Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Het Happy Office manifest - De vier pijlers van een positieve werkcultuur preview
22 september 2020 | Maartje Wolff

Met Het Happy Office manifest creëer je stap voor stap een positieve werkcultuur, gebaseerd op een stevig wetenschappelijk kader. De auteurs wisselen de theorie af met voorbeelden uit hun eigen praktijk, succesverhalen, oefeningen en tips. Een preview.

Er zijn twee dingen waar wij rotsvast in geloven. Allereerst in een positieve werkcultuur, oftewel een cultuur waarin werkgeluk centraal staat. Dat draagt bij aan het welzijn van medewerkers en het succes van organisaties. Daarnaast geloven we dat je zo’n cultuur alleen kunt bouwen door kleine stappen te zetten en te experimenteren. We schreven er een boek over: Het Happy Office manifest, de vier pijlers van een positieve werkcultuur.

Gelukkige mensen zijn veerkrachtiger

Werk speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven en in de afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar de meer menselijke aspecten van werk. We weten inmiddels dat mensen hun beste werk leveren als ze met plezier naar hun werk gaan. Dat mensen die gelukkig zijn veerkrachtiger en flexibeler zijn, en beter kunnen omgaan met veranderingen, stress en werkdruk. Dat ze beter samenwerken, innovatiever en productiever zijn. Gelukkige mensen zijn minder vaak ziek, ze maken minder ongelukken en fouten. Als je kijkt naar al deze positieve effecten van werkgeluk, zou je denken dat organisaties keuzes maken die leiden tot een positievere werkcultuur en meer werkgeluk. Toch blijken ze dat in de praktijk vaak onvoldoende te doen, omdat ze niet precies weten hoe.

Beste werkervaring
Hoe creëer je meer werkgeluk en een positieve werkcultuur? Wat jou gelukkig maakt, kan jouw collega heel ongelukkig maken. En wat in het ene team werkt, kan in het andere team de plank volledig misslaan. Er bestaat geen one size fits all. Toch zijn er ook veel overeenkomsten als het erom gaat waar mensen gelukkig van worden op het werk. Wanneer wij in onze workshops en trainingen deelnemers vragen naar hun beste werkervaring en hen daarover met elkaar in gesprek laten gaan, zien we bepaalde elementen steeds terugkeren, die naadloos aansluiten bij wat de wetenschap daarover zegt.

Oefening
Deze oefening kun ook zelf doen. Bedenk eens wat de beste werkervaring is die je ooit hebt gehad, eentje waarvan je echt heel gelukkig werd. Wees zo concreet mogelijk. Wat was het, waar en wanneer, met wie was het en waarom maakte deze ervaring je zo gelukkig? Wat was het gevoel dat je erbij had? Ga vervolgens na wat het meest heeft bijgedragen aan deze beste werkervaring. Was dat een moment waarop je je bankrekening checkte en zag dat je salaris was gestort? Of was het een moment waarop je, samen met anderen, iets deed dat belangrijk voor je was?

Praktische leidraad
In het Happy Office manifest, de vier pijlers van een positieve werkcultuur combineren we, net als in onze trainingen en programma’s wetenschappelijke achtergronden, handzame modellen, voorbeelden en oefeningen tot een samenhangende werkwijze voor het veranderen van gedrag op individueel, team- en organisatieniveau. Het boek is een praktische leidraad om succesvol te veranderen en een organisatiecultuur te bouwen waarin jij en je collega’s kunnen floreren. We tonen aan dat werkgeluk geen oppervlakkig ‘dingetje voor erbij’ is en laten zien wat je zelf kunt doen om meer werkgeluk te beleven en wat je bijdrage als leidinggevende kan zijn. En natuurlijk besteden we aandacht aan hoe je het kunt aanpakken op organisatieniveau. Het woord ‘office’ bedoelen we daarbij heel breed. De inhoud van dit boek is namelijk niet alleen van toepassing op het traditionele kantoor, maar geldt voor elke werkomgeving, van zorg en onderwijs tot bouw en logistiek, van fabriekshal tot thuis aan de keukentafel. Tot slot bieden we de lezers van het boek een bonus: onze visie op het creëren van een positieve werkcultuur in roerige tijden. Via een link achter in het boek, is dit downloadable hoofdstuk beschikbaar.

Fennande van der Meulen en Maartje Wolff zijn oprichters van de Week van het Werkgeluk. Zij hebben naast een academische achtergrond in management en communicatie het programma Rendement van Geluk gevolgd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarna deden ze de opleidingen teamcoach bij de Gelukkig Werken Academy en Chief Happiness Officer bij de Woohoo Academy.

Ze zijn de auteurs van Het Happy Office Manifest.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden