Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Place your bets please column
24 februari 2020 | Pierre Pieterse

Toen ik de longlist onder ogen kreeg, was mijn eerste reactie ‘daar valt een degelijke shortlist uit te distilleren'. En ook bij nadere analyse blijft die conclusie fier overeind. Wat vinden we zoal op deze eerste schifting van het boekenjaar 2019?

Natuurlijk het boek waar je niet om heen kunt (Het grote gevecht van Jeroen Smit, over het eenzame gelijk van Unilevers Paul Polman). Dan het verrassend goede boek (De onsterfelijke onderneming, van Fons van Dyck, verrassend omdat het weer over Apple gaat maar met een twist die het weer net even anders dan anders maakt, verrassend dus).

Ook het degelijke vakwerk ontbreekt niet (Meer dan de som der delen, van Leike van Oss cum suis, een overzicht van de belangrijkste systeemdenkers over organiseren en veranderen, een overzicht dat orde brengt in de chaos die de vele benaderingen van systeemdenken met zich meebrengt).

En dan het boek dat je wist dat op de longlist terecht zou komen (Jam Cultures - over inclusie als probleemoplosser - van Jitske Kramer, die overigens voor de derde keer op deze lijst staat). Ook mocht ‘het andere perspectief' niet ontbreken (Top Teams van Katja Staartjes dat teamwork en leiderschap vanaf de bergtoppen beschouwt).

En uiteraard is er ook dit jaar weer een heuse zwarte zwaan (Cicero leest Covey van Harm Klifman, een managementboek over het gebruik van retorica in het managementboek, kort door de bocht: wat maakt een managementboek een goed en goed leesbaar boek). Wat algemene observaties, vanaf de zijlijn. Veel boeken dit jaar waarin ‘het verhaal' centraal stond. Twee daarvan hebben de longlist gehaald: Formule X en Dagboek van bewust leiderschap.

Natuurlijk is dit format, het managementboek als roman, niet nieuw (The Goal van Eliyahu Goldratt uit 1984 is zelfs wereldberoemd, en Harvard Business Review opende in de jaren '80 en '90 telkens met een uit het leven gegrepen cover story). Maar toch. Dit jaar ook opvallend veel modellenboeken of boeken waarin een bepaald model een hoofdrol speelt. De kwaliteit van dergelijke boeken valt uiteraard met de kwaliteit van het model, en daar schort het nog wel eens aan. Geregeld ontbreekt de nodige onderbouwing of gewoon elementair onderzoek, en dan blijft er voor de professionele lezer/gebruiker weinig over.

Een blijvertje is het thema ‘bezieling' of ‘zingeving'. Twee titels heeft de jury uit het aanbod getild: Bezieling (‘what's in a name') en De gelukkige organisatie. Het blijft een lastig onderwerp, zeker voor het grote publiek (vaag, wat staat er onder de streep, hoe krijg je het in de organisatie) maar is daarmee niet minder belangrijk natuurlijk.

En dan vergeet ik bijna nog de outsider: Het is oorlog maar niemand die het ziet, van Huib Modderkolk. Geen managementboek pur sang maar wel een uiterst actueel en voor bedrijven en organisaties bijzonder belangrijk boek, over de cyberoorlog die elk moment de wereld lam kan leggen.

Over een paar weken is er een shortlist, waarna het serieuze speculeren kan beginnen. Waarmee niet gezegd dat de uiteindelijk samenstelling van de shortlist geen gokje waard is. Place your bets please.

De longlist van het Managementboek van het Jaar 2020


Dagboek van bewust leiderschap - resultaat = strategie x uitvoering x verandering preview
22 januari 2020 | Jos Claessens

Jos Claessens laat in Dagboek van bewust leiderschap zien waarom managen is verbonden met leren. Hoe mensen en organisaties zich kunnen ontwikkelen door elkaar uit te dagen op basis van vertrouwen. Hoe een divers en inclusief team niet alleen gewenst, maar ook duurzaam resultaat kan behalen.

Doorgaans worden strategie-uitvoering en organisatieverandering als een rationeel proces neergezet, terwijl de meeste succes- en faalfactoren een sociaal-emotioneel karakter hebben. Om die menselijke trekken zichtbaar te maken is voor storytelling gekozen: fictie verweven met non-fictie. Dit boek neemt je mee op ontdekkingsreis en verbindt niet alleen theorie met praktijk en strategie met uitvoering, maar ook hoofd met hart en waarden met gedrag.

Over strategie-uitvoering en verandering
Je expeditie begint met de reconstructie van mHealth: donkere wolken hangen boven de organisatie, een turnaround is onafwendbaar. Al snel doorloop je een proces van continu communiceren, leren en veranderen, namelijk strategie-uitvoering. Resultaat wordt vooral bepaald door het aanpassingsvermogen van elk individu in de organisatie. Je bewandelt twee wegen die in elkaars verlengde liggen, die van strategie en uitvoering.

Bovenstroom verankerd in onderstroom
Realisatie van het streven is je eindbestemming: succes op zowel de korte als lange termijn. Om dat te bereiken maak je onderweg een aantal strategische en operationele tussenstops. Je staat uitgebreid stil bij analyse, visie, missie, doelen en acties. Deze vijf stappen leiden als oorzaak en gevolg naar resultaat. Samen vormen de zes het organisatie-ontwikkelingsmodel; in een oneindige lus verankeren ze de bovenstroom in de lastig te managen onderstroom.

Van inspiratie naar verantwoordelijkheid
Op reis van strategie en uitvoering naar resultaat leer je veranderen, schatten opduiken en ijsbergen omzeilen. Omdat snelle en regelmatige communicatie doorslaggevend is, navigeer je op één A4'tje. Met het oog op klanten, team, cultuur en financiën bevat deze strategisch-operationele kaart visie, missie, doelen en acties. Je wilt alle belanghebbenden inspireren en verantwoordelijkheid laten nemen: maximaal resultaat met een minimaal plan.

Natuurlijk, (r)evolutionair veranderen
Net als mensen hebben organisaties de gewoonte pas te veranderen als ze met de rug tegen de muur staan en een revolutie nog maar de enige uitweg is. En dat terwijl de natuur ons iedere dag laat zien hoe vanzelfsprekend veranderen eigenlijk is, want elk moment is anders. Aanpassen zit in onze aard, in ons hele mens-zijn. Daarom dwaal je door het terrein van rationele en emotionele intelligentie alsook door deelgebieden daarvan, ons leervermogen.

Hoe ons brein daadwerkelijk functioneert
Het gaat niet alleen over ons denken, doen en laten maar ook over het voelen en leren. De onderstromen hebben meer invloed dan we willen toegeven. Want waarom houden we graag vast aan het oude en zijn we zo bang voor het nieuwe? Om die vraag te beantwoorden word je langs de werking van de hersenen geleid en ontdek je dat ons brein empathischer is dan we veronderstellen, en ons onbewuste slimmer is dan ons bewuste.

Van een burn-out naar een turnaround
Die ervaring doe je op door over dé levensles van Anna van Gemeren te lezen. Als interim-leider van mHealth lijkt ze perfect, maar ook zij maakt fouten. Haar burn-out betekende een ommekeer in haar leven. Door zich bewust te worden van zichzelf en haar omgeving heeft ze haar oorspronkelijkheid en echte ik teruggevonden. Het persoonsontwikkelingsmodel loodst je door dat eindeloze proces: een leven lang leren.

Bewustwording als basis van authenticiteit
En hetzelfde geldt voor organisaties. Visie en missie zorgen voor eigenheid, richting en ambitie. Maar bewust leiderschap is niet alleen resultaatgericht, het is ook mensgericht en dat is de kern van dit dagboek. Bovendien is deze weloverwogen stijl van leidinggeven een eerste stap naar diversiteit, inclusie, zelfsturing en de participatiemaatschappij. Hoe bewuster de mensen, hoe bewuster de organisaties, en hoe bewuster en duurzamer de samenleving.

Jos Claessens is expert in strategie-uitvoering, verandering en leiderschap. Vanuit Result-is begeleidt ze klanten bij strategische of operationele vraagstukken en verandertrajecten. Zij is auteur van de business- en ontwikkelingsroman Dagboek van bewust leiderschap en de managementkaarten van inspiratie naar verantwoordelijkheid, in woord en beeld een samenvatting van het dagboek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden