Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Meer voor mannen: creativiteit nieuws
22 december 2015 | Ger Post

Na een reeks experimenten concluderen onderzoekers in Psychological Science dat creativiteit vaker aan mannen wordt toegeschreven dan aan vrouwen.

In een online experiment werden bijvoorbeeld 170 mensen gevraagd om werk van een architect of een modeontwerper te beoordelen op creativiteit (ze kregen drie plaatjes te zien van huizen of modeontwerpen). Wanneer de proefpersonen dachten dat een man het huis had ontworpen, dan vonden ze de ontwerpen creatiever dan wanneer ze dachten dat een vrouw ze had ontworpen. Wat betreft de modeontwerpen vonden de onderzoekers geen genderverschil in creativiteit.

Eenzelfde effect pikten de onderzoekers ook op als ze keken naar de ratings van lezingen op TED.com. Na het zien van een filmpje wordt aan kijkers gevraagd welke steekwoorden het beste de lezing beschrijven – ze kunnen kiezen uit veertien steekwoorden. De onderzoekers keken hoe vaak een lezing van een man of vrouw het woord ‘ingenious’ (vernuftig) kreeg toebedeeld. Wat betreft lezingen in de zes meest populaire onderwerpen bij TED (technologie, entertainment, design, business, science en global issues) gold dat mannen in alle onderwerpen op een na (design) vaker als vernuftig werden omschreven dan vrouwen.

Volgens de onderzoekers komt dit doordat creatief denken grote overlap heeft met kenmerken die we normaal gesproken associëren met mannen, zoals competitiviteit, zelfredzaamheid en risico nemen.


Geboekstaafd: De top 3 van Alette den Exter geboekstaafd
29 september 2015 | Nienke van Oeveren

Alette den Exter is communicatietrainer en tekstexpert. Zij traint professionals de optimale vertaalslag naar lezersgerichte teksten te maken. Ze vertelt over haar top 3 managementboeken.

1 Met woorden verleiden

Mark van Bogaert

‘Voor mijn trainingen ben ik altijd op zoek naar boeken over wervend schrijven. Zo stuitte ik op Met woorden verleiden. Marc Van Bogaert heeft veel A/B-tests gedaan om te onderzoeken welke teksten het meeste respons opleveren. Hoe krijg je meer reactie op je brief of mailing? Hij schrijft met humor en geeft veel tips. Eén van die tips is: schrijf zoals je praat. Hij besteedt dan ook een hoofdstuk over de dialoog: spreek de taal van jouw klant.’

2 Overtuigen op één A4

Michiel Boswinkel en Joep Jaspers

‘Michiel was mijn mentor bij Vergouwen Overduin en ik heb veel van hem geleerd. Nog steeds praktiseer ik veel inzichten en modellen die Jaspers en Boswinkel in dit boek uitleggen. Eén daarvan is schrijven vanuit de kern. Durf met de boodschap te beginnen en volg vervolgens de relevante lezersvragen die jouw boodschap oproepen. Zij leggen ook de bezwarenboom uit die ik voor mijn trainingen gebruik; een handig model om lezersbezwaren in kaart te brengen om ze vervolgens weg te nemen. Bijvoorbeeld: is er überhaupt een probleem? Wegen de voordelen van het plan op tegen de nadelen? Past het binnen het beleid van de organisatie? Een handig boek voor wie overtuigende advies- of beleidsteksten wil schrijven!’

3 Spreek als TED

Carmine Gallo

‘Voor het schrijven van Pitch! heb ik veel bronnen gezocht voor het houden van bijzondere presentaties. In Spreek als TED is het erg leuk om te zien hoe Carmine Gallo TED-talks uitpluist om tot negen gemene delers van een indrukwekkende TED-talk te komen. Spreek zoals je met vrienden spreekt is er één van. Het boek is niet een praktisch boek, maar meer een verhalende inspiratiebron. Zo noemt Gallo bijvoorbeeld de kunst van een onvergetelijke intro aan de hand van de presentatie van Bill Gates, waarin Gates in zijn TED-talk over malaria een potje muggen opentrekt….. hysterie alom. Onvergetelijk!’


Carmine Gallo: ‘We zijn allemaal bang om in het openbaar te spreken’ interview
15 september 2015 | Jeroen Ansink

Effectieve sprekers worden gemaakt en niet geboren, zegt de Amerikaanse communicatiespecialist Carmine Gallo in Spreek als TED. Hij neemt het stramien van de befaamde TED-talks als voorbeeld. ‘Powerpoint is niet de vijand.’

De menselijke geschiedenis wemelt van de grote sprekers. Waarom laat u zich juist inspireren door de conferenties van TED?
Dankzij TED is iedereen doordrongen van het belang van spreken in het openbaar. TED-talks worden gemiddeld zo'n twee miljoen keer per dag bekeken. Wereldwijd vinden elke dag vijf onafhankelijke TEDx-conferenties plaats. Er is zelfs een speciale TED-app, waarmee miljoenen mensen ten alle tijden toegang hebben tot de grootste sprekers ter wereld. TED heeft daarmee de standaard gezet voor iedereen die een presentatie moet houden.

Wat maakt een TED-talk zo speciaal?
Wat alle grote presentaties met elkaar gemeen hebben, is dat ze in hoge mate visueel zijn. Het gebruik van beeld is een uitermate krachtige manier om een verhaal te vertellen. In vergaderingen zijn we gewend aan praatjes waarbij een aantal volgekrabbelde Powerpoint-slides woord voor woord wordt voorgelezen. Geen wonder dat veel mensen een hekel aan het programma hebben gekregen. Powerpoint is echter niet de vijand, zeker niet als je weet hoe je het moet gebruiken. Kijk naar de manier waarop diepzee-onderzoeker Robert Ballard, de man die de Titanic ontdekte, een populaire TED-talk wist te verzorgen. Hij liet 57 powerpoint-slides zien met alleen maar foto's. Het beeld vormde de ruggegraat van zijn presentatie, niet de woorden. De tweede reden is dat geen enkele TED-talk langer dan achttien minuten in beslag neemt. Dat is de perfecte tijdsspanne om een boodschap over te brengen zonder dat mensen hun aandacht verliezen. Hoeveel productlanceringen of vergaderingen blijven maar doorzeuren terwijl niemand meer luistert? Als je je boodschap weet te verdichten tot pakweg een kwartier is de kans op succes veel groter. En ten slotte is elke succesvolle TED-talk uittentreure geoefend. Zo studeerde Dr. Jill Bolte Taylor haar presentatie over haar eigen hersenbloeding maar liefst tweehonderd keer in voordat ze het podium op ging. Als je een praatje zo vaak repeteert wordt het vanzelf een tweede natuur.

Veel mensen gebruiken de woorden op een powerpoint-presentatie als een geheugensteuntje.
Klopt, maar ze moeten zich daarbij wel beseffen dat dat niet de meest effectieve manier is om informatie over te brengen. Het is bijna onmogelijk om tegelijkertijd een slide te lezen en te luisteren naar iemand die er een praatje omheen houdt. We zijn lang niet zo goed in multitasken als we denken. Een andere reden voor zo'n slidument, een woorddocument dat zich voordoet als een slide, is luiheid. Veel mensen nemen hun presentatievaardigheden niet serieus. Je collega met wie je om een promotie concurreert doet dat waarschijnlijk echter wél. Het vermogen om te communiceren is in een organisatie vaak de onderscheidende factor.

De meeste mensen zijn als de dood voor het spreken in het openbaar. Hoe kom je daar overheen?
Angst is normaal. We hebben allemaal een zekere vrees om voor een groep op te treden, ook al zijn we nog zo beroemd en succesvol. Een manier om daar overheen te komen is door stug te blijven oefenen. Bijvoorbeeld door je presentatie te visualiseren. Ga in je kantoor staan met de klikker in je hand en stel je voor hoe het publiek op je lezing reageert. Een keer of twintig repeteren kan het zelfvertrouwen als een enorme boost geven. Daarnaast moet je elke gelegenheid aangrijpen om ervaring op te doen. Als je maar een presentatie per jaar geeft, dan is het logisch dat je zenuwachtig bent. De angst zal misschien nooit helemaal verdwijnen, maar dat is ook niet erg. Je hebt wat adrenaline nodig om scherp te zijn en om energiek over te komen. Als je niet nerveus bent, kan het je waarschijnlijk ook niet schelen.

Kunt u een voorbeeld geven van iemand die zich heeft ontwikkeld tot een begenadigd spreker?
Iemand die als communicator echt een evolutie heeft doorgemaakt is Bill Gates. Als CEO van Microsoft stond hij niet bepaald bekend als een charismatische spreker. Als je kijkt naar de presentaties die hij in die periode op conferenties gaf, zie je tenenkrommende powerpoint-slides vol met informatie. Maar als TED-spreker heeft hij twee buitengewone presentaties gehouden. Hij had er zichtbaar lol, ook omdat hij dit keer de aandacht probeerde te trekken met iets compleet onverwachts. Zo liet hij een schaal met muggen in het publiek los om het probleem van malaria te introduceren. Een ander voorbeeld is Tesla-oprichter Elon Musk die onlangs in een paneldiscussie toegaf zo panisch te zijn voor spreken in openbaar, dat hij er van trilde. Toch heb ik hem een presentatie zien geven waarin hij in exact zeventien minuten en vijftig seconden een interessant, entertainend en strak betoog wist neer te zetten. Hij leek nog niet helemaal te blaken van zelfvertrouwen, maar hij was aardig op weg.

De aandachtsspanne van het publiek lijkt steeds korter te worden. Leidt dit niet tot meer oppervlakkigheid?
Wordt de aandachtsspanne echt korter, of komen we er nu pas achter dat mensen altijd al een voorkeur hebben gehad voor compacte presentaties? De Gettysburg Address van de voormalige Amerikaanse president Abraham Lincoln staat bekend als een van de grootste speeches aller tijden. Die toespraak telde slechts 271 woorden. Wat mensen vaak vergeten is dat niet Lincoln, maar de toenmalige gouverneur van Massachusetts Edward Everett die dag de keynote speaker was. Zijn speech nam meer dan 13.000 woorden in beslag en duurde maar liefst twee uur. Toeschouwers vielen letterlijk in slaap. Dus ook toen al wist een lange toespraak niet te overtuigen. Daarnaast kan een speech ook de opmaat vormen van een diepgaande discussie. Als je na een verkooppraatje van een kwartier nog een uur nodig hebt om vragen van de klant te beantwoorden, dan is daar niks mis mee.

Wat als je halverwege je toespraak onverhoopt toch de aandacht van het publiek verliest?
Ik laat het daar liever niet op aankomen, haha. Ik zou zeggen, trek er lering uit en doe de volgende keer je huiswerk.

 

Fotografie: Ken Cook


Ieder zijn eigen TED talk nieuws
15 juni 2015 | Jeroen Ansink

Effectief speechen is te leren. In Spreek als TED legt de Amerikaanse communicatie/adviseur Carmine Gallo uit hoe.

In de bijna tien jaar dat de Amerikaanse non-profit Technology, Entertainment, Design (TED) zijn speeches online zet is de TED talk uitgegroeid tot een fenomeen. De pakweg achttien minuten durende presentaties waarin 's werelds grootste denkers hun beste ideeën verspreiden, worden elke dag twee miljoen aangeklikt. De meest populaire speeches, zoals die van Simon Sinek over inspirerende leiders zijn zelfs meer dan twintig miljoen keer bekeken. TED-videos zijn in meer dan negentig talen vertaald en lokale TEDx-evenementen vinden inmiddels al plaats in bijna 150 landen.

Dat heeft grote gevolgen voor spreken in het openbaar. De tijd dat een manager wegkwam met het voorlezen van de tekst op een powerpoint-presentatie is voorbij. Of we het leuk vinden of niet, tegenwoordig wordt elke toespraak vergeleken met een TED talk. Wat maakt TED tot zo'n enerverende en verslavende ervaring?

Voor zijn boek Spreek als TED analiseerde de Amerikaanse communicatie-adviseur Carmine Gallo zo'n vijfhonderd TED-presentaties op inhoud, vorm en presentatie. Daarnaast interviewde hij toonaangevende neurowetenschappers, psychologen en communicatie-experts om inzicht te krijgen in de onderliggende factoren van het leerproces.

Zijn belangrijkste bevindingen:

- Wees scheutig met persoonlijke anekdotes. TED talks zijn verslavend omdat ze appeleren aan de menselijke behoefte aan verhalen. Een persoonlijke geschiedenis zorgt ervoor dat het publiek zich met de spreker kan identificeren, waardoor het een stuk makkelijker wordt om mensen te overtuigen van een bepaald standpunt. Facebook-COO Sheryl Sandberg wilde haar TED talk oorspronkelijk stampvol feiten proppen. Ze koos uiteindelijk voor drie persoonlijke verhalen en ontketende daarmee een beweging.

- Durf te choqueren. Microsoft-oprichter en filantroop Bill Gates opende tijdens zijn speech over malaria in 2009 een wekfles vol muggen, omdat 'er geen reden was waarom alleen arme mensen deze ervaring zouden moeten hebben'. De muskieten waren uiteraard niet besmet, maar hij had wel meteen de aandacht van de zaal te pakken.

- Maak gebruik van beeldmateriaal. De reden dat de meeste Powerpoint-presentaties niet werken is omdat ze doorgaans gepaard gaan met enorme lappen tekst. Ideeën die verbaal worden verspreid komen bij de luisteraar gemiddeld voor slechts tien procent aan. Met een plaatje erbij schiet de effectiviteit echter omhoog tot 65 procent. Bij zijn verhaal hoe hij onder meer de Titanic ontdekte gebruikte diepzeeonderzoeker Robert Ballard maar liefst 57 slides zonder ook maar één woord.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden