Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Judith Smits over virtueel netwerken: De human touch creëren column
22 juni 2021 | Judith Smits

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de derde aflevering, met Judith's tips voor virtueel netwerken.

In de voorgaande blog van Daniëlle ging het over slimme tips die je kunt inzetten als je je voorbereidt op een videocall met één of twee personen. Maar wat doe je als je een online netwerkevent hebt met veel meer mensen? Waarin ook nog eens break outs zijn gepland en je nieuwe mensen gaat ontmoeten? Hoe zorg je ervoor dat mensen je onthouden, zodat je nieuwe ambassadeurs en klanten aantrekt?

Toegegeven, virtueel netwerken is toch wel een tikkie anders dan elkaar live zien en spreken. Want tja, vanaf een computerschermpje kun je elkaar niet goed in de ogen kijken, waardoor je minder contact maakt. En juist dát zorgt ervoor dat mensen je leren kennen, je aardig vinden en daarna jouw ambassadeurs worden. Gelukkig kun je ook de human touch in online netwerken creëren, zodat je toch die verbondenheid voelt en mensen jou de business gunnen en andersom.

Heb je pitch paraat en vraag hoe je anderen kunt helpen
Bij de meeste break out sessies wordt er een kort voorstelrondje gehouden. Zorg ervoor dat je je pitch paraat hebt, kort en krachtig, zodat mensen weten waarvoor ze je kunnen contacteren. Het slimste is om eerst anderen het woord te geven, zodat je heel subtiel jouw pitch kunt afstemmen op de doelgroep in de break out.
Sommige break out sessies zijn strak georganiseerd, dan wordt er bijvoorbeeld over een stelling gediscussieerd. Andere break outs zijn juist weer wat losser en is het afhankelijk van de groep waar over gepraat wordt. Neem dan het voortouw en vraag aan de andere deelnemers hoe je elkaar kunt helpen. Misschien is iemand wel op zoek naar een ingang bij een bepaalde klant? Kun je diegene vooruithelpen? Maak een aantekening en regel het naderhand direct. Dan doe je wat je afspreekt en het geeft een fijn gevoel als je anderen met elkaar in contact kunt brengen.

Connect direct via LinkedIn
Stel, je zit in een break out en je hebt fijne gesprekken. Stuur dan nog tijdens die break out een connectieverzoek via LinkedIn. Het beste moment is op het einde, als je gaat afronden. Denk je: ‘dat doe ik later nog wel even', dan is de kans groot dat je het vergeet of de naam niet meer weet. Het mooie van die breakouts is dat je ieders naam in het scherm ziet, dus het is a piece of cake om te linken. Zo blijf je met elkaar in connectie en verlies je elkaar niet uit het oog. In een later blog geef ik je een andere tip over LinkedIn die je zowel virtueel als live kunt inzetten.

De FUNfactor in online netwerken
De allerbelangrijkste tip: zorg voor een big smile! Vaak heb je het niet in de gaten, maar de camera is nietsontziend: elke uitdrukking op jouw gezicht wordt uitvergroot. Wat kun je daaraan doen? Teken een smiley op een post-it en hang die naast je camera. Zo kijk je automatisch vrolijk in de camera, want daar word je door die smiley continu aan herinnerd. Het is wetenschappelijk bewezen dat jouw lach een positieve invloed op jouw hele lichaam heeft waardoor je meer ontspannen bent. Daarnaast heeft het ook een positief effect op anderen. Een win-win situatie dus. Zo creëer je de funfactor: je versterkt direct jouw eerste indruk zodat je met plezier netwerkt!

Judith Smits is netwerkexpert en presenteert online De Netwerkshow. Als superconnector en public speaker heeft Judith duizenden mensen geholpen met on- en offline netwerken. Zij is auteur van het boek De FUNfactor, over hoe je direct jouw eerste indruk versterkt en met plezier netwerkt. Judith verschijnt regelmatig als netwerkexpert in mediaproducties en publicaties, o.a. bij RTL Z, BNR Nieuwsradio, NU.nl, RTL 5 Uur Live, FD Persoonlijk, Intermediair en AD.


Daniëlle de Jonge en Judith Smits - The human touch in Zoomsessies column
8 juni 2021 | Judith Smits

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de eerste aflevering, over wat inmiddels een vaste prik is in elke werkweek: Zoomsessies.

Zoom, Teams en andere beeldbelprogramma's: ze zijn business as usual. Voor klantgesprekken van acquisitie tot relatiebeheer, voor overleg in projectteams en voor netwerkbijeenkomsten. Bovendien laten diverse onderzoeken zien dat er ook ‘na corona' meer dan ooit wordt thuisgewerkt.

Digitale gesprekken zijn inmiddels vaste prik in elke werkweek. Hoe zorg je toch voor de persoonlijke touch? Wat is een interactieve manier van communiceren die onderscheidend is? Wat zijn de mogelijkheden om een positief verpletterende indruk te maken? Wij geven je onze favoriete tips en tools.

Annotaties, whiteboards en meer
Of je nu met één persoon of met een groepje spreekt: niks zo saai als enkel een pratend hoofd op het scherm. Het wordt al interessanter als er - gericht én relevant - iets op het scherm wordt gedeeld. Echt dynamisch maak je het met de vele tools die beeldbelprogramma's bieden, de ideale manier om iedereen scherp te houden. De poll zorgt voor een onverwacht effect in 1-op-1-gesprekken. Whiteboards delen roept op tot actie, laat de klant maar iets schrijven (of tekenen, ook leuk!). Annotaties kun je inzetten door te vragen of de klant een emoji op het scherm ‘prikt' als iets in een presentatie hem of haar bijzonder aanspreekt. Heb je een gesprek met meerdere mensen en gebruik je de chat? Laat de anderen dan duimpjes geven voor de beste ideeën die gedeeld worden.

Breakout-rooms, maar dan anders

In workshops een oude vertrouwde inmiddels, maar ook in andere gesprekken met prospects of klanten uitstekend inzetbaar. Bijvoorbeeld als je met een aantal personen een offerte bespreekt, waarbij je na de inleiding jouw technische collega in een breakoutroom zet met de technisch specialist van de klant en jij stapt in een room met de beslisser die over de hoofdlijnen gaat. Dan kan ieder zijn eigen verdiepingsniveau vinden.
Breakoutsessies zijn ook een fijne manier om in kleine groepjes met elkaar te sparren of te netwerken. Zorg er wel voor dat je het technisch goed geregeld hebt. Als je een grote groep deelnemers hebt die allemaal in verschillende breakouts moeten worden geplaatst, zet dan een professionele organisatie of IT-medewerkers van jouw bedrijf in.

Online presentatietools
Om interactie met sessiedeelnemers of gesprekspartners te creëren, maak dan eens gebruik van een online presentatietool, zoals Sendsteps en Mentimeter. Deze en soortgelijke presentatietools zijn vaak te integreren met PowerPoint zodat ze geschikt zijn voor zakelijk gebruik.
Je kunt quizzen organiseren, wordclouds laten maken en vragen stellen aan het publiek. Onze ervaring is dat een quiz heel goed werkt, omdat mensen willen winnen. Je triggert mensen om over een bepaald onderwerp na te denken. Stel wat leuke prijzen beschikbaar, succes gegarandeerd!
Met deze tips maak je jezelf digitaal veel aantrekkelijker. Daarnaast heb je natuurlijk de basis op orde voor een professionele indruk - recht in de camera kijken, goede belichting en de mogelijkheden van het programma onder de knie hebben bijvoorbeeld.
Wij dagen je uit om, als je jouw volgende digitale netwerksessie, presentatie of klantgesprek organiseert, één van bovenstaande tips toe te passen. Zo kun je online toch de ‘human factor' meegeven. Het gaat erom dat je FUN uitstraalt, ook door het beeldscherm heen. Daar krijgt iedereen energie van!

Daniëlle de Jonge is klantgerichtheidsexpert. Als spreker, trainer en bestsellerauteur helpt ze bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, voor BNR is zij host van Dé Klantenpodcast.
Judith Smits is netwerkexpert en presenteert online De Netwerkshow. Zij is auteur van het boek De FUNfactor en is in te huren als online dagvoorzitter.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden