Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Doe het zelf (2) nieuws
29 september 2014 | Pierre Spaninks

Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.

Aan het eind van mijn vorige blog nam ik me voor om deze week kort vijf boeken te bespreken die door de schrijver zelf waren uitgegeven. Nergens staat immers geschreven dat het Managementboek van het Jaar gepubliceerd moet zijn door Academic Service, Business Contact, Van Gorcum of VakmediaNet - die afgelopen jaren de winnaars leverden. Het kàn ook komen van Bart van den Belt, Marjon Bohré-den Harder, Peter van den Boom, Erik Bouwer of Cees Zwart. Alhoewel....

Fluitend veranderen van Bart van den Belt is tot stand gekomen via Het Boekenschap, dat auteurs helpt bij het uitgeven in eigen beheer. Volgens de flaptekst heeft de auteur ‘een grote persoonlijke ommezwaai’ gemaakt en gebruikt hij nu zijn ervaring om anderen te helpen dat ook te doen. Dat deed hij al in trainingen en seminars, en nu dus ook met een boekje. Helaas voor hem zijn er meer van dit soort boeken op de markt. Behalve zijn eigen ervaring - waar hij overigens niet diep op ingaat - voegt Van den Belt daar weinig aan toe. Er zal vast een publiek voor zijn, maar bij mij komt het niet verder dan de eerste ronde.

Marjon Bohré-den Harder heeft de tekst van haar boek De Menselijke Organisatie professioneel laten redigeren, en dat is te merken aan de vlotte stijl. Inhoudelijk is het een dappere poging om abstracte begrippen als vertrouwen, verbinding en geluk te vertalen naar ons dagelijkse werk. Op zich slaagt zij daar heel aardig in. Of het echt praktisch toepasbaar wordt, weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat het mensen inspireert om het te proberen. Een minpunt vind ik de grote diversiteit aan literatuur waar Bohré naar verwijst, zonder dat zij duidelijk maakt hoe dat allemaal met elkaar samenhangt.

Net als Fluitend veranderen is ook De interne veranderaar van Peter van den Boom en Peter de Roode uitgegeven via een self publishing platform, in dit geval MijnManagementboek. Nyenrode-hoogleraar Rob Vinke beveelt het op de achterflap aan voor ‘een ieder die zich niet neerlegt bij de vele falende veranderinitiatieven maar die de kracht zoekt de noodzakelijke veranderingen vanuit een ander daglicht wel tot helderheid te brengen’. Het zal wel aan mij liggen, maar na een kwartier bladeren en zoeken was mij nog niet duidelijk geworden wat dat andere daglicht dan wel was en of ik daar wat mee zou kunnen. Zo veel geduld heb ik niet.

Contact - de menselijke factor in customer service is een geactualiseerde versie van een boek dat Erik Bouwer eerder schreef over de HR-aspecten van het georganiseerde klantcontact. Hoe kun je het werk optimaliseren van medewerkers van een helpdesk of een service center, zonder hen tot een burn-out te drijven? Zonder meer een belangrijke vraag waar de schrijver duidelijk heel veel van afweet. Een redacteur op een uitgeverij zou hem misschien hebben gevraagd om dat niet allemaal in dit ene boek te stoppen. Dat hij dat nu wel heeft gedaan, maakt het al gauw te veel en te gedetailleerd voor de breed geïnteresseerde lezer, maar bijvoorbeeld een managers van een callcenter zal er vast zijn voordeel mee kunnen doen.

Het laatste boek in dit rijtje, De dageraad van de toekomst, bevat drie essays van Cees Zwart. Ze gaan over de soms chaotische overgang van de ene stabiele situatie naar de andere, en over de rol die leiderschap daarbij speelt. Zwart is emeritus hoogleraar sociale economie en heeft over dat onderwerp echt wat te melden. Hij hecht groot belang aan ons innerlijk kompas. Misschien niet om de koers te bepalen, zegt hij, maar wel om die te laten ontstaan. Dat levert zonder meer een aardig boekje op, maar het is niet dicht genoeg op de huid van de ondernemer en de manager aan wie ik denk voor het Managementboek van het Jaar.

Een van de reacties die ik kreeg op mijn aankondiging dat ik deze doe-het-zelf boeken ging bespreken, was de vraag of ik een kwaliteitsverschil zou zien met boeken die bij een gevestigde uitgever verschijnen. Voor zo'n algemene uitspraak - was mijn antwoord - is vijf een te klein aantal. Maar als ik de honderd boeken die ik tot nu toe in handen heb gehad op een rijtje zou moeten leggen van mogelijke winnaars (zeg: plaats 1 tot 10) tot volstrekt kansloos (90 tot 100), dan zou De interne veranderaar eindigen in de onderste regionen, Fluitend veranderen ergens tussen plaats 80 en 90, De menselijke organisatie en Contact - de menselijke factor tussen plaats 70 en 80, en De dageraad van de toekomst hors concours ergens in het midden.

Reageer via Twitter naar @PierreSpaninks met hashtag #MB2015

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden