Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Impact in actie - Leiderschap in conversaties preview
1 april 2019 | Karl Van Hoey

De afgelopen jaren hebben wij ontelbare uren gecoacht. Zowel CEO’s als managers, als ‘gewone’ medewerkers. Zowel jonge als iets ouderen, als 55+ ers. Zowel in binnenland als in buitenland. Zowel privé- als publieke organisaties.

Even ontelbaar waren (en zijn nog steeds) de keren dat het gaat over impact: er is bij ‘coachees’, zoals wij onze gesprekspartners noemen, een enorme behoefte aan het ontwikkelen van (meer) impact op.

- zichzelf

- anderen

- hun loop- en levensbaan

- hun organisaties

Zowel in hun professionele als in hun privésfeer

In het beste geval wordt er inderdaad begeleiding voorzien voor deze behoefte, d.m.v. coaching, training, seminaries, advies, lectuur, enz… Indien men kiest voor coaching komen wij graag ter hulp. Maar ook wanneer dat niet gebeurt, geloven wij dat wij op andere manieren kunnen helpen. Het is ons duidelijk geworden ‘hoe’ ! Door er een boek over te schrijven !

Stel: je staat op een grauwe maandag ochtend in de file en vanuit een andere wagen wordt een agressieve middelvinger naar je opgestoken omdat je even onzorgvuldig manoeuvreert. Normaal gezien negeer je dat. Maar net die ochtend, en net met dat nummer op de radio, komt die middelvinger nét iets harder bij jou ‘binnen’. Daardoor ben je even verstrooid en veroorzaak je zelf een ongeval: je rijdt zelf achterop je voorligger. Gelukkig enkel materiële schade, maar het is weer zo’n ‘gedoe’. ‘Het is echt mijn ochtend niet’, mopper je…

Impact is ‘iets’ dat iedereen per definitie heeft én ervaart. Zelfs ongewild.

Ongewild heeft de man met de middelvinger véél meer impact gehad op jou dan hij ooit voor mogelijk had gehouden. Hij was er zich niet van bewust dat zijn daad onrechtstreeks jouw aanrijding zou veroorzaken, en hij heeft dat ook niet gewild. En even ongewild heb jij véél meer impact gevoeld dan je ooit had gewenst. Je ervaart impact, een deel van de dag: de administratie na het ongeval, en misschien nog wat ergernis over de hele situatie.

Nog eentje: je woont een concert bij en tijdens de pauze neem je een drankje in de foyer en er staat daar iemand sprekend lijkt op een zeer recent overleden familielid. Je voelt opnieuw verdriet opkomen en je moet even naar het toilet om een paar tranen te weg te slikken. Op het toilet hoor je het orkest dat instrumenten aan het stemmen is. Je hoort een trompet, het instrument dat de overledene ook speelde. Je barst in tranen uit.

Deze twee gebeurtenissen laten jou op dat moment een enorme impact ervaren, maar de twee auteurs ervan zijn zich in de verste verte nergens van bewust; ze hebben geen impact willen hebben. Enkel jij bent je er zéér bewust van; je ervaart ze, én hun gevolgen (de tranen) door en door.

Impact hebben en impact ervaren zijn dus voortdurend overal aanwezig tussen mensen, en tussen gebeurtenissen en mensen. Willen of niet. Toeval of niet. Er zich bewust van zijn of niet.

Dat is een nogal evidente vaststelling, waaraan we liever geen boek willen wijden. Het zou ook niet te schrijven zijn.

Veel interessanter is dan de vraag hoe je doelbewust je impact kan verbeteren en verhogen, en hem zelfs duurzaam kunt maken.

Mochten ook die behoeften als vanzelf en onbewust te realiseren zijn, dan zouden wij als coaches geen werk meer hebben. Neen, de verbetering en verhoging van de impact die je hebt, gaan niet vanzelf. Daartoe moet je bewust kiezen, en je mogelijk laten begeleiden, coachen, trainen, al naargelang…

We vinden onszelf in onze opzet geslaagd als jij er doorheen de lectuur in slaagt om volgende elementen te begrijpen:

- Impact is een doelbewust aangeboden gewaarwording, die kan leiden tot een bewustwording.

- De optimale setting waarin die bewustwording duurzame, blijvende gevolgen kan hebben. In dat geval spreken we van duurzame impact.

- Het belang van wederzijds vertrouwen.

- De ingrediënten die kunnen leiden tot duurzame impact.

- De strategieën die tot duurzame impact kunnen leiden, en ook hun kracht.

- Hoe je hen kunt toepassen. Op jezelf, op relaties, op teams en op organisaties.

Geslaagd met onderscheiding vinden we onszelf als je praktisch en concreet aan de slag gaat met enkele oefeningen, vaardigheden en strategieën. Niet alleen om te werken aan je eigen impact, maar ook om anderen te helpen om hun impact op hun beurt te vergroten.

We zeggen ‘studie’ over duurzame impact.

We bedoelen daarmee dat we al onze praktijkervaring als coach, mens en leidinggevende, en al de literatuur en modellen die we vaak gebruiken, zullen trachten samen te brengen. Samenbrengen en integreren tot concrete strategieën. Hapklaar voor jou als lezer.

Het wordt dus een praktijkgedreven werk, onderbouwd door de nodige bronnen. Maar geen wetenschappelijk werk. Er is geen bibliografie achteraan, maar wel een uitvoerige bespreking/vermelding van auteurs en inspiratiebronnen in de tekst zelf.

Dit zijn onze doelstellingen. Dit is niet de inhoudstafel van dit boek. De doelstellingen ‘zwemmen’ soms in mekaar over, en dat zorgt ervoor dat ze niet steeds helder in ‘hoofdstukjes’ kunnen passen. Wie impact wil hebben op een organisatie, zal eerst impact moeten verwerven op een welbepaalde groep binnen die organisatie. En zie, hier sneuvelt reeds de ‘grens’ tussen twee mogelijks aparte hoofdstukken: impact op relaties en impact op organisaties.

Toch zullen we proberen om betekenisvolle indelingen en structuren te gebruiken, omdat we moeilijk anders kunnen: een boek in één stuk valt niet te lezen.

Karl Van Hoey heeft een uitgebreide ervaring in corporate HR-leiderschap en coachingrollen. Hij heeft gewerkt voor groepen als AXA, British American Tabacco, Ernst & Young en Sappi Fine Paper Europe. Hij begon in generalistische HR-functies, evolueerde naar Senior HR-management, om zich de laatste jaren te focussen op de ontwikkeling van mensen en organisaties. In al deze verantwoordelijkheden, waren leiderschap- en organisatieontwikkeling, (cultural) change management en coaching steeds sleutelactiviteiten. Sinds 2014 is Karl zelfstandig coach, facilitator en consultant.

Jean-Claude Lecoyer is sedert 9 jaar Partner bij accordgroup.be, een consultingbedrijf actief in HR en organisatieontwikkeling. Hij is gepassioneerd in de interactie tussen mens en organisatie en in het bijzonder in de manier waarop beide zich ontwikkelen alsook hoe deze ontwikkeling kan worden gefaciliteerd. Niet te verwonderen dan ook dat zijn competenties en activiteiten domeinen bestrijken zoals organisatiekunde, organisatiecultuur, leiderschapsontwikkeling, executive coaching, teambuilding, assessment en development centers, compensation and benefits. Hij doceert aan Ehsal Management School en ICHEC.

Ze zijn de auteurs van Impact in actie.

Karl Van Hoey, Jean-Claude Lecoyer
Impact in actie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden