Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
De Week van Zorg en Welzijn is een mooi visitekaartje nieuws
13 maart 2018 | Sjors van Leeuwen

Honderden zorg- en welzijnsorganisaties openen tijdens De Week van Zorg en Welzijn hun deuren om aan Nederland te laten zien hoe het er aan toegaat op de werkvloer.

U bent van 12 t/m 17 maart 2018 van harte welkom om een kijkje te nemen bij het verpleeghuis om de hoek, in het wijkcentrum of in de operatiekamer van het ziekenhuis bij u in de buurt. Alles is te zien! Van zorgboerderij tot GGZ-instelling, van kleinschalig wonen voor ouderen, tot revalidatie in de gehandicaptenzorg. Van de operatiekamer in het ziekenhuis en een bezoekje aan het wijkteam, tot een kijkje achter de schermen bij huisartsen, therapeuten, kinderopvang, jeugdzorg en leerwerkvoorzieningen. Tot het zelf uitvoeren van een tandartsbehandeling en ga zo maar door. De Week van Zorg en Welzijn biedt zorg- en welzijnsorganisaties een unieke mogelijk om zich van hun beste kant te laten zien aan bestaande en toekomstige patiënten, cliënten, medewerkers, vrijwilligers, verwijzers, buurtbewoners en velen anderen. Je zou kunnen zeggen, een marketingkans voor open doel. Om te kunnen scoren is een goede voorbereiding een eerste vereiste. Want het is zoals een oud gezegde luidt: je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Wat voor (eerste) indruk wil je graag maken op jouw bezoekers en weten alle medewerkers dat en wat is daarvoor nodig? Wat willen bezoekers graag zien en horen en wat moeten bezoekers denken, weten en voelen als men weer op huis aangaat? Denk vooraf na over de follow-up. Wat ga je als zorg- en welzijnsorganisatie na afloop doen met alle kennismakingen, bezoekersinformatie, contacten, feedback en ervaringen? Een goede voorbereiding is het halve werk, ook tijdens de Week van Zorg en Welzijn. Wij wensen iedereen een mooie bezoekerservaring en een succesvolle week toe!

De Week van Zorg en Welzijn vindt plaats van 12 t/m 17 maart. Wil je ergens een kijkje nemen? Kijk dan op de website http://weekvanzorgenwelzijn.nl/ voor een overzicht van alle organisaties en locaties die meedoen en wanneer ze welke activiteiten organiseren. Wil je als organisatie meedoen aan de Week van Zorg en Welzijn, kijk dan op de website om je aan te melden.

Meer weten over marketing in de zorg? Kijk dan eens naar deze boeken
Of bekijk deze boeken voor verdere verdieping als je werkzaam bent in de zorg.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij schreef verschillende boeken over zorgmarketing, zoals Zorgmarketing in de praktijk, Zorgmarketing in de praktijk - deel 2, Power to the people en Power to the people - Online marketing in de zorg. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Sjors van Leeuwen en Marian Draaisma: ‘Zorgorganisaties moeten met marketing aan de slag’ interview
10 april 2015 | Sjors van Leeuwen

Het nieuwe boek Power to the people gaat over marketing in de zorg. Een nieuw fenomeen voor zorgorganisaties. Het boek beschrijft hoe je als zorgorganisatie marktgericht wordt en hoe je marketing als nieuwe discipline kunt invoeren in een zorgorganisatie. Aan de auteurs Marian Draaisma, Marketing Director bij Pluryn, en Sjors van Leeuwen, Indora Managementadvies en Zorgmarketingplatform, stelden we de volgende vragen.

Waarom hebben jullie dit boek geschreven?
Marian Draaisma: ‘Ik kreeg regelmatig van collega-instellingen de vraag om eens te mogen kijken hoe de afdeling marketing was georganiseerd en hoe wij marketing oppakten. Maar dat heb je niet in één dag geregeld, dat is een heel traject. Vandaar dat ik besloot om samen met Sjors van Leeuwen hierover een boek te schrijven. Er zijn natuurlijk al wel boeken over marketing in de zorg, maar niet vanuit het perspectief van een zorgorganisatie geschreven en niet over de invoering van de marketingfunctie. Dat voegt Power to the People toe en we delen graag de kennis en ervaring die we hiermee hebben opgedaan.’

Sjors van Leeuwen: ‘Veel zorgorganisaties worstelen met vragen als: wat is marketing?, welke activiteiten horen daarbij’?, hoe voeren we het in?, wie gaat het doen?, etc. Dat zal je eerst moeten regelen, wil je inhoudelijk met marketing aan de slag kunnen. Het blijft anders ad-hoc werk. Het boek beschrijft wat marketing is, waarom het nodig is en hoe je dit het beste kunt aanpakken.’

Wat is de belangrijkste boodschap?
Marian Draaisma: ‘Marketing dwingt je beter naar de markt en de mens achter de patiënt of cliënt te kijken. Je gaat door marketing beter kijken naar mensen, naar wat ze drijft en willen. Dat biedt je kansen om je dienstverlening te verbeteren en je te onderscheiden van anderen. En kansen zijn schaars. Ik weet uit ervaring dat een uitgezette koers werkelijkheid wordt als je hem kunt zien, kunt vastpakken, kunt voelen. Zorgorganisaties zijn per definitie maatschappelijk betrokken organisaties met zorgmedewerkers in de rol van ambassadeur. Dus als we het over marketing in de zorg hebben, gaat het per definitie over betekenisvolle marketing met internal branding als belangrijke pijler.’
Sjors van Leeuwen: ‘De zorgsector is de laatste jaren erg veranderd. Het wordt nooit meer rustig. Die nieuwe ontwikkelingen dwingen zorgorganisaties om marktgerichter, klantgerichter en ondernemender te worden. De marketingafdeling kan hier als aanjager en hefboom fungeren. Zorgorganisaties moeten serieus met marketing aan de slag en bestuurders en directeuren moeten daarin het voortouw nemen. Met het aanstellen van een marketingmedewerker of interne ‘vrijwilliger’ ben je er niet. Marketing is geen hocus pocus maar wel een vak apart, net als zorg HRM, ICT en financiën. Die deskundigheid ontbreekt vaak, dus die moet je in huis halen.’

Waarom is de invoering van marketing in de zorg lastig?

Marian Draaisma: ‘Het bedrijfsleven heeft al vijftig jaar ervaring met marketing, maar in de zorg beginnen we er net mee. Zorgorganisaties hebben van huis uit weinig tot geen ervaring met marketing en kennis over marketing is vaak sporadisch en versnipperd aanwezig. De invoering van marketing betekent investeren in kennis, ervaring en learning by doing. Belangrijk daarbij is een goede taakverdeling en samenwerking tussen marketing als staffunctie en de bedrijfseenheden in de lijn. De zorgafdelingen hebben namelijk een cruciale rol, want zij leveren de zorg en zij hebben contact met de cliënt. Wat je klanten belooft, moet je wel kunnen waarmaken.’

Sjors van Leeuwen: ‘Of je het nu leuk vindt of niet, als je het goed doet werkt de invoering van marketing uiteindelijk door in de hele organisatie. Vaak is het nodig om de structuur aan te passen en te schuiven met functies, taken en verantwoordelijkheden. Veel bestuurders en directeuren schuiven daarom het marketingvraagstuk voor zich uit. Als een organisatie begint na te denken over marketing, is het veranderingsproces feitelijk al begonnen. Wordt dit onderschat dan krijg je als vanzelf te maken met de gebruikelijke veranderobstakels, zoals onduidelijkheid over de koers, miscommunicatie, onbegrip en wellicht ook tegenwerking. Onbekend maakt onbemind. Het begint dus ook met duidelijk maken wat marketing is en wat het kan betekenen voor de organisatie. En creëren van draagvlak bij zorgmanagers. Doe je dat niet, dan wordt het geen succes. Vandaar dat het een mooi en luchtig boek geworden is. Zo dat mensen het graag lezen en intern doorgeven. Dikke marketingboeken verdwijnen vaak ongelezen in de kast.’

Wat is jullie belangrijkste advies aan zorgorganisaties?

Marian Draaisma: ‘De uitdaging binnen de zorgsector is om snel met marketing aan de gang te gaan als afdeling die op directieniveau verankerd is in de organisatie, met mandaat en budget. Veel zorgorganisaties kiezen een defensieve reactie op de transities in de zorg. Ze beperken zich tot het snijden in de kosten, het reduceren van de overhead, het creatief omgaan met eigen vastgoed en het optimaliseren van de organisatie via reorganisaties en zelfsturende teams. Maar een afwachtende houding wordt in de regel afgestraft. Stilstand is achteruitgang, ook in de zorg.

Sjors van Leeuwen: ‘Je ziet inderdaad veel vormen van ‘verkeerde zuinigheid’ in de zorg als het om marketing gaat. Zorgorganisaties moeten doorpakken en marketing structureel inbedden op alle niveaus in de organisatie. Het is al vaak onderzocht en bewezen: marktgerichte organisaties zijn succesvoller, hebben meer tevreden klanten en hebben meer succes met nieuwe producten en diensten dan minder marktgerichte organisaties. De kost gaat ook hier voor de baat uit’.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden