Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Benchmarkonderzoek Veranderstrategie organisaties met 50+ medewerkers nieuws
15 oktober 2018 | Edwin Tuin

De focus van veranderstrategie verschuift voorzichtig van efficiency naar innovatie, zo blijkt uit het benchmarkonderzoek uit 2017. Welke ontwikkelingen zullen plaatsvinden in 2018?

Edwin Tuin van Victalis voert voor de derde keer een benchmarkonderzoek uit naar de veranderstrategie van organisaties met 50 of meer medewerkers. Doelgroep zijn senior consultants, managers en bestuurders met een rol in het epicentrum van organisatieverandering, zoals transitiemanagers, strategie-adviseurs, change managers,programmamanagers, lijnmanagers, CIO's, CDO's, COO's, CEO's en CFO's. 

Het onderzoek bestaat uit 11 vragen met een invultijd van ongeveer 10 minuten. De verstrekte informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Deelnemen = resultaten ontvangen. De invulperiode eindigt 30 november. Bij voldoende interesse zal een een interactieve sessie over de onderzoeksresultaten met lessen over organisatieverandering worden georganiseerd. Meedoen betekent dan tevens uitgenodigd worden voor deze sessie. U wordt daarover nog geïnformeerd. 

Klik hier voor het starten van de enquête. Benieuwd naar de resultaten van 2017 en de ontwikkeling t.o.v. 2016? Lees dan het artikel "Veranderstrategie krijgt externe focus" in CIO Magazine nr 1 van 2018 ("CIO in the Boardroom")

Edwin Tuin is voormalig Partner IT Leadership bij Atos Consulting en sinds 2010 zelfstandig veranderstrateeg en interim manager met een stevige digitale achtergrond. Hij helpt al 25 jaar organisaties doelen ontwikkelen, strategie bepalen, in beweging komen, veranderen en resultaten behalen. In 2017 schreef hij het managementboek Alles draait om verandering.  Hij werkt voor organisaties zoals ANWB, Schiphol Group, Haribo, Koninklijke BAM en SNS Reaal. Voor meer informatie zie Edwin Tuin en Victalis.


Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Digitaal best wel aanwezig nieuws
11 december 2017 | Bertrand Weegenaar

Een zeer dominant thema dit leesjaar is de aanwezigheid van digitaal. ‘Harde’ digitale boeken over blockchain, Internet of Things en robots, communicatie gericht zoals sociale media en in de vorm van trendboeken en aanleiding voor verandermanagement.

In de oogst tot nu toe komen we toch al gauw twintig boeken tegen. U begrijpt: lid zijn van de jury van het Managementboek van het Jaar is meteen een bijscholingstraject!

Robots en blockchain zijn wel echt nieuwe thema’s onder de managementtitels. Van beide thema’s zijn er twee titels (meetmoment 15 november) voor de jury beschikbaar. Blockchain de technologie die de wereld radicaal verandert van Simone Vermeend en Perry Smit is een behoorlijk technische inleiding en vluchtige blik naar de kansen en mogelijkheden.

Hoe ze het gedaan hebben, daar zijn we als jury wel benieuwd naar, maar Blockchain organiseren - Fundamenten voor een nieuwe sociaaleconomische orde is een vuistdik doorwrocht werk van Paul Bessems en Walter Bril. Een kleine 640 pagina’s met techniek, organisatiekundige en economische implicaties. Twee juryleden hebben de kennis inmiddels opgedaan en zijn er nog stil van.

Ook robots staan in de belangstelling. Robots aan het stuur van Jochanan Eynikel gaat in op de technische kansen en gedaantes van robots. Maatschappelijke en filosofische impact wordt door hem diepgaand uitgewerkt. De titel Robots, werk en inkomen door Nic Douben gaat over precies dat wat de titel aangeeft: hoe gaan de robots invloed hebben onze verhouding tot werk en de relatie met ons inkomen. In hoofdzaak een economisch perspectief.

Dan is er met De kracht van platformstrategie - Het is buigen of barsten door Cor Molenaar een overzichtswerk van het fenomeen waar we nu met Uber en Airbnb en in Nederland Bol.com en Thuisbezorgd.nl belangrijke voorbeelden van zien. Platformen, de moderne digitale handelaars, zijn niet meer weg te denken en krijgen steeds meer invloed. Ze bestaan inmiddels ruim 20 jaar dus een handzaam overzichtswerk van deze Buitengewoon Hoogleraar eMarketing mocht weleens, vindt de jury. Parallel daaraan kan het boek Het geheim van Bol.com - Over dromen en doen, pionieren en groeien van de hand van ex-CEO Michel Schaffer gelezen worden. Platformeconomie in de praktijk.

Dan sociale media en de rol op communicatie en marketing. Geen onbekende thema’s de afgelopen jaren op de stapels van de juryleden. Een aantal leden zijn hier ook deskundig in. Wessel Berkman paart dit aan het bedrijfseconomische fenomeen, exponentieel, in De commerciële revolutie - Van een lineair naar een exponentieel groeimodel. Content, digitale kanalen, social selling, Fan4fan en het inrichten van een partner-ecosysteem. We leerden er weer wat marketingtermen bij in een hypergroeiende context.

Gas even terug in de wereld van de overheid. Al jaren een hot thema, de eOverheid (of moeten we inmiddels de iOverheid zeggen?). Van buiten naar binnen - Klantcontact en interactie in het publieke domein van Frank de Goede, David Kok en Ewoud de Voogd is een strategisch overzicht van de rol van de gemeente in de relatie tot haar burgers. Participatie middels digitale tooling en policy moeten onder andere rond 2025 leiden tot e-democracy, channel management, communities en webcare in een newsroom setting. Waarom al dat English?

Dezelfde inhoud, maar dan helemaal anders verpakt en gericht op de commerciële organisatie is Social Media Management vanuit commercieel perspectief van Marjolein Visser en Berend Sikkenga. Een doorwrocht leerboek dat uit de koker van Noordhoff Uitgevers komt. We raden gemeentelijke beleidsmakers aan deze twee boeken samen aan te schaffen. Je hoeft niet tot 2025 te wachten. De voorbeelden uit de commerciële wereld en implementatie mogelijkheden zetten jullie hopelijk eerder aan het werk.

Hans van der Heijden, Erik Jan Koedijk en Edwin Tuin hebben ieder op hun eigen wijze trends en mogelijkheden van digitaal vertaald naar veranderprocessen in bedrijven. Van der Heijden in Zeven Megatrends - Over leven en ondernemen in de nieuwe werkelijkheid heeft een enorme reikwijdte aan thema’s. Impact op allerlei aspecten als bedrijven, mens, samenleving, politiek en gezondheid komen langs. In Reset! - De 9 stappen om in beweging te komen zijn de digitale ontwikkelingen de tools om een veranderingsproces in een bedrijf op gang te brengen. Sociale media kan een hulpmiddel zijn. Langzaam veranderen is geen optie. Om dat gezond te managen in het COW canvas een hulpmiddel. Daar draait het boek ook wel om: Collaboration, Organisation en Wellbeing. (dat English is ook weer een trend!)

Het veranderkundige boek Alles draait om verandering - Vooruitgang en groei bestuurbaar maken van Edwin Tuin opent met een serie technologische ontwikkelingen. Die sluiten slecht aan bij hoe organisaties meestal functioneren. Na de intro is het allemaal minder digitaal. Om om te kunnen gaan met al die veranderingen uit de buitenwereld en deze naar binnen te halen worden modellen van Covey, Semler, Senge en Sinek gebruikt.

Op onze nachtkastjes, leesbureaus of in onze tassen voor de trein zitten alweer Customers the day after tomorrow van Steven Van Belleghem en The day after tomorrow van Peter Hinssen. AI, AR en VR, radicale innovaties het wordt digitaal nog veel gekker voor het einde van het jaar.

Bertrand Weegenaar is jurylid voor het Managementboek van het Jaar 2018 #Mgtboek2018.


Onderzoek Veranderstrategie nieuws
17 oktober 2017 | Edwin Tuin

Op 1 oktober startte Edwin Tuin zijn tweede onderzoek naar o.a. veranderredenen, aanpak, tijdsbesteding, investering en risico's van (middel)grote (50+ medewerkers) organisaties in Nederland.

Geïnteresseerd in o.a. redenen om te veranderen, aanpakken, IT-trends en risico's van (middel)grote organisaties in Nederland? Geïnteresseerd in de ontwikkeling t.o.v. 2016? Wil je jouw mening laten horen? Doe dan mee aan het tweede onderzoek naar Veranderstrategieën van (middel)grote organisaties in Nederland dat Edwin Tuin van Victalis organiseert. Meedoen betekent de resultaten ontvangen. Invullen vraagt maximaal 15 minuten en alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. https://nl.surveymonkey.com/r/Veranderstrategie_2017

Onder de deelnemers worden 3 boeken Alles draait om verandering verloot.


Alles draait om verandering - Vooruitgang en groei bestuurbaar maken preview
4 maart 2017 | Edwin Tuin

Als verandermanagement voor jou vooral betekent dat je moet sleuren aan je organisatie, zit je niet te wachten op de zoveelste methodiek. Edwin Tuin biedt met het Veranderwiel een werkend perspectief.

Iedere manager kent de 8 stappen aanpak van John Kotter uit de jaren ‘90. Kort samengevat betekent dat top down veranderen met veel aandacht voor instrumenten (Lean, Agile) en vaak gericht op efficiencyverbetering die ten koste gaat van groei, arbeidsplaatsen en arbeidsvreugde. Het internet bestond nog niet, digitale disruptie was een onbekend begrip en markten waren overzichtelijk en concurrentie inzichtelijk.

Wat is er mis met die 8 stappen? Het idee dat de toekomst kan worden beheerst en dat verandering opgelegd kan worden. Die aanpak werkt dus demotiverend, kost veel energie en leidt tot afnemende resultaten. Mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden. Mensen willen best leren en proberen, maar niet op foutjes worden afgerekend. Verder zijn mensen geen machines, ze hebben verlangens, behoeften en gevoelens. Bij verandering ligt er nu te veel de nadruk op structuur, besturing en beheersing en te weinig op het menselijke aspect. Van instrumenten als (Scaled) Agile en Lean wordt veel verwacht, maar wie die instrumenten binnen de kaders van Kotter inzet, krijgt de oude resultaten.

Wat is dan de oplossing? Verlangen, vertrouwen, vermogen en verantwoordelijkheid bij elkaar brengen. Het veranderwiel helpt je om die elementen helder te krijgen in jouw organisatie. Welke aanpak je verder kiest, is aan jou – er zijn geen magische methodes die overal en altijd werken.

Het veranderwiel bestaat uit drie delen. Een binnenband, buitenband en loops of spaken waardoorheen veranderingen zich voltrekken. De binnenband is opgebouwd uit de vier alomvattende en fundamentele krachten die nodig zijn om te veranderen Verlangen, Vertrouwen, Vermogen en Verantwoordelijkheden dus. De kunst is de krachten te versterken of zwakten weg te nemen.  Het veranderwiel is ten dele gebaseerd op de denkbeelden van managementgoeroes als Peter Senge, Stephen Covey, Ricardo Semler en Simon Sinek, dus er is veel oog voor de menselijke factor. De organisatie zelf is onderdeel van de analyse. Door de spaken lopen veranderprocessen en de buitenband (de dagelijkse gang van zaken) verbindt de organisatie met haar omgeving. Juist de connectie van het dagelijkse werk met de vier krachten maakt het mogelijk om echt in beweging te komen. Overigens, met behulp van het Veranderwiel kunnen ook de beperkingen van Agile en Lean worden weggenomen.

Je kunt het veranderwiel op iedere verandering toepassen; van groot tot klein en van organisatorisch tot privé. Een eenvoudig voorbeeld. Stel je wilt samen op reis. Wanneer wordt dat een succesvolle reis? Ten eerste moet je dezelfde soort reis willen. Bijvoorbeeld samen naar de zon en niet de een naar zee en de ander naar de bergen. Ten tweede moet je samen willen gaan; elkaar leuk vinden en een goede klik hebben. Ten derde moet je genoeg middelen hebben; vervoer en geld om uit te geven. Ten slotte zal je, als de eerste drie vragen voldoende positief zijn beantwoord, die reis samen gaan maken.

Hoe werkt het in de organisatorische praktijk? Eigenlijk net zoals bij de beschreven reis. Als leider – op ieder niveau – zal je soms het verlangen van de medewerkers moeten ontsluiten, een andere keer het onderlinge vertrouwen moeten versterken en af en toe hun vermogen moeten ontwikkelen. Hoe beter dat lukt, des meer zullen medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen voor de organisatie. En naarmate de connectie tussen hun veranderende werkwijze en de gedeelde doelen duidelijker wordt, en ze zelf ervaren dat hun impact de organisatie-impact vergroot, win je makkelijker de harten van mensen.

Edwin Tuin is als zelfstandig consultant gespecialiseerd in organisatieverandering. Hij was onder meer werkzaam bij Accenture, KPMG en Atos Consulting en werkte voor opdrachtgevers als ABN AMRO, Koninklijke BAM, SNS Reaal en Haribo. Hij verbindt de laatste inzichten op het gebied van organisatiepsychologie en cultuur met zijn informatiekundige en strategische ervaring. Hij is de auteur van Alles draait om verandering.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden