het zogenaamde halo effect) maar vooral omdat dit type organisatie geen waarde toevoegt. Alles van waarde mag in de schone kunsten weerloos zijn (zoals Lucebert dichtte), in het bedrijfsleven is het niet minder dan een levensader.

Ook wordt dit jaar duidelijk wat de voortdurende information overload gaat opleveren: georganiseerde chaos door netwerken in toom gehouden, de missing link (iedereen beschikt over alle relevante informatie) die zelfsturing dan eindelijk mogelijk maakt (zoals Menno Lanting beweert). Of een terugkeer naar versimpeling (naar wat Bart Flos ‘de kleine groep’ noemt), naar ‘kleindenken’ als solide basis voor grootste ideeën. Als basis voor gedoseerde en gecontroleerde groei, wars van exponentiële ontworteling.

Op boekengebied komt de afgelopen jaar ingezette trend tot volle wasdom: geen weidse vergezichten, geen visies (‘een olifant die het uitzicht belemmert’ als we Mark Rutte mogen geloven), maar gewoon poetsen. Degelijk how-to werk. De crisis afspoelen. Vlees op de botten. De eersten zullen de laatsten zijn, naar goed Hollands gebruik.

Een immer terugkerende trend is het jaarlijkse trendoverzicht van de ‘trendwatcher des vaderlands’. Ook dit jaar schetst Adjiedj Bakas onder de niet mis te verstane titel Trends 2016 het aankomende jaar in een aantal pakkende lemma’s: karmakapitalisme (delen en ruilen), oorlogseconomieën (innovatie en creativiteit, onder invloed van externe dreigingen, en meerdere levens in een leven. Dat laatste staat voor discontinuïteit wat weer een verkapt woord is voor onzekerheid wat een ander woord is voor flexibiliteit. En dat is zonder meer de trend van 2016.

Team Managementboek Magazine wenst u een functioneel flexibel 2016 toe. Met veel karma en creativiteit!

Yuri van Geest: ‘De realiteit is een permanent museum’ interview
1 december 2015 | Patrick Davidson

Op 8 december j.l. sprak Yuri van Geest, auteur van Exponentiële Organisaties op het seminar Nieuw Leiderschap, samen met onder meer Menno Lanting en Hans van der Loo zal Van Geest ingaan op het leiderschap dat in deze tijden nodig is. Exponentiële Organisaties is een van de meest besproken boeken van 2015. Patrick Davidson sprak met Yuri van Geest in de aanloop naar dit event.

In je boek Exponentiële Organisaties weet je de toekomst naar voren te halen. Is er volgens jou ook echt sprake van nieuw leiderschap?

Jazeker. Allereerst zie je dat de manier waarop organisaties technologie omarmen en innovatie versnellen (hetgeen nieuwe businessmodellen en strategieën mogelijk maakt) verandert. Maar je ziet ook dat de manier waarop we organisaties aansturen, verandert. Leiders van een exponentiële organisatie opereren in een wereld die veel sneller is en andere skills vraagt. Elke C Level Executive, dus de CEO, de COO etc., heeft zijn eigen uitdagingen en die zijn nieuw ten opzichte van de uitdagingen die hun voorgangers hadden.

Wat zijn de gedragingen die volgens jou horen bij Nieuw Leiderschap?

In het boek noemen we er een paar. Te beginnen met een cruciale vaardigheid in de huidige hype competitieve tijd: het goed (kunnen) zien waar je kansen en bedreigingen liggen. Je moet tegenwoordig ook horizontaal kijken, dus niet alleen in je eigen sector. Dat vergt een andere mindset dan voorheen. Denk aan het voorbeeld dat we noemen van de autowasserij in Buenos Aires die opeens 50% omzetdaling kende. Onverklaarbaar, zo leek het. De eigen medewerkers presteerden goed, het was ook niet zo dat de concurrentie het beter deed. En opeens was de helft van de omzet verdwenen. De verklaring lag niet voor de hand. Het lag namelijk aan de verbeterde kwaliteit van de weervoorspellingen, ten gevolge van meer computerkracht. En dus gingen mensen hun auto niet wassen want er kwam toch regen aan. We noemen dit Orthogonal Information Effects.

Als je verder kijkt naar gedrag dan is het stimuleren van experimenteren (prototyping etc.) belangrijk. En je ziet nieuwe leiders riskant gedrag en maken van fouten aanmoedigen. Tot slot denken en handelen ze vanuit een hoger doel, wat wij Massive Transformative Purposes noemen.

Is er volgens jou sprake van een verschil in mindset tussen de VS en Nederland?

Jazeker. Nederland is veel te rationeel. We maken graag plannen maar je moet naar buiten. Zien, voelen en doen. Een bestuurder van een klassieke organisatie die wil innoveren raad ik aan om ook zijn Raad van Commissarissen mee te nemen naar de toekomst. Ga leren van de besten, boek een trip naar Silicon Valley (zoals Steven Van Belleghem deed en waar hij over schreef in The Spirit of the Valley, red.) waar op veel terreinen de besten zijn gevestigd. Dan zie je de toekomst niet alleen maar voel je hem ook. Dan hoef je daarna veel minder uit te leggen aan je RvC.

Kun je een paar ‘nieuwe leiders’ noemen en hun gedrag onder de loep nemen?

Dat is lastig omdat ik dat van buitenaf doe en natuurlijk niet elke dag in die organisaties rondloop. Maar van buitenaf gezien vallen me in de VS een viertal zaken op. Neem de grote vier van dit moment, Google, Facebook, Apple en Amazon. Zij hebben datagedreven managers. Het zijn bovendien leiders die de lange termijn boven de korte termijn stellen. Dat betekent dat shareholder value niet leidend is. Wat leidend is, dat bepalen ze zelf, dat bepalen de aandeelhouders dus niet. Het zijn ook organisaties met een leiding die moed heeft en zichzelf durven te ontwrichten. Kijk maar hoe vaak ze hun eigen product killen door bijvoorbeeld een overname te doen. Facebook nam WhatsApp over terwijl ze zelf Messenger hebben. Het gaat echt om de lange termijn en dus zie je dat founders vaak aanblijven, als CEO.

Wat doen nieuwe leiders, on a daily basis? En wat is daar echt anders aan dan wat we gewend zijn?

Als ik kijk naar wat ze anders doen dan denk ik dat je wel kunt stellen dat nieuwe leiders veel beter luisteren. Ik denk ook dat het plattere organisaties zijn waarin de mening en ideeën van veel mensen meer ruimte krijgen. Een Chief Human Resources Officer (CHRO) zal volgens mij vooral mensen moeten zoeken die de juiste vragen kunnen stellen. Organisaties zullen via big data echt gericht op zoek moeten gaan en dat begint met het stellen van de juiste vragen, dat is belangrijker dan ooit. En op die manier kun je veel meer halen uit de mensen in je eigen organisatie. Verder blijven de hoofdtaken van een manager informatie verzamelen, organiseren, beslissingen nemen, aansturen en motiveren van mensen zodat de uitvoeren gestroomlijnd gaat. De verandering zit hem dus in houding, openheid, gelijkheid en luisteren.

Het beeld in de literatuur is vaak dat van heroïsch leiderschap, nu ook met Musk. Dat lijkt erg old school. Wat betreft de rol van vrouwen, is die anders bij EXO’s? Hoe kijk jij daar tegenaan?

Amerika en China lopen voorop, Nederland ligt achter. Bij start-ups zie je wel een inhaalslag. Overigens vind ik het vooral belangrijk dat er meer naar kwaliteit wordt gekeken, los van etniciteit en geslacht. Daarin zijn andere landen al veel verder.

Welke rol zie je voor zelfsturing/persoonlijk leiderschap binnen ExO’s en hoe zie je dat op verschillende niveaus?

Zelfsturing is heel belangrijk. Nieuwe concepten als holocratie zijn echter nog niet voldoende uitgewerkt en daardoor loopt dat nu nog vaak vast. Ik zie holocratie wel werken bij start-ups die het vanaf dag 1 toepassen, zodat mensen die niet anders gewend zijn. Voor klassieke organisaties is dat echter een stap te ver, denk ik. Je moet het heel concreet kunnen maken en het vergt veel van je medewerkers. Als ik naar klassieke organisaties kijk dan zie je dat ze op een aantal punten wel een inhaalslag maken. Paul Polman (Unilever) en Feike Sijbesma (DSM) zijn voorbeelden van leiders die vanuit een Massive Transformative Purpose werken. Dat inspireert mensen om topprestaties te leveren. Van iets dichterbij zie ik ING stappen maken. Ze zijn begonnen vanuit een Massive Transformative Purpose en werken nu met zelfsturende teams volgens een Spotify-model. Dat is moedig en nodig.

Wat is je belangrijkste boodschap op 8 december?

De realiteit is een permanent museum! Stel alles ter discussie wat je hebt geleerd, en begin vandaag met veranderen, minimaal aan de rand van je eigen organisatie, anders ben je te laat!

Yuri van Geest (@vangeest) schreef samen met Salim Ismail en Michael Malone de bestseller Exponentiële Organisaties. Op 8 december 2015 sprak Yuri op het seminar Nieuw Leiderschap. Hij werd geïnterviewd door Patrick Davidson (@davidsonbetter). Davidson is als adviseur, spreker en publicist gespecialiseerd in het realiseren van prestatiesprongen. Samen met Hans van der Loo richtte hij in 2015 betterday op.

Peer Inc.’s hebben een toekomst nieuws
12 november 2015 | Bertrand Weegenaar

Netwerken waarbij gebruikers met hun bijdragen (content!) de basis en waarde van dat netwerk vormen, heten Peers Inc. Digitale voorbeelden zijn Wikipedia, de Linux community en recenter Airbnb en Uber. De Inc, het bedrijf, faciliteert het netwerk en bouwt en onderhoudt de community. De Peers zijn de mensen die door hun transacties (het meldden van een kamer, het toevoegen van een stukje code) content en dus waarde toevoegen aan het netwerk. Peer Inc’s zijn hot.

Ze zijn hot bij investeerders en bij beleidsbepalers. Ze zijn vaak de voorbeelden van wat Exponentiële organisaties worden genoemd. Ze zagen aan stoelpoten en schoppen tegen bestaande structuren. De openheid van het Androidplatform (Open Source) is moeilijk voor Microsoft en Apple. De gratis verkrijgbare (open) Google software is moeilijk voor makers van software die licenties in rekening brengen. Geld dat gepompt wordt in Airbnb en Uber gaat in grote getale naar advocaten die regels willen aanpassen in wetgeving rondom hotels en taxivervoer.

Robin Chase is oprichtster van Zipcar.com . Zipcar is een dienst om auto’s van kort- tot langdurend te huren. Van een half uur tot dagen. Zipcar auto’s (in eigendom van Zipcar of particulier) kunnen meegenomen worden op de plek waar ze staan geparkeerd. Zipcar heeft dus geen balie zoals een ‘normale’ autoverhuurder als Herz. Maar een website, een mobiele applicatie, techniek in de huurauto en een set spelregels (lidmaatschap). En een ‘fantastische dienstverlening’, zo laten de gebruikers op de website weten. Chase legt in het boek Peers Inc uitgebreid uit, hoe dit soort netwerken werken, hoe ze opgezet kunnen worden en hoe en waarom ze succesvol zijn.

In Nederland is eind oktober AirDnD gelanceerd. Een site waar een hobbychef jou uitnodigt (tegen betaling, dus geen kookclub) om bij hem in de huiskamer een restaurantwaardig diner te nuttigen. De marketingslogan: ‘Drink & Dining in de huiskamer van een hobbychef.’ Een tekstboekvoorbeeld van hoe volgens Chase een Peers Inc propositie eruit moet zien: gebruik overschot, bouw een platform / community en creëer relaties tussen jouw platform en de gebruikers onderling. Laat ze actief deelnemen en toevoegen. Faciliteer en corrigeer waar nodig.

Bij AirDnD zijn deze elementen allemaal aanwezig: de hobbychef gebruiken de toch al aanwezige keukens en woonruimte, AirDnD faciliteert als matchmaker waar de hobbychef zijn propositie neerzet. En gasten kunnen via AirDnD boeken. Reacties kun je nog niet achterlaten als gast. Iets dat wel de kracht is geworden van Iens en Tripadvisor. AirDnD krijgt voor haar dienst tien procent van de prijs die de gast aan de hobbychef betaald. De hobbychef mag aan de gast alleen de daadwerkelijke kosten aan het eten in rekening brengen. (Gelet op de prijzen die nu op de site gemeld staan, moeten dat dat copieuze diners zijn). Iedereen moet zich volgens de voorwaarden houden aan de Nederlandse wet. AirDnD noemt de hobbychefs dus geen koks, en de huiskamer is geen restaurant, maar een huiskamerrestaurant. Je betaalt aan AirDnD en zij weer aan de hobbychefs.

Hier gaan zich de komende tijd dus een reeks van autoriteiten over buigen. Want het Peer Inc bedrijf, voor de volledigheid statutair gevestigd in Nederland, zaagt en wringt aan bestaande wetgeving en protocollen. De Belastingdienst zal dit gaan onderzoeken: er ontstaat een financiële en dus belastbare relatie (arbeidsrechtelijk?) tussen AirDnD en de hobbychef. De restaurantbranch heeft zich al geroerd. De Inspecties zullen zich ook wel melden. De opleidingen, wetgevingen en eisen waar een restaurateur aan moet voldoen (onder andere hygiëne, ondernemerschap, brandveiligheid) worden door AirDnD slechts indirect geëist van de hobbychef. Of de hobbychef het aantrekkelijk gaat vinden om over de meetlat van een restaurantchef gelegd te worden, is de vraag. AirDnD ziet (nog) geen problemen. Veel Uber chauffeurs zien Uber inmiddels als primaire werkgever en wensen hun zo ook te kunnen aanspreken. De Inc krijgt dan een geheel nieuwe vorm en onwenselijke vorm.

Robin Chase geeft in Peers Inc een zeer leesbare handleiding over een fenomeen dat niet alleen digitale maar ook sterke maatschappelijke implicaties heeft. Chase geeft prima aan wat de Peer en wat de Inc kan allemaal inhoud. Ze heeft met Zipcar en een serie andere start-ups voldoende ervaring en zeggingskracht.

Marketing Literatuurprijs 2015 nieuws
29 oktober 2015 | Pierre Pieterse

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft 21 oktober de nominaties voor de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur bekend gemaakt. Uit meer dan vijftig marketingboeken zijn elf boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2015.

In willekeurige volgorde:

CEX Sells - Het inspiratieboek voor MerkWaardige Customer EXperiencesBeate van Dongen Crombags en Deborah Wietzes
Online Brand Identity – Joris Merks-Benjaminsen
When digital becomes humanSteven Van Belleghem
Digitale marketingstrategie – Emile Lancee
Voodoo marketing - Ronald Voorn en Jan Dijkgraaf
Kijken, kijken ... anders kopen – Cor Molenaar
Exponentiële organisaties – Salim Ismail, Yuri van Geest
Verbinden is het nieuwe verkopen – Roel Welsing
The Network Always Wins – Peter Hinssen
Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg – Kasper Klaarenbeek
Managing Private LabelsKoen de Jong

De uitreiking van de PIM Marketing Literatuurprijs 2015 is op 1 december bij de Beeckestijn Business School in Leusden. De aanleiding voor het introduceren van PIM Marketing Literatuurprijs 2015 is de behoefte om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen.

(Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een kennisnetwerk op het raakvlak van marketing, innovatie en technologieën. We willen de commerciële slagvaardigheid van onze leden vergroten en van Nederland het beste Marketingland van Europa maken.)

Thinkers 50 Awards nieuws
30 september 2015 | Bertrand Weegenaar

Elke twee jaar verkiest een zeer select en hoogwaardig gezelschap internationale managementgoeroes de beste publicaties én initiatieven die het bedrijfsleven hebben geholpen of kunnen gaan helpen. De hoogste waardering gaat naar de beste ‘thinker’ van dat moment.

De titel van dit festijn dat op 9 november in Londen zijn beslag krijgt, is ‘Thinkers50’. De houder van de titel is Harvard professor Clayton Christensen. De prijswinnaars zijn doorgaans verbonden aan één van de grote businessschools.

Dit jaar worden er awards in categorieën als Strategy, Leadership en Innovation uitgereikt. Thinkers50 gaat flink met haar tijd mee. Moderne denkers passen niet meer in deze traditionele mallen. Daarom dit jaar nieuwe Awards in categorieën als Digital Thinking, Social Enterprise en Ideas into Practice.

Een mooie categorie deze laatsten omdat deze awards naar een bedrijf gaan die hun ervaring en kennis hebben geboekstaafd én bewust bezig zijn dit uit te dragen. De genomineerde zijn Haier, Red Hat (CEO Jim Whitehurst heeft onlangs het boek Open Organization gepubliceerd), Singularity University (met dragende krachten Peter Diamandis (Bold) en Ray Kurzweil (Het bouwen van een brein) en Zipcar (CEO Robin Chase heeft de bedrijfsstrategie in Peers Inc. uit de doeken gedaan). Het Nederlandse tintje wordt verzorgd door Yuri van Geest die als co-auteur van Exponential Organizations genomineerd is voor de Breakthrough Idea Award.

(De volledige indrukwekkende lijst is hier te bekijken. Voor elke categorie geldt: als je kennis hebt genomen van de inhoud van de boeken kun je echt meepraten.)

Bij de zomeractie: Deze vijf boeken moet je deze zomer lezen nieuws
22 juni 2015 | Justin van Lopik

Lange zomeravonden en een lager tempo in de zomerperiode, met als hoogtepunt een vakantie, zorgen voor extra leestijd. Elke zomer is er altijd wel een boek dat me inspireert en aanzet om anders te denken, of om gewoon te focussen op wat echt belangrijk is.

In de zomer van 2013 las ik The Next 100 Years van George Friedman en zodoende werd ik niet echt meer verrast door de geopolitieke ontwikkelingen daarna. Vorig jaar genoot ik van De Cirkel van Dave Eggers. Toen ik eenmaal begonnen was, kon ik niet meer stoppen met lezen. En nu gaat er geen week voorbij of ik heb het gevoel dat het allemaal reeds realiteit is geworden…

Vorig jaar kwam ik er eindelijk aan toe om van mijn favoriete schrijver Rutger Bregman het fascinerende De Geschiedenis van de Vooruitgang te lezen. Een historicus die schrijft voor zijn publiek en niet zozeer voor vakgenoten. Bregman liet me tijdens een zonnige vakantie nadenken, de waan van de dag links laten liggend. Tot slot had ik vorige zomer Surplace (De Ziel van Frankrijk) van Ariejan Korteweg mee op vakantie en dat was eveneens een voltreffer. Met rake typeringen werd Frankrijk, een land waar ik graag en vaak kom, omschreven als het land van de stilstand.

Thee leren drinken

Dit alles bracht me op het idee om een lijst (van 5 boeken) samen te stellen met de boeken die ik aanraad om deze zomer te lezen. En om een lijst (nog eens 5) samen te stellen met boeken die ik zelf ga lezen deze zomer. Die ik eindelijk eens ga lezen kan ik beter zeggen. Daarvoor pak ik boeken van de stapel op het bureau in mijn werkkamer, mijn Tower of Guilt, de stapel boeken die ondanks veel lezen nooit echt kleiner wordt…

Het worden dus twee blogs waarvan dit de eerste is. In dit eerste deel volgen nu meteen de vijf boeken die ik het afgelopen jaar las en je echt kan aanraden om te lezen. De criteria? Heel subjectief. Boeken die me inspireren en die het volgens mij verdienen om gelezen te worden, zelfs op vakantie, een uitgelezen moment om te reflecteren op waar je mee bezig bent. De boeken op mijn lijst hebben verder gemeen dat ze allemaal gaan over nieuwe manieren van samenwerken en over nieuwe manieren waarop snelgroeiende organisatie hun ambities realiseren terwijl veel klassieke organisaties stilstaan of zelfs omvallen. Het gevaar kan, tegenwoordig ook voor multinationals, gewoon uit een garage of van een zolder komen, nu start-ups van hun gebrek aan schaal een voordeel hebben gemaakt (snelheid).

Er is trouwens geen ontkomen aan, in elk van de boeken wordt duidelijk hoe belangrijk het hoger doel (Massive Transformative Purpose) is. En als je denkt dat purpose niet jouw kop thee is, dan raad ik je aan om thee te leren drinken… Op de lange termijn zal geen enkele organisatie zonder een duidelijke en inspirerende purpose succesvol kunnen zijn. Lees maar en je zult het met me eens zijn.

Mijn 5 must-read boeken voor deze zomer zijn:

1 Exponentiële Organisaties | Ismail, Van Geest & Malone

2 Peers Inc | Robin Chase

3 Zero to One | Peter Thiel

4 Scrum | Jeff Sutherland

5 Unboss | Lars Kolind & Jacob Botter

Een wake-up call

Elk van de vijf boeken heeft het in zich om je een wake-up call te geven. Wanneer je denkt dat jouw team door kan gaan zoals vroeger en niet hoeft te versnellen, of dat ‘disruptions’ jouw sector of organisatie niet zullen raken, dan is het tijd om minimaal één van de vijf boeken te lezen. De volgorde is willekeurig.

• We beginnen met Exponentiële Organisaties, geschreven door de Amerikaan Salim Ismail (ex-Yahoo), onze landgenoot Yuri van Geest & Michael Malone (New York Times). Het drietal beschrijft een transformatie in het bedrijfsleven die zijn weerga niet kent de laatste eeuw. Zij stellen dat de toekomst wordt geregeerd door zogenaamde Exponentiële Organisaties. Bedrijven wiens denken en doen niet langer lineair wordt bepaald maar exponentieel. Voor economen: door inzet van de juiste technieken kun je dan niet alleen verkopen tegen marginale kosten (door je klant in te zetten) maar ook leveren tegen marginale kosten. Dit dankzij de digitalisering en de verschuiving van bezit naar toegang (Airbnb bezit geen stenen, Facebook maakt zelf geen content etc). Het boek fascineert van begin tot eind en is af en toe zelfs overdonderend. Salim, Van Geest en Malone interviewden 70 visionairs, denkers en ondernemers, voerden hun eigen onderzoek uit onder 100 start-ups en lazen zo’n beetje alle relevante boeken over innovatie van de laatste decennia. Indrukwekkend, inspirerend en het roept vragen op.

• Het volgende boek op de lijst is Peers Inc Dat zul je wellicht nog niet kennen. Het is geschreven door Robin Chase, de oprichtster van Zipcar. Chase geeft interessante inzichten in de deeleconomie (collaborative economy) met veel aandacht voor snel groeiende bedrijven uit die deeleconomie, zoals Airbnb, Etsy en Duolingo. Peers Inc gaat over de nieuwe manier van samenwerken tussen organisaties en individuen, ‘combining people power with the best of corporate power’. Net als bij Exponentiële Organisaties wordt uitgelegd dat vernieuwing nooit bij experts vandaan komt en dat we voortaan kunnen denken in overvloed, in plaats van schaarstedenken.

• Ook in het derde boek op de lijst wordt helder uitgelegd dat enkele fundamentele businessregels door recente ontwikkelingen (gebruik van algoritmes, werken in de cloud, het benutten van de crowd via allerlei technieken en tools) volledig achterhaald zijn geworden. Ik heb het over Zero to One van Peter Thiel (PayPal). Thiel beschrijft hoe je een bedrijf opzet en kunt laten groeien, tot een monopolist. Het is scherp geschreven en je leest het in een keer uit. Thiel is niet onomstreden en wie The Internet Is Not The Answer van Andrew Keen, of het eerder genoemde De Cirkel van Dave Eggers, heeft gelezen, die begrijpt waarom.

• Nadat je drie boeken hebt gelezen waarin wordt uitgelegd hoe anderen groeien, nu even aandacht voor een boek dat jou in staat stelt om je mensen te laten versnellen. Dat is nodig omdat de wereld sneller dan ooit tevoren verandert. Scrum van Jeff Sutherland is een boek dat me enorm heeft geïnspireerd. Sutherland ontwikkelde een aanpak voor ICT-projecten waarin vaart wordt gemaakt door een nieuwe manier van samenwerken waarbij vooral wordt gekeken naar waar iemand goed in is en waarbij samenwerken in teams, de verandermotor van organisaties, een nieuwe dimensie krijgt. Ik ben van mening dat iedereen de principes van Scrum in zijn werk zou moeten toepassen. Samen met schrijver Hans van der Loo, mede-oprichter van betterday, hebben we een 90 Dagen Aanpak ontwikkeld die voor organisatie ontwikkeling kan betekenen wat Scrum (Agile) voor ICT heeft gedaan. Meer daarover in Vaart Maken.

• Tot slot een boek met een geweldige titel: Unboss. De Deense auteurs Lars Kolind & Jacob Botter beschrijven een nieuwe manier van denken waarin je wordt uitgedaagd om alles wat je op school geleerd hebt, gauw weer te vergeten.‘Unbossen’ betekent dat je een bedrijf transformeert naar een beweging. Ze beschrijven hoe je een cultuur van vertrouwen creëert waarin autonomie gestimuleerd wordt. Dit boek is niet alleen goed geschreven maar ook mooi vorm gegeven (met onder andere inspirerende tweets die over de pagina’s heen vliegen).

Veel leesplezier met deze aanraders. In Deel II, vanaf volgende week hier te lezen, beschrijf ik welke 5 boeken ik deze zomer sowieso nog wil lezen.

Patrick Davidson

Mede-oprichter van betterday | Veranderen in 90 Dagen met de Spirit van een Start-up. Volg Patrick op @davidsonbetter

Welk boek neemt u mee op vakantie? Wij zijn benieuwd! Laat het ons weten in een reactie op onze facebookpagina en maak kans op het boek van uw keuze! Heeft u al een boek? Stuur of deel een foto van uzelf met het boek en maak kans op een andere prijs.

TD&D: Pas op voor de eeuwige revolutie! tussen_droom_en_daad
18 juni 2015 | Haiko van der Voort

In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar veel managementboeken soms aan voorbij gaan of voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering legt Haiko van der Voort waarom de ‘eeuwige revolutie’ zo gevaarlijk is.

U kent ze wel. Publicaties over de revolutie die we momenteel meemaken op het gebied van organisaties. Er zijn veel, vaak fundamentele veranderingen gaande die het woord ‘revolutie’ rechtvaardigen. Denk aan ontwikkelingen met betrekking tot bijvoorbeeld ICT, sociale media, globalisering, regionalisering, etcetera.

In blogs als Management Innovation Exchange of nieuworganiseren.nl wordt de verwachting uitgesproken dat de volgende ICT-golf onze huidige organisatievormen onherkenbaar zal doen veranderen. Organisaties worden netwerkachtiger, meer afhankelijk van professionals binnen en buiten de organisatie in plaats van van managers. Menno Lanting stelt in zijn boek De slimme organisatie dat professionals steeds minder behoefte hebben aan een traditionele organisatiestructuur , dat deze structuur deels vervangen zal worden door online netwerken. Dergelijke publicaties geven ons waardevolle inzichten in wat komen gaat of waar we al middenin zitten.

Toch knaagt er iets. Er is namelijk iets heel erg niet nieuw. Niet nieuw is het beeld van de ‘traditionele organisatiestructuur’ waar de nieuwe organisatievorm - wat die ook moge zijn - tegen wordt afgezet. Die ‘traditionele organisatiestructuur’ is al jaren de hiërarchie, de bureaucratie en de formele organisatiestructuur, gekenmerkt door het ‘boompje’. Lees bijvoorbeeld klassiekers uit de jaren negentig van Christopher Bartlett en Peter Drucker. Zij wezen op de nieuwe mogelijkheden voor professionals om strategische informatie te ordenen in de toen steeds wijder verbreide spreadsheets. Gevolgen volgens hen: decentralisatie, reductie van het middenmanagement en het afstappen van het ‘oude organisatiemodel’ naar meer netwerkachtige modellen.

Eigenlijk is wat we onder het ‘oude organisatiemodel’ verstaan al sinds het bureaucratiemodel van Max Weber constant. En volgens sommigen was ook dat al niet een ideaal om na te streven, maar een ideaaltype. Is het ‘oude organisatiemodel’ niet oud of is het ‘nieuwe’ niet nieuw? Is er nu wel of geen revolutie?

Om hier een zinvol antwoord op te geven kan het raadzaam zijn een oud boek uit het stof te halen. In zijn Beelden van organisatie introduceerde Gareth Morgan zijn concept imaginization. Hoe we organisaties maken wordt bepaald door hoe we ons organisaties voorstellen. Als een machine? Als een levend organisme? Als een politieke arena? Er zijn veel voorstellingen mogelijk. Afhankelijk van hoe we ons de organisatie voorstellen gaan we over tot acties, die de organisatie weer bepalen. In zijn woorden: We are involved in a creative process where new images and ideas can create new actions.

Wat betekent dit voor revolutie? Dat hangt er natuurlijk vanaf wie ‘we’ zijn. Managers? Goeroes? Misschien niet. In potentie kan imaginization een enorme decentralisatie van percepties betekenen. Het betekent misschien niet dat hetgeen er nu is - bureaucratie, hiërarchie - er straks niet meer zal zijn. Het kan daarentegen betekenen dat u anders naar uw collega’s zult kijken en zij anders naar u. Maar pas als dat zo is, dan is er revolutie. Er is revolutie als iedereen vindt dat er revolutie is en er naar handelt. Zo komt revolutie van binnen en niet van buiten.

Zo betekent imaginization geen diskwalificatie van het traditionele model dat al jaren zo hardnekkig wordt gebruikt als hoe het niet moet en niet meer zal zijn. Het bestaat en het zal bestaan, afhankelijk van hoe u naar de organisatie kijkt.¶

Do’s

- Revolutiedenken als borrel; als inspiratiebron de eigen organisatie opnieuw te beschouwen en kansen te onderkennen

- Revolutiedenken als pepertje; als een waarschuwing voor een al te interne gerichtheid

Don’ts

- Revolutiedenken als trommel vol zoete koek

- Revolutiedenken als levertraan; als een verplichting, met een gefixeerde oplossing voor uw probleem

Salim Ismail: ‘Het hele systeem gaat op de schop’ interview
18 mei 2015 | Jeroen Ansink

In een wereld waarin de kosten van ondernemerschap lager zijn dan ooit is een nieuw soort bedrijf opgestaan, zegt Salim Ismail in Exponentiële organisaties. Dergelijke startups hebben nauwelijks overhead, groeien als kool, en zullen het concurrentielandschap fundamenteel transformeren. ‘Te veel leiders steken nog hun kop in het zand.’

De opwinding rondom nieuwe internetbedrijven als taxidienst Uber en verhuurwebsite Airbnb doet denken aan de dotcomzeepbel van de late jaren negentig. Is die vergelijking terecht?
Nee. Vijftien jaar geleden werden internetondernemers vooral gedreven door de hoop op toekomstige inkomsten. De gedachte was om eerst een zo groot mogelijk marktaandeel te bereiken, waarna het geld vanzelf zou binnenstromen. Het grote verschil met toen is dat internetstartups zich momenteel niet meer onderscheiden door beloften op papier, maar door echte dollars. Zo zal de omzet van Uber dit jaar alleen al in San Francisco een half miljard dollar bedragen. En dat terwijl de totale taxiwereld er tot voor kort niet groter was dan 140 miljoen dollar. Dus je ziet dat dit soort bedrijven binnen een mum van tijd niet alleen een bestaande sector overneemt, maar ook een totaal nieuwe markt creëert.

Deze startups opereren zo anders dan traditionele bedrijven dat u ze een eigen naam heeft gegeven. Wat zijn de kenmerken van zo'n exponentiële organisatie?
Allereerst hebben ze de ambitie om grote problemen aan te pakken. De missie van Google is bijvoorbeeld om alle informatie van de wereld te organiseren, en inspiratieplatform Quirky is opgericht om uitvindingen voor iedereen toegankelijk te maken. Het doel is telkens om enorme maatschappelijke transformaties te bewerkstelligen. Daarnaast is de filosofie anders. De traditionele manier van zakendoen is om een bepaald goed of een groep werknemers te nemen, er een juridische omheining omheen te zetten, en vervolgens je klanten te laten betalen voor toegang tot schaarste. Exponentiële organisaties opereren daarentegen vanuit de gedachte van overvloed. Quirky kan bijvoorbeeld buigen op miljoenen uitvinders, die vanuit alle hoeken van de wereld hun ideeën aandragen. Exponentiële organisaties onderscheiden zich tenslotte door hun interne structuur. Lineaire ondernemingen hebben altijd rekening moeten houden met twee kostenposten: het vinden van klanten en het opbouwen van een assortiment. Dankzij online marketing hebben dotcoms in de jaren negentig al ontdekt hoe ze hun acquisitiekosten tot praktisch nul kunnen terugbrengen. Exponentiële organisaties hebben nu een formule om hetzelfde te doen aan de aanbodzijde. Voor Uber en Airbnb zijn de marginale kosten van het toevoegen van een extra taxi of hotelkamer nihil. Dat geeft deze startups de mogelijkheid om in sneltreinvaart op te schalen.

Vindt deze trend plaats overal in het bedrijfsleven plaats, of zijn er uitzonderingen?
Geen enkele sector is immuun. Industrieën die niet makkelijk kunnen worden gedigitaliseerd, zoals mijnbouw of olie- en gaswinning, hebben weliswaar meer tijd om zich aan te passen, maar ook hier rukken exponentiële organisaties op. Zo stijgt het rendement van zonnecellen zo snel dat fossiele brandstoffen over pakweg dertig jaar niet meer relevant zullen zijn. Andere ondernemingen zullen nog een tijdje beschermd worden door regulering. Taxibedrijven kunnen bijvoorbeeld de overheid lobbyen om via wetgeving hun concurrentiepositie te handhaven. Maar ook dit is geen duurzame oplossing. Uber groeit inmiddels zo snel dat een wet al achterhaald is voordat zij is aangenomen. De kern van het probleem is dat alle sectoren die aan de basis staan van onze samenleving, of het nu gaat om politiek, de rechtsorde, de gezondheidszorg of het onderwijs, ontworpen zijn voor een wereld die niet meer bestaat. We verschuiven van een omgeving die gebaseerd is op geld naar een deeleconomie waarin informatie de boventoon voert. Uiteindelijk gaat het hele systeem op de schop.

Hoe kunnen gevestigde bedrijven hiermee omgaan? Moeten zij zich omvormen tot exponentiële organisaties?
Bedrijven die zich niet aanpassen zullen ten onder gaan. Zo simpel is het. Maar het ombouwen van je onderneming tot een exponentiële organisatie is een te radicale stap. Zo'n plotselinge koerswijziging roept niet alleen interne weerstand op, maar verhoogt ook het risico dat je kernactiviteiten gecompromitteerd worden, en daarmee ook de sleutel tot je succes. Ons advies is om je bedrijf te laten voor wat het is, en om een klein team samen te stellen dat zich vanuit de marge van je organisatie bezighoudt met disruptieve innovaties. Een dramatisch voorbeeld daarvan is Apple, dat je misschien nog het best kunt omschrijven als een ontwerpbedrijf dat gekoppeld is aan een technologische toeleveringsketen. Onder de radar werkt Apple continu aan nieuwe startups die het moederbedrijf gebruiken als platform om een bepaalde industrie aan te vallen, of het nu gaat om mobiele muziek, smartphones, digitale tabletten, of online betalingen.

Wat betekent dit voor managers?
Hun taak zal fundamenteel veranderen. Exponentiële organisaties maken krachten los die zelfs de meest stabiele omgevingen verstoren. Hoe ga je bijvoorbeeld om met intellectueel eigendom in een wereld waarin crowdfunding de norm wordt? Voor een hoofd juridische zaken is dat een van de kwesties van de toekomst. Of kijk naar de effecten op het gebied van marketing, waar één ongelukkig geformuleerde tweet al tot een publiciteitscrisis kan leiden. De belangrijkste verandering zal aan de top moeten plaatsvinden. De opkomst van exponentiële organisaties vereist bestuurders die open zijn, luisteren, en continu experimenteren. Te veel leiders steken momenteel nog hun kop in het zand.

Tegelijkertijd is een exponentiële organisatie als kortingswebsite Groupon sinds de beursgang in 2011 tien miljard dollar in waarde gedaald. Is er toch niet een heel klein beetje sprake van een hype?
Er zullen altijd initiatieven zijn die de verwachtingen niet waarmaken. Mijn favoriete voorbeeld is de satelliettelefoon in de rugleuning van vliegtuigstoelen. Daarvoor zijn tienduizenden toestellen omgebouwd, terwijl niemand die dingen ooit gebruikt. Er zijn een hoop doodlopende wegen in de technologische wereld, maar dankzij het democratisende effect van het internet is de stroom aan nieuwe ideeën praktisch oneindig. Ik denk dat we het tegenovergestelde van een hype beleven, en dat we de schaal van de veranderingen juist onderschatten. De uitvinding van de drukpers door Johannes Gutenberg in de vijftiende eeuw was een scharnierpunt in de geschiedenis. Nu is het alsof er twintig Gutenberg-momenten tegelijkertijd plaatsvinden.

Yuri van Geest: ‘Elke ExO begint met een missie’ nieuws
3 april 2015 | Erik de Vries

Schrijver Yuri van Geest hield ten huize van uitgeverij Business Contact afgelopen donderdag de Nederlandse vertaling van het boek Exponentiële organisaties ten doop. Het boek dat hij samen met Salim Ismail en Michael S. Malone schreef, is al enige tijd in het Engels beschikbaar en lijkt hard op weg uit te groeien tot een klassieker. Zo is het op moment van schrijven het hoogst gewaardeerde managementboek op Amazon, met een rating van 4,9 uit 5.

In sneltreinvaart zal Van Geest deze middag in een aanstekelijk betoog de speerpunten van Exponentiële organisaties (ook wel ExO’s) uit de doeken doen. Ter ondersteuning van zijn bevindingen schotelt hij zijn toehoorders af en toe ronduit ongelooflijke statistieken voor: ‘De tijd die het een bedrijf kost om een miljard waard te worden, lag twintig jaar geleden op twintig jaar. Tegenwoordig is dat minder dan een jaar.’

Die uitspraak illustreert de tendens die het fundament vormt onder het onderzoek van Van Geest & co: de algehele omslag van lineair naar exponentieel. ‘Alles wordt tegenwoordig vertaald in bits. Dat betekent dat schaarste plaatsmaakt voor overvloed. Kijk bijvoorbeeld naar de fotografie: sinds iedereen een camera op zijn telefoon heeft, worden we overspoeld met beelden. Hetzelfde gaat op voor het tempo waarin de kosten van allerlei nieuwe technologieën dalen. In 2007 kostte het ongeveer tien miljoen dollar om een compleet menselijk dna-profiel in kaart te brengen, in 2014 was dat nog maar duizend dollar.’

Voor zijn definitie van een ExO hanteert Van Geest onze twee hersenhelften als metafoor. ‘De rechterhelft is het domein van creativiteit, groei en onzekerheid. De linkerhelft zorgt voor structuur, controle, stabiliteit. Per hersenhelft zijn er vijf kenmerken waarover ExO’s beschikken, in totaal dus tien. We spreken van een ExO als een organisatie over minimaal vier van die kenmerken beschikt.’

Een opvallende conclusie die uit het onderzoek naar voren komt, is dat succesvolle ExO’s niet enkel rond een briljant idee zijn opgebouwd. Alles begint met een missie. ‘Elke ExO die wij hebben onderzocht, heeft een zogenoemd massive transformative purpose, een ambitie om alles radicaal anders te doen. Al die bedrijven hebben vanaf het begin een hele ambitieuze doelstelling gehad.’

Een andere vaststelling is dat ExO’s allemaal platforms zijn waar mensen en assets samenkomen. ‘Neem een ExO als Tesla dat geheel transparant is en al zijn patenten vrijgeeft, waardoor de crowd ermee aan de slag kan. Het inzetten van de community is een van de kenmerken van ExO’s. Ze streven niet naar eigen bezit en hebben het liefst zo min mogelijk mensen in dienst, alles wat ze nodig hebben, betrekken ze via het platform. Airbnb, met ongeveer 1300 werknemers die een bestand van een half miljoen slaapplekken in 33.000 steden beheren, is meer waard dan Hyatt Hotels waar 45.000 werknemers op 549 locaties werken. En de hotelketen is gebonden aan fysieke plekken, terwijl Airbnb onbeperkt kan doorgroeien. Software is eating the world; elk bedrijf zal uiteindelijk een softwarebedrijf worden.’

Hoewel een ExO doorgaans in de eerste twee jaar van zijn bestaan achterblijft op een ‘lineaire’ branchegenoot, hebben ze uiteindelijk een ontwrichtende uitwerking op de markt. Hier kun je je alleen met veel pijn en moeite tegen wapenen, aldus Van Geest. ‘Een van de te overwegen strategieën is als lineaire organisatie een ExO inlijven. Dat is op zich een goede stap, maar het gevaar dat daarbij op de loer ligt, is dat de nieuwe organisatie te snel in de bestaande wordt geschoven en zo haar autonomie en in feite dus haar bestaansrecht verliest.’

Als voorbeeld van een organisatie die zichzelf succesvol opnieuw heeft uitgevonden, noemt Van Geest de Chinese fabrikant van huishoudelijke apparatuur Haier, al dertien jaar op rij uitgeroepen tot China’s sterkste merk. ‘In 2005 heeft de directie van het bedrijf alle 80.000 werknemers ondergebracht in tweeduizend eenheden met een eigen winst- en verliesrekening en verregaande autonomie.’ Met als gevolg, de zoveelste indrukwekkende statistiek van de middag: ‘Haiers inkomsten zijn de afgelopen veertien jaar verviervoudigd, en de beurswaarde van het bedrijf is tussen 2011 en 2014 verdrievoudigd.’

Kijk hier voor een foto-impressie van deze boekpresentatie.

Fotografie: CC BY-SA Sebastiaan ter Burg

Startupland nieuws
18 maart 2015 | Bertrand Weegenaar

In het boek met de gelijknamige titel Startupland van Mikkel Svane (CEO Zendesk.com) en Carlye Adler (de schrijfster) wordt het verhaal verteld van de moeilijke maar uiteindelijk gewonnen strijd om het bedrijf zendesk.com in de lucht te krijgen.

Zendesk is een Saas-oplossing De Deense ondernemers en techneuten achter Zendesk (nu een zeer succesvol beursgenoteerd bedrijf met de afkorting ZEN hebben doorzettingskracht en flexibiliteit getoond. Uiteindelijk redt een heel klein deel van de start-ups het om door te breken. Dat schetst het avontuurlijk karakter maar ook het risico. Svane beschrijft op een zeer persoonlijke manier welke keuzes hij en zijn vrienden/kompanen hebben gemaakt om te staan waar ze nu staan. De meeste ondernemers kennen dezelfde strijd, maar falen.

Start-ups zijn hot. Investeerders vinden het fantastisch wat knalt uit de pagina’s van Exponentiële organisaties van Sarim Ismail, en het zeer recent verschenen Bold (‘How to go BIG create WEALTH and IMPACT the world’) van serial entrepeneur Peter Diamandis. Het South-by-South West event (sxsw.com) dat nu aan de gang is in Austin, Texas is één groot start-up feest gelardeerd met entertainment en events. Het is het feest waar onder andere Twitter ontdekt is. Venture Capitalists zijn daar nu te treffen op zoek naar the next big thing.

Start-ups beginnen ook in Nederland meer aan economische betekenis te winnen. Er stroomt inmiddels behoorlijk wat investeerders geld uit de wereld richting Nederland. Veel gebeurt buiten de publiciteit. Blendle is een mooi voorbeeld hoe het nu kan en gaat.

Langzaam komt het besef dat start-ups waarde aan de Nederlandse economie toevoegen. Om dit kracht bij te zetten, is sinds december ‘boegbeeld’ Neelie Kroes bezig om ‘StartupDelta’ van de grond te krijgen: Amsterdam als de Europese verzamelplaats van start-ups. Daarnaast groeien er gestaag incubators (start-up hubs) rondom technische universiteiten als Eindhoven, Twente en Delft. Investeerders-gedreven initiatieven als Rockstart verzamelen en coachen tientallen start-ups onder andere rondom duurzame energie.

Start-up: het is deels jongensdromen werk. Er is steeds meer ervaring en kennis om de kansen van slagen te vergroten. Om eens kennis te maken met de dynamiek en kansen bij samenwerking met start-up kan volgende week donderdag (26 maart) gratis deelgenomen worden aan Youngstartup in Amsterdam. Voor meer theoretische en lange termijn impact kan bij Managementboek de Strategie 3.0 collegereeks worden gevolgd . Ook deze is op korte termijn: 26 maart.

Op tijd heeft een enorme waarde nieuws
6 februari 2015 | Bertrand Weegenaar

In de werelden van Lean en Agile is tijd de waardebepaler. Lean organisaties als Airbnb en Slideshare groeien snel door online supersnel op klantwensen in te spelen. Ze doen dit door met kleine teams en agile ontwikkelmethodes (Scrum bijvoorbeeld) online markt te veroveren. Het zijn software bedrijven die hun klanten aan het werk (sharing) zetten. En software bedrijven gebruiken slimme tools.

De tools of choice dezer dagen zijn Open Source tools. Als u zich als manager daar nog nooit in verdiept heeft, dan wordt dat wel eens tijd. Met Open Source komen namelijk een serie voordelen die u aan kunnen spreken:

- snelheid: er is al heel veel klaar in het Open Source domein

- geen kosten, Open Source is Open Source. U mag het (laten) gebruiken maar de rechten zijn voor de community

- hulp (veelal gratis) van duizenden slimme community leden

- hosting in de cloud, doorgaans in development gratis

- en meedoen met de groten

Om met dit laatste te beginnen: nagenoeg alle sociale en internet platformen worden met behulp van Open Source software ontwikkeld. Ook de Spotifies en Twitters van deze wereld. Het betekent namelijk dat je met 0 euro (of dollar) kunt beginnen.

Ik heb een proef op de som genomen. All you need is een laptop en Internet en je bent ready-to-go. Met Wordpress om snel een nette site in elkaar te zetten heb ik al ervaring. Met zijn 5 minutes famous installment ben je klaar voor er een serie widgets en plugins aan toe te voegen en publiceren maar.

Mijn ambitie ligt ergens hoger, dus ben ik aan de Ruby on Rails (RoR). Ruby is een object georiënteerde programmeertaal en Rails het ecommerce/ebusiness platform dat daar bovenop is gebouwd. RoR omdat programmeurs die dit kunstje kennen het beste betaald wordt op deze aardbol. En omdat RoR al heel veel bouwstenen voorbereid en gedocumenteerd heeft klaarstaan of al door de community is gebouwd en beschikbaar gesteld. RoR wordt gebruikt bij Airbnb, Slideshare, GitHub, Soundcloud, Twitter en Shopify. Allen multi-miljard dollar bedrijven die snel groeien en mensen nodig hebben. Dus drijven ze de tarieven met elkaar op. De klassieke wet van de economische schaarste heerst hier wel natuurlijk.

Rails is geen easy trip zoals Wordpress. Er komen de klassieke programmeer- en database vaardigheden aan te pas. En om uw applicatie goed in de wereld te krijgen is goed design en een optimale user experience (UX) van essentieel belang. (Die laatste twee overigens bepalen straks het succes van uw business.)

Om te kunnen beginnen heb ik, hoe voor de hand liggend, Agile Web Development with Rails 4 laten binnenkomen. (Jonge ambitieuze developers overigens kijken video’s om de trade te leren!). En wat heb je dan nodig? Nou Ruby dus, en Rails (rubyonrails.org/). MySQL een Open Source database platform. En een GitHub (www.github.org) account (gratis Open Source en een fantastische reference guide als je vastzit) en een Heroku account (www.heroku.com). GitHub regelt de versiebeheer van de applicatie en maakt het mogelijk om met anderen snel te ontwikkelen. Heroku is een cloud hosting platform zodat de applicatie gehost wordt en testers en klanten het kunnen bekijken. In development is dit gratis, natuurlijk gaan hier wat kosten ontstaan als je business ‘live staat’. Deze configuratie stond in een uur of twee.

En nu alles op de Rails gaan zetten. Zie voor een verder gids van mijn (en uw?) ambities: Exponentiële organisaties.

Gezocht: boeken over innovatie nieuws
22 december 2014 | Pierre Spaninks

Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.

Als het over de Nederlandse economie gaat, is er veel aandacht voor groei en innovatie. En terecht, want daar moeten we het van hebben voor de toekomst. Gelukkig wemelt het op dat gebied van de initiatieven. En dan heb ik het niet over Neelie Kroes die in opdracht van Economische Zaken buitenlandse start-ups hierheen moet zien te lokken - want zo lang de alledaagse bureaucratische belemmeringen voor ondernemers blijven zoals ze zijn, is dat niet meer dan een werkgelegenheidsproject voor een erelid van de VVD.

Wel heb ik het over de honderden ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (inclusief zzp'ers) die zich elke dag een slag in het rond werken om waarde creëren voor hun klanten en om te sleutelen aan diensten en producten die nòg beter aansluiten op de vraag - of daar zelfs op vooruitlopen. En ik heb het over de vele initiatieven die er zijn om die ondernemers te steunen: van incubators tot bootcamps, van challengerdays tot gamechangers.

Innovatie - voor wie het wil zien - tiert dus welig in Nederland. Dan zou je verwachten daar ook wat van terug te zien in de managementboeken die afgelopen jaar zijn verschenen. Maar gek genoeg hebben we daar als jury van het Managementboek van het Jaar 2015 tot nu toe weinig van gemerkt. Misschien zou ons dat niet eens zo zijn opgevallen, als we laatst niet in gesprek waren geraakt over wat er elders in de wereld wordt geschreven - en dan met name in de USA.

Achteruit managen
Collega Mirella Visser verzucht: ‘De Nederlandse managementboeken die ik tot nu toe heb gelezen gaan vooral over wat er verkeerd is gegaan is. In specifieke bedrijven (zoals Windhandel over Econcern), in specifieke sectoren (zoals De vrije val van Vestia, Operatie werk Arthur de deur uit, en In de bank van hectiek), of in zijn algemeenheid (zoals Ondernemingen in zwaar weer). De auteurs kijken terug op falend management en falend toezicht, en roepen dat leiderschap anders moet. In de politiek is de reflex echter om nog meer regeltjes te bedenken en nog meer toezichthouders op te tuigen. Analyse is natuurlijk heel goed om van te leren en het de volgende keer beter te doen, maar je moet er niet in blijven steken. Nu zijn we achteruit aan het managen.’

Afgezien van de bekende futurologen en trendwatchers is Mirella Visser tot nu toe geen auteurs tegengekomen die vooruitkijken en die de vragen stellen die iedere ondernemer zich voor de toekomst zou moeten stellen. Hoe anders is dat in de Amerikaanse managementliteratuur. Succesvolle ondernemers slaan daar een toon aan die veel positiever is en optimistischer. Zou dat komen, vraagt zij zich af, doordat de Verenigde Staten een stuk sneller uit de recessie zijn gekomen dan wij in Europa?

Creëer de toekomst
Als voorbeeld noemt Mirella Visser Zero to One - Creëer de toekomst van Peter Thiel, een van de oprichters van Paypal. Hij vraagt zich af waarom wij niet meer zoeken naar secrets: dingen die belangrijk zijn maar onbekend, die moeilijk zijn maar wel gedaan kúnnen worden. De oprichters van Airbnb zagen iets dat niemand anders zag, namelijk hoe je een vraag en een aanbod die tot dan toe onzichtbaar waren aan het licht kon brengen en aan elkaar kon koppelen.

Peter Thiel wijst in zijn boek vier sociale trends aan die voorkomen dat wij zulke mogelijkheden zien en ze tot ontwikkeling brengen. De grote boosdoeners zijn incrementalisme (alles in kleine stapjes willen doen, wat ons met de paplepel wordt ingegoten in het onderwijs), risicomijdend gedrag (omdat we bang zijn dat we het wel eens bij het verkeerde eind zouden kunnen hebben), zelfvoldaanheid (de sociale elite die de meeste vrijheid en mogelijkheden heeft om nieuw denken te onderzoeken, lijkt de minste behoefte te hebben om secrets te ontdekken), en de rotsvaste overtuiging dat de wereld plat is (‘Als het mogelijk was om iets nieuws te ontdekken dan zou dat toch al lang gebeurd zijn?’).

Het boek deed Mirella Visser denken aan wat Joelle Frijters en Janneke Niessen van ImproveDigital vertelden op de Female Leadership Conference 2014. ‘Volgens hen zal de volgende Google niet uit Europa komen, en al helemaal niet uit Nederland. Daarvoor is het hier veel te veel een lappendeken van regels en voorschriften. Schaalgrootte creëren op de Europese markt is ondoenlijk, omdat ondernemers in ieder land met andere regels worden geconfronteerd. Veel aandacht en investeringen gaan zitten in administratieve rompslomp en in kosten die niet direct met je product te maken hebben, zoals fees voor juristen, accountants en consultants.’

Self-fullfilling prophecy
Als we de lastendruk van administratie en toezicht drastisch konden reduceren, zouden we ontegenzeggelijk veel meer geld kunnen steken in de ontwikkeling van innovatieve technologieën. Maar Mirella Visser wijst nog op een ander gevolg van die hoge regeldichtheid en van de lastendruk die daaruit voortvloeit. Dat effect is nog veel fnuikender voor de ondernemersgeest: ‘Als je steeds tegen zulke beperkingen oploopt, wordt het onderdeel van je systeem om daarop te anticiperen. Je gaat steeds minder groot denken en je stelt je ambities bij. Het moedeloze gevoel dat de volgende Google niet hier vandaan zal komen, wordt dan een selffulfilling prophecy.’

Andere aanraders van Mirella Visser in dezelfde sfeer zijn Innovators van Walter Isaacson (De uitvinders) en Creativity Inc. van Ed Catmull. Zelf mag ik daar graag Exponentiële organisaties aan toevoegen van Salim Ismail en Waarde Propositie Ontwerp van Alex Osterwalder. Aan zulke boeken zouden Nederlandse schrijvers van managementboeken een voorbeeld kunnen nemen. In die richting liggen kansen - is het niet meer voor het Managementboek van het Jaar 2015 dan wel voor dat van 2016.

Reageer via Twitter naar @PierreSpaninks met hashtag #MB2015

ExO: de nieuwe Goldrush? column
1 december 2014 | Bertrand Weegenaar

Is het boek Exponential Organizations (ExO) niet gewoon een moderne versie van de kaart van California? Van rond 1850? De tijd van de Goldrush dus. Als we de auteurs (van Salim Ismail , Michael Malone en Yuri van Geest) mogen geloven uiteraard niet. Maar een lezer met een beetje historische bagage krabt zich minimaal even achter de oren.

Exponential Organizations is inmiddels omhangen met lauweren en andere kransen en lijkt de status van ‘Businessbook of the Year 2014’ nog nauwelijks te kunnen ontgaan. Het boek, uitgegeven onder het label ‘A Sungularity University Book’, biedt een theoretisch model om een bedrijf te creëren dat een jaarlijkse gegarandeerde ‘double digit’ waardegroei kan genereren. Van een naar tien naar bijvoorbeeld honderd miljard dollar.

Eerst maar even ‘singulariteit’ onder de loep: ‘Singulariteit is een punt in de tijd waarop de technologische vooruitgang zo snel gaat dat deze naar oneindig schiet.’ Het model is gevoed door werk van Ray Kurzweil (De Singulariteit is nabij). Voorbeelden die dit (generieke) gedachtegoed ondersteunen zijn het meer en meer digitaliseren van onze samenleving, de exponentiële groei van het gebruik van Internet (The Internet of Things), Big Data, en de immer geldigheid van de Wet van Moore.

De auteurs van Exponential Organizations ondersteunen hun thesis met moderne bedrijfsinnovatie modellen die je vindt in het werk van Alexander Osterwalder (Business Model Generatie en Waarde Propositie Ontwerp), van Eric Ries (Lean Startup), en in het werk van Clayton Christensen (disruptive technologies).

Een ExO bedrijf heeft eigenlijk geen assets, maar alleen personeel, een online platform, een community, en data. De voorbeelden die in het boek worden uitgewerkt, zijn onder andere Airbnb (10 miljard dollar), Uber (18 miljard), Whatsapp (19 miljard) en Snapchat (10 miljard). De waarde van deze bedrijven 5 jaar geleden: een paar miljoen dollar. De taxi’s van de Uber chauffeurs zijn van de chauffeurs, de code op het GitHub platform is van de ontwikkelaars, de kamers die op Airbnb worden verhuurd van de eigenaar van de woning. Een zeer slimme manier van gebruik maken van de deeleconomie.

Maar is een stukje software die een kamerzoeker en een huiseigenaar bij elkaar brengt $10.000.000.000 waard? En volgend jaar $100.000.000.000? Waar is die waarde dan op gebaseerd? Airbnb schraapt een percentage af van een verhuurtransactie. Uber van een taxirit. Maar hoeveel taxiritten zijn er nodig en wanneer eindigt de ‘double digit growth’?

Een belangrijk zo niet elementair onderliggend bedrijfsdoel van elke ExO is verkopen of een beursgang. Dat is een doel die de early investors stellen. En hier gaat het bedrijfsmodel ernstig op een modern piramidespel lijken. De initiële investeerders leggen miljoenen in om de waarde van het bedrijf op te drijven. Zij cashen bij een beursgang of een overname. Maar hoe gaan de volgende aandeelhouders hun waarde zien stijgen?

In het midden van de 19de eeuw ging waardeloze grond met potentieel goud voor veel geld van de hand. De middenstand die materiaal of kleding (Levi Strauss startte in die tijd) verkocht hadden betere gouden tijden. Uiteindelijk profiteerden zij en de mijnbedrijven (eigenaren van de grond) het meest van de rush. Het heeft er alle schijn van dat ook deze geschiedenis zich weer eens aan het herhalen is.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden