Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Ondernemersboek van het Jaar nieuws
9 november 2011 | Nienke van Oeveren

‘Ondernemerschap in zijn puurste vorm’, volgens de jury van Ondernemersboek van het Jaar. Met Ondernemerslessen van een InternetCowboy wint Ronnie Overgoor deze prijs. De redactie van tijdschrift Sprout reikte deze vanmiddag voor de tweede keer uit tijdens de Challengerday.

Falen is het onderwerp van de Challenderday. Bij onderschap hoort niet alleen succes, rijkdom, roem. Ook een faillisement aanvragen, je werknemers niet meer kunnen betalen en een doorstart maken horen erbij. Wat dat betreft sluit de prijs voor ‘Ondernemerslessen van een InternetCowboy’ helemaal aan bij het thema van de dag, gedoopt tot ‘failure edition’ van het evenement. Het boek gaat namelijk niet alleen over successen, maar ook over de dieptepunten uit het ondernemersleven van de auteur.

Gedachtewereld van de ondernemer

Tijdens een goed gevuld dagprogramma spreken verschillende ondernemers. Daar ergens in het programma zat ook de bekendmaking van het ABN AMRO Ondernemersboek van het Jaar. Annemarie van Gaal – haar boek ‘Ambitie’ won vorig jaar de prijs – maakte eerst een rondje langs de genomineerden en maakte toen de winnaar bekend: ‘Ondernemerschap in zijn puurste vorm. En dat is wat de auteur in gedachten had. Dat is gelukt in duidelijke, heldere en soms humoristische stijl wordt de lezer de gedachtewereld van de ondernemer ingetrokken. En dat is wat er in een ondernemersboek hoort te zitten. Aan de ene kant veel leermomenten, tips en adviezen om zelf een betere ondernemer te worden en aan de andere kant entertainment, want dát is schrijven. Al is de boodschap nog zo goed, hij dient wel smakelijk verpakt te worden.’

Afspraak

De auteur is erg blij met de prijs, horen we over de telefoon. Overgoor is helaas alweer door naar een afspraak, daarom belt zijn uitgever Maarten Timmers Verhoeven van Beerens Business Press hem op. De redactie van Sprout koos uit alle ondernemersboeken eerder al de shortlist uit; naast het winnende boek:

- Het ondernemersgen van Josette Dijkhuizen
- Brand expedition van Martijn Arets
- PassieVitaliteit van Lorraine Vesterink
- IK BEN niet alleen op de wereld van Ben Steenstra en Wassili Zafiris

Jammer was dat de organisatoren van de prijs, Sprout en ANB AMRO, de uitreiking niet met meer flair gepresenteerd hebben. De verkiezing vond nu plaats als pauzeact in een ruimte achteraf. Een uitreiking ten overstaande van de goed gevulde zaal is een passender context voor zo’n prijs.

Ben Steenstra: ‘Profijt is meer dan alleen geld’ interview
12 september 2011 | Ronald Buitenhuis

Van een reclamelul en dictator naar een meaningful profit ondernemer. Het zijn woorden die Ben Steenstra zelf gebruikt in zijn boek IK BEN niet alleen op de wereld. Een eerlijk levensverhaal waarin de directeur van het reclamebureau Quince op zoek is naar een ‘derde weg’. Een weg waar geld verdienen en goed doen voor het individu en de wereld, hand in hand gaan. Een zoektocht die nog niet is afgerond.

Uw aanvankelijke doel was een miljoen aan vermogen vergaren. Toen u dat had, was u toen gelukkig?
Ik was diep ongelukkig. Het was zo erg dat ik niet meer wist wat ik wilde. Streefde ik naar nog meer miljoenen of is er iets anders waar je ook nog naar kunt streven? In die vraag heb ik hulp gekregen van Wassili Zafiris. Samen met hem heb ik dit boek geschreven.

Wanneer is het kwartje gevallen dat het niet alleen om geld gaat?
Er is niet één kantelpunt, het is een heel traject geweest waarbij ik allerlei denkbeelden aan de kant het gezet. Eén van die denkbeelden was, als ik nu heel veel geld heb, dan koop ik vrijheid of geluk of ben ik blij. Ik zeg niet dat geld onbelangrijk is. Streef miljoenen na, doe je best, maar ik ben er wel achter gekomen dat er veel meer belangrijk is dan alleen maar geld. Wat ik wel mooi vind, is dat het denken erover Quince heeft opgeleverd dat het ons heel goed ging terwijl het economisch zo slecht ging. Ik ben ervan overtuigd dat omdat ik zelf veranderd ben, het ertoe geleid heeft dat we in crisis konden overleven.

Wat was de grootste fout die u heeft gemaakt?
Egoïsme.

Dat is wel een kenmerk van de hele reclamewereld. Is dit boek in zekere zin ook kritiek op het wereldje van reclamebureaus? Een wereld van status, gezag en machogedrag?
Zonder het hardop te willen zeggen… eigenlijk wel ja. Ikzelf, maar zeker ook de reclamewereld is/was een wereld van egocentrisch gedrag, alleen maar kijken naar het geldelijke gewin. Zonder te kijken naar welke andere vormen van profijt er nog zijn. En profijt is meer dan alleen geld. Ik was alle betekenis verloren toen ik het eerste miljoen nastreefde, want het enige dat ik nog nastreefde was dat miljoen.

In het boek zijn jullie daarom op zoek naar een ‘derde weg’. Een weg tussen profit en puur maatschappelijk verantwoord ondernemen, non profit. Is die weg al gevonden?
We zijn een heel eind op weg. We zijn de fundamenten aan het bouwen en het boek is geschreven om de dialoog aan te gaan over wat die gulden middenweg zou kunnen zijn. Als we het over MVO hebben, is dat dan louter een aanhangsel van de profit gedachte? Shell en Philips zijn toch vooral een profit organisatie en doen MVO erbij in dienst van de profit. Wij zoeken nadrukkelijk een weg er tussenin. Een mens is er niet alleen om te geven of te nemen. Het kan beide. Meaning for profit betekent dat je zo leeft dat wat werkelijk belangrijk voor je is, je dat ook nastreeft. Geld is daar een onderdeel van, maar vriendschap, collegialiteit en je eigen potentie benutten is daar evenzeer onderdeel van. De centrale missie van Quince is: zelfactualisatie van mensen binnen de organisatie. Een bevrijding van het potentieel van alle medewerkers. Zo heeft hier iemand een Soccer Buddy project opgezet in Afrika.

Toen het verkeerd ging bij Quince, merkte u toen dat u ‘meaningful’ toch weer snel aan de kant schoof en dat het weer ging om echt geld verdienen?
We hebben wel tijd en budgetten van mensen voor persoonlijke ontwikkeling wat teruggeschroefd. Maar we hebben wel alles gedaan om onze gedachte overeind te houden. De meaning for profit-gedachte wil niet zeggen dat je alleen andere helpt. Het gaat erom dat je, terwijl je aan een project werkt, meer na kunt streven dan alleen die ene deadline of de centen die je ermee kunt verdienen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden