Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Bridging Your Business preview
11 april 2018 | Bavo Teunissen

Groei van omzet en winst behoren over het algemeen tot de meest belangrijke doelstellingen van een onderneming.

Hoewel zaken als innovatie, creativiteit en ondernemerschap een belangrijke sleutel tot succes zijn voor groei, is het ook noodzakelijk om te weten welke factoren daadwerkelijk bijdragen aan de groei van de omzet/winst van een onderneming.

Uit ervaring blijkt dat ondernemingen niet altijd over voldoende ervaring beschikken om echt volledig te begrijpen welke factoren bijdragen aan de groei en welke factoren bijdragen aan de afname van de omzet of winst. Maar al te vaak wordt het absolute verschil in omzet/winst tussen twee periodes gezien als groei of afname.

Dit is natuurlijk niet onjuist maar het geeft ook niet de correcte details waarmee je kunt verklaren waarom de omzet/winst is toe- of afgenomen en welke acties je zou kunnen ondernemen om het een en ander te corrigeren of bij te sturen.

De benodigde groei om het verkoopbudget van het komende jaar behalen is niet alleen afhankelijk van factoren die de groei positief beïnvloeden maar ook van factoren die juist negatief werken op de omzet.

Zo zijn er negatieve factoren op de omzet zoals: producten die “End-of-Life” gemaakt worden en dus geen omzet meer kunnen genereren. Klanten die geen producten meer afnemen vanwege kwaliteits-, leveringsproblemen of door een niet concurrerende prijsstelling.

Maar ook invloeden van wisselkoersen als men binnen de Eurozone produceert maar er buiten verkoopt, prijserosie etc. Aan de andere kant zijn er ook positieve factoren zoals het op de markt brengen van nieuwe producten, het uitbreiden van je klantenbestand, marktgroei, vergroten van marktaandeel etc.

Het boek Bridging Your Business beschrijft aan de hand van een concreet voorbeeld hoe de positieve en negatieve factoren bepaald en gedefinieerd kunnen worden. Daarnaast worden de berekeningen van de impact van iedere factor beschreven met als eindresultaat en gedetailleerde “Brug” van de ene periode naar de andere.

Niet alleen de analyse en grafische weergave zijn het eindresultaat. Het boek geeft ook aanbevelingen over hoe je een project team kunt opzetten, aansturen en trainen/coachen.

Door gebruik te maken van de Bridging Your Business analysemethode verkrijgt men een duidelijk overzicht van actiepunten binnen het gehele bedrijfsproces en de verantwoordelijke disciplines/afdelingen binnen de onderneming. Je krijgt snel inzicht welke factoren impact hebben op je business zodat je ook snel en adequaat kunt reageren op veranderingen.

De Bridging Your Business analysemethode is met name geschikt voor bedrijven die opereren binnen de B2B-product gerelateerde markt.

Bridge analyses kunnen gebruikt worden op verschillende niveaus, afhankelijk van de beschikbare data en informatie binnen de onderneming. De analyses worden vaak gebruikt voor onder andere omzet per klant, productgroep, omzet per land of regio, marktsegment, verkoopkanaal (OEM/CEM/Distributeur/Agent) en zelfs voor unieke productnummers en klanten projecten. De analyses kunnen gemaakt worden voor een vergelijking jaar-over-jaar, Budget versus Actuele resultaten, resultaten nu in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar etc.

Niet alleen omzetanalyses kunnen gemaakt worden maar ook Bridge analyses voor onder andere Standaard Marge, Cash Flow, EBITDA enz.

Bridging Your Business is een op het B2B-marktsegment gericht, veelzijdig, gebruiksvriendelijk en eenvoudig te implementeren Business Analysis Tool.

Bavo Teunissen is eigenaar van Bavo Teunissen Consultancy & Interim Management. Hij is de lead auteur van Bridging your Business, dat hij schreef met Mark v.d.Broek en Wim Foederer.

Bavo Teunissen, Mark van den Broek, Wim Foederer
Bridging Your Business

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden