Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Welk type verhaal is het succesvolst? column
15 augustus 2018 | Ger Post

Een recent onderzoek suggereert dat wanneer je een succesvol verhaal wilt vertellen, je hoofdpersoon het beste eerst hard op zijn of haar gezicht kan gaan, om zich vervolgens op te richten (zoals in The Departed, The Godfather en Der Untergang).

 

We zijn suckers voor verhalen. Vandaar dat de tip voor een presentatie of een betoog vaak is: begin met een verhaal. Maar wat is nu het beste verhaal om te vertellen? Er zijn immers verschillende verhaallijnen die je kunt uiteenzetten. Je hoofdpersoon kan zich van arm naar rijk werken, teruggegooid worden door tegenslag en die uiteindelijk overwinnen of juist aan de winnende hand zijn om ineens te worden verslagen.

Een team van Britse wetenschappers buigt zich in een onlangs gepubliceerd paper over de vraag wat de meest succesvolle emotionele boog in een film is. Ze verdeelden meer dan 6000 scenario’s van bekende films in zes categorieën: van arm naar rijk (een opstanding zoals in The Shawshank Redemption), van rijk naar arm (een val zoals in Psycho), man in a hole (een val gevolgd door een wederopstanding zoals in The Godfather), Icarus (een opstanding gevolgd door een val zoals in On the Waterfront), Assepoester (een opstanding gevolgd door een val gevolgd door een wederopstanding zoals in Babe) en Oedipus (een val gevolgd door een wederopstanding gevolgd door een val zoals in All About My Mother).

Als de onderzoekers keken naar hoeveel de films opbrachten, dan was man in a hole het meest succesvol: ze leverden gemiddeld bijna 55 miljoen dollar op (tegen 40 miljoen dollar aan kosten). Interessant was dat wanneer de beoordeling van de films werd meegenomen in de analyses, man in a hole niet als beste uit de bus kwam.

De onderzoekers concludeerden: ‘De emotionele boog bij man in a hole lijkt niet per se films te genereren die mensen het leukste vinden, maar wel films waar ze het meeste over praten. Op die manier zorgen ze voor hogere opbrengsten dan films in andere categorieën.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden