Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Het grote werk van Dale Carnegie nieuws
26 februari 2020 | Bertrand Weegenaar

Het boek How to Win Friends and Influence People is één van de oer-boeken in het zelfhelp genre. Het verscheen in 1936 en sloeg direct aan. Nog tijdens zijn leven, Dale Carnegie overleed in 1955, waren er meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht in 31 talen. De grote crisis was in 1936 bijna afgelopen, dus er was een markt voor dit soort boeken. In 1937 verscheen een toen even succesvol boek Thing and Grow Rich van Napoleon Hill.

Hoe belangrijk het werk van Carnegie over de jaren heen gebleven is, blijkt uit de lijst van veel geleende boeken in de 125-jarige geschiedenis van de New York Public Library. Het staat op plek 8! Ruim 284 duizend keer uitgeleend. Tussen nummer 9 - Harry Potter and the Sorcerer’s Stone - en nummer 7 - Fahrenheit 451. De inhoud van dit nog steeds belangrijke boek is nu samengevat in De kleine Carnegie door Jacqueline de Jong.

Voor hij dit boek schreef had Dale Carnegey, geboren in 1888, al een carrière opgebouwd als verkoper en daarna sprekerscoach en trainer. De voorbeelden voor zijn belangrijkste werken haalde hij deels bij zijn cursisten, en deels door de levens van bekende en grote Amerikaanse leiders, presidenten en captains of industry te bestuderen. Hij lardeert zijn werk verder met citaten uit de grote werken van Griekse en Romeinse denkers. Het boek voorzag in de behoefte om wat hij in ‘kleine’ kring aan cursisten leerde beschikbaar te stellen aan het grote publiek.

De regels die hij opstelde waren simpel. Lach! is er zo een. Het zijn vaak vanzelfsprekendheden die tijdloos ingewikkeld blijken. Door de combinatie van ‘simpelheid’, de mogelijkheid dit zelf te doen, de directe zichtbare effecten, bouwde Carnegie voort op zijn grote voorbeeld, de autobiografie en geschriften van de grote Amerikaanse staatsman Benjamin Franklin (1706-1790). In zijn honderden artikelen gaf Franklin vele tips op evenzovele gebieden. Leiderschap was zo’n gebied. Het heft in eigen hand nemen een ander. In de 18de eeuw waren de Verenigde Staten volop in ontwikkeling en vooral op zichzelf aangewezen. Selfmade was geen keuze, maar pure noodzaak.

Na een succesvolle carrière als verkoper, startte Dale Carnegie een sprekersinstituut. Hij ‘hernoemde’, positioneerde zich als Dale Carnegie, waarschijnlijk om iets van de glans van de succesvolle zakenman Andrew Carnegie mee te pakken. Op het moment dat zijn magnum opus  uitkwam was zijn instituut al succesvol. In 1946 verscheen de eveneens inmiddels evergreen How to stop worrying and start living (onlangs in een nieuwe vertaling uitgekomen bij AnderZ onder de titel Leven zonder zorgen).

Dale Carnegie zou onderzoekers en auteurs als Stephen Covey ( De zeven eigenschappen van effectief leiderschap) en Robert Cialdini (Influence) inspireren. Bij zijn dood in 1955 liet hij een goedlopende sprekersacademie na met vestigingen in tientallen landen. Zijn tweede huwelijk in 1944 met Dorothy Price Vanderpool bracht hem iemand die hem de ogen opende voor vrouwen als doelgroep van zijn academie.  Na zijn dood nam zij de leiding van het Dale Carnegie Institute over. Het behoort tot de dag van vandaag tot één van de meest gerenommeerde organisaties op het gebied van spreken en leiderschap.

In De kleine Carnegie is De Jong erin goed geslaagd om langs de oubolligheid van sommige, bij Carnegie flink uitgewerkte voorbeelden te gaan. Veel van de mensen die genoemd worden, zullen ons in West-Europa nauwelijks meer iets zeggen. De voorbeelden in winkels, banken, tussen collega’s of in onze rol als leidinggevende des te meer. En daar zal al die tientallen jaren ook de kracht gebleven zijn; de herkenbaarheid. Als je voor de tweede keer aangesproken wordt door een agent omdat je je hond weer los liet lopen. En weet dat het niet mag. Je kunt in de verdediging gaan, boos worden. Het helpt niet. Het advies van Dale Carnegie: Geef fouten onmiddellijk en ruiterlijk toe.

Hoe verder na de Covey Challenge? nieuws
2 december 2016 | Justin van Lopik

Alweer drie weken geleden eindigde de Covey Challenge. 3600 deelnemers hebben zich 7 dagen lang laten inspireren en zijn de uitdaging met zichzelf aangegaan. De 7 eigenschappen zijn los van elkaar niet nieuw of innovatief. Maar de toepassing ervan, het naleven van 7 eigenschappen als gewoonte, blijft ondanks dat een uitdaging. Eigenlijk begint de échte Covey Challenge pas nu.

Zonder mail bericht, zonder Facebookposts, zonder motivatie van buitenaf... ga je nu door, zet je nu door?

Eén ding weet je zeker: het gaat niet vanzelf. Jezelf blijven ontwikkelingen op basis van bijvoorbeeld de 7 eigenschappen, vraagt om voortdurende en bewuste aandacht. Precies dat waar eigenschap 7 omdraait. Dagelijks werken aan de overwinning op jezelf. Jezelf zover brengen dat je toch naar de sportschool gaat, dat je toch een aantal pagina's leest in dat boek, dat je toch de tijd neemt om gezond te eten, dat toch die vriend maar even belt, dat je toch nee zegt tegen iemand om even tijd te besteden aan jezelf.

Door het toepassen van eigenschap 7, train je jezelf in alle andere eigenschappen.
Door jezelf te trainen in de eerste 6 eigenschappen, train je jezelf in eigenschap 7.

Door bewust werk te maken van de 7 eigenschappen kunnen de 3600 deelnemers aan de Covey Challenge een verschil maken. Een verschil voor zichzelf, een verschil voor anderen, een verschil voor de wereld. Een verschil waarin je beter zorgt voor jezelf, beter zorgt voor anderen, beter zorgt voor de wereld . Een verschil waarbij verschillen tussen mensen juist verbinden. Een verschil waarbij discussies gekenmerkt worden door luisteren in plaats van overtuigen. Een verschil gebaseerd op de gedachte dat er genoeg is voor iedereen. Klinkt dat hoogdravend? Wellicht, maar het is wel de kracht die de 7 eigenschappen in zich hebben. Een kracht die 3600 deelnemers ervaren hebben. Een kracht die jij iedere dag kunt ervaren. Iedere dag weer!

De posts op Facebook en tweets tijdens de Covey Challenge laten zien dat deelnemers dat verschil ervaren. Het is er, het ontstaat. Durf die stap te zetten en te blijven zetten. Tegenslag is er daarbij niet om jou te pesten maar om je sterker te maken.

De echte Covey challenge is nu begonnen!

Veel plezier en succes met jouw vervolg.

Jan Kuipers is directeur van FranklinCovey Benelux. FranklinCovey is wereldwijd specialist op het gebied van verhogen van effectiviteit van mensen en organisaties door focus en uitvoering. Kuipers heeft vanuit zijn functie bij FranklinCovey veel ervaring met presenteren over en trainen op onderwerpen als effectiviteit, leiderschap en het realiseren van doelstellingen. Hij is auteur van De kleine Covey.

Doe mee aan de online Covey Challenge nieuws
13 oktober 2016 | Pierre Pieterse

Van 14 t/m 20 november 2016 organiseren Uitgeverij Business Contact en Managementboek de Covey Challenge. Doe mee en ga de uitdaging aan om de 7 eigenschappen een week lang toe te passen in jouw leven.

Wil je meer sturing geven aan je leven, betere keuzes maken of weerbaarder worden? Waarmee kan dat beter dan met De zeven eigenschappen, Stephen Coveys klassieker op het gebied van persoonlijke ontwikkeling? Het lezen van dit soort boeken is altijd erg inspirerend, maar vaak zakt de informatie toch weer weg en blijkt het voor veel mensen lastig om in de praktijk toe te passen. Daar willen wij graag verandering in brengen!

We helpen je tijdens de Covey Challenge met de juiste informatie, oefeningen, handige reminders en dagelijkse tips.

Dit is hoe het werkt:

- Schrijf je hier in voor de Covey Challenge. Je ontvangt dan gratis het e-book De kleine Covey ter voorbereiding. Dit is een samenvatting van De zeven eigenschappen

- Van 14 t/m 20 november behandelen we iedere dag een eigenschap. Je ontvangt de dag ervoor al een nieuwsbrief met de informatie en de opdracht voor de volgende dag.

- Meld je aan voor de Facebookpagina, of gebruik de hashtag #coveychallenge op Twitter of Instagram. Deel hier je ervaringen met andere deelnemers.

- Het is juist erg geschikt om de challenge te doen tijdens een gewone (drukke) werkweek. Dat is namelijk precies waar de principes van Covey voor bedoeld zijn. Je past het gewoon toe tijdens je werk of thuis.

- Een Covey-expert zal op Facebook vragen beantwoorden tijdens de challenge.

De challenge is helemaal online en gratis toegankelijk voor iedereen. We vragen je wel om een keer je ervaringen te delen via je social media account, blog of website. Natuurlijk delen we je e-mailadres natuurlijk niet met anderen.

Naar het inschrijfformulier >

Geboekstaafd - De top 3 van Jan Kuipers geboekstaafd
28 januari 2016 | Nienke van Oeveren

Jan Kuipers is directeur van FranklinCovey Benelux. FranklinCovey is wereldwijd specialist op het gebied van verhogen van effectiviteit van mensen en organisaties door focus en uitvoering. Kuipers heeft veel ervaring met presenteren over en trainen op onderwerpen als effectiviteit, leiderschap en doelstellingen realiseren. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.

1 De zeven eigenschappen van effectief leiderschap
Stephen R. Covey

‘Toen ik in 1997 de training volgde over de seven habits, besloot ik FranklinCovey Nederland op te richten. Door de training ging ik eerlijk gezegd weer terug naar het boek. Het belangrijkste vind ik de eigenschappen 1 en 4; blijf uit de slachtofferrol en ben je in staat om binnen willekeurig welke relatie een win-win te krijgen? Aan de zeven eigenschappen kun je steeds je eigen zekerheid ontlenen. In de 14 jaar dat ik bijna dagelijks met het gedachtegoed bezig ben, blijf ik nieuwe dingen ontdekken. Dit boek gaat waarschijnlijk nog wel een halve eeuw mee.’

2 De hele olifant in beeld
Marja de Vries

‘De titel van het boek maakt de boodschap meteen duidelijk: laat een blinde een olifant beschrijven en hij beschrijft de slurf als een slang en een poot als een boomstam. Dit boek daagt je uit om naar het geheel te kijken. Het beschrijft de wetmatigheden van het leven; als je deze kent, heb je de keuze om in strijd of overeenkomst daarmee te handelen. Marja de Vries laat je beseffen dat als je aan de ene kant iets verandert, er aan de andere kant ook dingen veranderen.’ Blijf steeds kijken naar het geheel.’

3 De aartsvaders
Wim Wennekes

De aartsvaders vertelt hoe in Nederland wereldbedrijven ontstonden. Inspirerend om verhalen te lezen over koopmansgeest, doorzettingsvermogen en maatschappelijke betrokkenheid. Frits Fentener van Vlissingen bijvoorbeeld bouwde zijn bedrijf vanuit bescheidenheid op: het ging steeds om het bedrijf, niet om zijn ego. SHV is nog altijd een familiebedrijf. De aartsvaders vroegen zich af: welke rol heb ik als ondernemer om de gemeenschap rond mijn bedrijf gezond te houden? Dat is win-win in de praktijk.’

Een blauwe oceaan - Of: Hoe (het) managementboek volwassen werd nieuws
30 december 2014 | Justin van Lopik

We staan aan de vooravond van 2015, het jaar waarin Managementboek haar 20-jarig bestaan viert. Waar komen we vandaan? En, belangrijker, waar gaan we naartoe? Een korte geschiedenis en vooruitblik.

Sprekers boeken. Auteurs ontmoeten. Masterclasses, workshops en seminars. Gemaksproducten als boeksamenvattingen en audioreeksen over een keur aan vakgebieden en competenties. Naast expert op het gebied van management ook specialist in IT- en juridische literatuur, met snelle en betrouwbare levering. Uitgever van het grootste tijdschrift over boeken in Nederland. Initiatiefnemer van het Managementboek van het Jaar en organisator van het jaarlijkse Managementboekengala. Dat is Managementboek op de drempel van 2015, het jaar waarin we ons 20-jarig bestaan vieren. Waar komen we vandaan? En - belangrijker voor u als klant en lezer - waar gaan we naartoe?

Noviteit

Als klant van Managementboek staat u er wellicht niet bij stil, maar 20 jaar geleden was het 'managementboek' in Nederland niet meer dan een veelbelovende noviteit. Zeker als we het vergelijken met de status die boeken als Coveys ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ anno 2014 hebben. Sowieso ging het voor 80 à 90% om uit het Engels en Amerikaans vertaalde boeken en nauwelijks om boeken van Hollandse bodem. Het denken over management en bedrijfskunde stond nog in de kinderschoenen. Natuurlijk: een boek als Verhages Grondslagen van de marketing bestond al en werd net zoals nu consequent voorgeschreven op zo'n beetje iedere opleiding rond management, ondernemerschap en marketing, maar daarna was er weinig om je verder in te verdiepen. Of - belangrijker - om je te onderscheiden van de andere duizenden afgestudeerde business professionals.
Porters Vijfkrachtenmodel - om maar eens iets te noemen - besloeg 3 pagina's in het NIMA B kernboek, en dat was het dan wel. En de Engelse versies van Porters boeken waren - er was nog maar net internet – niet heel makkelijk te krijgen. Maar uitgeverijen als Business Contact, Academic Service en Scriptum timmerden aan de weg met vertalingen van standaardwerken als ‘Wie heeft mijn kaas gepikt’, ‘De vijfde discipline’ en ‘Beelden van organisatie’. Boeken die in goede aarde (b)leken te vallen.

Gids
In 1995, want dat is de tijd waar we het over hebben, leek er daarom ruimte voor een blad over dit nieuwe fenomeen: ‘managementboeken én hun auteurs’. Er bleek behoeft aan een gids in het snel groeiende bos van managementboeken en daarom sloeg het idee van Manager & Literatuur, de Alma Mater van Managementboek Magazine, goed aan. Het aanvankelijke businessmodel - advertenties en abonnementen verkopen – werd snel gepasseerd door het model van een ‘verzendboekhandel’, de voorloper van de internetboekhandel. Bestelkanalen waren niet internet maar het antwoordnummer van tante Pos en de (thermische) fax!

De rat
Managementboek, en met haar het genre, groeide en werd volwassen. Het titelaanbod werd breder én dieper en waar er eerst nog vooral vertalingen van succesnummers uit de VS gebracht en gekocht werden, kwam er steeds meer oorspronkelijk Nederlandstalig werk uit. Het imago van het genre liep echter niet in de pas met de kwaliteit, omvang en populariteit die het feitelijk had. Immers… ‘Managers lezen niet’. U weet wel beter.

Om het imago van het genre een – terecht – zetje in de juiste richting te geven riep Managementboek een prijs in het leven voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige businessboek: Het Managementboek van het Jaar. We schrijven 2003 als de eerste bekroning plaatsvindt. Het is een gouden greep – 'Hoe word ik een rat' van Joep Schrijvers blijkt een onverbiddelijke bestseller. In 3 jaar tijd werden er bijna 100.000 exemplaren verkocht. Het genre kwam hiermee in de kijkers van het écht grote publiek. Na ‘De rat’ volgen klassiekers als 'Het drama Ahold' van Jeroen Smit, Mathieu Weggemans 'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' en 'Connect!' van Menno Lanting.

Lauweren

Na het grote publiek is het tijd het genre ook op andere wijzen te ontsluiten. Waarom niet het gedachtegoed van een Kotler, Goldratt of Mintzberg beluisteren in de verloren uurtjes in de file? Het leidde tot 'Management Classics', samengesteld door Ben Tiggelaar, en deze werd al snel gevolgd door een vaderlandse pendant: 'Hollandse Meesters in Management'. Ook onderwerpen als marketing, coaching en verandermanagement vinden hun weg naar audio.

De andere ambitie van Managementboek – gids te zijn in de boekenberg die inmiddels is ontstaan – krijgt naast het magazine handen en voeten met de reeks Management Summaries (samenvattingen van de belangrijkste managementboeken), steeds meer reviews en interviews op de site en in 2010 gaan we van start met Boekevents. Meer dan 6.000 professionals hebben hun favoriete auteurs inmiddels live zien optreden en vaak ook de hand geschud. In 2014 werden de Events erkend door Cedeo. Eind 2014 volgt dan de volgende logische stap: de opgebouwde expertise wordt ingezet voor een ‘eigen’ sprekersbureau.

Kleine broertjes

In de luwte achter de (inmiddels brede) schouders van Managementboek starten we Juridischboek.nl en Computerboek.nl. Ook uw bedrijfsjurist en IT-afdeling zijn immers gebaat bij degelijke vakliteratuur! In 2014, nog maar een paar maanden geleden, namen we het gerenommeerde Computercollectief en Jongbloed Juridische Boekhandel over, waardoor we onze dienstverlening voor deze doelgroepen kunnen verbeteren en de ambities van Managementboek voor een veel breder publiek kunnen verwezenlijken.

De koker

Wat zit er nog in de koker? In 2015 gaan we verder met waar we goed in zijn: snelle en betrouwbare levering van de boeken die het verschil voor u maken. En de niet-managementboeken blijven we leveren. We gaan grotere events en collegereeksen brengen, verder met het uitbouwen van ons sprekersbureau en de integratie van twee prachtboekhandels in onze organisatie.

Wij wensen u een geweldig, gelukkig en bovenal succesvol 2015 toe!

Jong geleerd, oud gedaan nieuws
10 september 2014 | Bertrand Weegenaar

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey is al ruim vijfentwintig jaar dé bestseller op leiderschapsgebied. Covey was als praktiserend christen ook erg betrokken bij zijn familie en heeft zijn zeven eigenschappen ook uitgewerkt in De zeven eigenschappen van effectieve families.

Dat boek is een aanrader voor mensen die de eigenschappen een stap verder willen brengen. Weliswaar een dik boek maar gelukkig gelardeerd met honderden voorbeelden van hoe het gezin Covey de methode aan den lijve ondervond. En dat is bijgebleven.

Sean Covey, een van de zonen van, is inmiddels in het voetspoor van zijn vader getreden en heeft de methode toepasbaar gemaakt voor jongeren: Zeven eigenschappen die jou succesvol maken! Met de veelbetekende ondertitel ‘Alles wat je ouders je niet vertellen’. Ook Sean lardeert zijn verhaal, analoog aan zijn vader, met veel voorbeelden.

Jongeren vinden het een prettig boek door een vrolijke aankleding en door de kleine opdrachten. Elk van de eigenschappen wordt daarmee afgesloten met ‘baby steps’. Er zit zo veel flair in dit boek dat het oerboek van Covey wat oubollig aanvoelt. En hoewel veel van de inhoud bekend is (win/win of de persoonlijke bankrekening!) omdat de ‘zeven eigenschappen methode’ opgenomen is in de algemene opvoeding en pedagogiek, is een reminder nooit weg.

Wat Sean Covey specifiek toevoegt aan het oeuvre, en daar mogen jong en oud hem dankbaar voor zijn, is het Zeven eigenschappen die jou succesvol maken - Werkboek. Bedoelt voor jongeren als aanvulling op het ‘tekstboek’ en een aanrader om de theorie eigen te maken.

Geboekstaafd: De top 3 van Eveline Jansen geboekstaafd
20 juni 2014 | Nienke van Oeveren

Eveline Jansen helpt leidinggevenden met coaching en trainingmeer kracht te halen uit hun veranderaanpak door slim gebruik te maken van de werking van het brein. Ze is eigenaar van bureau Evelutie en heeft een blog Verandertips. Haar top 3 bestaat uit de volgende boeken:

1 Managen van transities

William Bridges

'Toen ik tien jaar geleden de overstap maakte naar organisatieontwikkeling, volgde ik een training via het instituut van William Bridges. Pas daarna heb ik zijn boek gelezen. Bridges beschrijft hoe mensen tijdens een verandering door drie fasen gaan. Hij maakt duidelijk hoe je met het luisteren naar woord- en taalgebruik kunt peilen in welke fase van verandering mensen zitten. Wat heel psychologisch en complex is, beschrijft Brigdes haast té simpel. Ja, dit is een heel bijzonder boek voor mij.'

2 Omdenken

Berthold Gunster

'Ook een prachtig boek. Gunster triggert mensen om de situatie van de andere kant te bekijken. Het sluit aan bij Bridges fase van pionieren waar mensen het even niet weten en aan de andere kant vanalles proberen. Dan is het voor leidinggevenden de kunst om flexibel te blijven en te ontdekken wat wél werkt. Ik gebruik omdenken veel in mijn trainingen. Als iemand bijvoorbeeld klaagt: 'waarom moeten ze mij nu weer lastig vallen?' merk ik op dat het toch fijn is dat ie betrokken wordt. Moffel het probleem niet weg, maar kijk wat je er wél mee kunt.'

3 De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

Stephen Covey

'De eerste keer dat ik dit beroemde boek las, dacht ik: heeft de auteur hier zoveel miljoenen boeken van verkocht? Wat Covey schrijft, lijkt heel vanzelfsprekend. Maar een eigenschap als 'begin met het einde voor ogen' is waardevol om steeds te checken. Als je in disbalans bent en tegen zaken aanloopt, besteed je mijns inziens te weinig aandacht aan één van de zeven eigenschappen. Een heel waardevol boek dat over gedrag en gewoonten gaat; het beschrijft eigenlijk de filosofie van leiderschap.'

De top 3 van Jo Bos geboekstaafd
31 mei 2013 | Nienke van Oeveren

Jo Bos werkt als zelfstandig adviseur en trainer vanuit Jo Bos & Co. Hij heeft jarenlange ervaring in het leiden en begeleiden van projecten en programma’s. Vanuit de adviespraktijk werkt hij aan de professionalisering van project- en programmamanagement in veel organisaties. Daarnaast begeleidt hij leiderschapsprogramma’s en teams. 'Diepgaande verandering' van Robert Quinn is zijn nummer 1 boek.

1 Diepgaande verandering door Robert Quinn
‘Dit boek komt het dichtst op je huid. Het gaat over persoonlijke verandering, maar ook over omgaan met een crisis, privé of in een bedrijf. Quinn laat duidelijk zien dat het niet helpt om lastige zaken uit de weg te gaan. Je moet je werkelijke angst onder ogen zien, ook al weet je niet altijd hoe de toekomst eruit ziet. Dan is een transformatie nodig. Dit boek kun je dan ook lezen op persoonlijk niveau, maar ook voor een team of een organisatie. Steeds als je het leest, zie je iets nieuws. Quinn is voor mij sowieso een belangrijke denker over organisatieconcepten.’

2 De aartsvaders door Wim Wennekes
‘Ik smul altijd van biografieën. De aartsvaders is daar een voorbeeld van. Je kunt veel leren van andere ondernemers en bedrijven en ze zijn ook nog eens leuk om te lezen. De aartsvaders laat bijvoorbeeld zien hoe dominant cultuur is in bedrijven. Dit blijkt bijvoorbeeld bij fusies. Elementen als cultuur en leiderschap worden steeds belangrijker, een aspect als de structuur van een organisatie steeds minder.’

3 De zeven eigenschappen door Stephen R. Covey
‘Op nummer 3 een boek dat heel veel mensen bewust en onbewust beïnvloed heeft. De zeven principes zijn hartstikke belangrijk, dus tenminste iedereen die leiding geeft, moet De zeven eigenschappen lezen. Ook dit boek kun je op verschillende niveaus lezen. Naast ‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’, vind ik ‘belangrijke zaken eerst’ een belangrijk principe. We hebben allemaal de neiging om belangrijke maar niet-urgente zaken steeds weer uit te stellen, zoals voor mij bijvoorbeeld het schrijven van een boek…’

Waarom Covey nog steeds inspireert nieuws
19 maart 2013 | Nienke van Oeveren

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey. Welke manager is er niet groot mee geworden? Meer dan 20 miljoen exemplaren zijn er wereldwijd van verkocht. Maar weet je nog waar het ovver gaat? Of staat het ongelezen in de boekenkast? Kom je er gewoonweg niet door heen? Tijdens de masterclass van Managementboek neemt Jan Kuipers, dé Covey-kenner van Nederland, de deelnemers in kort tijdsbestek mee in de zeven eigenschappen. Door Joke Twigt

Durf groots te zijn

Een boek dat al dateert van bijna 25 jaar geleden. Een boek dat verschillend beleefd wordt; voor de één moeilijk te doorgronden, voor de ander een spirituele bijbel. Een boek met navolgende varianten; voor happy kids, voor middelbare scholieren, voor effectieve families. Is het dan zo breed toepasbaar? De bedoeling van Covey is misschien wel anders dan wat wij, Nederlanders, er van gemaakt hebben. In Nederland ligt het boek in de schappen bij managementboeken. Overal elders in de wereld ligt het in de schappen van zelfhulpboeken. Zelfhulp? Het gaat toch over leiderschap?

We kunnen constateren dat de vertaling van de oorspronkelijke titel ietwat ongelukkig is. ‘7 Habits of Highly Effective People’ zegt simpelweg dat het gaat over Gewoonten van Effectieve Mensen. En dat geeft een ander perspectief ! Natuurlijk is het toepasbaar in leiderschap, in organisaties. Maar het meest nog in onszelf als mens. De kern van het boek is leidinggeven aan jezelf, zelfkennis en verantwoordelijkheid nemen. In je werkende leven, in je privé- en in je gezinsleven. En daarmee raken we het oorspronkelijke gedachtegoed van Stephen Covey, tevens de missie van het FranklinCovey instituut: We enable greatness in people and organizations everywhere. Durf groots te zijn, als mens, als leider, als organisatie.

Persoonlijke effectiviteit

Opvallend is dat niet één eigenschap nieuw is, maar bij elkaar wordt het een inzetbare structuur. Met als rode draad groei en ontwikkeling. Het maakt niet uit hoe oud je bent of in welk stadium van je carrière je zit. Groei van afhankelijkheid (jij) naar onafhankelijkheid (ik) om uiteindelijk bij wederzijdse afhankelijkheid uit te komen (wij). Het is een never ending story. Dit boek gaat over wat je nodig hebt om naar het ‘wij’ te komen.

De eerste stap is om van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid te komen. Een overwinning op jezelf. Daarover gaan de eerste drie eigenschappen. Je bent je bewust van waar je naar toe wilt (eigenschap 2, begin met het einde voor ogen), je neemt daartoe het initiatief (eigenschap 1, wees proactief) en je deelt je tijd goed in (eigenschap 3, stel prioriteiten).

De tweede stap is die van onafhankelijkheid naar wederzijdse afhankelijkheid. Je beseft dat je met anderen meer kunt bereiken dan in je eentje. Een overwinning op je omgeving. Daarover gaan de volgende drie eigenschappen. Denk in termen van win-win (eigenschap 4) – hierbij zoek je in conflicten naar oplossingen die recht doen aan alle partijen. Geen compromis, maar een derde alternatief. Probeer daarbij eerst de ander te begrijpen, om dan pas zelf begrepen te worden (eigenschap 5). Als je je aanpak baseert op respect, samenwerking en vertrouwen, bereik je synergie (eigenschap 6). Covey heeft aan deze eigenschappen een volledig boek gewijd, ‘Het derde alternatief’.

De laatste, zevende eigenschap is de tijd nemen om de zaag scherp te houden. Alleen bij de gratie van deze eigenschap zijn de andere eigenschappen te ontplooien. Het is je eigen persoonlijke onderhoud om het beste instrument dat je hebt – jezelf – te koesteren. Lichamelijk, geestelijk, spiritueel en sociaal-emotioneel.

De ruimte tussen stimulus en respons

Tot zover een wel zeer beknopte beschrijvende samenhang tussen de zeven eigenschappen. Covey heeft niet voor niets 320 pagina’s gewijd aan de beschrijving ervan. Ik heb niet de illusie om dit bondig te kunnen samenvatten. Wel wil ik je een extra prikkel geven om toch vooral het boek te gaan lezen en je te laten inspireren. Echte verandering is een verandering van binnenuit. En daarbij gaat het om jou persoonlijk en het feit of je dingen laat gebeuren of zelf ingrijpt. Aan jou de keuze…

Als je reageert op iets wat gebeurt (de stimulus), noemen we dat respons. Bijna instinctief, zoals dieren. Maar wij mensen zijn beter ontwikkeld. We kunnen anticiperen, vooruit denken, overzien. Dat noemen we proactief zijn. Hoewel je dit woord herhaaldelijk tegenkomt in de managementliteratuur, staat het niet in het woordenboek! Proactief zijn is meer dan initiatief nemen. Er zit een keuzevrijheid in besloten die gevoed wordt door zelfbewustzijn, voorstellingsvermogen, geweten en vrije wil. De keuzevrijheid vult de ruimte tussen stimulus (de gebeurtenis) en respons (jouw reactie). Daar ligt het geheim van groei, ontwikkeling en geluk, namelijk in de wijze waarop je die ruimte gebruikt. Ga in die ruimte staan en kijk om je heen: besef dat je vrij bent om je eigen respons te kiezen. Natuurlijk maak je daarbij fouten, maar blijf bij je eigen waarden. Vraag je steeds af; wat wil ik hebben, wat wil ik daarvoor doen en wat wil ik zijn. Op alles wat je doet, kun je dit lijstje loslaten; op de vergadering van morgen, het klantgesprek van volgende week en het jaarplan van volgend jaar. Hoe bewust heb je voor jezelf een beeld gecreëerd over wat je wilt bereiken met…? (vul maar in)

Vooral de fundamentele gedachte dat je eerst onafhankelijk moet worden om vervolgens weer een zelfgekozen wederzijdse onafhankelijkheid te kunnen aangaan, geeft inzicht en bewustwording. Schilder je leven in de kleuren die je wilt, de voorstelling die je wenst te verbeelden. Hang het op de plek die jou aanspreekt, maar maak het jouw kunstwerk. Dit is jouw leven, onderteken het met jouw naam!

Over Joke Twigt

Joke Twigt is sinds eind 2003 zelfstandig interim manager en adviseur. Daarvoor werkte zij voor een klein consultancybureau in operationeel management. Zij heeft uiteenlopende opdrachten uitgevoerd bij o.a. overheid, non-profit organisaties en financiële dienstverlening. Daarnaast is zij bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Interim Managers (nvim). Haar eigen professionalisering geeft zij graag een boost. Dat varieert van een workshop tot buitenlandse reizen in het kader van ontwikkelingssamenwerking. Voor dat laatste is zij naar Peru en India geweest om te werken aan business cases op het gebied van organisatie en management.

Een nieuwe Covey is een gebeurtenis nieuws
14 november 2011 | Hans van der Klis

De bijna 80-jarige Stephen R. Covey was er zelf niet bij, maar daar maalde niemand om bij de presentatie van de Nederlandse vertaling van zijn laatste boek, Het 3de alternatief, in een voormalige kloosterkerk in Amersfoort. Onder anderen Dominique Haijtema, Ben Tiggelaar en Jan Kuipers vertelden over wat Covey voor hen betekent.

‘Wie heeft één of meer boeken van Stephen Covey in de kast staan?’
Dagvoorzitter Dominique Haijtema ziet alle vingers omhoog gaan.
‘En wie heeft ze daadwerkelijk gelezen?’
Weer alle vingers enthousiast omhoog.

De bewondering voor de 79-jarige schrijver van De zeven eigenschappen van effectief leiderschap is groot onder de tientallen aanwezigen. Haijtema haalt herinneringen op aan haar interview met de meester, de enige managementgoeroe die zij heeft geïnterviewd die ook geïnteresseerd was in haar en zich zorgen maakte over hoe zij op het vliegveld zou komen.

Je zou bijna denken dat de uitgever expres een voormalige kerk heeft gekozen als decor voor de presentatie van het boek. Van Covey is immers bekend dat hij Mormoon is. Maar nee, de keuze voor het gebouw van Leerhotel Het Klooster is ingegeven doordat FranklinCovey in hetzelfde complex is gevestigd. Van een gewijde sfeer is niet echt sprake. Daar zorgt Ben Tiggelaar wel voor, die - hoewel zelf christen - zijn voordracht omlijst met snoeiharde rockmuziek.

Maar een nieuwe Covey is een gebeurtenis. Jan Kuipers, oprichter van FranklinCovey Benelux en bekend honkbalscheidsrechter, liet er de huldiging van het Nederlands team op de Grote Markt in Haarlem voor schieten. Hij beschouwt Het 3de alternatief als een uitwerking van de zesde eigenschap uit Coveys klassieker: die van de synergie. ‘Van mij had het boek een andere titel mogen krijgen,’ zegt hij: ‘Gaaf hè! Want dat is het gevoel wat ik bij dit boek krijg.’

De betekenis van het boek ligt er volgens Kuipers in dat Covey je leert om wanneer een conflict dreigt, altijd naar een oplossing te zoeken. ‘Je kunt vechten of vluchten. Maar je kunt ook op zoek gaan naar de transformatie, naar het gevoel van gaaf hè! Covey is daar heel consequent in.’ Als voorbeeld laat Kuipers een foto zien van de twee kemphanen Geert Wilders en Job Cohen tijdens een televisiedebat. Dreigend tegenover elkaar, de vingers priemend om het eigen gelijk te onderstrepen. ‘Dit zijn nu bij uitstek twee-alternatiefdenkers’, zegt Kuipers. Ter vergelijking laat hij een foto zien uit het begin van de jaren tachtig, met Chris van Veen en Wim Kok die het Akkoord van Wassenaar hebben gesloten. ‘Zie je die twinkeling in hun ogen? Dat is het gevoel van gaaf hè! Een discussie is een vehikel om te leren, niet om te scoren.’

Hoewel geen prototype goeroe, is de invloed van Covey groot. Ook in Nederland, zo blijkt tijdens het miniseminar. Om te laten zien wat zijn ideeën in de praktijk kunnen betekenen, is directeur Carla Luycx van de openbare basisschool Atlantis in Amersfoort uitgenodigd. Zoals veel scholen in Nederland werken met didactische systemen als die van Maria Montessori, maakt Atlantis gebruik van de zeven eigenschappen van Covey. Voor de leraren blijkt werken met Covey niet minder dan een roeping. ‘We leren de kinderen van jongs af aan de leiding over zichzelf te nemen’, zegt Luycx. Een filmpje waarin kinderen getuigen van het belang van ‘proactief zijn’, illustreert de overgave aan de Amerikaanse schrijver.

Dat klinkt wat ongemakkelijk, en dat is het eigenlijk ook. Maar het is ook de les die ook Ben Tiggelaar aan het lezen van ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ overhield. Hij had zijn eigen exemplaar er nog eens bij gepakt: gekocht in 1994, toen hij net een nieuwe baan had, vader werd en een huis had gekocht. ‘Hoe doe je dat, vroeg ik mij toen af, werken, opvoeden, een leuke echtgenoot zijn? Toen ik Covey voor het eerst las, vielen mij de schellen van de ogen. Dat leer je niet, maakte hij mij duidelijk, dat moet je zelf doen. Als ik mijn exemplaar erbij pak, zie ik precies in het deel over proactief zijn de dikste strepen staan. Hij heeft mij heel erg geholpen.’

Hopeloze zoektocht naar de gouden succesformule column
11 september 2009 | Michel Hoetmer

Is het u ook wel eens opgevallen dat de hoogste posities op de bestsellerlijsten soms jarenlang worden ingenomen door boeken als De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen R. Covey), Good to Great (Jim Collins), de boekjes van Ken Blanchard (Gung Ho! bijvoorbeeld) en vele andere uitgaven die de lezer gouden succesformules aanbieden? Wat is hier aan de hand?

Deze boeken hebben één ding met elkaar gemeen: ze vertellen een optimistisch verhaal en reiken de lezer enkele kant en klare en vooral eenvoudige principes aan. Als de lezer deze principes volgt, is zijn succes gegarandeerd. Sommige van deze boeken zijn geschreven in de vorm van een managementroman. Mensen lusten er pap van.

U voelt nu langzamerhand wel aan dat ik met een ‘maar’ op de proppen ga komen. Ik laat u niet langer in spanning. De vraag die me op de lippen brand, is deze: hoe komt het dat zo weinig mensen (bedrijven) werkelijk het beloofde succes behalen? Nog een irritante vraag: waarop zijn de wijsheden van deze auteurs eigenlijk gebaseerd?

De auteurs van managementromans leggen zelden of nooit verantwoording af voor hun boude claims. Daarover kunnen wij dus kort zijn: prachtige fictie, maar niet gestaafd door de realiteit. Of op z’n hoogst gebaseerd op de per definitie subjectieve ervaring van de auteurs.

De tweede categorie is wat lastiger. Jim Collins doet in zijn bestsellers (Build to last en Good to great) een zeer indringende poging de lezer er van te overtuigen dat zijn werk gebaseerd is op gedegen onderzoek. Dat moet dus wel snor zitten. Je kunt daarover onmiddellijk weer lastige vragen stellen aan meneer Collins. Hoe komt het bijvoorbeeld dat een aanzienlijk deel van de door u beschreven geweldige ondernemingen kort na het uitbrengen van uw boek in zwaar weer terechtkwamen? Hadden ze hun zaakjes toch niet zo goed voor elkaar als u beweert? Of weken ze plotseling af van uw principes? Overigens overkwam Peters en Waterman precies hetzelfde na het uitbrengen van hun boek 'In search of excellence'. Met dat vod kunnen wij snel korte metten maken. De auteurs hebben alle wetten van verantwoord onderzoek met handen en voeten getreden. Ze bedachten eerst een aantal stellingen en zochten er vervolgens de gegevens bij die hun stellingen onderbouwden. Een andere fout is het ontbreken van vergelijkingsmateriaal met bedrijven die het minder goed of slecht deden.

Jim Collins waakte er voor deze fout opnieuw te maken. Hij vergeleek zijn excellente bedrijven met bedrijven die gemiddeld presteerden. Toegegeven, dat komt een beetje in de richting maar het is nog steeds geen aselecte steekproef zoals je van wetenschappelijk verantwoord onderzoek mag verwachten. Het probleem is dat de auteur een aantal gouden regels meent te ontdekken, maar niet checkt of bedrijven die slecht presteren deze regels toevallig ook toepassen. Waardoor die gouden regels plotseling zouden veranderen in blikken regeltjes.

Maar dat is lang niet alles. In Het Halo-effect dat de pakkende subtitel ‘Negen misvattingen over management’ draagt, doet Phil Rosenzweig een boekje open over de falende onderzoeksmethoden van Collins en consorten. Ik ga hier niet al zijn (valide) bezwaren oplepelen. Ik raad u aan het boek zelf te lezen. Maar de kern van het verhaal wil ik u zeker niet onthouden. Het is u vast wel eens opgevallen dat mensen de neiging hebben grootse presteerders bijna onmenselijke eigenschappen toe te dichten. Een van de recente voorbeelden is natuurlijk Barack Obama. Er ontstond een heuse ‘Obamanie’. De man werd de hemel in geprezen. Gevolgd door een hele serie boeken over het geweldige leiderschap van iemand die het allemaal nog moet bewijzen. Maar dat terzijde.

Als iemand of een bedrijf succesvol is, hebben mensen de neiging allerlei positieve eigenschappen aan deze persoon of dat bedrijf toe te schrijven. Dat noemt men het ‘halo effect’. Zo schrijven wij aan fysiek aantrekkelijke mensen ook allerlei positieve eigenschappen toe die ze natuurlijk lang niet altijd bezitten. De bergen gegevens die Jim Collins in zijn boeken ter verantwoording opvoert, zijn voornamelijk gebaseerd op door het ‘halo effect’ besmette bronnen. Hij nam het succes als uitgangspunt en ging er de gegevens bijzoeken, zoals interviews met managers uit diezelfde bedrijven en bergen artikelen in kranten en tijdschriften over dezelfde en tijdens hun succes vaak bewierookte ondernemingen. Dergelijke bronnen kun je nauwelijks objectief noemen. De boeken van Collins zijn op drijfzand gebaseerd. Heel veel ‘garbage in’, nog veel meer ‘garbage out’.

Zoals Rosenzweig ook al aangeeft, zijn die bronnen plotseling heel wat minder positief wanneer de zaken foutlopen. Denkt u nog maar eens aan ons Nederlandse voorbeeld Cees van der Hoeven, de zonnekoning van Ahold. Hij werd vijf achtereenvolgende malen verkozen tot topman van het jaar en opgevoerd als hét voorbeeld voor het bedrijfsleven. Toen zijn imperium plotseling allerlei barsten begon te vertonen, werd hij door dezelfde mensen onder de groene zoden gemoffeld. Er deugde helemaal niets meer van zijn manier van leiding geven. Het relativeert al die mooie gouden succesformules. Was succes maar zo eenvoudig verklaarbaar.

En dan kom ik terug op het begin van deze column. De positieve succesverhalen scoren fantastisch in de bestsellerlijsten. De auteurs spinnen er garen bij. Ze ontvangen fabelachtige bedragen voor hun spreekbeurten. ‘Het Halo Effect’ moet het doen met een bescheiden plekje, ergens ver in de achterhoede, namelijk de oneervolle 9927ste plek! Mensen vinden sprookjes veel aantrekkelijker dan een gezond portie realisme. Fictie verkoopt prima.

Dus eindig ik positief met een bewezen gouden succesformule: zeg dat u onderzoek hebt gedaan (lees gewoon een paar kranten). Vertel dat u zeven (het geluksgetal) vooral simpele principes hebt ontdekt (doe alsjeblieft geen beroep op het denkvermogen van uw lezers). Zorg er voor dat die principes intuïtief meteen helder zijn. Verpak het vervolgens in een prachtig verhaal. Lardeer dit verhaal met enkele fantastische metaforen (maak vergelijkingen met het dierenrijk) en uw persoonlijke kostje is in ieder geval gekocht.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden