Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Verpak je Succes! - Impact maken met je zakelijke profilering preview
18 oktober 2019 | Sascha Bertus

Wat is de invloed van jouw presentatie, je kledingkeuze, lichaamshouding en stemgebruik op hoe anderen jou ervaren en beoordelen? Daarover gaat Verpak je Succes van Sascha Bertus. Een preview.

Als image consultant zie ik dagelijks wat de kracht is van een goede profilering en hoeveel kansen mensen laten liggen die menen dat de ‘verpakking aanpassen' niet samengaat met ‘zichzelf zijn'.

Verpak je Succes! maakt je bewust van hoe je overkomt op anderen en vervolgens hoe je anderen op een positieve manier kunt beïnvloeden, zodat ze jou gaan zien als de professional die je bent. Aan de hand van praktische opdrachten en analyses krijg je inzicht in jouw totaalplaatje, zowel in appearance, gedrag als stemgebruik. Een praktisch stappenplan gecombineerd met foto's en illustraties maken vervolgens duidelijk hoe je zichtbaar maakt wie je bent en wat je kunt door inhoud en verpakking op elkaar af te stemmen.

Het eerste deel richt zich op het belang van personal branding: is het overdreven borstklopperij of juist noodzakelijk voor een goede profilering? Vervolgens werk je stap voor stap naar een optimaal professioneel imago. Een imago dat jou in elke situatie, bijvoorbeeld bij een belangrijk gesprek, als je een presentatie geeft of wanneer je klanten ontmoet, de gewenste uitstraling heeft, zodat jij je zakelijke doel bereikt.

Stap 1: Huidig versus gewenst imago
Je vergelijkt je huidige met je gewenste imago, zodat duidelijk wordt of er verschillen zijn en zo ja, welke. Dan kom je er wellicht achter dat je bijvoorbeeld door je omgeving gezien wordt als conservatief en onopvallend, terwijl je het juist belangrijk vindt om deskundig en innovatief over te komen. In het boek doorloop je een praktische analyse die uitlegt hoe deze beeldvorming werkt: hoe zien mensen jou?

Stap 2: Aanpassingen in zichtbaarheid
Vervolgens bepaal je welke aanpassingen nodig zijn om de gewenste verandering te realiseren. Je pakt de verschillende vormen van zichtbaarheid erbij - appearance (hoe zie je eruit en hoe verpak je jezelf), stemgebruik en gedrag - en combineert ze tot een consistent geheel. Dan begint het positief beïnvloeden: je laat zien wie je bent, bijvoorbeeld door actief je netwerk te benaderen, een blog te schrijven over een succesvol afgerond project of door een aanpassing in je kleding die de actualiteit van je kennis benadrukt.

Stap 3: Zakelijk succes door variatie in profilering
In deze laatste stap leer je hoe je je moeiteloos varieert binnen elke situatie. Want elke werkdag is anders en vraagt om variatie. Met behulp van het Branding-bord bepaal je je persoonlijke bandbreedte. Afhankelijk van waar je naartoe gaat, wie je gaat ontmoeten en wat je wilt bereiken bepaal je of het meer uitgesproken of juist ingetogen mag en welke mate van formeelheid het beste past. Zo past je professionele imago niet alleen bij jou en je zakelijke doel, maar ook bij de omgeving, gelegenheid en gesprekspartner. Dat maakt je nog doeltreffender.

Dit zijn een aantal tips uit het boek:

Wees je bewust van stereotypering en vooroordelen
Je weet dat het belangrijk is een goede eerste indruk te maken. Wat minder bekend is, is dat die eerste indruk subjectief tot stand komt, gebaseerd op iemands persoonlijke waardeoordelen. Vraag je dus af wie je gaat ontmoeten en welke normen en waarden voor die persoon van belang zijn. Houd daar rekening mee, bijvoorbeeld wanneer je gaat solliciteren, op de eerste werkdag van je nieuwe baan, tijdens de dagelijkse stand up meeting of wanneer je een kandidaat bent voor promotie.

Gebruik kleding als een strategische tool
Het onderwerp ‘kleding' wordt in de meeste boeken over personal branding, imago of presenteren, vluchtig afgedaan met de opmerking dat het vooral belangrijk is dat je de juiste kleding draagt. In dit boek krijgt het juist alle aandacht. Van mensen die mijn boek hebben gelezen hoor ik terug: "Ik heb niets met kleding, maar door jouw boek snap ik dat dit heel kortzichtig is, want het onderstreept alles waar ik voor sta. Nu ik snap hoe het werkt, kan ik het inzetten als een soort strategische tool."

Zorg dat de aandacht niet blijft hangen bij de vorm
Denk aan Mark Rutte, die je kunt uittekenen in zijn donkerblauwe pak. Bij hem heb je nooit het idee dat hij 's ochtends vertwijfeld voor zijn kast staat en zich afvraagt: wat moet ik aan vandaag? Daar is hij helemaal niet mee bezig. Hij heeft wel wat belangrijkers aan zijn hoofd. Toch besteedt hij er wel degelijk aandacht aan. Zowel qua uitstraling als qua pasvorm en kleurgebruik sluit zijn kleding aan bij het beeld dat je hebt van een premier. Zo werkt dat ook voor jou. Zorg dus dat de aandacht naar de inhoud gaat en niet blijft hangen bij de vorm.

Jouw profielfoto speelt de hoofdrol
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, ook online. Daar maak je tegenwoordig je eerste indruk en daarin speelt jouw profielfoto een hoofdrol. Vaak genoeg zie ik profielfoto's die totaal niet lijken op hoe iemand er in werkelijkheid uitziet. Het zijn meestal snapshots of selfies van slechte kwaliteit of vakantiekiekjes, soms zelfs met zonnebril op. Helemaal geen profielfoto, bijvoorbeeld in een LinkedIn-profiel, betekent dat je wordt overgeslagen door recruiters. Echt een gemiste kans om je te profileren. Bedenk dat een profielfoto is bedoeld om een gesprek te starten, niet om het te beëindigen voordat het begonnen is. Investeer in een professionele profielfoto. Daarmee zie je er aantrekkelijk uit én je geeft het signaal dat jij de zaken professioneel aanpakt.

Zo maak je echt contact
Uit onderzoek blijkt dat oogcontact maken bijdraagt aan een positieve indruk. Een handige tip is om iemand goed in de ogen te kijken tijdens het handen schudden. Dat geeft de ander het gevoel dat je hem of haar echt hebt gezien, dat je echt contact maakt. Als je iemands oogkleur hebt gezien, dan weet je dat je iemand echt goed hebt aangekeken.

AIs jouw professionele ‘verpakking' wel een update kan gebruiken, of wanneer je jezelf en je kwaliteiten zichtbaar wilt maken, dan heb je met Verpak je Succes! het juiste boek in handen.

Drs. Sascha Bertus de auteur van Verpak je Succes, is bedrijfskundige met marketing & communicatie als specialisatie. Ze werkt samen met zichtbaarheidsspecialist Mirjam Hubregtse, auteur van Profileren zonder Opscheppen, onder de naam Room to Grow. Ze is image consultant gericht op zakelijke profilering.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden