Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Marco Heida: ‘IoT draait om het verzamelen van relevante data’ interview
28 mei 2019 | Peter Spijker

‘Internet of Things’ (IoT) staat volop in de schijnwerpers. Niet verwonderlijk, want naar verwachting zijn in 2020 circa 95 procent van alle nieuwe producten verbonden met internet. We hebben het dan over ruim vijftig miljard ‘connected’ apparaten. IoT heeft consumenten én bedrijven veel toegevoegde waarde te bieden, stelt Marco Heida in Waardecreatie met het Internet of Things. Bedrijven kunnen met IoT kostenbesparende efficiencyslagen maken en nieuwe businessmodellen genereren. De investeringen zijn gering, want prototypes, testmodellen, sensoren en apparatuur voor IoT kunnen tegen lage kosten worden geleverd.

Je hoort veel over het IoT, maar er heerst nog veel onduidelijkheid. Wat is het nu eigenlijk?
IoT wordt gevormd door een netwerk van fysieke objecten die met elkaar communiceren en zijn voorzien elektronica, software en sensoren. Hierdoor zijn ze in staat om data te versturen en te ontvangen. Een IoT-systeem is een aantal losse onderdelen die via internet met elkaar zijn verbonden en die metingen uitvoeren, gegevens verzamelen en commando’s sturen. Sommige onderdelen meten uitsluitend iets, andere doen alles tegelijk. De IoT-keten begint met ‘domme’ producten waar je iets slims aan toevoegt, zoals een sensor die iets kan registeren of meten. Op de sensor zit ook een zender die via een netwerk data kan versturen of ontvangen. Deze data wordt naar een platform gestuurd en daar opgeslagen, geanalyseerd en eventueel gevisualiseerd in dashboards en applicaties voor de eindgebruikers. Een voorbeeld is een lantaarnpaal die feller gaat branden als er iemand dichterbij komt, of de thermostaat die vanaf een smartphone kan worden bediend.

Bedrijven en dienstverleners kunnen kosten besparen met IoT?
Je kunt met IoT kosten besparen door efficiënter te gaan werken. Een hogere efficiency realiseer je door goed te onderzoeken welke activiteiten meetbaar zijn in je bedrijfsproces. Voorspelbaar onderhoud –‘predictive maintenance’ – van machines en apparaten is een belangrijk voordeel van IoT. Je hoeft ze alleen uit de productie te halen als onderhoud echt nodig is en bespaart zo tijd én geld. Ook kun je met behulp van metingen vooraf bepalen wanneer bepaalde onderdelen vervangen dienen te worden. Met track & trace kun je het pakketje volgen dat je online hebt besteld. Supermarkten gebruiken deze IoT-toepassing om het logistieke proces deels te automatiseren. Ze krijgen een seintje als een vrachtwagen de winkel nadert en kunnen voorbereidingen treffen. Het lossen verloopt efficiënter en de vrachtwagen is sneller weer vertrokken. Ziekenhuizen maken ook gebruik van track & trace. Zo weten ze precies waar de hartmonitor en andere belangrijke medische apparaten zich bevinden en kunnen die effectiever en efficiënter inzetten.

Een hogere efficiency is een voorwaarde om verder te gaan met het ontwikkelen van nieuwe business modellen?
Omdat je metingen uitvoert, weet je wat er gebeurt in het productieproces en hoe klanten je product gebruiken. Je kunt zo het operationele proces én je product op orde brengen. Veel bedrijven blijven in deze fase steken; ze focussen uitsluitend op het maken van efficiencyslagen en realiseren belangrijke verbeteringen door sensoren aan te brengen op hun machines en producten. Toch ligt de échte uitdaging in het genereren van nieuwe business met behulp van IoT. Als je toegang hebt tot gebruikersdata, dan kun je klanten gepersonaliseerde aanbiedingen doen en ben je je concurrenten een stap voor. Je kunt ook nieuwe productkenmerken toevoegen en hiervoor extra kosten rekenen. Met gebruikersdata en door feedback  van klanten kun je ze ook proactief een aanbod doen. Je kunt met deze informatie bovendien je producten en diensten innoveren.

Alle ‘connected things’ genereren een enorme hoeveelheid data. Wat doe je ermee?
IoT verzamelt inderdaad een enorme hoeveel ongestructureerde data ofwel ‘big data’. Het is de bedoeling om deze big data te veranderen in smart data die je toegevoegde waarde bieden en waarop je snel kunt reageren. Je bepaalt eerst welke data je wilt verzamelen en hoe je dat gaat doen. Vervolgens kun je de gegenereerde big data verrijken en combineren met bijvoorbeeld klantgegevens, productgegevens en locatie- of geografische gegevens. Hierna analyseer je de verzamelde en verrijkte data. Je ziet nu precies hoe klanten jouw producten en diensten gebruiken en hoe ze die beoordelen. Deze informatie biedt je nieuwe inzichten om nóg meer tegemoet te komen aan hun wensen.

IoT stimuleert volgens u een ontwikkeling waarin bedrijven steeds meer een service gaan leveren in plaats van een product?
Business modellen van bedrijven uit de maakindustrie veronderstellen nog altijd dat een product na x jaar wordt vervangen. De gebruiker koopt dan een nieuw exemplaar. Behalve nieuwe sales en nieuwe omzet genereren deze business modellen ook nieuw afval. Ze passen daarom niet meer in deze tijd, waarin het accent ligt op duurzaam produceren en het realiseren van een optimale klantervaring. Gelukkig komen steeds meer bedrijven tot dit besef. IoT kan bijdragen aan deze mentaliteitsverandering, omdat je nu meer inzicht hebt in het aankoopgedrag en de klantbeleving. Gebruikmakend van deze informatie kunnen bedrijven overstappen van eenmalige-aankoop-businessmodellen naar duurzame service-businessmodellen; ze leveren dan een service in plaats van een product en stappen over op ‘servitization’ en duurzaamheid.

Waar moet je op letten als je begint met een IoT-project?
Het is goed om eerst te bepalen wat je motieven zijn en te kijken wat je concurrenten of ketenpartners doen op het gebied van IoT. In de wetenschap dat er uiteindelijk maar twee verdienmodellen mogelijk zijn: je bespaart door meer efficiency of je krijgt new business. Je dient vervolgens de gehele organisatie bij je IoT-initiatief te betrekken. Hiermee voorkom je in de toekomst interne tegenwerking en je weet zeker dat je niets mist. Ik zie veel projecten en concepten voortijdig uitdoven omdat er onvoldoende is nagedacht over de strategie en zaken niet zijn afgestemd. Ik raad ook om ‘security’ meteen vanaf het eerste begin onderdeel van je project te laten zijn. Op die manier voer je de juiste discussie over veiligheid en is het eindresultaat veilig.


Waardecreatie met het Internet of Things preview
25 april 2019 | Marco Heida

We staan aan de vooravond van een connected leven. In 2020 is naar verwachting 95 procent  van alle nieuwe producten verbonden met het internet, waaronder je spijkerbroek, kinderwagen, bureaustoel, hoogwerker en plant(enbak).

Voor organisaties levert die verandering ontelbare, vaak verrassende toepassingen op. Toch staat Internet of Things nog lang niet op de agenda van alle executives. Het ontbreekt vaak aan kennis. Hier wil ik graag verandering in brengen.

Mogelijkheden van IoT in vogelvlucht

We traceren koffers op Schiphol en containers op schepen met zogenaamde track & trace-oplossingen. Daarmee kun je nu ook al je bestelling bij de webwinkel of het pakket dat je naar je familie in het buitenland stuurt volgen van het distributiecentrum via het pakketsorteercentrum naar je voordeur. Maar deze functionaliteit wordt op meer plekken gebruikt, bijvoorbeeld om bij te houden waar reserveonderdelen liggen, voorraden aan te vullen en routes af te stemmen.

Ook worden steeds meer machines uitgerust met sensoren en connectiviteitsmogelijkheden. Daardoor weet een producent van elektronisch gereedschap bijvoorbeeld hoeveel productie er wordt gedraaid, maar ook hoe zijn machines door zijn klanten worden gebruikt en hoe vaak. Met deze kennis kan hij klantvriendelijker werken. Maar hij kan ook een heel ander businessmodel toepassen, waarbij de klant afrekent per gebruik in plaats van de machine te kopen of per dag te huren.

Voordelen voor alle betrokkenen

Met Internet of Things verzamel je vooral data vanuit de klant. Dat is het mooie van deze digitale ontwikkeling: je krijgt continu feedback van de klant over het gebruik van je product of dienst. Laten we de keten van een relatief simpel product bekijken: een fiets. Wat als we die uitrusten met een sensor en connectiviteit? Wat biedt dat aan toegevoegde waarde voor de gehele keten?

De klant krijgt terugkoppeling over het gebruik van de fiets in een app van bijvoorbeeld de fietsfabrikant. Die fabrikant kan er bovendien voor kiezen om een andere app ter beschikking te stellen aan wielrenners dan aan zestigplusvrouwen of aan gezinnen; ze hebben immers allemaal andere behoeftes.

De winkelier kan – na toestemming van de klant – automatisch bericht krijgen als de fiets aan een onderhoudsbeurt toe is en de klant zo een mooi aanbod doen. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt inmiddels de eerste duizend kilometer gefietst en de komende twee weken ontvang je 20 procent korting op een kleine beurt, waarbij we de fiets schoonmaken en nakijken.’

De producent van de fiets krijgt continu (anoniem) terugkoppeling over het gebruik. De connectiviteit zorgt ervoor dat hij gedurende de gehele levensduur van de fiets in contact blijft met zijn klant. Per model fiets kan hij zien in welke gebieden, voor welke afstanden en met welke snelheden die wordt gebruikt. Dat is belangrijke informatie voor marketing. Maar ook de onderdelen van een fiets kunnen informatie terugsturen, waardoor  de producent weet welke onderdelen het snelst slijten.

De producent kan er ook voor kiezen om de fiets niet te verkopen, maar als service aan te bieden, bijvoorbeeld voor korte periodes of bepaalde routes. Hij weet immers waar en wanneer welk type fiets het handigst is.

Focus op de klant

Dankzij Internet of Things kan een bedrijf zijn focus echt helemaal op de klant leggen. De producent of verkoper kan dankzij de continue feedback van IoT vertrouwen op zijn aanbod. Hij hoeft zijn product niet langer te verkopen aan de hand van theorieën en strategieën; het moet enkel worden ‘afgestemd’ op de klant aan de hand van sensoren en big-data-applicaties. Service zal daardoor boven productie komen te staan, en kennis boven intuïtie. Dit vereist een radicale omslag in de manier waarop het bedrijfsleven denkt. Business zal worden getransformeerd.

Graag nodig ik je uit om dit traject in te gaan. Dat kan met mijn boek Waardecreatie met het Internet of Things. Hierin bespreek ik het wat en waarom van IoT, de IoT-keten en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Marco Heida is ondernemer, strategisch adviseur en business developer voor techgedreven businessmodellen en go-to-marketprojecten. Hij is de meest zichtbare en actieve IoT-professional in Nederland en is dan ook een veelgevraagd keynote speaker. Hij is de auteur van Waardecreatie met het Internet of Things.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden