Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Groot worden zonder groeipijnen nieuws
18 februari 2014 | Jeroen Ansink

Elk succesvol bedrijf krijgt er vroeg of laat mee te maken: groeipijnen. De noodzaak om op te schalen gaat vaak gepaard met een hele rij hoofdbrekens. De flexibele mentaliteit van de startup maakt plaats voor routine en bureaucratisering, met het stijgen van de omzet neemt ook het aantal klachten van klanten toe, nieuwe werknemers zijn doorgaans minder betrokken dan medewerkers van het eerste uur. Hoewel het probleem wijd verbreid is, heeft het onderwerp in de managementliteratuur tot nog toe maar weinig aandacht gekregen

In Scaling up excellence beschrijven Stanford-hoogleraren Robert Sutton en Huggy Rao hoe leiders een groeiende organisatie van de juiste gedragslijnen kunnen voorzien zonder afbreuk te doen aan de kernwaarden die aan de basis stonden van het succes. Cruciaal is het creëren van een gedeelde mindset: een manier van denken waarbij elke werknemer weet waar de organisatie voor staat en wat er van hem of haar wordt verwacht. Waar een klein bedrijf dit nog kan bereiken door de persoonlijke inspanningen van de oprichters, moeten grotere organisaties hun toevlucht nemen tot een meer systematische aanpak.

Sutton, bekend van De anti-huftermethode en Topbaas/rotbaas suggereert acht stappen om dit te bewerkstelligen. Een greep uit de adviezen:

- Kijk waar je bedrijf zich bevindt op het spectrum tussen boeddhisme en katholicisme. Het ene uiterste geeft voorrang aan het geloof, en laat de invulling van het gedrag over aan het individu. Het andere uiteinde dicteert de gebruiken in de veronderstelling dat het geloof daaruit voortvloeit.
- Koppel passie aan koelbloedigheid. Een rationeel betoog leidt doorgaans niet tot gedragsveranderingen. Beter is het om te appelleren aan emoties, zoals trots en woede, en de energie die daarbij vrijkomt vervolgens te kanaliseren in duidelijke en stapsgewijze oplossingen.
- Concentreer je eerst op het uitbannen van destructieve gewoontes, dan pas op het verspreiden van uitmuntendheid. Slecht is sterker dan goed.

Spookboeken en luie journalisten nieuws
6 november 2008 | Ben Kuiken

Succesauteurs Bob Sutton en Jeffrey Pfeffer hebben een nieuw boek waarin ze de vloer aanvagen met managementadvies: Management Advice: Which 90% Is Crap? Dat meldt althans managersonline.nl op zijn website. Enig gegoogle leert ons dat managersonline zelf tamelijk ‘full of crap’ is.

Managementhypes zijn onzin’, kopte de website managersonline.nl vorige week. ‘Veel vaststaande managementwijsheden zijn nergens op gebaseerd’, zo lezen we verder. ‘Mensen horen namelijk alleen wat ze willen horen, en baseren hun beslissingen op vooroordelen. Dit stellen Robert Sutton en Jeffrey Pfeffer, professoren aan Stanford, in hun boek ‘Management Advice: Which 90% Is Crap?’

Leuk, denk je dan, Sutton en Pfeffer hebben een nieuw boek waarin ze de vloer aanvegen met managementconsultants en hun adviezen. De twee hoogleraren zijn eerder bekend geworden van titels als ‘Hard Facts’, De kloof tussen weten en doen en Sutton niet te vergeten met De anti-huftermethode. Een nieuw boek is dus nieuws, zeker voor een site als boekcover.nl. Als de auteurs daarin ook nog eens een aantal heilige managementhuisjes onderuit halen, dan is het een ‘must read’ voor alle managers en consultants van Nederland.

Helaas, helaas. Enig gegoogle leert dat de redacteur van Managersonline gehoord heeft wat hij blijkbaar graag wilde horen. Sterker nog: hij heeft het bericht gewoon overgepend van de Belgische website Express.be. Daar is op zich niks mis mee, want dat gebeurt op grote schaal op internet en de redacteur zet er bovendien keurig de bronvermelding bij. Maar ooit had een journalist ook de plicht om de feiten te checken. En dubbel te checken. En dat is hier overduidelijk niet gebeurd. Want wat blijkt na enig speurwerk? Het ‘boek’ Management Advice is geen boek, maar een pdf-document van elf pagina’s. Het is gratis te downloaden op de website changethis.com. Sutton schreef het vlak na het uitkomen van 'Hard Facts' in mei van 2006. Het is dus eigenlijk een soort promo voor dat boek, hetgeen overigens de inhoud niet minder interessant maakt.

Overigens heeft Express.be het bericht weer opgepikt uit Tijdschrift Controlling en ook hier weer keurig de bron vermeld. Dat stelde ons in staat om vast te stellen dat het tijdschrift voor accountants zijn feiten wel op een rijtje had. In het bewuste artikel staat keurig dat Bob Sutton vlak na het uitkomen van Hard Facts ‘een bijdrage schreef op www.changethis.com onder de titel Management Advice: Which 90% Is Crap?. Dat manifest geeft een aardige samenvatting van hoe Sutton en Pfeffer tegen mens en management aankijken'. Zo hoort het dus.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden